• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 11:44:24 följande:

Har inte ni fått skriva på ett slags kontrakt när barnet fick datorn? Då står det säkert något om det. Det går inte att säga generellt. Det beror på vad "dealen" är. 

Vi fick skriva på ett papper som sen lämnades in, så kan inte dubbelchecka. Däremot ska inte de där kontrakten vara lagligt bindande enligt vad jag hört, eftersom det är ett krav från skolan att de har dator.
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 12:44:39 följande:
    Där hade jag kollat noga eller kopierat pappret. Krav att de ska ha dator? Jo, men det innebär väl inte att de måste ta hem den, eller? Jag tycker att det kan vara bra om man inte behöver bära den fram och tillbaka. Hemma finns väl en dator också om man behöver?

Jag skulle tro att datorerna är försäkrade på något sätt. Kanske kan de bara lämna in dem och få dem reparerade. Man får säkert inte göra vad som helst med en dator även om det är krav från skolan. Men när det gäller en sån olyckshändelse, så skulle jag tro att det finns försäkring för det. 

De ska göra skolarbeten som de skickar in via datorn och de har inga fysiska böcker att plugga med. Jag och pappan har jobbdatorer, men inget hen kan använda konstant.

• Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 12:54:10 följande:
    Då skulle det vara läge att ha en familjedator också. Det är 20 år sedan min äldste gick på högstadiet, men redan då hade vi en "allmän" dator hemma. 
    Vi vill inte ha det. Barnen har ipads och telefoner, det räcker. 
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2023-02-02 20:12:30 följande:

Men läste ni inte avtalet innan eller??

Jo, men det är ju länge sen och jag minns inte allt som stod.
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2023-02-03 17:20:50 följande:
    Och dessa program är inte på internet? Jag har sett olika platformer, som digitalt läromedel - där kan man logga in från var som helst. Jag har sett google-verktyg (där eleverna hade ett google-suite-konto via skolan) och jag har sett andra program där man loggar in på nätet. Men aldrig något som finns på själva datorn? Inte på många år i alla fall. 

Kan du ge mig exempel på vad det är för program, för som sagt, jag känner inte till ett enda sånt. 
    Det spelar hur som helst ingen roll i vårt fall, för nu har jag fått veta att det inte ens är tillåtet att lämna datorn i skolan.
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?