• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-02-20 22:32:28 följande:
    Ja plusset blir plötsligt betingat med mkt obehagligare upplevelser :( 

Ah, det är det som är KUB, känner igen det nu när du skriver det så. Ursäkta alla frågetecken, ibland lägger Familjeliv till sådär 4 st fler än man skrivit själv har jag märkt. 

Jo men ibland behöver man bara få höra även om man själv innerst inne är medveten om att det nog egentligen Hjärta Svårt att inte överanalysera!
    Åh, låter väldigt inspirerande att någon med de förutsättningarna lyckas! Kanske finns en chans om några månader om våra förändringar har någon effekt.

Svarar på allt i ett meddelande nu 😊 

Ja, det blir verkligen betingat med tråkiga saker. Man vill ju bli glad, men istället blir man rädd typ 😔 Den dagen man blir gravid och får behålla det så kommer ju de första veckorna verkligen vara olidliga.. Men som sagt, efter KUB så tror iallafall jag personligen att jag skulle kunna andas ut lite, men det är bara vad jag känner ❤️ 

Det kändes så jävla pissigt att just de skulle komma med ett sånt besked. Dels på grund av just deras ohälsa leverne (varför försöker en annan leva by the book liksom) och dels för att de var liksom de enda i vår umgängeskrets som ännu inte var gravida. Man
    kände sig liksom inte lika ensam av vetskapen att de faktiskt inte heller har syskon än. Så kom det som en
    käftsmäll. Sen är det ju så att det är ju olika känslor, jag menar det är klart jag är GLAD för deras skull. Man kan vara både glad och ledsen samtidigt. Och som min man sa att, - vi kan ju inte förbjuda folk i vår närhet att skaffa barn bara för att vi har svårigheter - .. Vilket han ju har så rätt i. Men det känns bara så orättvist 😔 

Så ledsamt att höra om det där med gulkroppen. Jobbigt också att få veta det så tidigt eller vad man ska säga, för när man väl fått bekräftat att det inte blev något så suger det ju att bara gå och vänta på mensen.. 🤯 Sen blir jag så ledsen av att höra att du får såna otroliga problem där nere efter varenda gynundersökning? Det låter ju verkligen inte hållbart, är det aldrig någon läkare som försökt hjälpa dig..? 

Och angående frågetecken etc på Familjeliv - det är
    sämst. Sidan hittar på mycket konstigt ibland och
    slänger in emojis och sånt man inte alls skrivit. Kan inte göra citattecken heller.. 🙃

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-02-21 16:05:53 följande:
    Ja det känns på något sätt extra orättvist för er då, för man har ju läst och hört om så många som plussar snabbt med andra barnet efter att ha fått kämpa längre med första barnet, så man hade ju hoppats att ni åtminstone skulle ha lite lättare att bli gravid nu med andra än hur det var med er första 😔💕 Ibland undrar man hur mycket det är tänkt att man ska orka med.

Ååh så himla jobbigt, jag förstår verkligen och kan relatera 100% till dina känslor där! Man känner sig ju så missunnsam och som en dålig vän som inte känner total glädje över graviditetsbesked längre, men det är vi inte! Det ÄR orättvist och jag tycker att vi har full rätt att känna så här, bara vi kommer ihåg att vi inte är ensamma Hjärta

Nämen, gud så frustrerande! Fick du tag på dem idag? 

Haha ja och egentligen ska man ju sluta testa efter första positiva ÄL-testet, men jag fortsatte och fick positivt fyra dagar i rad 😅 Det jag tycker är lite konstigt med den här sortens test jag använde var att det blev en glad smiley fyra dagar, men det var bara en dag (den andra dagen) som strecken var lika starka och enligt tempen är det det testet som stämmer, att jag fick ägglossning dagen efter det enda testet där strecken var lika starka. Svårt att förklara i text, känner att jag skriver lite rörigt här haha, men du kanske fattar ändå 😄 Men som sagt, det är skönt att tempen bekräftat ägglossning nu. Absolut, så är det ju verkligen, det är bara att mitt lilla kontrollbehov av att veta när BIM är gör att jag vill ta tester för att veta när ägglossningen är 🙈 

Ja men du, då ligger vi nära varandra för min BIM borde vara 3 mars! 😃 Håller tummarna för att ni kan få plussa redan nu och slippa allt med IVF och så, även om det såklart är jättebra att den hjälpen finns 💕

Ja lite så. Man undrar hur mycket man ska mäkta med. Och just i den här karusellen också, det är så himla sjukt att vissa ska ha såna svårigheter och andra inte.. Hur vissa kan ploppa ut unge efter unge och vissa får kämpa i flera år för att ens få en 😪 

Man känner sig absolut så otroligt missunnsam i vissa
    lägen ja, men jag tror man får försöka tänka att man kan ha flera olika känslor samtidigt. Jag är såklart GLAD för deras skull, men ljuger om jag säger att jag inte tycker vi förtjänar det liiiiiite mer än dem just nu.. 💔 Men som
    min man sa - vi kan ju inte förbjuda personer i vår närhet att skaffa barn bara för att vi har svårigheter - .. Villet ju är sant såklart, men svårt att låta bli att tänka så ibland. 

