• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-05-01 09:59:06 följande:

Hej Vickan! 

Vad fint att du är tillbaka, jag trodde alla hade dragit härifrån 🙃 Nu har jag dock själv varit lite frånvarande också, men så kommer man på lite då och då att man vill in och läsa här! 😊 

Ja, vad ska man säga. Det gick ju verkligen åt helvete 💔 Jag var nog ändå helt inställd på att man skulle behöva fler återföringar innan det fungerar, det som knäckte mig var att vi inte fick ett enda ägg till frysen. Dels det faktum att vi finansierat detta själva och alltså lagt tiotusentals kronor på INGET, och dels det att tankarna direkt börjar gå till att det är mina ägg det är fel på eftersom de inte överlevde varken i min livmoder eller utanför. Nu har det ju gått nästan en månad sen det negativa testet så det är klart man tagit sig igenom detta också, men det är fortfarande en sorg att det gick som det gick. Jag hade gärna gjort en ny behandling, jag är som sagt väl införstådd med att det kan behövas flera. Men vi kan ju inte trolla fram pengar, det är där ångesten ligger just nu 😩 💔 Vi har ett möte med läkaren om en vecka, för att diskutera hur kan eventuellt skulle justera något inför en ny behandling osv. 

Vi har ju såklart försökt själva, men sitter med mensvärk och förväntar mig mens senast onsdag. Vet ungefär
    när jag hade ägglossning men har varken tempat eller testat med ÄL-tester. Har varit en vecka i Portugal och druckit massa vin och inte brytt mig om det här, det var SÅ skönt att koppla bort 💕 

Hur går det för dig?! Så nyfiken! 🤗

Hej Elliot! Gud vad glad jag blir att du är kvar och att vi kan fortsätta skriva med varandra 🥰 Jag är inne i en period just nu när jag inte loggar in här varje dag, men du ska veta att jag tänker på dig och hejar på massor! Hjärta

Det är så otroligt orättvist och tungt att det skulle bli så här för dig 💔😔 Precis som du säger är det ju mycket pengar, sådana summor som de flesta inte bara har liggandes på hög redo för att ta ut nästa dag. Jag saknar verkligen ord och önskar att det fanns något jag kunde säga eller göra för att mildra sorgen, men jag förstår ju att det inte går. Jag vill i alla fall ge en liten solskenshistoria som jag inte vet om det hjälper såklart men det gav i alla fall mig lite mer hopp: Min kompis berättade att när de gjorde IVF så blev första omgången inte alls bra och hon var precis som du rädd att det var något fel på hennes ägg eftersom det bara blev ett befruktat embryo som inte tog sig och att det inte blev ett enda embryo till frysen. Men då bytte de preparat eller vad man ska säga till nästa omgång och då fick de fem eller sex stycken till frysen varav det färska de satte in blev storasyster och det första frysta de satte in blev lillebror! Så det var inte alls något fel på hennes ägg, det behövdes bara en annan medicinering inför äggplock nummer två. Med det vill jag bara säga att jag hoppas och tror att andra omgången, när den nu blir, kommer att gå mycket bättre med de lärdomar läkarna kan dra från den här gången Hjärta Bra att ni ska få träffa en läkare nästa vecka, hoppas att det ska kännas bra, och det låter sååå underbart att ni fått njuta av en vecka i Portugal! 😍

Vi har faktiskt fått börja med IVF nu! I torsdags tog jag den första sprutan och idag har jag varit på ultraljud där sjukhuset här ska skicka resultatet till IVF-kliniken som ska ringa upp och berätta hur de tyckte att det såg ut med äggblåsornas storlek och antal, om de behöver justera något i dosen eller inte. Så jag väntar på det samtalet så får vi se, men just nu känner jag bara att det känns toppen att få vara igång! Även om jag precis som du är inställd på att det kan behövas fler än en återföring så tycker jag att det känns mer hoppfullt att få den här hjälpen än att försöka själva, så förhoppningsvis är vi ett steg närmare drömmen om ett barn nu 🥰

