• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Teriz
    Mathilda88 skrev 2023-02-19 20:49:27 följande:
    Skönt att det inte är långt tills eran utredning påbörjas!

Alltså jag förstår inte vad som händer med dessa frågetecken här på Familjeliv... Jag skrev ett frågetecken men när man skickar inlägget så ibland är där fem stycken istället... Så intensiv är jag inte! Ibland kommer där tom med frågetecken utan att man själv skrivit in ett. 
    Ja det börjar närma sig nu. Är inte nervös men nyfiken på vad som kommer hända? 
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-02-18 14:05:04 följande:

Här har vi en till, jag! Som vänta på utredning efter 3 st missfall under 1 år. Har mitt första möte i början på mars. 

Inga barn sen tidigare, vi är 33 och 38 år. Ingen aning vad som kommer ske på första undersökningen? men antar väl typ hälsokontroll / gyn till att börja med. 

Hej Teriz! Beklagar verkligen dina missfall och att ni behövt vänta och kämpa så länge Hjärta Men jättebra att ni ska få börja en fertilitetsutredning tycker jag! Jag har också gjort en sån utredning nu i början av året och tycker att det känns skönt på något sätt att lägga över ansvaret i händerna på experter, nu när man ändå försökt så länge utan framgång. Jag vet inte om utredningen ser annorlunda ut när man haft flera missfall som du tyvärr har haft, men jag kan berätta hur utredningen såg ut för mig:

Först fick jag lämna blodprover i två omgångar: några prover för t.ex. hiv, hepatit, syfilis och att man är vaccinerad mot röda hund, sedan några prover för att kolla t.ex. progesteron (att ägglossning skett), amh (äggreserv), tsh (sköldkörtel) m.m. Min sambo fick också lämna prover för de olika sjukdomarna samt spermaprov. När de hade ett resultat för våra prover fick vi träffa en läkare som gick igenom våra provresultat, hälsodeklarationerna vi fyllt i samt gjorde en gynundersökning på mig med vaginalt ultraljud där läkaren tittade på livmodern, slemhinna och äggstockar. Ibland kan de även göra en spolning av äggledarna på det här läkarbesöket, men det beror på vilken cykeldag man är på. Hoppas att du får träffa en bra läkare och får ett fint bemötande Glad Du får gärna ställa fler frågor om du skulle komma på några!
  • Teriz
    Vickan31 skrev 2023-02-20 09:59:29 följande:
    Hej Teriz! Beklagar verkligen dina missfall och att ni behövt vänta och kämpa så länge Hjärta Men jättebra att ni ska få börja en fertilitetsutredning tycker jag! Jag har också gjort en sån utredning nu i början av året och tycker att det känns skönt på något sätt att lägga över ansvaret i händerna på experter, nu när man ändå försökt så länge utan framgång. Jag vet inte om utredningen ser annorlunda ut när man haft flera missfall som du tyvärr har haft, men jag kan berätta hur utredningen såg ut för mig:

Först fick jag lämna blodprover i två omgångar: några prover för t.ex. hiv, hepatit, syfilis och att man är vaccinerad mot röda hund, sedan några prover för att kolla t.ex. progesteron (att ägglossning skett), amh (äggreserv), tsh (sköldkörtel) m.m. Min sambo fick också lämna prover för de olika sjukdomarna samt spermaprov. När de hade ett resultat för våra prover fick vi träffa en läkare som gick igenom våra provresultat, hälsodeklarationerna vi fyllt i samt gjorde en gynundersökning på mig med vaginalt ultraljud där läkaren tittade på livmodern, slemhinna och äggstockar. Ibland kan de även göra en spolning av äggledarna på det här läkarbesöket, men det beror på vilken cykeldag man är på. Hoppas att du får träffa en bra läkare och får ett fint bemötande Glad Du får gärna ställa fler frågor om du skulle komma på några!
    Wow va fint svar, massa bra information. tack för du dela med dig! Jag tror jag skriver med dig i en annan tråd oxå just nu om jag inte tar fel hehe. 
  • Mathilda88

Idag kom provsvaren på de lätta cellförändringarna, de var ok och därmed är remissen för IVF nu inskickad! 
    Tack vare er så är jag inte alls så skräckslagen inför detta längre. Hjärta Och med de kommande månadernas väntetid lär jag nog ha hunnit gå från skräck till frustration över väntan... 

