• AndreaBD

Får skolan kräva ersättning?

Har inte ni fått skriva på ett slags kontrakt när barnet fick datorn? Då står det säkert något om det. Det går inte att säga generellt. Det beror på vad "dealen" är. 

• AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2023-02-02 11:48:24 följande:
    Vi fick skriva på ett papper som sen lämnades in, så kan inte dubbelchecka. Däremot ska inte de där kontrakten vara lagligt bindande enligt vad jag hört, eftersom det är ett krav från skolan att de har dator.
    Där hade jag kollat noga eller kopierat pappret. Krav att de ska ha dator? Jo, men det innebär väl inte att de måste ta hem den, eller? Jag tycker att det kan vara bra om man inte behöver bära den fram och tillbaka. Hemma finns väl en dator också om man behöver?

Jag skulle tro att datorerna är försäkrade på något sätt. Kanske kan de bara lämna in dem och få dem reparerade. Man får säkert inte göra vad som helst med en dator även om det är krav från skolan. Men när det gäller en sån olyckshändelse, så skulle jag tro att det finns försäkring för det. 
  • AndreaBD
    mammatill6 skrev 2023-02-02 12:13:04 följande:
    De där kontrakten är verkningslösa. Skolan material ska inte kosta något. Så länge man inte haft sönder något medvetet.
    Eller tappat bort en bok. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2023-02-02 12:49:27 följande:

De ska göra skolarbeten som de skickar in via datorn och de har inga fysiska böcker att plugga med. Jag och pappan har jobbdatorer, men inget hen kan använda konstant.

Då skulle det vara läge att ha en familjedator också. Det är 20 år sedan min äldste gick på högstadiet, men redan då hade vi en "allmän" dator hemma. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2023-02-02 13:29:19 följande:
    Vi vill inte ha det. Barnen har ipads och telefoner, det räcker. 
    Jaha... men då måste förstås högstadiebarnet ta hem skoldatorn och då kan såna saker hända. Eller så får de ta läxorna på ipadden då. 
  • AndreaBD
    Mantrasina skrev 2023-02-02 13:57:23 följande:
    Finns fler än man tror som saknar dator i hushållet, trots att det anses ingå i nån sorts normal familjestandard. Så att förutsätta att det finns dator, eller internet, hemma är inte helt bra.
    Suck... förut så tänkte man att man måste ha ordbok hemma, eller något bra uppslagsverk och kanske en atlas. När jag var barn på 60-/70-talet då hade vi atlas och ordböcker (självklart också pennor, sudd, linjaler, miniräknare, osv.), så att vi hade alla möjligheter för att kunna göra våra läxor bra. 

Jag tycker, som förälder bör man i första hand tänka: Hur kan jag organisera mig/oss så att barnen kan göra sina läxor/skolarbete så bra som möjligt? Skrivbord, någon dator med internet och helst en skrivare. Och man bör även fundera: Är det en bra idé att mitt barn tar datorn hem? Det beror ju mycket på hur långt det är och om man stannar till på vägen. Med en massa andra aktiviteter emellan ökar ju risken att datorn slängs i nåt hörn eller tappas på marken. 
  • AndreaBD
    Friger skrev 2023-02-02 14:44:30 följande:
    Håller med... Svårt att begära att alla ska ha råd att laga en dator som råkat gå sönder. 
    Det har jag ju verkligen inte begärt heller. Utan jag har föreslagit att man kan låta bli att ta hem den. Då tappar man kanske inte den på vägen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-02 14:41:18 följande:

Du resonerar som om alla barn skulle växa upp i präktiga medelklassfamiljer och att de som inte gör det får skylla sig själva.
    Verkligen inte. Även de "fattigaste" brukar ha råd att ha det hemma som behövs för att barn ska växa upp vettigt. Och en dator är numera verkligen standard. Varenda uteliggare har en smartphone. 
  • AndreaBD
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-02 15:01:02 följande:
    Hur kan du uttala dig om det? Vad vet du om vad folk har råd att äga eller inte? 
    Om de har så hopplös ekonomi så borde de kanske inte ha skaffat barn i det läget? Annars så kan som sagt varenda fattiglapp fixa det på något sätt. Numera har många människor datorer som de inte ens vill ha längre. Man kan säkert få en gratis om man verkligen försöker. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2023-02-02 15:45:05 följande:
    Fråga vänner och bekanta ofta har någon en gammal dator liggandes. Man kan också ha koll på Blocket och Facebookgrupper. Alla datorer är kompatibla med skolans program och inlämningsuppgifter. 
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 15:32:35 följande:
    Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
    Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.
    Precis. Många som jag känner har någon gammal dator som de skulle kunna ge bort. 
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?