• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • Anonym (J)

Men läste ni inte avtalet innan eller??

Anonym (M) skrev 2023-02-02 11:48:24 följande:
    Vi fick skriva på ett papper som sen lämnades in, så kan inte dubbelchecka. Däremot ska inte de där kontrakten vara lagligt bindande enligt vad jag hört, eftersom det är ett krav från skolan att de har dator.
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2023-02-02 20:12:30 följande:

Men läste ni inte avtalet innan eller??

Jo, men det är ju länge sen och jag minns inte allt som stod.
  • Anonym (vilken)
    Anonym (Emma) skrev 2023-02-02 20:07:26 följande:
    Att 10åringar i skolan inte har vanliga SKOLBÖCKER är ju helt sinnessjuk. finner inga ord faktiskt 
    Håller helt med, det är ett jävla oskick som inte gynnar någon alls. 
    Citronella skrev 2023-02-02 16:39:56 följande:
    Det är bara om hon har sönder som det kostar. 
    TS har fått krav på att betala när datorn gick sönder av en olyckshändelse. 
  • ventilera mera
    Anonym (M) skrev 2023-02-02 11:40:11 följande:
    Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

Orkade inte läsa igenom alla inlägg med gissningar, personliga åsikter och annat pladder så du har säkert redan fått svaret... men nej, de har ingen som helst möjlighet att kräva ersättning. De ska helt enkelt se till att ditt barn får en ersättningsdator och sedan laga eller kassera den gamla datorn. De kräver att hen ska ha datorn, alltså ska det finnas en dator tillgänglig.
    Ska man dessutom släpa den fram och tillbaka så får de ta ansvar för vad som händer på vägen, för olyckor kan hända. 
    Och avtalen är som sagt bara för syns skull. 
  • Anonym (Ansvar)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 14:35:06 följande:
    Suck... förut så tänkte man att man måste ha ordbok hemma, eller något bra uppslagsverk och kanske en atlas. När jag var barn på 60-/70-talet då hade vi atlas och ordböcker (självklart också pennor, sudd, linjaler, miniräknare, osv.), så att vi hade alla möjligheter för att kunna göra våra läxor bra. 

Jag tycker, som förälder bör man i första hand tänka: Hur kan jag organisera mig/oss så att barnen kan göra sina läxor/skolarbete så bra som möjligt? Skrivbord, någon dator med internet och helst en skrivare. Och man bör även fundera: Är det en bra idé att mitt barn tar datorn hem? Det beror ju mycket på hur långt det är och om man stannar till på vägen. Med en massa andra aktiviteter emellan ökar ju risken att datorn slängs i nåt hörn eller tappas på marken. 

Fas som lärare (? Om jag inte minns helt fel arbetar du i skolan åtminstone) vet du ju också om att det inte bara är att ha en dator hemma , man måste ha tillgång till rätt program också , även om man kan logga in på skolans lärplattform kan man ju inte skriva något / öppna alla dokument om man inte har rätt programvara installerat i sin dator . 

Alla barn har olika långt till o från skolan och ev aktiviteter men om skolan väljer att alla barn ska ha en dator/ iPad så är det upp till kommunen

• Anonym (Ansvar)
    Anonym (Ansvar) skrev 2023-02-03 09:31:22 följande:

Fas som lärare (? Om jag inte minns helt fel arbetar du i skolan åtminstone) vet du ju också om att det inte bara är att ha en dator hemma , man måste ha tillgång till rätt program också , även om man kan logga in på skolans lärplattform kan man ju inte skriva något / öppna alla dokument om man inte har rätt programvara installerat i sin dator . 

Alla barn har olika långt till o från skolan och ev aktiviteter men om skolan väljer att alla barn ska ha en dator/ iPad så är det upp till kommunen

O där råkade jag skicka innan jag skrivit klart.. 
    ..det är upp till kommunen/ skolan att se till att denna dator/ iPad har tillräckligt bra skydd under transport för att klara att handskas med av ett barn i den ålder de valt att låna ut dessa digitala verktyg till .
    Halka omkull  som TS barn gjorde…det kan man göra även inne på skolans område och som förälder har man sällan något att säga till om när det gäller om man tycker det är en bra idé eller inte att ta med dator / iPad hem… det är något skolan bestämmer och om det är som på mina barns skolor  så får de inte förvaras i elevskåpen trots lås på dessa och skolan har inget utrymme där de kan förvaras över natt…
  • AndreaBD
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-02 15:01:02 följande:
    Hur kan du uttala dig om det? Vad vet du om vad folk har råd att äga eller inte? 
    Om de har så hopplös ekonomi så borde de kanske inte ha skaffat barn i det läget? Annars så kan som sagt varenda fattiglapp fixa det på något sätt. Numera har många människor datorer som de inte ens vill ha längre. Man kan säkert få en gratis om man verkligen försöker. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2023-02-02 15:45:05 följande:
    Fråga vänner och bekanta ofta har någon en gammal dator liggandes. Man kan också ha koll på Blocket och Facebookgrupper. Alla datorer är kompatibla med skolans program och inlämningsuppgifter. 
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 15:32:35 följande:
    Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
    Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.
    Precis. Många som jag känner har någon gammal dator som de skulle kunna ge bort. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ansvar) skrev 2023-02-03 09:31:22 följande:

Alla kan ladda ner  "open office", det är gratis. Det finns även programm motsavarande de andra office-programmen - excell och annat. Och det går att öppna officeprogrammen med dessa. Inga problem. 
  • Anonym (.)
    AndreaBD skrev 2023-02-03 15:54:44 följande:
    Alla kan ladda ner  "open office", det är gratis. Det finns även programm motsavarande de andra office-programmen - excell och annat. Och det går att öppna officeprogrammen med dessa. Inga problem. 
    Nu är det ju så att det inte är office-paketet som är problemet. Min dotter har 7-8 olika program som är köpta av skolan (licenser etc). Skoldatorerna är dessutom genomgångna så att de inte kan ladda ner vad som helst, och så att skolan har koll på att de inte tittar på vad som helst på nätet. Man skulle aldrig få använda sin egen dator i skolan, och man kan inte jobba med skolans program i hemmet.
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?