Nu hoppas jag först och främst att din mens håller sig långt långt borta och att du mår så bra som möjligt Hjärta Stor kram!
  • Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-05-02 14:52:01 följande:
    Hej Elliot! Gud vad glad jag blir att du är kvar och att vi kan fortsätta skriva med varandra 🥰 Jag är inne i en period just nu när jag inte loggar in här varje dag, men du ska veta att jag tänker på dig och hejar på massor! Hjärta

Det är så otroligt orättvist och tungt att det skulle bli så här för dig 💔😔 Precis som du säger är det ju mycket pengar, sådana summor som de flesta inte bara har liggandes på hög redo för att ta ut nästa dag. Jag saknar verkligen ord och önskar att det fanns något jag kunde säga eller göra för att mildra sorgen, men jag förstår ju att det inte går. Jag vill i alla fall ge en liten solskenshistoria som jag inte vet om det hjälper såklart men det gav i alla fall mig lite mer hopp: Min kompis berättade att när de gjorde IVF så blev första omgången inte alls bra och hon var precis som du rädd att det var något fel på hennes ägg eftersom det bara blev ett befruktat embryo som inte tog sig och att det inte blev ett enda embryo till frysen. Men då bytte de preparat eller vad man ska säga till nästa omgång och då fick de fem eller sex stycken till frysen varav det färska de satte in blev storasyster och det första frysta de satte in blev lillebror! Så det var inte alls något fel på hennes ägg, det behövdes bara en annan medicinering inför äggplock nummer två. Med det vill jag bara säga att jag hoppas och tror att andra omgången, när den nu blir, kommer att gå mycket bättre med de lärdomar läkarna kan dra från den här gången Hjärta Bra att ni ska få träffa en läkare nästa vecka, hoppas att det ska kännas bra, och det låter sååå underbart att ni fått njuta av en vecka i Portugal! 😍

Vi har faktiskt fått börja med IVF nu! I torsdags tog jag den första sprutan och idag har jag varit på ultraljud där sjukhuset här ska skicka resultatet till IVF-kliniken som ska ringa upp och berätta hur de tyckte att det såg ut med äggblåsornas storlek och antal, om de behöver justera något i dosen eller inte. Så jag väntar på det samtalet så får vi se, men just nu känner jag bara att det känns toppen att få vara igång! Även om jag precis som du är inställd på att det kan behövas fler än en återföring så tycker jag att det känns mer hoppfullt att få den här hjälpen än att försöka själva, så förhoppningsvis är vi ett steg närmare drömmen om ett barn nu 🥰

Nu hoppas jag först och främst att din mens håller sig långt långt borta och att du mår så bra som möjligt Hjärta Stor kram!

Jag loggar faktiskt inte heller inte så ofta, faktiskt mest för att se vad som händer i den här tråden 🥰 

Det känns sjukt orättvist ja, även om man vet att man är långt ifrån ensam att få ett sånt här resultat så känns det ändå som att världen rasar samman och det går jättebra för alla andra 😔 För oss är det väldigt mycket pengarna som styr nu faktiskt. Rent mentalt så känner jag mig redo att göra en ny behandling, men vi har inte de pengarna utan måste få ta lån. Vi har precis köpt hus och har haft ganska tufft ekonomiskt under en period med många oförutsedda utgifter så även om vi har råd att ta lån så känns det verkligen inte roligt 😔 Men som jag sagt innan, man kan/vill ju inte sätta ett pris på det här.. 

Tack för din solskenshistoria ❤️ Vad fint att de gick så bra för dem!! Jag har hört och sett flera som har samma upplevelse, man har Ju förstått att bara för att det gick skitdåligt en gång så behöver det inte alls bli så igen. Men med tanke på de ovan nämna pengarna så är man ju ändå skiträdd att man ska lägga ut över 40 000kr igen på ingenting 🙄 Klart man ska försöka vara positiv, men alla som är i den
    här svängen vet ju att man inte alltid fixar att se ljust på allting.. 🙃 Men på måndag har vi nytt möte hos kliniken, för att diskutera vad man eventuellt kan göra annorlunda. 
    Sen klurar jag väldigt mycket på om vi kanske ska ta en paus/försöka själva över sommaren. Men jag vet inte; ena stunden känns det rätt och andra stunden känns det som en evighet till typ augusti.. 

