• Citronella

Får skolan kräva ersättning?

Anonym (P) skrev 2023-02-02 15:02:26 följande:
    Förlåt, men du kan inte mena allvar! Det finns föräldrar som inte har råd att köpa medicin till sina barn och därför behöver få Alvedon och vanlig hudkräm på recept. Tror du att dessa människor har råd att köpa dator? 

Visst var du lärare? Det är ju skrämmande att sådana som du befinner dig i skolans korridorer!
    En begagnad dator kan man få gratis. Har man inte råd med Alvedon behöver man söka försörjningsstöd eller få hjälp att planera sin ekonomi. 
  • Citronella
    Anonym (P) skrev 2023-02-02 15:23:03 följande:
    Fortfarande, de här familjerna finns och det finns alldeles för många av dem. Du kan tycka och tänka vad du vill om hur de bör göra, men det ändrar inte barnens situation. 
    Helt riktigt, det är bara föräldrarna som kan ta ansvar och förändra sin situation det kan inte någon annan göra. 
  • Citronella
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-02 15:31:18 följande:
    Och har man försörjningsstöd så ingår inte att skaffa en dator till barnens skolarbete. Var får man tag på en gratis dator? Och hur vet man att den är kompatibel med skolans program och uppgifterna som ska lämnas i digitalt på skolan? 
    Fråga vänner och bekanta ofta har någon en gammal dator liggandes. Man kan också ha koll på Blocket och Facebookgrupper. Alla datorer är kompatibla med skolans program och inlämningsuppgifter. 
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 15:32:35 följande:
    Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
    Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.
    Har man förstört tycker jag det är självklart att man ersätter det sen vet jag inte vad lagen säger. Idag är alla väldigt duktiga på att prata om rättigheter och tänka jag, jag, jag och skita fullständigt i allt annat så det skulle inte förvåna mig om det blir skolan som betalar om föräldern vägrar. 
  • Citronella
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-02 15:54:17 följande:
    Aha, så du menar att de som är fattiga ska tigga om att få en gratis dator från sina vänner. Det är så du menar att det går att få tag på en gratis dator? Verkligen bra idé du. 

Har något gått sönder genom en olyckshändelse så är det skillnad jämfört med om det tagits sönder med mening.

Ordet tigga får stå för dig jag tycker att de ska fråga. Varför tycker du det är en dålig idé? Tror du att folk är för fina i kanten för att fråga eller att en begagnad dator inte duger för deras älskade små guldklimpar? 

Resultatet blir samma, datorn är trasig. Hade barnet slagit sönder med flit hade det skyllts på ADHD istället. 

• Citronella
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 16:01:24 följande:
    Jag vill inte ersätta något jag inte bett om, och inte vill ha. Min dotter vill inte bära med den fram och tillbaka till skolan, men tvingas till det. Då får skolan stå för detta material.
    Det är bara om hon har sönder som det kostar. 
  • Citronella
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-02 15:42:20 följande:
    Skolan ska vara kostnadsfri som grund just för att inte skapa ojämlikhet på grund av familjernas ekonomi. Att förändra sin situation är inte bara att knäppa med fingrarna. 
    Det är ingen som sagt något annat. 
  • Citronella
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 16:01:24 följande:
    Jag vill inte ersätta något jag inte bett om, och inte vill ha. Min dotter vill inte bära med den fram och tillbaka till skolan, men tvingas till det. Då får skolan stå för detta material.
    Och det gör skolan man inte om hon har sönder den. Hade hon tappat bort en bok hade hon fått betala den med. 
  • Citronella
    molly50 skrev 2023-02-04 18:12:52 följande:
    Men nu var detta en olyckshändelse.
    TS barn halkade omkull.
    Och då ska man inte behöva ersätta den.
    Det är en annan sak om det sker med flit eller oaktsamhet.
    Min son råkade spilla i en skolbok en gång.
    Och inte behövde vi ersätta den. 
    Då var skolan snäll. När jag fick min ryggsäck stulen i högstadiet fick jag ersätta alla böcker. Det var ett äldre tonårsgäng på mopeder som ryckte väskan ur handen på mig. 
  • Citronella
    molly50 skrev 2023-02-05 19:54:13 följande:
    Ok. Det borde du inte ha behövt ersätta.
    Det var ju en stöld. 
    Det är inget konstigt eller märkligt med att behöva ersätta saker fast man inte har förstört eller tappat dem med flit. Hur mycket av det folk har sönder eller tappar tror du att de förstört med vett och vilja? Det mesta är olyckshändelser ändå kan man inte gå in på Guldsynd och be om ett till örhänge gratis för att man tappade det ena eller få skärmen till surfplattan utbytt gratis för att man tappade den det fungerar inte så. 
  • Citronella
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-06 08:57:14 följande:
    Är ju en gigantiskt skillnad med skolmaterial som barnen måste använda och som skola ska tillhandahålla kostnadsfritt. Och då är det såklart skillnad om det går sönder av en olyckshändelse eller med mening. Hur kan du ens jämföra det med smycken som man väljer själv om man vill köpa och använda, obegripligt dålig jämförelse. 
    På vilket sätt är det skillnad? 
    Anonym (.) skrev 2023-02-06 06:24:49 följande:
    Viss skillnad mot skolmaterial som skall vara gratis och där de måste räkna med en del svinn.

Varför ska de räkna med svinn? Det är gratis det är om  man förstör det som det kostar. 

• Citronella
    molly50 skrev 2023-02-06 14:46:07 följande:
    Men nu är det ju en skillnad på saker man själv har köpt och saker som skolan kräver att man ska ha.
    I och med att skolan kräver att eleverna ska ha dator till skolarbetet så får ju även de stå för det.
    Skolan ska vara avgiftsfri,och då ska de inte kräva pengar av eleverna eller föräldrarna.
    I synnerhet inte om datorn går sönder av en olyckshändelse eller om man får den stulen.
    Skolböcker får man också ersätta. Datorn är gratis det är bara om man har sönder den som man får betala. 
  • Citronella
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-06 15:05:45 följande:
    Nej, man ersätter varken dator eller böcker som gått sönder av en olyckshändelse. 
    Citronella skrev 2023-02-06 14:26:25 följande:
    På vilket sätt är det skillnad? 

Varför ska de räkna med svinn? Det är gratis det är om  man förstör det som det kostar. 

Datorn är skolmaterial som ska tillhandahållas av skolan. Eleverna får inte välja om de ska ha dator eller inte, får inte välja om de ska bära den med sig till och från skolan eller inte. Därmed ska eventuella skador på datorn ersättas av skolan.

Smycken väljer du själv om du vill köpa och bära, därmed får du själv ersätta om du tappar eller har sönder dem. Samma om du köpt en egen dator och den går sönder.

Har man med barn att göra så får man räkna med att saker går sönder, dels av olyckor men också normalt slitage. 

Jag tycker det är självklart att man ska ersätta om man förstört eller tappat något oavsett orsak. Det blir inte gratis för skolan bara för att det var en olycka. 

molly50 skrev 2023-02-06 16:02:42 följande:
    Som sagt,min son behövde inte ersätta sin skiolbok när han råkade spilla i den.
    Även om vi var beredda att göra det.
    Och om datorn går sönder av en olyckshändelse,slitage pga ålder eller om den blir stulen så tycker jag inte heller att man ska behöva ersätta det.
    Det är en annan sak om det sker med flit eller av oaktsamhet. 

och som jag sa innan så var skolan snäll det kan man inte räkna med. Det är inte gratis för skolan oavsett av vilken anledning något går sönder, jag tror inte det finns någon som har sönder saker med flit, tror du det? 

Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?