• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • AndreaBD
    mammatill6 skrev 2023-02-02 12:13:04 följande:
    De där kontrakten är verkningslösa. Skolan material ska inte kosta något. Så länge man inte haft sönder något medvetet.
    Eller tappat bort en bok. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2023-02-02 12:49:27 följande:

De ska göra skolarbeten som de skickar in via datorn och de har inga fysiska böcker att plugga med. Jag och pappan har jobbdatorer, men inget hen kan använda konstant.

Då skulle det vara läge att ha en familjedator också. Det är 20 år sedan min äldste gick på högstadiet, men redan då hade vi en "allmän" dator hemma. 
  • Anonym (Mia)

www.facebook.com/jakob.heidbrink/posts/10158676392122920

Jakob Heidbrink, docent i civilrätt har ett bra inlägg om detta med avtal. Läs även i kommentarerna finns lite där med. 

Text för den som inte orkar eller kan gå in på facebook:  

En vecka in på tiden i den nya skolan kommer barnet hem med ett ?avtal? om lån av en personlig dator för barnet.
    Jag blir faktiskt matt. Så här mejlade jag till skolan nyss:
    ?Hej!
    Jag vill uppmärksamma en tveksam hantering av ett ärende från skolans sida.
    Jag fick av [barnet] idag ?avtalet? avseende den personliga chromeboken. Jag skriver ?avtalet?, eftersom den skrift som jag de facto tvingas skriva under för att mitt barn ska få ut läromedel självfallet inte är något avtal. ?Avtalet? är inte rättsligt bindande och kan inte göras gällande. Anledningen är dels den tvångssituation som föreligger (som för ?avtalet? i närheten av ockerbestämmelsen i 31 § avtalslagen), dels det förhållande att skolan ska vara avgiftsfri, vilket inkluderar läromedel. Använder skolan en dator eller nätet som läromedel, är det skolan sak att tillhandahålla sådana hjälpmedel som eleven behöver för att kunna tillgodogöra sig undervisningen. Något ekonomiskt ansvar kan inte följa.
    Jag har inga problem med att skriva under detta ?avtal?, eftersom jag vet att det inte är bindande och att det mest tjänar som upplysning och uppmaning att hantera datorn varsamt. Jag är dock inte övertygad om att den som inte liksom jag är docent i civilrätt vet detta, och anser att det är etiskt tveksamt att skrämma elever och föräldrar till ett visst förhålllningssätt genom att tvinga dem att skriva under ett icke-bindande ?avtal? som försöker ålägga dem en avtalsbaserad ersättningsskyldighet för vårdslöshet som inte finns.
    Min respekt för skolan sänktes just två snäpp.
    Jakob Heidbrink
    Associate Professor in Law
    Gothenburg University?
    Det kan noteras att Skolinspektionen håller med mig: https://www.skolverket.se/.../ansvar-i-skolfragor/avgifter (under rubriken: ?Får skolor kräva att elever eller vårdnadshavare skriver under avtal för att eleverna ska få låna digitala enheter??)
    UPPDATERING
    Nu upptäcker jag att skolan också kräver elevens underskrift under ?avtalet?. Man kräver alltså på allvar en omyndig persons underskrift under ett icke-bindande dokument som utger sig för att vara ett avtal. Detta är etiskt helt enkelt inte godtagbart alls.
    UPPDATERING 2
    Eftersom så många hänvisar till skolans kostnader för datorerna och elevernas oförsiktighet med desamma, vill jag anföra att jag egentligen inter har något emot att skolan använder datorer. Jag har dock mycket emot när en skola skrämmer folk som inte vet bättre med ett hårt formulerat ?avtal? som denna skola rimligen vet är ogiltigt. Det är oetiskt, helt bortsett ifrån att skolan väljer läromedel och därmed skolan - så länge vi har påstått ?gratis? skolgång - svarar för dessa läromedel. Om dessa läromedel måste bäras fram och tillbaka och det inte räcker med att ha dem på skolan, är det ett organisationsproblem för skolan, inte något ansvarsproblem för föräldrarna.

Kanske skulle jag ha mera överseende med absurditeten att tvingas in i ett ansvarssystem som någon ekonom kokat ihop i strid med det juridiska systemet om jag såg någon pedagogisk poäng i det hela. Jag väntar dock ännu på något pedagogiskt grepp i skolan som kräver en dator. Datorerna är överflödiga som läromedel: tryck inte dem i händerna på barn om de belastar er budget sådant, då!
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 12:54:10 följande:
    Då skulle det vara läge att ha en familjedator också. Det är 20 år sedan min äldste gick på högstadiet, men redan då hade vi en "allmän" dator hemma. 
    Vi vill inte ha det. Barnen har ipads och telefoner, det räcker. 
  • Mantrasina
    AndreaBD skrev 2023-02-02 12:44:39 följande:
    Där hade jag kollat noga eller kopierat pappret. Krav att de ska ha dator? Jo, men det innebär väl inte att de måste ta hem den, eller? Jag tycker att det kan vara bra om man inte behöver bära den fram och tillbaka. Hemma finns väl en dator också om man behöver?

