Vickan31 skrev 2023-01-13 10:06:00 följande:
Ååh men tack själv, det känns så värdefullt att få skriva med någon som förstår. Vi kanske inte är i exakt samma sits med lite olika bakgrund, men vi delar ändå en del erfarenheter, sorg och en stark längtan som jag upplever att familj och vänner som bara plussat på första försöket inte riktigt kan förstå på samma sätt. Nämen vad roligt, och stort tack för att du hejar på att det ska gå bra för mig, jag hoppas på det bästa för dig också och gärna ett nytt plus så snart som möjligt <3
Jag pratade med en som också fått MA och hon sa att det såklart kändes hemskt och att hon vid nästa plus kommer att vara mer orolig och inte ta för givet längre att ett plus betyder en bebis, men hon sa också att ett MA är ju vanligt men att det skulle hända två gånger är ovanligare, så hon såg det som att nu är det "bortgjort" och att oddsen borde säga att nästa plus går det vägen, så det hoppas jag för din skull också <3
Sedan håller jag verkligen med om tidsaspekten, herregud vad det tär på en när man börjar räkna efter "om jag blir gravid i år kommer jag att vara 34 när bebisen föds, men om jag måste vänta och få hjälp via IVF kommer jag att vara 35, och om det inte funkar..." osv. Jag läste någonstans en liknelse om att du står på en tågperrong och du har ingen aning om när ditt tåg kommer, men du kan inte gå därifrån för då kanske du missar det, så du står och väntar och väntar och ser andra tåg åka förbi och andra människor som får kliva på, men du har ingen aning om hur länge till du måste vänta. Lite så känns det ju när "alla andra" kör om en, att de får sina bebisar och hinner vara gravida både en och två gånger under tiden man själv väntar på ett första plus. Så jag tycker att du beskriver det väldigt bra hur det känns för dig <3
Du behöver absolut inte be om ursäkt, bara intressant med frågor :) Jag och min nya partner (jag kallar honom ny i det här sammanhanget, haha) har försökt cirka ett år och har precis påbörjat en fertilitetsutredning där jag lämnat alla mina prover och han fick en tid att lämna sina blodprover imorse. Då bokade de också in att han ska lämna spermaprov nästa vecka och de sa att beroende på hur lång tid det tar att få resultaten så hoppas de att kunna boka in ett läkarbesök i februari för att få gå igenom både mina och hans resultat. Jag och mitt ex försökte i två år utan ett enda plus, den utredningen visade inga konstigheter förutom att en av mina äggledare verkade vara blockerad, men när vi sedan gjorde vår IVF var mitt ex spermier sämre så de var tvungna att göra ICSI. Så jag vet inte om spermierna bara var dåliga just den månaden, eller om de varit det hela tiden förutom månaden han lämnade prov under utredningen. Är det "bara" min äggledare som är blockerad så ska det ju ändå finnas goda chanser att bli gravid naturligt med en äggledare, men det har ju inte hänt ännu.
Jag vet om en tjej som gjort IVF hos Stockholm IVF och hon var väldigt nöjd förstod jag det som! Den manlige läkaren jag hade på Nordic IVF flyttade som sagt ifrån Stockholm (kommer inte ihåg vad han heter) så det är nog lugnt för din del :) Hoppas att du får ett varmt, professionellt och fint bemötande! Det är ju smart att välja en klinik som ligger nära tänker jag, eftersom det kan bli ett antal besök. Eftersom ni har ett barn, betyder det att ni måste bekosta utredning och allt själva?
Sorry för så lång text, jag hade lite svårt att hålla mig kortfattad xD
Ingen fara med långt inlägg, jag brukar också skriva långt 🤪
Så sant det du säger om MA, att det inte är
så vanligt att det händer två gånger på rad. Det händer ju såklart, men ibland måste man också försöka fokusera på de graviditeter som faktiskt går bra också. Vilket ju är fler än de som inte går bra! När vi försöka få vår son fick vi ju missfall också, efter det tog det ytterligare 6 månader innan jag blev gravid igen. Men då vill jag minnas att jag inte var så orolig ändå, kände precis som du säger att nu har vi haft ett missfall så nu borde detta gå bra. Sen tror jag min oro kommer vara större denna gång, eftersom detta på något sätt känns tyngre att gå igenom än vad det gjorde för fem år sen när jag inte hade så ?bråttom?. Vi var ganska tidiga Med att skaffa barn i vår umgängeskrets så hade inte samma känsla då med att folk sprang förbi en..
Så himla bra liknelse med tåget verkligen, det är ju så det känns! Förutom att det påverkar hela ens liv mer eller
mindre 😅 Och satan vad den här ovissheten kring om tåget någonsin ska komma tär på en! För mig handlar det dels om ålder men också om att vår son blir äldre. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att vi skulle ha 5 år mellan våra barn. När vi började försöka så sa jag ?jag hoppas iallafall att han inte kommer hinna fylla 5 innan han får ett syskon?.. Men nu är det inte lika självklart längre, även om vi inte är där riktigt än. Min man har dessutom sagt (för längesen) att han typ vill ha minst tre barn men det känns det som att man har fått släppa för längesen. Nu vill jag inget hellre än att lilleman ska få ETT syskon, sen kommer jag vara evigt tacksam ❤️
Okej, men vad skönt att nu är igång med att lämna prover och sådant! Tråkigt att det ska behövas såklart men ändå skönt att det ändå händer något. Att man tar lite action och känner att man kommer framåt. Förstår frustrationen över att inte få något plus efter så lång tid med både ditt ex och din nya kille. Som du säger så fick du ju svar angående äggledaren men annars känns det ju nästan som det måste vara ännu tyngre att ingen orsak hittas? Missförstå mig rätt, självklart vill man att kroppen ska fungera själv. Men när man ändå kommit så långt som till
medicinsk hjälp så önskar man ju nästan att de hittar något de kan ?fixa?.
Vad skönt att du har lite bra erfarenheter av Stockholm IVF också 😊 Tråkigt dock att ni hade sån otur när ni var där. Vi finansierar detta själva ja. Eller ja, egentligen inte själva för vi har faktiskt fått stöd av min mamma för att betala detta. Hon kommer hjälpa oss betala utredningen sen får vi se hur vi gör sen om det krävs en IVF, får ta ställning då. I värsta fall får vi ta lån, jag orkar oavsett inte leva o den här ovissheten längre så då får det väl kosta 😔
Försöker ni själva samtidigt som ni väntar på
läkarbesöket? Jag har ägglossning typ i början av nästa vecka, vilket också innebär att jag kommer hinna få mens innan vi ska träffa läkaren. Drömmen är ju såklart att vi
får lov att avboka tiden, sjukt att man kan bli så
hoppfull varje månad? Att man ändå tror att ?nu
är det nog vår månad? 😅 Hjärnan är fascinerande ibland..