Vickan31 skrev 2023-02-02 13:41:28 följande:
Och jag vill bara börja med att säga att du Elliot är en av de finaste människorna jag mött under mina år på Familjeliv, så att just DU säger att du har plussat ger mig på riktigt glädjetårar i ögonen!
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Så oerhört fint och välförtjänt! Nog för att typ alla förtjänar den lyckan men du förstår vad jag menar, här är det liksom på en annan nivå då jag hoppats så mycket för din skull och nu är du där: en graviditet! Det här beskedet är verkligen 100% glädje för min del, att du äntligen har plussat, och det är en helt annan känsla jämfört med många andra som bara tar det för givet och plussar på första försöket eller så. STORT GRATTIS och jag hoppas att vi kanske kan fortsätta att följas åt på resan, även om vi är i lite olika etapper just nu
![Glad Glad](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Så tack för att du berättade det, det är en jättefin nyhet att få dela och jag tycker att det är fantastiskt att få läsa om hur det gick till med symptom, tester, temp m.m.!
Jättebra att du lägger undan termometern tycker jag, och även om jag aldrig haft ett MA/MF så kan jag såklart förstå att den oron finns. Samtidigt tänker jag som min kompis sa, att har man väl haft det en gång kanske man "gjort bort det" eftersom många drabbas av det bara en gång och sen aldrig mer. Så den här gången hoppas och tror jag att det ska gå hela vägen, att er familj ska berikas med en lillebror eller lillasyster
Vad intressant det där med proverna förresten, men varför skulle ni inte kunna få veta resultatet på mannens spermaprov? Som du säger är det kanske inte lika väsentligt längre, eftersom ni plussat på egen hand, men ni borde väl ändå få ta del av provsvaret?
Jag har tyvärr tappat hoppet för den här cykeln, tempen störtdök imorse och talade sitt tydliga språk. Den brukar sällan sjunka så här tidigt, tre dagar innan BIM, så antingen kommer mensen tidigare eller så kan tempen göra så ibland. Oavsett så är det tråkigt att behöva tappa hoppet och gå omkring och vara ledsen flera dagar innan mensen, för den perioden när jag sörjer att mensen kommit brukar vara nog många dagar med tårar. Men som sagt, läkarbesök på måndag så det försöker jag att klamra mig fast vid och skicka tankarna till.
Än en gång, massor med grattis och tumhållningar för att allt ska gå bra den här gången
Skickar med min graf:
Men tack Vickan, vilka fina ord!
Och jag kan bara säga detsamma, jag har skrivit i en del trådar genom åren men aldrig med någon som är så peppande, engagerad och positiv som du är! Jag har ju även sett dig skriva i andra trådar och även där har du verkligen en fin framtoning. Du verkar ha ett stort hjärta, det är inte alla som har det!
Så med det sagt, TACK! Det känns fortfarande lite overkligt och jag har svårt att ta det till mig helt, men det kommer förhoppningsvis växa fram. Jag nog boka (minst) ett tidigt ultraljud. Förra gången såg vi ett hjärta i vecka 7, men det var ju ingen garanti ändå. Så jag kommer nog känna ett behov av att kolla flera gånger. Det får vara värt de pengarna
Sen är det ju som det är, det här är ju helt utom ens kontroll så vad jag än gör (bortsett från att man såklart följer de självklara råden hehe) så kommer jag inte kunna förhindra naturens gång om det skulle skita sig. Försöker tänka som du skriver, att nu har vi fått vår dos av missfall för den här gången (hade ju ett innan vi fick vårt första barn också) och att denna gång går det förhoppningsvis bra. Men det är bara vänta och se ![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Jag följs gärna åt framåt också, vill gärna veta hur det går för dig osv. Nu är det ju verkligen dags för er snart. Sen förstår jag som sagt om du inte känner att det är aktuellt längre, men jag fortsätter mer än gärna att skriva ![Glad Glad](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Gällande att vi inte får svar på spermaprovet så förklarade hon det som att det är en del av kostnaden för utredningen. Ungefär halva kostnaden är själva provtagningen och halva är för att faktiskt få resultat, analys och utlåtande av en läkare. Så hon menade på att hade vi fått resultaten utan att betala så blir det lite fel. Men hon var väldigt gullig och sa att hon hade gärna gett mig resultatet direkt över telefon om hon hade haft utbildning att tolka det. Hon tyckte själv det var lite trångsynt att man inte kunde ge ut resultat även fast man är i en sån här situation. Sen är det lite blandade känslor, hade vi fått svar att mannen har dålig kvalitet på sina spermier (vilket de ju indirekt inte kollade ändå) så hade man ju nästan bara gått och väntat på att den här graviditeten skulle avstanna. Så det känns på något sätt lite skönt att inte veta så slipper man den oron också. I första steget testar de ju bara mängd och rörlighet för att se om spermierna ens orkar sig fram till ett ägg, vilket åtminstone en rackare faktiskt har gjort
Det var först vid missfallsutredning och liknande som de går in på detaljnivå och kollar kvalitet på ägg och spermier.
Vad ledsen jag blir av att höra att du tappat hoppet för denna cykel
Vet ju verkligen hur den besvikelsen känns. Förstår verkligen det här med att få såna tecken flera dagar innan BIM, jag hatar det. När man väl förstått att man ska få mens så vill man ju bara att mensen ska komma på en gång liksom, så man kan bryta ihop och komma igen. Men kan det vara så att du hade ägglossning CD13 ändå? Då kanske det är mer rimligt att tempen dök igår? Oavsett vad så suger det ju verkligen, du får verkligen försöka peppa dig med att ni ska på samtal på måndag
Eller har grafen kanske förändrats något sen igår? Det är ju inte helt omöjligt att tempen sjunker av andra anledningar, men jag förstår att man såklart tolkar det som att mensen är på väg.