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-02-16 14:27:15 följande:
    Jag tycker att du beskriver det så himla bra, att den här resan skulle visa sig bli så otroligt mycket längre och tyngre än vad någon av oss kunnat tro när vi började försöka. Det känns emellanåt så hopplöst och orättvist, och jag vet inte vad jag hade gjort utan ert stöd Hjärta Min sambo är också fantastisk, men det är väldigt få av mina nära och kära som kan förstå hur det känns.

Ja det var verkligen ett bra betyg för kliniken att de kunde ta emot er så snabbt! Glad Hoppas att provsvaren kommer snart också, det vore ju som sagt skönt att få ställa era frågor och veta mer om nästa steg framåt. Ååh men jag förstår, självklart vill man inte ha något missfall alls men om det nu "måste" ske så vill man ju hellre att det sker så tidigt som möjligt än när man börjat få upp hoppet och planera 💔 Jag kan tänka mig att efter flera missfall börjar man att fundera på äggens kvalité osv, men jag vet flera personer som fått upprepade missfall men nu har friska, levande barn, så det behöver inte betyda att nästa graviditet inte skulle gå hela vägen även om jag förstår att oron växer när man dessutom haft flera missfall. 

Det låter som rimliga tankar och planer tycker jag, även om det tyvärr kostar rätt mycket pengar med IVF, men de pengarna kommer man ju inte att tänka på när man äntligen har den där efterlängtade lilla bebisen i famnen Hjärta  Men som sagt, oavsett hur svårt det är så får man kanske försöka ta ett steg i taget, och provsvaren om Protein S blir ju nästa steg som kanske kan säga lite mer om hur vägen framåt ser ut. Håller tummarna för att allt ska gå bra! Glad

Åååh men tack, det känns verkligen superfint att få det här stödet! Hjärta Just nu är jag kring ägglossning så då spirar alltid ett litet hopp om att just den här månaden kanske guldägget och superspermien möts, men annars vet jag ju att spolningen åtminstone är nära. Blir lite förvirrad över min graf och mina tester, slänger in bild på tempen längst ner och ska försöka sammanfatta min förvirring över ÄL-testerna:
    CD10: negativt med tom cirkel
    CD11: negativt med tom cirkel
    CD12: negativt med tom cirkel
    CD 13 kl. 12.26: positivt med glad fast smiley och strecken nästan lika starka
    CD 13 kl. 17.59: negativt igen med tom cirkel, svagare streck än tidigare under dagen trots att jag hållit mig mycket längre
    CD 14 kl. 12:50: positivt igen med glad fast smiley och teststrecket är nu mycket starkare än kontrollstrecket

Funderar på hur jag ska veta när ägglossning är då, för de säger ju att man ska räkna från första positiva testet vilket var igår på CD13? 
    Haha, det där var den bästa beskrivningen jag läst på länge: "alla läcker ju inte äggvita liksom" 😂 Och det har du ju helt rätt i, jag kan ju bara jämföra med mig själv och jag brukar många månader (inte alla, men generellt sett) märka av fertila flytningar åtminstone 2 dagar, och den här månaden har det varit noll. Det är så tråkigt att tappa lite av hoppet innan man ens har försökt, men jag ska försöka tänka att huvudsaken är ju att det finns fertilt sekret där inuti kroppen där det faktiskt behövs. Vi har sagt att vi siktar på varannan dag den här cykeln eftersom läkaren rekommenderade det, istället för att köra flera dagar i rad under den fertila veckan, så får vi se vad som händer Glad

Ja men då låter det som helt rätt val att skippa tempen, den kan ändå förvirra ganska mycket tycker jag 😅 Men som du säger så märker du ju ändå av med sekret och andra känningar, plus att du förhoppningsvis får ett positivt ÄL-test här i dagarna. Hoppas så mycket att ni ska få ert efterlängtade lillasyskon snart, för det förtjänar ni verkligen Hjärta Uppdatera gärna om provresultaten sen när du har tid och ork.