Jag skulle tro att datorerna är försäkrade på något sätt. Kanske kan de bara lämna in dem och få dem reparerade. Man får säkert inte göra vad som helst med en dator även om det är krav från skolan. Men när det gäller en sån olyckshändelse, så skulle jag tro att det finns försäkring för det. 
    Finns fler än man tror som saknar dator i hushållet, trots att det anses ingå i nån sorts normal familjestandard. Så att förutsätta att det finns dator, eller internet, hemma är inte helt bra.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2023-02-02 13:29:19 följande:
    Vi vill inte ha det. Barnen har ipads och telefoner, det räcker. 
    Jaha... men då måste förstås högstadiebarnet ta hem skoldatorn och då kan såna saker hända. Eller så får de ta läxorna på ipadden då. 
  • AndreaBD
    Mantrasina skrev 2023-02-02 13:57:23 följande:
    Finns fler än man tror som saknar dator i hushållet, trots att det anses ingå i nån sorts normal familjestandard. Så att förutsätta att det finns dator, eller internet, hemma är inte helt bra.
    Suck... förut så tänkte man att man måste ha ordbok hemma, eller något bra uppslagsverk och kanske en atlas. När jag var barn på 60-/70-talet då hade vi atlas och ordböcker (självklart också pennor, sudd, linjaler, miniräknare, osv.), så att vi hade alla möjligheter för att kunna göra våra läxor bra. 

Jag tycker, som förälder bör man i första hand tänka: Hur kan jag organisera mig/oss så att barnen kan göra sina läxor/skolarbete så bra som möjligt? Skrivbord, någon dator med internet och helst en skrivare. Och man bör även fundera: Är det en bra idé att mitt barn tar datorn hem? Det beror ju mycket på hur långt det är och om man stannar till på vägen. Med en massa andra aktiviteter emellan ökar ju risken att datorn slängs i nåt hörn eller tappas på marken. 
  • Anonym (Fia)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 14:35:06 följande:
    Suck... förut så tänkte man att man måste ha ordbok hemma, eller något bra uppslagsverk och kanske en atlas. När jag var barn på 60-/70-talet då hade vi atlas och ordböcker (självklart också pennor, sudd, linjaler, miniräknare, osv.), så att vi hade alla möjligheter för att kunna göra våra läxor bra.  Jag tycker, som förälder bör man i första hand tänka: Hur kan jag organisera mig/oss så att barnen kan göra sina läxor/skolarbete så bra som möjligt? Skrivbord, någon dator med internet och helst en skrivare. Och man bör även fundera: Är det en bra idé att mitt barn tar datorn hem? Det beror ju mycket på hur långt det är och om man stannar till på vägen. Med en massa andra aktiviteter emellan ökar ju risken att datorn slängs i nåt hörn eller tappas på marken. 

Du resonerar som om alla barn skulle växa upp i präktiga medelklassfamiljer och att de som inte gör det får skylla sig själva.
  • Friger
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-02 14:41:18 följande:

Du resonerar som om alla barn skulle växa upp i präktiga medelklassfamiljer och att de som inte gör det får skylla sig själva.
    Håller med... Svårt att begära att alla ska ha råd att laga en dator som råkat gå sönder. Särskilt om ungen ska släpa den mellan hemmet och skolan varje dag.

Håller med den här docenten. Både moraliskt och juridiskt. Även om jag inte är docent i juridik så låter det vettigt och rimligt.
  • Anonym (.)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 14:35:06 följande:
    Suck... förut så tänkte man att man måste ha ordbok hemma, eller något bra uppslagsverk och kanske en atlas. När jag var barn på 60-/70-talet då hade vi atlas och ordböcker (självklart också pennor, sudd, linjaler, miniräknare, osv.), så att vi hade alla möjligheter för att kunna göra våra läxor bra. 

Jag tycker, som förälder bör man i första hand tänka: Hur kan jag organisera mig/oss så att barnen kan göra sina läxor/skolarbete så bra som möjligt? Skrivbord, någon dator med internet och helst en skrivare. Och man bör även fundera: Är det en bra idé att mitt barn tar datorn hem? Det beror ju mycket på hur långt det är och om man stannar till på vägen. Med en massa andra aktiviteter emellan ökar ju risken att datorn slängs i nåt hörn eller tappas på marken. 
    Min dotter går i 4e klass. De SKALL ta hem sina datorer varje dag för att ladda dem. Skolan har inte tillräckligt med laddare för alla. Vi har flera gånger fått generella påminnelsemail att deras läxa varje dag är att ladda datorn, och att alla måste göra detta.
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?