• Teriz

Utredning/insemination/ivf 2023

Här har vi en till, jag! Som vänta på utredning efter 3 st missfall under 1 år. Har mitt första möte i början på mars. 

Inga barn sen tidigare, vi är 33 och 38 år. Ingen aning vad som kommer ske på första undersökningen? men antar väl typ hälsokontroll / gyn till att börja med. 

• Teriz
    Mathilda88 skrev 2023-02-19 20:49:27 följande:
    Skönt att det inte är långt tills eran utredning påbörjas!

Alltså jag förstår inte vad som händer med dessa frågetecken här på Familjeliv... Jag skrev ett frågetecken men när man skickar inlägget så ibland är där fem stycken istället... Så intensiv är jag inte! Ibland kommer där tom med frågetecken utan att man själv skrivit in ett. 
    Ja det börjar närma sig nu. Är inte nervös men nyfiken på vad som kommer hända? 
  • Teriz
    Vickan31 skrev 2023-02-20 09:59:29 följande:
    Hej Teriz! Beklagar verkligen dina missfall och att ni behövt vänta och kämpa så länge Hjärta Men jättebra att ni ska få börja en fertilitetsutredning tycker jag! Jag har också gjort en sån utredning nu i början av året och tycker att det känns skönt på något sätt att lägga över ansvaret i händerna på experter, nu när man ändå försökt så länge utan framgång. Jag vet inte om utredningen ser annorlunda ut när man haft flera missfall som du tyvärr har haft, men jag kan berätta hur utredningen såg ut för mig:

Först fick jag lämna blodprover i två omgångar: några prover för t.ex. hiv, hepatit, syfilis och att man är vaccinerad mot röda hund, sedan några prover för att kolla t.ex. progesteron (att ägglossning skett), amh (äggreserv), tsh (sköldkörtel) m.m. Min sambo fick också lämna prover för de olika sjukdomarna samt spermaprov. När de hade ett resultat för våra prover fick vi träffa en läkare som gick igenom våra provresultat, hälsodeklarationerna vi fyllt i samt gjorde en gynundersökning på mig med vaginalt ultraljud där läkaren tittade på livmodern, slemhinna och äggstockar. Ibland kan de även göra en spolning av äggledarna på det här läkarbesöket, men det beror på vilken cykeldag man är på. Hoppas att du får träffa en bra läkare och får ett fint bemötande Glad Du får gärna ställa fler frågor om du skulle komma på några!
    Wow va fint svar, massa bra information. tack för du dela med dig! Jag tror jag skriver med dig i en annan tråd oxå just nu om jag inte tar fel hehe. 
  • Teriz

Elliot81: 

Jag tror det är en missfallsutredning. är av den anledningen jag blev bokad till undersökning iaf. För vi blir ju gravida? varje gång vi försökt aktivt Exakt runt äl har jag plussat men de vill inte stanna kvar av någon anledning. 

vi får se bara 1 v kvar nu. Tack för du beskrev hur de gick till för dig 

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-02-20 21:19:08 följande:

Hej och välkommen! 😊 

Jag beklagar dina missfall 😔 Det är verkligen en sorg och en frustration, jag och min man har haft ett MA och ett missfall nu på ett års försök. All kärlek till er, vet hur ont det gör! 💔 

Är det en fertilitetsutredning eller missfallsutredning ni är bokade på? 

Jag det ju att du fått svar redan, men jag kan ju ändå redogöra för vad vi gjorde på vårt första möte 😊 

Vi hade tagit blodprover innan mötet (digital
    remiss från kliniken till Unilabs) samt att min
    man hade varit där och lämnat ett spermaprov ungefär en vecka innan mötet. Så när vi kom dit gick vi igenom
    provsvaren först och konstaterade att allt såg bra ut. Som jag ser att Vickan redan skrivit så var det som sagt prover på diverse sjukdomar hos oss båda, AMH (äggreserv) på
    mig och spermaanalys på min man då. Mina äggstockar kollades med ultraljud för att få en ungefärlig bild på hur många äggblåsor man kunde se. Sen gick läkaren igenom IVF-processen. 
    När jag nämnde våra missfall och att jag har en ärftlighet för blodproppar så ville läkare komplettera med fler blodprover för att se om det kan finnas ett samband med det och missfallen. Så de proverna har jag varit
    och tagit nu och väntar fortfarande på svar.