Igår fick en av mina bästa vänner sitt barn, vi plussade samtidigt förra sommaren. Själv fick jag mens imorse 🙃 Tycker allt känns som ett hån.. 💔 

Men nu till dig - WOW! Att ni fått börja nu 😍 Så
    himla roligt och spännande ju! Sist vi skrev visste du ju inte om ni skulle kunna börja nu på grund av klinikens avtal! Det måste gått fort om du redan är igång med sprutor etc? 😍 Går allting bra då, hur såg ultraljudet ut? Förstår dig helt, även om man vet att det kanske inte går på första försöket så blir man ju absolut mer hoppfull
    och taggad av att man faktiskt gör något annat än att bara jaga ägglossningar och vänta på BIM månad efter månad.. Jag hejar så otroligt mycket på er!!! 🙏🏻❤️

• Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-04-06 09:31:47 följande:

Hoppas att allt fortfarande går bra för dig? 💕 Skönt att symtomen blir starkare, det är ju verkligen ett gott tecken. 

Tyvärr gick det inte vägen för oss, fick en sparsam blödning igår och idag hade jag testdag och det var negativt (har inte tjuvtestat). Är helt förkrossad just, var såklart medveten om att det kanske inte skulle gå på första försöket men vi fick inte heller några ägg till frysen, vilket är som en käftsmäll 💔 

Åh nej Elliot, jag beklagar verkligen!! Även om det låter futtigt, ord räcker liksom inte :,(
  • Mathilda88
    Snödroppen86 skrev 2023-04-24 19:40:40 följande:

Hej. Ja allting såg bra ut på utredningen ❤️ Tack så mycket hoppas på positivt svar 🤩

Va underbart att allt såg bra ut! Så spännande att det är på gång!! Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-04-21 10:02:53 följande:
    Hej Mathilda! Vet inte om du är kvar på Familjeliv, men jag tänkte bara kolla hur allt har gått för dig? Hjärta Stor kram!
    Hej! 
    Jo här har hänt mkt nu! Jag har haft en längre paus från familjeliv, var så intensivt första månaderna att jag behövde andas och landa lite sen.

Sen sist jag var här så har mkt hänt som sagt. Den 26 april hade vi välkomstsamtal (som höll på att sluta i katastrof och ombokning på plats pga sambon fastnade i trafiken på vägen in efter övertid på jobb, men klarade sig tack o lov in några min sen). Den 28 april kom mensen på morgonen - och vi fick ja till att påbörja behandlingen!!!!! HjärtaHjärta Förväntade oss två nekanden då många fått det på RMC Malmö nu när där är så högt tryck. 

Påbörjade behandlingen 29 april med Gonal-F. Efter 2 timmar började jag få molande känsla och inom en timme till var det full molvärk och illamående så man knappt kunde sova den natten. Skriver och frågar RMC om det är normalt och om dosen kanske behöver sänkas eller så. Smärtan lättar under förmiddagen och jag åker på den planerade dressyrtävlingen för Falsterbo-kval, de ringer och säger att anser att behandlingen skall avslutas!!! Att ngt nog är fel i kroppen (ex infektion). Man var helt krossad!!! Lyckas förklara att jag mår ju kasst vid mens (spyr två första dagarna som värst) och att det kanske är det som triggats av medicinen. Lyckats intyga att det nog inte är så farligt som de tror och att jag istället ska åka till gynakuten för att kollas upp. Så det gjorde jag efter jag tävlat klart och de hittade inget fel och jag fick fortsätta!! Vilken berg-o-dal-bana till dag - eller snarare vecka för att vara ärlig. 