Stor kram och ett lika stort tack! Hjärta(P.S. Gårdagens temp på CD13 borde jag utesluta pga alkohol kvällen innan)

Så är det verkligen, man kunde ju verkligen inte föreställa sig hur det skulle vara.. Och vi har ju ändå kämpat länge för vårt första barn, jag var 100% inställd på att nu när vi skulle börja försöka med syskon så skulle det gå mycket lättare, tänkte att vi liksom hade fått vår dos.. Men jag hade verkligen så fel 💔 

I förrgår fick vi ett till gravidbesked, av ett kompispar vi umgås en del med. Jag bröt ihop fullständigt.. Nu är ALLA våra närmsta vänner gravida med syskon (förutom en som fick bebis för några veckor sen). Så hela vårt närmsta umgänge ska alltså ha barn nu. Och dessutom så kan jag inte hjälpa att tycka det är så jävla orättvist att det här sista paret lyckats, för de är typ definitionen av ohälsa. Det kändes som ett hån mot oss som lever efter konstens alla regler och ändå står utan. Usch, jag kände
    mig så otroligt ensam och misslyckad när de kom med det beskedet.. 

Tyvärr har jag fortfarande inte fått provsvaren, nu börjar det bli lite frustrerande 🙄 Men jag ska ringa imorgon igen och kolla vad som händer. Är ju fortfarande två veckor kvar till mens (när man ska börja med sprutor) men börjat ändå känna en viss stress kring att inte få svar. Och nu har jag precis ägglossning och hade väl egentligen velat prata med läkaren innan dess igen.. För att fråga om man kan få medicin ändå osv. Men men, ska som sagt ringa imorgon! 

Märkligt det där med dina tester! Jag fick ju positivt två dagar i rad i januari, när jag sällan ens brukar fånga peak 😅 Men funderar ändå på det där med tiden du tog testerna, alltså att urinen kanske ändå var mer utspädd på kvällen och därför var det negativt? För man kan väl rent biologiskt ha peak i två dagar? Sen är det väl som du säger att man egentligen kanske ska utgå från första positiva testet.. Denna cykel fick jag positivt igår, CD14 och då bestämde jag mig för att inte testa mer, för jag hade bara blivit förvirrad om det var positivt idag också. Men din temp kanske har bekräftat ägglossning nu? Det var några dagar sen jag skrev.. Sorry 😊 Bra att ni
    ändå kör på med varannan dag, det ska ju verkligen räcka och egentligen så är ju det enkla svaret på allt det här med att pricka ägglossning att = LIGG PÅ BARA. kär
    man på varannan dag under en tid kring ägglossning så ska det ju egentligen inte spela någon roll exakt när
    man får positivt osv, då missar man ju inte ägglossningen ändå. Men sen är det ju såklart av flera anledningar man testar, dels av nyfikenhet men också för att få den bekräftad såklart 😊 

Nu är det bara börja räkna dagarna till BIM igen då? 🙈 Min borde vara ca 5 mars.. 

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-02-17 22:07:20 följande:

Förstår att plusset nu kan skrämmas när man varit med om missfall 😔. Vad står nu KUB för? ????

Nej jag skulle nog bara tro att medicinerna ger ett livsdugligt foster möjligheterna till att fästa, inte ett odugligt till att hänga kvar. Men låter mkt klokt att fråga läkaren om allt detta 🥰. Ah så det är så det fungerar ihop med den den bristen alltså - då har jag lärt mig ngt nytt idag med 🙏. Håller tummarna för att det blir bra!
    Nej förstår vad du menar, man önskar inte förlänga det från 5 till 10 veckor på ngt som ändå inte klarar sig. Hoppas dr kan ge svar 🙏. Haha ja hjärnan är grymt bra på att då tankarna till att snurra - med både rimliga och orimliga funderingar 😅. 

Ja sant att man har hört om båda varianterna. Sen funderar jag på de som lyckats själva på egen hand om vem som var faktorn för IVF 🤔. Manlig eller kvinnlig.

Jag är 34 och sambon 45, vi fyller 35+46 i juli. Utredningen visade på att jag ser bra ut medan sambon har få simmare, om än av bra kvalité. Därav har vi ändå hopp om att det inte är helt omöjligt.