För vår del så är det egentligen upp till oss om vi vill göra IVF eller inte, eftersom vi kan bli gravida naturligt (dock tar det lång tid varje gång). Vi går till IVF-kliniken privat och betalar för utredning och eventuellt behandling, dvs inte via landstinget 😊 

Jag tror det är en missfallsutredning. är av den anledningen jag blev bokad till undersökning iaf. För vi blir ju gravida? varje gång vi försökt aktivt Exakt runt äl har jag plussat men de vill inte stanna kvar av någon anledning. 

vi får se bara 1 v kvar nu. Tack för du beskrev hur de gick till för dig 

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-02-28 08:15:44 följande:

Jag missade nog att svara på detta! Och har inte kollat Familjeliv under helgen..

Du borde ha varit på mötet nu? Om jag inte är ute och cyklar? 😊 Vad sa de i såna fall?  

Vi sökte också hjälp bland annat för att vi försökt i över ett år, men fått ett MA och ett tidigt missfall. Jag nämnde för vår läkare på konsultationen att jag har en ärftlighet för blodproppar och brist på ett protein, men aldrig fått konstaterat om jag har bristen själv. Det tyckte läkaren var väldigt intressant då det finns starka samband mellan detta och missfall så jag fick ta massa blodprover som jag ska få svar på idag (efter typ 3 veckors väntan? 🙄). 

Du vet inte om någon nära släkting har haft blodpropp? 

Ingen fara ☺️ Jag har mötet om två dagar. Så jag återkommer efter det 😍 

Min pappa gick bort av hjärtinfarkt och det är väl pga blodpropp om jag inte har fel. Även flera i släkten har eller haft högt blodtryck. BM har dock aldrig nämt det på mina tidigare inskrivningar när jag tagit blodprov och tryck så tänker väl att mina värden borde vara normala. Om dom inte ändrats nu då hehe. Men det vore ju fint om det fanns någon hjälp i förebyggande syfte

Vilka långa tre veckor det måste vart för dig då? visst hopps man att kunna hitta något samtidigt som man såklart inte vill ha något fel? 

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-02-28 14:23:53 följande:

Spännande! 😍 

Okej! Beklagar sorgen med din pappa 😔❤️

Jag tycker verkligen du ska nämna detta på mötet. Jag har heller aldrig fått det uppmärksammat av någon barnmorska (varit gravid 4 gånger, har 1 barn) fast att jag nämnt detta vid varenda inskrivning. Men nu, så fort jag tog upp ämnet så reagerade IVF-läkaren och skickade iväg mig på massa kompletterande blodprov. 

Nu fick jag svaren idag, och de hittade inte avvikande. Dvs allt såg bra ut. Men i och med att jag faktiskt har denna ärftlighet så kommer jag ändå att få mediciner mot det här vid IVF. Bara för att optimera allt så mycket det går. 

Så jag tycker som sagt att du verkligen ska ta upp detta på mötet ❤️

Alltså det är så bra att ni finns och man kan bolla med er i liknande sits! Jag ska verkligen skriva ner lite så jag inte glömmer att fråga och ta upp det. 

Va fint att allt såg bra ut för dig.. en lättnad 🥰 

• Teriz

Jag lovade att återkomma efter mitt besök hos läkaren. Jag kopierar in rakt av vad jag skrev i en annan grupp  

Nu har jag vart på min undersökning. En missfallsutredning då jag gått igenom 3 st efter varandra. 