Jag har inte blivit lika dålig efter sprutorna sen nummer ett, men varje spruta ger mig molande och i vågor blir molvärk - och molvärken ger illamående liksom när jag har mens. Så svårt att äta ordentligt och tappat knappt ngt kg i vikt. Tyvärr har Alvedon ingen effekt alls på detta på mig, aldrig haft i hela mitt liv tyvärr. Tar vanligtvis Naproxen 500 mg med ca 5h mellan för att kunna hålla den smärtan under viss kontroll, men får ju inte ta nu... 
    Nu vet jag inte om jag vågar vara ärlig imorgonbitti på första ultraljudet om hur jag mår, för ingen verkar bry sig alls när man säger att man är väldigt känslig när det kommer till livmodern. "Alla" är ju ändå det känns det som de tänker. Rädd för att de ska ta och avbryta behandlingen på riktigt isåfall. Är nog säkrast att knipa käft och ge en mild version helt enkelt. Litar verkligen inte på någon! 

Stort tack fina du för att du kom ihåg mig trots min långa frånvaro! Hjärta Hur går det för dig?! Stor kram!Hjärta
  • Mathilda88
    Teriz skrev 2023-04-06 18:16:34 följande:

Nej va tråkigt och läsa! Åh blir så ledsen? varför? såklart är man lite inställd på det men det hjälper inte. Fyfan va de är orättvist. Förstår att du känner dig förkrossad, det är en sån kamp hela tiden. Det tar på en. Ni får ro om varann och landa i allt, tillåt er att va nere innan ni vill försöka igen? Får ni fler chanser eller hur går det till? 

Hos mig Är det stabilt. Varken mer eller mindre med symptomen och jag börjar bli nervös inför vul nästa vecka. Det kan ju visa vad som helst Känns det som men vill tro på ett tickande hjärta!!

Hej Teriz!
    Hur har det gått för dig? Hjärta
  • Teriz
    Mathilda88 skrev 2023-05-04 18:35:55 följande:
    Hej Teriz!
    Hur har det gått för dig? Hjärta

Hej 😍 
    Det är fortfarande väldigt stabilt haha.. vi såg ett tickande hjärta i v6 vilket var en sån stor lättnad! Nu är jag i v 10 och  jag har nästa ultraljud nästa vecka. Blir mer och mer orolig ju närmare tiden jag kommer. Har haft lite symptom som svagt illamående, trött, molvärk och ömma bröst. Men känns som de försvunnit mkt senaste dagarna, så de gör mig oxå orolig men har hört att det kan försvinna från en dag till en annan. 

Hur mår du, och hur går det för dig? 😍

• Mathilda88
    Teriz skrev 2023-05-04 19:41:25 följande:

Hej 😍 
    Det är fortfarande väldigt stabilt haha.. vi såg ett tickande hjärta i v6 vilket var en sån stor lättnad! Nu är jag i v 10 och  jag har nästa ultraljud nästa vecka. Blir mer och mer orolig ju närmare tiden jag kommer. Har haft lite symptom som svagt illamående, trött, molvärk och ömma bröst. Men känns som de försvunnit mkt senaste dagarna, så de gör mig oxå orolig men har hört att det kan försvinna från en dag till en annan. 

Hur mår du, och hur går det för dig? 😍

Så underbart att höra! Hjärta Hur mådde du under stimuleringen?
    Spännande, snart nästa ultraljud då! Ush ja kan bara föreställa mig oron för förändringar även om förändringarna är helt normala. Så underbart att höra din solskenshistoria, ger verkligen hopp inför ens egna nyligen påbörjade tripp!

Jo här har hänt mkt nu! Jag har haft en längre paus från familjeliv, var så intensivt första månaderna att jag behövde andas och landa lite sen.

Sen sist jag var här så har mkt hänt som sagt. Den 26 april hade vi välkomstsamtal (som höll på att sluta i katastrof och ombokning på plats pga sambon fastnade i trafiken på vägen in efter övertid på jobb, men klarade sig tack o lov in några min sen). Den 28 april kom mensen på morgonen - och vi fick ja till att påbörja behandlingen!!!!! HjärtaHjärta Förväntade oss två nekanden då många fått det på RMC Malmö nu när där är så högt tryck. 

