• Anonym (.)

Får skolan kräva ersättning?

AndreaBD skrev 2023-02-02 14:35:06 följande:
    Suck... förut så tänkte man att man måste ha ordbok hemma, eller något bra uppslagsverk och kanske en atlas. När jag var barn på 60-/70-talet då hade vi atlas och ordböcker (självklart också pennor, sudd, linjaler, miniräknare, osv.), så att vi hade alla möjligheter för att kunna göra våra läxor bra. 

Jag tycker, som förälder bör man i första hand tänka: Hur kan jag organisera mig/oss så att barnen kan göra sina läxor/skolarbete så bra som möjligt? Skrivbord, någon dator med internet och helst en skrivare. Och man bör även fundera: Är det en bra idé att mitt barn tar datorn hem? Det beror ju mycket på hur långt det är och om man stannar till på vägen. Med en massa andra aktiviteter emellan ökar ju risken att datorn slängs i nåt hörn eller tappas på marken. 
    Min dotter går i 4e klass. De SKALL ta hem sina datorer varje dag för att ladda dem. Skolan har inte tillräckligt med laddare för alla. Vi har flera gånger fått generella påminnelsemail att deras läxa varje dag är att ladda datorn, och att alla måste göra detta.
  • Anonym (.)
    Citronella skrev 2023-02-02 15:21:11 följande:
    En begagnad dator kan man få gratis. Har man inte råd med Alvedon behöver man söka försörjningsstöd eller få hjälp att planera sin ekonomi. 
    Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
    Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.
  • Anonym (.)
    Anonym (Biffen) skrev 2023-02-02 15:47:46 följande:
    Om barnen inte jobbar med dator i skolan blir de ju omöjliga att ha på en vanlig arbetsplats sen. Grundläggande kunskaper i office tas som självklara i arbetslivet och är ett måste för att klara vuxenstudier.  

Har inte era barns skolor böcker?? Har aldrig hört talas om bokfria skolor. smile3.gif  

Man MÅSTE inte göra allt skolarbete på datorer från 10 års ålder för att kunna fungera som vuxen. Datakunskap räcker att ha som enskilt ämne i den åldern. Därtill arbetar de överhuvudtaget inte i office.

Nej, min 10-åring har inte en enda skolbok. Allt material finns på datorn, och det är diverse olika program och länkar för att tex läsa in till ett historieprov. Matten klickas in på datorn som flervalsalternativ, där de kan se rätta svaret genom att trycka på en knapp osv. Urdåligt för långsiktigt lärande. Vi har köpt en fysisk mattebok, och planerar att även köpa historia, samhällskunskap och naturkunskapsböcker. Tyvärr kostar de ca 500 kr styck.
  • Anonym (.)
    Citronella skrev 2023-02-02 15:45:05 följande:
    Har man förstört tycker jag det är självklart att man ersätter det sen vet jag inte vad lagen säger. Idag är alla väldigt duktiga på att prata om rättigheter och tänka jag, jag, jag och skita fullständigt i allt annat så det skulle inte förvåna mig om det blir skolan som betalar om föräldern vägrar. 
    Jag vill inte ersätta något jag inte bett om, och inte vill ha. Min dotter vill inte bära med den fram och tillbaka till skolan, men tvingas till det. Då får skolan stå för detta material.
  • Anonym (.)
    AndreaBD skrev 2023-02-03 15:54:44 följande:
    Alla kan ladda ner  "open office", det är gratis. Det finns även programm motsavarande de andra office-programmen - excell och annat. Och det går att öppna officeprogrammen med dessa. Inga problem. 
    Nu är det ju så att det inte är office-paketet som är problemet. Min dotter har 7-8 olika program som är köpta av skolan (licenser etc). Skoldatorerna är dessutom genomgångna så att de inte kan ladda ner vad som helst, och så att skolan har koll på att de inte tittar på vad som helst på nätet. Man skulle aldrig få använda sin egen dator i skolan, och man kan inte jobba med skolans program i hemmet.
  • Anonym (.)
    AndreaBD skrev 2023-02-04 16:23:35 följande:
    Jag tänkte nu inte juridiskt, utan mer sunt förnuft. Hur mycket pengar ska ett land kunna pumpa ut så att precis allt ska finnas, utan att folk behöver skaffa något själva? Jag trodde att redan Covid-pandemin skulle kunna kasta oss tillbaka, så att det inte längre funkar. Men det gick ändå bra. 

Visserligen, man borde nog ha böcker istället. Åtminstone delvis, till sånt som man ska göra hemma. Men, om ungarna nu skulle ha något att göra som egentligen skulle göras i skolan, men som de inte har hunnit med för att de har slöat eller sysslat med annat. Tycker du då det också är skolan som måste fixa fram dator och kanske rum att sitta i? Jag tycker inte att det är skolans ansvar då. 
    Alla som inte hinner med allt i skolan har antingen slöat eller sysslat med annat?
  • Anonym (.)
    Anonym (Ullabritt) skrev 2023-02-05 06:46:50 följande:
    Hur många kids kommer hem och säger att jag brottades och vi råkade tappa väskan med datorn i etc..

Jag tror att 90% säger det medan det troligen är 90% som istället starkt bidragit till att datorn pajat. Jag må vara cynisk, med det tror jag.
    Vad tycker du låter troligare? Att barnet slängt datorn i marken medvetet?
  • Anonym (.)
    Citronella skrev 2023-02-06 01:11:28 följande:
    Det är inget konstigt eller märkligt med att behöva ersätta saker fast man inte har förstört eller tappat dem med flit. Hur mycket av det folk har sönder eller tappar tror du att de förstört med vett och vilja? Det mesta är olyckshändelser ändå kan man inte gå in på Guldsynd och be om ett till örhänge gratis för att man tappade det ena eller få skärmen till surfplattan utbytt gratis för att man tappade den det fungerar inte så. 
    Viss skillnad mot skolmaterial som skall vara gratis och där de måste räkna med en del svinn.
  • Anonym (.)
    Citronella skrev 2023-02-06 20:05:49 följande:

Jag tycker det är självklart att man ska ersätta om man förstört eller tappat något oavsett orsak. Det blir inte gratis för skolan bara för att det var en olycka. 

och som jag sa innan så var skolan snäll det kan man inte räkna med. Det är inte gratis för skolan oavsett av vilken anledning något går sönder, jag tror inte det finns någon som har sönder saker med flit, tror du det? 

Nej, det är inte gratis för skolan att tillhandahålla material för alla Sveriges barn. Nu har vi dock valt att ha det så att skolan skall vara gratis för alla barn. Tappar man bort en bok/dator etc och familjen inte kan (eller vill) betala så får skolan stå för en ny. Annars får inte barnet den undervisning det har rätt till. Det är skolan, inte föräldrarna som åker dit på det.
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?