Vi gjorde VUL där allt såg bra ut. Hon såg oxå att mensen var på gång (lite blodiga flytningar) så det känns jätte bra att börja om på en ny cykel snart. Vi har ju haft sex senaste veckorna men verkar inte som det tog sig nu. 

Livmodern såg fin ut. Mina äggstockar såg normala ut och hade många äggblåsor (tror jag hon sa).  Hon visa mig på skärmen och jag såg liksom alla små prickar runt om stocken, hon sa att det bådar gott för ägglossningen. Även cystan som sågs förut var borta. Känns sååå skönt!

Fick ta blodprover. Dels för sköldkörteln och även för något annat som man kan få medicin som heter trombyl för. Minns inte exakt varför men uppfatta det som att de hjälper kroppen att inte stöta bort en graviditet. 

Så? nu väntar vi svar från blodproven. Det kan ta några veckor. 

Ser dom något avvikande på dessa får jag nån form av medicin. Skulle dom se bra ut går vi vidare med fler blodprover på både mig och mannen. 

Vi har därmed bestämt att ta det lite lugnt och inte planera in efter ÄL men såklart mysa om lusten faller på haha. 

Det känns skönt att få svar från proverna först och kanske kunna få ev medicin ?i tid? om det behöver när vi förhoppningsvis plussar igen. Det här känns som en nystart för oss. Så vi hejjar på bebis 2024!! 

• Teriz
    Vickan31 skrev 2023-03-03 16:02:12 följande:
    Nu skrev jag ett kanske alldeles för långt svar som vanligt till dig, men i vår andra grupp Glad Jätteglad för den här nystarten för dig, det blir som en extra pepp att det händer någonting och att hjälpen väntar runt hörnet nu. Toppen att allt såg så fint ut, och extra glad för att cystan var borta som sagt! 😃 Skickar en kram och hoppas att du får en riktigt fin helg! Hjärta
    Tack snälla du! Håller verkligen med om peppen? nu händer det något i rätt riktning. Trevlig helg 🥰
  • Teriz
    Elliot1 skrev 2023-03-04 19:41:16 följande:

Vad skönt att allt såg bra ut!! Tråkigt att det verkade som att det inte tagit sig (läste i tråden att du fått mens också?) denna månad 😔 Sen vet jag inte hur du känner, men jag som också haft några missfall är ju typ rädd för att plussa nu. Jag tycker nästan det ska bli skönt att göra IVF, även om det inte är en garanti att man inte får missfall, så vet man ju att man åtminstone gjort allt man kan för att undvika det ❤️ 

Bra att de redan förbereder fler blodprover om de första skulle se bra ut. Misstänker att det då är samma prover som jag fick ta. Som du säger kan de ju dock ta några veckor innan man får svar, jag fick vänta tre veckor på mina. Hoppas det går lite snabbare för dig! 🙏🏻 

Jag kommer äta Trombyl nu efter insättning. Jag vet inte exakt hur eller varför, men precis som du säger så ska de hjälpa kroppen att behålla fostret. Jag kan ha fel men jag tror det har något med typ blodproppar att göra, att den förhindrar att det bildas små blodproppar i livmodern. 

Skönt att ni tar det lite lugnt nu, jag tror verkligen man behöver såna månader ibland när man är i den här cirkusen. Även om det såklart är svårt mentalt att helt släppa jakten på ägglossningen.. 😏 

Ska bli spännande att få följa er resa ❤️

Ja precis.. dag 3 på mensen nu.  Håller med dig.. har inte kännt kul att plussat för att Man inte våga va glad. Nu kommer ja förhoppningsvis ha vårdens stöd eller va man ska säga och kanske få testa nån medicin. Känns jätte bra och tryggt. 

Ja hon sa något sånt om trombyl. Men bara vänta och se va det blir för svar hihi. 
    vet ni när det blir insättning för er? 🥰

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023