• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • Anonym (Ullabritt)

Halkade? Det låter väldigt bra att hen halkade, min gissning är att ditt barn har en något större skuld till att datorn pajat än vad hen vill medge.

Dock är jag i princip säker på att ni slipper betala om ni bråkar lite, skolan lär ge med sig.

• AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2023-02-03 16:53:27 följande:
    Nu är det ju så att det inte är office-paketet som är problemet. Min dotter har 7-8 olika program som är köpta av skolan (licenser etc). Skoldatorerna är dessutom genomgångna så att de inte kan ladda ner vad som helst, och så att skolan har koll på att de inte tittar på vad som helst på nätet. Man skulle aldrig få använda sin egen dator i skolan, och man kan inte jobba med skolans program i hemmet.
    Och dessa program är inte på internet? Jag har sett olika platformer, som digitalt läromedel - där kan man logga in från var som helst. Jag har sett google-verktyg (där eleverna hade ett google-suite-konto via skolan) och jag har sett andra program där man loggar in på nätet. Men aldrig något som finns på själva datorn? Inte på många år i alla fall. 

Kan du ge mig exempel på vad det är för program, för som sagt, jag känner inte till ett enda sånt. 
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2023-02-03 17:20:50 följande:
    Och dessa program är inte på internet? Jag har sett olika platformer, som digitalt läromedel - där kan man logga in från var som helst. Jag har sett google-verktyg (där eleverna hade ett google-suite-konto via skolan) och jag har sett andra program där man loggar in på nätet. Men aldrig något som finns på själva datorn? Inte på många år i alla fall. 

Kan du ge mig exempel på vad det är för program, för som sagt, jag känner inte till ett enda sånt. 
    Det spelar hur som helst ingen roll i vårt fall, för nu har jag fått veta att det inte ens är tillåtet att lämna datorn i skolan.
  • Citronella
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 16:01:24 följande:
    Jag vill inte ersätta något jag inte bett om, och inte vill ha. Min dotter vill inte bära med den fram och tillbaka till skolan, men tvingas till det. Då får skolan stå för detta material.
    Och det gör skolan man inte om hon har sönder den. Hade hon tappat bort en bok hade hon fått betala den med. 
  • Anonym (...)

Det här med att alla borde ha en dator hemma känns redan förlegat, vem har det liksom??? Funkar ju bra med telefonen... Vill skolan att läxor etc ska göras på en dator får de tillhandahålla en och då får de räkna med att den kan gå sönder. Jag sa, när jag skrev på avtalet jag visste inte var hållbart, att min dotter kommer ta sönder denna dator. Jag känner henne... När det så skedde ringde rektorn och sa att jag skulle pröjsa, nej sa jag och hon backade med en gång och dottern fick en annan!

Min erfarenhet, och kunskap i min kommun, säger att du inte kommer behöva betala!

• AndreaBD
    Anonym (...) skrev 2023-02-04 01:16:24 följande:

Det här med att alla borde ha en dator hemma känns redan förlegat, vem har det liksom??? Funkar ju bra med telefonen... Vill skolan att läxor etc ska göras på en dator får de tillhandahålla en och då får de räkna med att den kan gå sönder. Jag sa, när jag skrev på avtalet jag visste inte var hållbart, att min dotter kommer ta sönder denna dator. Jag känner henne... När det så skedde ringde rektorn och sa att jag skulle pröjsa, nej sa jag och hon backade med en gång och dottern fick en annan!

Min erfarenhet, och kunskap i min kommun, säger att du inte kommer behöva betala!

Man kan ju inte kräva vad som helst av skolan. Nästa grej blir väl: Vi har inte skrivpapper hemma? Eller en penna? I vilket som helst annat europeiskt land förutom Norden kanske skulle man bara säga: Då får ungen väl skriva för hand då. Eller stanna längre i skolan och gör allt där. Men här ska samhället och skolan stå för allt. Även att de har sönder sakerna.... 
  • Anonym (...)
    AndreaBD skrev 2023-02-04 11:36:42 följande:
    Man kan ju inte kräva vad som helst av skolan. Nästa grej blir väl: Vi har inte skrivpapper hemma? Eller en penna? I vilket som helst annat europeiskt land förutom Norden kanske skulle man bara säga: Då får ungen väl skriva för hand då. Eller stanna längre i skolan och gör allt där. Men här ska samhället och skolan stå för allt. Även att de har sönder sakerna.... 
    Saker som behövs till skolarbetet kan man faktiskt kräva av skolan jo! När jag till en början sa att jag inte ville skriva på för att jag visste att den skulle gå sönder såg lärarna ut som frågetecken för tyvärr kunde de inte tillgodose materiel till hemarbete på annat sätt! Så jag skrev på och vägrade betala när den gick sönder (för att mitt barn var för hårdhänt med den, för att det är så mitt barn fungerar och det vet både jag och skolan).
  • Anonym (Steff)

Skolan ska vara för alla, även för barn som har fattiga föräldrar, är klumpiga, glömska, klantiga, impulsiva eller har huvudet uppe i det blå. Det är en av de saker som är så bra med Sverige. 

Det är viktigt att värna om den avgiftsfria skolan vi har och därför tycker jag det är bra om alla bestrider den här typen av krav från skolan, oavsett om man har råd att betala eller inte. Skolan ska vara för alla! 

• AndreaBD
    Anonym (...) skrev 2023-02-04 13:21:49 följande:
    Saker som behövs till skolarbetet kan man faktiskt kräva av skolan jo! När jag till en början sa att jag inte ville skriva på för att jag visste att den skulle gå sönder såg lärarna ut som frågetecken för tyvärr kunde de inte tillgodose materiel till hemarbete på annat sätt! Så jag skrev på och vägrade betala när den gick sönder (för att mitt barn var för hårdhänt med den, för att det är så mitt barn fungerar och det vet både jag och skolan).
    Jag tänkte nu inte juridiskt, utan mer sunt förnuft. Hur mycket pengar ska ett land kunna pumpa ut så att precis allt ska finnas, utan att folk behöver skaffa något själva? Jag trodde att redan Covid-pandemin skulle kunna kasta oss tillbaka, så att det inte längre funkar. Men det gick ändå bra. 

Visserligen, man borde nog ha böcker istället. Åtminstone delvis, till sånt som man ska göra hemma. Men, om ungarna nu skulle ha något att göra som egentligen skulle göras i skolan, men som de inte har hunnit med för att de har slöat eller sysslat med annat. Tycker du då det också är skolan som måste fixa fram dator och kanske rum att sitta i? Jag tycker inte att det är skolans ansvar då. 
  • Anonym (Steff)
    AndreaBD skrev 2023-02-04 16:23:35 följande:
    Jag tänkte nu inte juridiskt, utan mer sunt förnuft. Hur mycket pengar ska ett land kunna pumpa ut så att precis allt ska finnas, utan att folk behöver skaffa något själva? Jag trodde att redan Covid-pandemin skulle kunna kasta oss tillbaka, så att det inte längre funkar. Men det gick ändå bra. 

Visserligen, man borde nog ha böcker istället. Åtminstone delvis, till sånt som man ska göra hemma. Men, om ungarna nu skulle ha något att göra som egentligen skulle göras i skolan, men som de inte har hunnit med för att de har slöat eller sysslat med annat. Tycker du då det också är skolan som måste fixa fram dator och kanske rum att sitta i? Jag tycker inte att det är skolans ansvar då. 
    Alla bra skolor har väl läxhjälp någon eller några kvällar i veckan? Det är ju absolut inget konstigt utan snarare standard idag 
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?