Jag pratade med kliniken igen ja, men de hade sjukt nog fortfarande inte fått provsvaren. De väntar svar på 2 av 7 prover. Nu sa hon att jag skulle ringa på måndag igen så länge inte de hinner höra av sig först (vilket de inte gjort) och då kan vi ta en diskussion om vi ska vidare med nästa steg ändå. För inte bli snuvade på en hel cykel liksom, måste ju börja med sprutor vid nästa mens och den närmar sig ju.. Så nytt samtal på måndag helt enkelt! 

Men gud vad frustrerande med fyra dagar i rad 😂 Det är ju tyvärr inte så att man tycker det är lattjolajban att ligga varje dag pga testen är positiva.. Tänk den dagen man kan ha luststyrt sex och inte bara i syfte att göra en unge 🤓 Men skönt att tempen bekräftat nu iallafall. Men konstigt också att de digitala testen ändå kanske var lite missvisande nu då, det är väl dem man ska kunna lita på
    mest liksom.. 

Hur känns det nu då? Det har ju gått några dagar till nu.. Hur har du det med symtom, vad säger tempen osv.. ? Nyfiken! 😍 

• Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-02-24 14:18:33 följande:

Svarar på allt i ett meddelande nu 😊 

Ja, det blir verkligen betingat med tråkiga saker. Man vill ju bli glad, men istället blir man rädd typ 😔 Den dagen man blir gravid och får behålla det så kommer ju de första veckorna verkligen vara olidliga.. Men som sagt, efter KUB så tror iallafall jag personligen att jag skulle kunna andas ut lite, men det är bara vad jag känner ❤️ 

Det kändes så jävla pissigt att just de skulle komma med ett sånt besked. Dels på grund av just deras ohälsa leverne (varför försöker en annan leva by the book liksom) och dels för att de var liksom de enda i vår umgängeskrets som ännu inte var gravida. Man
    kände sig liksom inte lika ensam av vetskapen att de faktiskt inte heller har syskon än. Så kom det som en
    käftsmäll. Sen är det ju så att det är ju olika känslor, jag menar det är klart jag är GLAD för deras skull. Man kan vara både glad och ledsen samtidigt. Och som min man sa att, - vi kan ju inte förbjuda folk i vår närhet att skaffa barn bara för att vi har svårigheter - .. Vilket han ju har så rätt i. Men det känns bara så orättvist 😔 

Så ledsamt att höra om det där med gulkroppen. Jobbigt också att få veta det så tidigt eller vad man ska säga, för när man väl fått bekräftat att det inte blev något så suger det ju att bara gå och vänta på mensen.. 🤯 Sen blir jag så ledsen av att höra att du får såna otroliga problem där nere efter varenda gynundersökning? Det låter ju verkligen inte hållbart, är det aldrig någon läkare som försökt hjälpa dig..? 

Och angående frågetecken etc på Familjeliv - det är
    sämst. Sidan hittar på mycket konstigt ibland och
    slänger in emojis och sånt man inte alls skrivit. Kan inte göra citattecken heller.. 🙃

Lider med dig!! Hjärta Ja såklart man kan vara både glad och ledsen! Fortfarande kämpigt? 

Ja motigt att veta tidigt men samtidigt skönt att inte behöva oroa sig över att det kanske tagit sig men man pajar det fullständigt pga fulldos NSAID. Så nu kunnat fortsätta med smärtstillandet utan den etiska aspekten iallafall.

Pratade med rådgivningen inom gynekologi i eftermiddag eftersom jag fortfarande har ont (VAS 0-3 stabilt sedan i måndagskväll). Funderar på om det är normalt för en livmoderinfektion. Men tydligen inte. Inget bra svar, men om jag inte mår bättre imorgon tyckte hon att jag borde åka in och checka av igen, borde haft full effekt av antibiotikan efter tre dygn, men haft nu i 1,5 vecka. Doxyferm avslutad för två dagar sedan och Flagylen sista dos ikväll? Får se vad som händer sen! Försökte ta en liten kort promenad med hunden igårkväll (världens snällaste lilla hund), men mådde inte alls bra efteråt. Imorgon är det 2 veckor sedan jag blev sjuk.

• Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-02-24 14:34:25 följande:

Ja lite så. Man undrar hur mycket man ska mäkta med. Och just i den här karusellen också, det är så himla sjukt att vissa ska ha såna svårigheter och andra inte.. Hur vissa kan ploppa ut unge efter unge och vissa får kämpa i flera år för att ens få en 😪 

Man känner sig absolut så otroligt missunnsam i vissa
    lägen ja, men jag tror man får försöka tänka att man kan ha flera olika känslor samtidigt. Jag är såklart GLAD för deras skull, men ljuger om jag säger att jag inte tycker vi förtjänar det liiiiiite mer än dem just nu.. 💔 Men som
    min man sa - vi kan ju inte förbjuda personer i vår närhet att skaffa barn bara för att vi har svårigheter - .. Villet ju är sant såklart, men svårt att låta bli att tänka så ibland. 

Jag pratade med kliniken igen ja, men de hade sjukt nog fortfarande inte fått provsvaren. De väntar svar på 2 av 7 prover. Nu sa hon att jag skulle ringa på måndag igen så länge inte de hinner höra av sig först (vilket de inte gjort) och då kan vi ta en diskussion om vi ska vidare med nästa steg ändå. För inte bli snuvade på en hel cykel liksom, måste ju börja med sprutor vid nästa mens och den närmar sig ju.. Så nytt samtal på måndag helt enkelt! 

Men gud vad frustrerande med fyra dagar i rad 😂 Det är ju tyvärr inte så att man tycker det är lattjolajban att ligga varje dag pga testen är positiva.. Tänk den dagen man kan ha luststyrt sex och inte bara i syfte att göra en unge 🤓 Men skönt att tempen bekräftat nu iallafall. Men konstigt också att de digitala testen ändå kanske var lite missvisande nu då, det är väl dem man ska kunna lita på
    mest liksom.. 

Hur känns det nu då? Det har ju gått några dagar till nu.. Hur har du det med symtom, vad säger tempen osv.. ? Nyfiken! 😍 

Ja verkligen, jag tycker att jag hör hela tiden om folk som plussar snabbt och föder barn på löpande band trots att de lever ohälsosamt, och jag blir extra frustrerad och arg när det händer personer som knappt bryr sig som sina barn, lever i dåliga förhållanden som går ut över barnen, är allmänt osympatiska och elaka mot människor i sin omgivning etc. Man säger ju att good things happen to good people, men jag vill ändå tro att vi hör till den skaran som räknas som "bra" människor, och ändå så händer det inte! Jag tycker ju också att ni förtjänar det mer än vad det låter som att dom gör, även om jag vet att det inte låter så bra att säga den åsikten högt, haha! 😁 Men du förstår vad jag menar, och även om din man har rätt i det han säger så kan man ju inte hjälpa att känna hur orättvis den här resan är. 

Nämen, oj vad lång tid det verkar ta för kliniken! Men idag kanske du har fått höra något? Bra att få diskutera vägen framåt Hjärta

Haha ja det var väldigt förvirrande med testerna, så har jag aldrig fått förut och det var också första gången jag testade dessa digitala, så jag tänker att nästa månad blir det gamla hederliga tester som jag brukat använda tidigare Glad

Just nu är allt väldigt lugnt och stilla i kroppen, känner inga symptom på varken pms eller en eventuell graviditet. Tempen steg dock lite idag på ÄL+10 och det har den inte gjort tidigare vad jag kan komma ihåg, så det fick ju hoppet att stiga tyvärr, haha 😅 Jag försöker ju trösta mig med att om mensen kommer på BIM nu på fredag 3/3 så får jag i alla fall boka in en spolning av äggledarna under mars, men jag vet ju att jag och sambon kommer att bli ledsna ändå om mensen kommer för sjuttioelfte gången.

Hur mår du? Hjärta

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-02-24 16:27:41 följande:

Ja motigt att veta tidigt men samtidigt skönt att inte behöva oroa sig över att det kanske tagit sig men man pajar det fullständigt pga fulldos NSAID. Så nu kunnat fortsätta med smärtstillandet utan den etiska aspekten iallafall.

Pratade med rådgivningen inom gynekologi i eftermiddag eftersom jag fortfarande har ont (VAS 0-3 stabilt sedan i måndagskväll). Funderar på om det är normalt för en livmoderinfektion. Men tydligen inte. Inget bra svar, men om jag inte mår bättre imorgon tyckte hon att jag borde åka in och checka av igen, borde haft full effekt av antibiotikan efter tre dygn, men haft nu i 1,5 vecka. Doxyferm avslutad för två dagar sedan och Flagylen sista dos ikväll? Får se vad som händer sen! Försökte ta en liten kort promenad med hunden igårkväll (världens snällaste lilla hund), men mådde inte alls bra efteråt. Imorgon är det 2 veckor sedan jag blev sjuk.

