• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • Anonym (Biffen)
    Anonym (Signatur) skrev 2023-02-02 15:50:07 följande:

Jag vet inte om du har barn i skolåldern :) 
    Men skolan erbjuder datorer vilket idag ingår som standard skolmaterial till barnen. Läxorna och undervisningen sker mycket därigenom. Det är inte som när vi växte upp att man hade en familjedator och det är inte längre standard att man har ett datarum hemma eller på skolan. 

Visst alla har en smartphone idag och därför har datorn fasats ur mångas hem pga allt du kan göra på en dator kan du göra liggandes i soffan så det är inte alls självklart att folk äger datorer i dagsläget. 

Och då det inte är standard eller en självklarhet längre så erbjuds skoldatorer.

Japp. Min man jobbar hemifrån, om inte så hade vi inte haft någon dator hemma. 

Har man flera barn funkar det inte heller riktigt med familjedator. De kommer att behöva använda den samtidigt.

(Känner en familj som fick problem med det under pandemin när skolan förutsatte att familjerna hade datorer och tillräcklig bredbandshastighet (och ostörda rum!) för att en hel familj skulle kunna sköta skola och arbete hemifrån samtidigt.)

• Anonym (.)
    Anonym (Biffen) skrev 2023-02-02 15:47:46 följande:
    Om barnen inte jobbar med dator i skolan blir de ju omöjliga att ha på en vanlig arbetsplats sen. Grundläggande kunskaper i office tas som självklara i arbetslivet och är ett måste för att klara vuxenstudier.  

Har inte era barns skolor böcker?? Har aldrig hört talas om bokfria skolor. smile3.gif  

Man MÅSTE inte göra allt skolarbete på datorer från 10 års ålder för att kunna fungera som vuxen. Datakunskap räcker att ha som enskilt ämne i den åldern. Därtill arbetar de överhuvudtaget inte i office.

Nej, min 10-åring har inte en enda skolbok. Allt material finns på datorn, och det är diverse olika program och länkar för att tex läsa in till ett historieprov. Matten klickas in på datorn som flervalsalternativ, där de kan se rätta svaret genom att trycka på en knapp osv. Urdåligt för långsiktigt lärande. Vi har köpt en fysisk mattebok, och planerar att även köpa historia, samhällskunskap och naturkunskapsböcker. Tyvärr kostar de ca 500 kr styck.
  • Anonym (.)
    Citronella skrev 2023-02-02 15:45:05 följande:
    Har man förstört tycker jag det är självklart att man ersätter det sen vet jag inte vad lagen säger. Idag är alla väldigt duktiga på att prata om rättigheter och tänka jag, jag, jag och skita fullständigt i allt annat så det skulle inte förvåna mig om det blir skolan som betalar om föräldern vägrar. 
    Jag vill inte ersätta något jag inte bett om, och inte vill ha. Min dotter vill inte bära med den fram och tillbaka till skolan, men tvingas till det. Då får skolan stå för detta material.
  • Anonym (vilken)
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 15:32:35 följande:
    Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
    Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.

Om barnen inte jobbar med dator i skolan blir de ju omöjliga att ha på en vanlig arbetsplats sen. Grundläggande kunskaper i office tas som självklara i arbetslivet och är ett måste för att klara vuxenstudier.  

Har inte era barns skolor böcker?? Har aldrig hört talas om bokfria skolor.  

Mina barn har tyvärr inte haft böcker sedan lågstadiet. Riktigt dåligt på en massa sätt även bortsett från datorn. Materialet de får att jpbba med eller plugga ifrån hem kan vara alltifrån en halvdan powerpoint med stödord, till en Wikipedia-länk. I matten har de nån digital gratistjänst som byts varje termin till nåt nytt gratisabonnemang. Det är en vanlig skola i ett medelklassområde utanför Stockholm. 

Mina ungar har chromebook och programmen de har liknar inget jag jobbat med på andra datorer. Office tror jag inte de använder utan nåt biligare alternativ av word och liknande. Sen har de särskilda program där de får och lämnar in uppgifterna. Vi kommer inte åt de programmen från nån dator hemma, vet inte om de inte är kompatibla eller vad som är fel, men det går i alla fall inte. De måste bära datorn med sig till och från skolan varje dag och även runt i byggnaden mellan olika lektioner.