Ja tyvärr så gör det ju det. Glädjen att plussa har ju liksom försvunnit lite 😔 

Kommer inte ihåg exakt vad KUB står för, men det är ultraljud och blodprover man gör i vecka 12 ungefär (dock inte i alla regioner så kan inte svara för din region). Då testar man sannolikhet för några specifika kromosomavvikelser och så får man ju se bebisen på ultraljud. Då tänker jag att en frisk bebis som sprattlar runt på skärmen i vecka 12 med väldigt stor sannolikhet kommer stanna kvar hela vägen i mål ❤️ Därav att jag skulle kunna andas ut lite få. 

Du har helt rätt i det su säger om att de inte är till för att få ett odugligt ägg att hänga kvar. Tack för pepp, ibland behöver man ju någon som säger åt en att man ska sluta överanalysera 😉 

Hm, jag tror nog ändå jag hört båda varianterna där också! Lyssnade bland annat på en podd för några veckor sen, hennes kille hade i princip blivit klassad som helt steril och de fick barn via IVF och slutade skydda sig. Hux flux så blev hon oplanerat gravid.. 🤷🏻?♀️😊 

Tror absolut inte det är omöjligt för er!! Dels så
    kan ju verkligen sperman förändras med rätt livsstil och dels så är det ju faktiskt bara EN liten rackare som
    måste orka sig fram! Så omöjligt är det nog inte, men
    däremot kanske det krävs mer tid för just den där
    lyckoträffen 🥰

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-02-20 19:14:40 följande:

Idag kom provsvaren på de lätta cellförändringarna, de var ok och därmed är remissen för IVF nu inskickad! 
    Tack vare er så är jag inte alls så skräckslagen inför detta längre. Hjärta Och med de kommande månadernas väntetid lär jag nog ha hunnit gå från skräck till frustration över väntan... 

Missade att läsa detta innan jag svarade ditt andra inlägg! 

Först av allt, vad skönt att provsvaren var bra! 🙏🏻 

Och så himla fint att höra att du börjar känna dig lugnare inför processen ❤️ Det kommer att gå bra! Och som du säger så kommer det ju kanske dröja ett tag så du har
    mer tid att bearbeta dina rädslor.

vi finns ju alltid som stöd 😊

• Elliot1
    Teriz skrev 2023-02-18 14:05:04 följande:

Här har vi en till, jag! Som vänta på utredning efter 3 st missfall under 1 år. Har mitt första möte i början på mars. 

Inga barn sen tidigare, vi är 33 och 38 år. Ingen aning vad som kommer ske på första undersökningen? men antar väl typ hälsokontroll / gyn till att börja med. 

Hej och välkommen! 😊 

Jag beklagar dina missfall 😔 Det är verkligen en sorg och en frustration, jag och min man har haft ett MA och ett missfall nu på ett års försök. All kärlek till er, vet hur ont det gör! 💔 

Är det en fertilitetsutredning eller missfallsutredning ni är bokade på? 

Jag det ju att du fått svar redan, men jag kan ju ändå redogöra för vad vi gjorde på vårt första möte 😊 

Vi hade tagit blodprover innan mötet (digital
    remiss från kliniken till Unilabs) samt att min
    man hade varit där och lämnat ett spermaprov ungefär en vecka innan mötet. Så när vi kom dit gick vi igenom
    provsvaren först och konstaterade att allt såg bra ut. Som jag ser att Vickan redan skrivit så var det som sagt prover på diverse sjukdomar hos oss båda, AMH (äggreserv) på
    mig och spermaanalys på min man då. Mina äggstockar kollades med ultraljud för att få en ungefärlig bild på hur många äggblåsor man kunde se. Sen gick läkaren igenom IVF-processen. 
    När jag nämnde våra missfall och att jag har en ärftlighet för blodproppar så ville läkare komplettera med fler blodprover för att se om det kan finnas ett samband med det och missfallen. Så de proverna har jag varit
    och tagit nu och väntar fortfarande på svar.