Fina du, jag tycker så synd om dig med all den här smärtan och väntan på att det ska gå över! Hjärta Vi skriver ju med varandra i andra grupper också, visst var det så att det kändes bättre nu med smärtorna jämfört med när du skrev senast här i fredags? Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-02-27 16:08:22 följande:
    Fina du, jag tycker så synd om dig med all den här smärtan och väntan på att det ska gå över! Hjärta Vi skriver ju med varandra i andra grupper också, visst var det så att det kändes bättre nu med smärtorna jämfört med när du skrev senast här i fredags? Hjärta
    Tack så mycket för omtanken! Hjärta Ja nu känns det bättre, har lättat av allt mer under helgen och nu idag känner jag mig mest lite matt i kroppen än som efter en kraftig infektion, men i princip ingen smärta längre - så tacksam! Hjärta

Spännande med tempen! Håller tummarna!
  • Elliot1
    Teriz skrev 2023-02-21 06:41:44 följande:

Jag tror det är en missfallsutredning. är av den anledningen jag blev bokad till undersökning iaf. För vi blir ju gravida? varje gång vi försökt aktivt Exakt runt äl har jag plussat men de vill inte stanna kvar av någon anledning. 

vi får se bara 1 v kvar nu. Tack för du beskrev hur de gick till för dig 

Jag missade nog att svara på detta! Och har inte kollat Familjeliv under helgen..

Du borde ha varit på mötet nu? Om jag inte är ute och cyklar? 😊 Vad sa de i såna fall?  

Vi sökte också hjälp bland annat för att vi försökt i över ett år, men fått ett MA och ett tidigt missfall. Jag nämnde för vår läkare på konsultationen att jag har en ärftlighet för blodproppar och brist på ett protein, men aldrig fått konstaterat om jag har bristen själv. Det tyckte läkaren var väldigt intressant då det finns starka samband mellan detta och missfall så jag fick ta massa blodprover som jag ska få svar på idag (efter typ 3 veckors väntan? 🙄). 

Du vet inte om någon nära släkting har haft blodpropp? 

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-02-28 08:15:44 följande:

Jag missade nog att svara på detta! Och har inte kollat Familjeliv under helgen..

Du borde ha varit på mötet nu? Om jag inte är ute och cyklar? 😊 Vad sa de i såna fall?  

Vi sökte också hjälp bland annat för att vi försökt i över ett år, men fått ett MA och ett tidigt missfall. Jag nämnde för vår läkare på konsultationen att jag har en ärftlighet för blodproppar och brist på ett protein, men aldrig fått konstaterat om jag har bristen själv. Det tyckte läkaren var väldigt intressant då det finns starka samband mellan detta och missfall så jag fick ta massa blodprover som jag ska få svar på idag (efter typ 3 veckors väntan? 🙄). 

Du vet inte om någon nära släkting har haft blodpropp? 

Ingen fara ☺️ Jag har mötet om två dagar. Så jag återkommer efter det 😍 

Min pappa gick bort av hjärtinfarkt och det är väl pga blodpropp om jag inte har fel. Även flera i släkten har eller haft högt blodtryck. BM har dock aldrig nämt det på mina tidigare inskrivningar när jag tagit blodprov och tryck så tänker väl att mina värden borde vara normala. Om dom inte ändrats nu då hehe. Men det vore ju fint om det fanns någon hjälp i förebyggande syfte

Vilka långa tre veckor det måste vart för dig då? visst hopps man att kunna hitta något samtidigt som man såklart inte vill ha något fel? 

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-02-27 23:45:35 följande:
    Tack så mycket för omtanken! Hjärta Ja nu känns det bättre, har lättat av allt mer under helgen och nu idag känner jag mig mest lite matt i kroppen än som efter en kraftig infektion, men i princip ingen smärta längre - så tacksam! Hjärta

Spännande med tempen! Håller tummarna!
    Så skönt att höra Mathilda! Hjärta Nu hoppas vi som sagt att det värsta ska vara bakom dig och att det flyter på bättre med allt framöver Glad Tack snälla, tyvärr var lyckan kort för tempen sjönk redan idag och därmed hoppet också:

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-02-24 16:27:41 följande:

Lider med dig!! Hjärta Ja såklart man kan vara både glad och ledsen! Fortfarande kämpigt? 

Ja man är så sjukt splittrad! Glad för dem men samtidigt jätteförbannad 🙃 

Okej jag förstår. Men alltså lider så otroligt mycket med dig, att behöva ta så mycket smärtstillande etc bara efter -enkel- gynundersökning eller skrapning.. Så ska det ju inte vara 😔 

Ser att du skrev i inlägget ovan att du skulle åka in igen om du inte mådde bättre.. Hur mår du nu? Hur har det gått? ❤️

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023