Vi har pengar både till dator hemma och till att betala för en trasig skoldator, men jag skulle ändå vägra betala för skolans skräpdator som mina barn tvingas använda trots att den är supersliten och användarovänlig till tusen. Och jag kan trots min ganska goda ekonomi sätta mig in i att andras ekonomiska situation är betydligt sämre. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 15:32:35 följande:
    Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
    Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.

har inte era barns skolor böcker?? Har aldrig hört talas om bokfria skolor.  

Näst intill bokfria här. Vi har varit irriterade när det enda materialet de har på högstadiet läggs upp på V-klass som kopierade pdf-filer. 

Det innebär att de måste koppla upp sig hemma och att hålla sig till bara pdf-en är stört omöjligt. Plötsligt är det youtube istället eller teams-chat med kompisar som inte vill plugga. 

I historia fanns det en klassuppsättning böcker när vi frågade vårt barn. EN klassuppsättning på FYRA klasser att dela på. Dvs ingen fick ta hem boken. 

Undras varför ungarna inte läser böcker längre. 

Datorer ÄR bra, men det ska vara ett kompliment. 

SORRY TS för att det blev väldigt OT. 
  • Anonym (Biffen)

@ (.), (vilken) och (Mia)

OJ! 

Tack för reality check!! Låter helt galet att inte använda böcker. Man blir ju helt slut i huvudet av att läsa på en skärm! 
    (Ja, jag vet att många vuxna sitter vid skärm hela arbetsdagar och fattar inte hur de står ut heller!) 

Tack för att ni lärde mig något nytt! Jag är helt ställd. Ser ut som en fågelholk! Tittar på mitt barns NO-böcker som ligger här bredvid (bla arbetsbok där de fyller i svar på frågor för hand, får rita proteinmolekyler mm) och är otroligt tacksam. 

• Citronella
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-02 15:54:17 följande:
    Aha, så du menar att de som är fattiga ska tigga om att få en gratis dator från sina vänner. Det är så du menar att det går att få tag på en gratis dator? Verkligen bra idé du. 

Har något gått sönder genom en olyckshändelse så är det skillnad jämfört med om det tagits sönder med mening.

Ordet tigga får stå för dig jag tycker att de ska fråga. Varför tycker du det är en dålig idé? Tror du att folk är för fina i kanten för att fråga eller att en begagnad dator inte duger för deras älskade små guldklimpar? 

Resultatet blir samma, datorn är trasig. Hade barnet slagit sönder med flit hade det skyllts på ADHD istället. 

• Citronella
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 16:01:24 följande:
    Jag vill inte ersätta något jag inte bett om, och inte vill ha. Min dotter vill inte bära med den fram och tillbaka till skolan, men tvingas till det. Då får skolan stå för detta material.
    Det är bara om hon har sönder som det kostar. 
  • Citronella
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-02 15:42:20 följande:
    Skolan ska vara kostnadsfri som grund just för att inte skapa ojämlikhet på grund av familjernas ekonomi. Att förändra sin situation är inte bara att knäppa med fingrarna. 
    Det är ingen som sagt något annat. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 15:59:24 följande:
    Man MÅSTE inte göra allt skolarbete på datorer från 10 års ålder för att kunna fungera som vuxen. Datakunskap räcker att ha som enskilt ämne i den åldern. Därtill arbetar de överhuvudtaget inte i office.

Nej, min 10-åring har inte en enda skolbok. Allt material finns på datorn, och det är diverse olika program och länkar för att tex läsa in till ett historieprov. Matten klickas in på datorn som flervalsalternativ, där de kan se rätta svaret genom att trycka på en knapp osv. Urdåligt för långsiktigt lärande. Vi har köpt en fysisk mattebok, och planerar att även köpa historia, samhällskunskap och naturkunskapsböcker. Tyvärr kostar de ca 500 kr styck.
    Att 10åringar i skolan inte har vanliga SKOLBÖCKER är ju helt sinnessjuk. finner inga ord faktiskt 
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?