Anonym (Biffen) skrev 2023-02-02 15:47:46 följande:
Anonym (.) skrev 2023-02-02 15:32:35 följande:
Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.
Om barnen inte jobbar med dator i skolan blir de ju omöjliga att ha på en vanlig arbetsplats sen. Grundläggande kunskaper i office tas som självklara i arbetslivet och är ett måste för att klara vuxenstudier.
Har inte era barns skolor böcker?? Har aldrig hört talas om bokfria skolor.
Mina barn har tyvärr inte haft böcker sedan lågstadiet. Riktigt dåligt på en massa sätt även bortsett från datorn. Materialet de får att jpbba med eller plugga ifrån hem kan vara alltifrån en halvdan powerpoint med stödord, till en Wikipedia-länk. I matten har de nån digital gratistjänst som byts varje termin till nåt nytt gratisabonnemang. Det är en vanlig skola i ett medelklassområde utanför Stockholm.
Mina ungar har chromebook och programmen de har liknar inget jag jobbat med på andra datorer. Office tror jag inte de använder utan nåt biligare alternativ av word och liknande. Sen har de särskilda program där de får och lämnar in uppgifterna. Vi kommer inte åt de programmen från nån dator hemma, vet inte om de inte är kompatibla eller vad som är fel, men det går i alla fall inte. De måste bära datorn med sig till och från skolan varje dag och även runt i byggnaden mellan olika lektioner.
Vi har pengar både till dator hemma och till att betala för en trasig skoldator, men jag skulle ändå vägra betala för skolans skräpdator som mina barn tvingas använda trots att den är supersliten och användarovänlig till tusen. Och jag kan trots min ganska goda ekonomi sätta mig in i att andras ekonomiska situation är betydligt sämre.