För vår del så är det egentligen upp till oss om vi vill göra IVF eller inte, eftersom vi kan bli gravida naturligt (dock tar det lång tid varje gång). Vi går till IVF-kliniken privat och betalar för utredning och eventuellt behandling, dvs inte via landstinget 😊 

• Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-02-20 20:56:13 följande:

Så är det verkligen, man kunde ju verkligen inte föreställa sig hur det skulle vara.. Och vi har ju ändå kämpat länge för vårt första barn, jag var 100% inställd på att nu när vi skulle börja försöka med syskon så skulle det gå mycket lättare, tänkte att vi liksom hade fått vår dos.. Men jag hade verkligen så fel 💔 

I förrgår fick vi ett till gravidbesked, av ett kompispar vi umgås en del med. Jag bröt ihop fullständigt.. Nu är ALLA våra närmsta vänner gravida med syskon (förutom en som fick bebis för några veckor sen). Så hela vårt närmsta umgänge ska alltså ha barn nu. Och dessutom så kan jag inte hjälpa att tycka det är så jävla orättvist att det här sista paret lyckats, för de är typ definitionen av ohälsa. Det kändes som ett hån mot oss som lever efter konstens alla regler och ändå står utan. Usch, jag kände
    mig så otroligt ensam och misslyckad när de kom med det beskedet.. 

Tyvärr har jag fortfarande inte fått provsvaren, nu börjar det bli lite frustrerande 🙄 Men jag ska ringa imorgon igen och kolla vad som händer. Är ju fortfarande två veckor kvar till mens (när man ska börja med sprutor) men börjat ändå känna en viss stress kring att inte få svar. Och nu har jag precis ägglossning och hade väl egentligen velat prata med läkaren innan dess igen.. För att fråga om man kan få medicin ändå osv. Men men, ska som sagt ringa imorgon! 

Märkligt det där med dina tester! Jag fick ju positivt två dagar i rad i januari, när jag sällan ens brukar fånga peak 😅 Men funderar ändå på det där med tiden du tog testerna, alltså att urinen kanske ändå var mer utspädd på kvällen och därför var det negativt? För man kan väl rent biologiskt ha peak i två dagar? Sen är det väl som du säger att man egentligen kanske ska utgå från första positiva testet.. Denna cykel fick jag positivt igår, CD14 och då bestämde jag mig för att inte testa mer, för jag hade bara blivit förvirrad om det var positivt idag också. Men din temp kanske har bekräftat ägglossning nu? Det var några dagar sen jag skrev.. Sorry 😊 Bra att ni
    ändå kör på med varannan dag, det ska ju verkligen räcka och egentligen så är ju det enkla svaret på allt det här med att pricka ägglossning att = LIGG PÅ BARA. kär
    man på varannan dag under en tid kring ägglossning så ska det ju egentligen inte spela någon roll exakt när
    man får positivt osv, då missar man ju inte ägglossningen ändå. Men sen är det ju såklart av flera anledningar man testar, dels av nyfikenhet men också för att få den bekräftad såklart 😊 

Nu är det bara börja räkna dagarna till BIM igen då? 🙈 Min borde vara ca 5 mars.. 

Åhnej Elliot!! Jag lider med dig!! När alla inkl dom ohälsosamma blir gravid och inte ni! :'( Man vill glädjas men aj vad det smärtar! Förstår fullständigt att du bröt ihop Hjärta. Vi är här iallafall Hjärta

Håller tummarna för er BIM där den 5 mars. Vi har BIM 1 mars men idag när jag för tredje gången var inne på gynakuten - pga smärtan återigen eskalerat uppåt - så syntes det på ultraljudet att gulkroppen börjat "gå i nekros" som i enlighet med en icke gravid cykel...
  • Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-02-20 21:06:38 följande:

Missade att läsa detta innan jag svarade ditt andra inlägg! 

Först av allt, vad skönt att provsvaren var bra! 🙏🏻 

Och så himla fint att höra att du börjar känna dig lugnare inför processen ❤️ Det kommer att gå bra! Och som du säger så kommer det ju kanske dröja ett tag så du har
    mer tid att bearbeta dina rädslor.

vi finns ju alltid som stöd 😊

Ni är verkligen helt ovärderliga! HjärtaHjärta
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023