Inlägg från: Anonym (Biffen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Biffen)

Får skolan kräva ersättning?

Enligt avtalet vi har behöver vi bara ersätta om datorn skadats av uppenbar oaktsamhet. Att halka är ju en olycka, så det hade vi inte behövt betala. Men det är ju vårt avtal och hos oss är det i princip obligatoriskt att ha skoldator. 

Nästa gång du skriver under att avtal i ett exemplar, fota det med mobilkameran. Jag gjorde inte heller det med skoldatoravtalet, men kom på i efterhand att det borde ha gjorts. :) 

• Anonym (Biffen)
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-02 15:31:18 följande:
    Och har man försörjningsstöd så ingår inte att skaffa en dator till barnens skolarbete. Var får man tag på en gratis dator? Och hur vet man att den är kompatibel med skolans program och uppgifterna som ska lämnas i digitalt på skolan? 

Det är mycket pga det sista som vår skola delat ut datorer. Då blir det inte massa strul med program som inte passar ihop och IT kan massinstallera nya program vid behov.

Rättviseaspekten har säkert också spelat in, även om det inte sagts öppet. En del föräldrar lyckas ju inte ens få ihop bad- eller gympakläder, tandborstning mm. Det handlar inte alltid om mängden pengar utan även grad av nykterhet, förmåga att planera, hälsa mm. 

• Anonym (Biffen)
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-02 15:36:05 följande:
    Exakt, skolans dator är den enda som gått att använda och de måste bäras med dagligen. Och även inom skolan mellan olika lektioner. 

Och håller helt med dig!. Tänk om de kunde få ha riktiga böcker. Och även böcker skulle skolan behöva betrakta som förbrukningsvaror som kan gå sönder eller tappas bort.

Anonym (.) skrev 2023-02-02 15:32:35 följande:
    Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
    Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.

Om barnen inte jobbar med dator i skolan blir de ju omöjliga att ha på en vanlig arbetsplats sen. Grundläggande kunskaper i office tas som självklara i arbetslivet och är ett måste för att klara vuxenstudier.  

Har inte era barns skolor böcker?? Har aldrig hört talas om bokfria skolor.  

• Anonym (Biffen)
    Anonym (Signatur) skrev 2023-02-02 15:50:07 följande:

Jag vet inte om du har barn i skolåldern :) 
    Men skolan erbjuder datorer vilket idag ingår som standard skolmaterial till barnen. Läxorna och undervisningen sker mycket därigenom. Det är inte som när vi växte upp att man hade en familjedator och det är inte längre standard att man har ett datarum hemma eller på skolan. 

Visst alla har en smartphone idag och därför har datorn fasats ur mångas hem pga allt du kan göra på en dator kan du göra liggandes i soffan så det är inte alls självklart att folk äger datorer i dagsläget. 

Och då det inte är standard eller en självklarhet längre så erbjuds skoldatorer.

Japp. Min man jobbar hemifrån, om inte så hade vi inte haft någon dator hemma. 

Har man flera barn funkar det inte heller riktigt med familjedator. De kommer att behöva använda den samtidigt.

(Känner en familj som fick problem med det under pandemin när skolan förutsatte att familjerna hade datorer och tillräcklig bredbandshastighet (och ostörda rum!) för att en hel familj skulle kunna sköta skola och arbete hemifrån samtidigt.)

• Anonym (Biffen)

@ (.), (vilken) och (Mia)

OJ! 

Tack för reality check!! Låter helt galet att inte använda böcker. Man blir ju helt slut i huvudet av att läsa på en skärm! 
    (Ja, jag vet att många vuxna sitter vid skärm hela arbetsdagar och fattar inte hur de står ut heller!) 

Tack för att ni lärde mig något nytt! Jag är helt ställd. Ser ut som en fågelholk! Tittar på mitt barns NO-böcker som ligger här bredvid (bla arbetsbok där de fyller i svar på frågor för hand, får rita proteinmolekyler mm) och är otroligt tacksam. 

Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?