Påbörjade behandlingen 29 april med Gonal-F. Efter 2 timmar började jag få molande känsla och inom en timme till var det full mensvärk och illamående så man knappt kunde sova den natten. Skriver och frågar RMC om det är normalt och om dosen kanske behöver sänkas eller så. Smärtan lättar under förmiddagen och jag åker på den planerade dressyrtävlingen för Falsterbo-kval, de ringer och säger att anser att behandlingen skall avslutas!!! Att ngt nog är fel i kroppen (ex infektion). Man var helt krossad!!! Lyckas förklara att jag ju normalt kan må kasst vid mens (spyr två första dagarna som värst) och att det kanske är det som triggats av medicinen. Lyckats intyga att det nog inte är så farligt som de tror och att jag istället ska åka till gynakuten för att kollas upp. Så det gjorde jag efter jag tävlat klart och de hittade inget fel och jag fick fortsätta!! Vilken berg-o-dal-bana till dag - eller snarare vecka för att vara ärlig. 

Jag har inte blivit lika dålig efter sprutorna sen nummer ett, men varje spruta ger mig molande och i vågor blir molvärk - och molvärken ger illamående liksom när jag har mens. Så svårt att äta ordentligt och tappat knappt ngt kg i vikt. Tyvärr har Alvedon ingen effekt alls på detta på mig, aldrig haft i hela mitt liv tyvärr. Tar vanligtvis Naproxen 500 mg med ca 5h mellan för att kunna hålla den smärtan under viss kontroll, men får ju inte ta nu... 
    Nu vet jag inte om jag vågar vara ärlig imorgonbitti på första ultraljudet om hur jag mår, för ingen verkar bry sig alls när man säger att man är väldigt känslig när det kommer till livmodern. "Alla" är ju ändå det känns det som de tänker. Rädd för att de ska ta och avbryta behandlingen på riktigt isåfall. Är nog säkrast att hålla tyst och ge en mild version helt enkelt. Litar verkligen inte på någon! 
  • Teriz
    Mathilda88 skrev 2023-05-04 20:25:06 följande:
    Så underbart att höra! Hjärta Hur mådde du under stimuleringen?
    Spännande, snart nästa ultraljud då! Ush ja kan bara föreställa mig oron för förändringar även om förändringarna är helt normala. Så underbart att höra din solskenshistoria, ger verkligen hopp inför ens egna nyligen påbörjade tripp!

Påbörjade behandlingen 29 april med Gonal-F. Efter 2 timmar började jag få molande känsla och inom en timme till var det full mensvärk och illamående så man knappt kunde sova den natten. Skriver och frågar RMC om det är normalt och om dosen kanske behöver sänkas eller så. Smärtan lättar under förmiddagen och jag åker på den planerade dressyrtävlingen för Falsterbo-kval, de ringer och säger att anser att behandlingen skall avslutas!!! Att ngt nog är fel i kroppen (ex infektion). Man var helt krossad!!! Lyckas förklara att jag ju normalt kan må kasst vid mens (spyr två första dagarna som värst) och att det kanske är det som triggats av medicinen. Lyckats intyga att det nog inte är så farligt som de tror och att jag istället ska åka till gynakuten för att kollas upp. Så det gjorde jag efter jag tävlat klart och de hittade inget fel och jag fick fortsätta!! Vilken berg-o-dal-bana till dag - eller snarare vecka för att vara ärlig. 

Nu vet jag inte om jag vågar vara ärlig imorgonbitti på första ultraljudet om hur jag mår, för ingen verkar bry sig alls när man säger att man är väldigt känslig när det kommer till livmodern. "Alla" är ju ändå det känns det som de tänker. Rädd för att de ska ta och avbryta behandlingen på riktigt isåfall. Är nog säkrast att hålla tyst och ge en mild version helt enkelt. Litar verkligen inte på någon! 

Men oj vilken resa. Förstår att du tagit en paus här. Jag är inte lika aktiv heller, vill försöka få tiden att gå och inte tänka för mkt på vad man går igenom haha. 

Förstår att du inte litar på någon.. men du måste va ärlig mot dig själv iallafall de är ju viktigt att du mår bra. Vad kommer ske här näst nu, ultraljud imorgon och där efter? 

Jag har ju inte riktigt gått igenom samma resa som dig utan istället gått på en missfallsutredning under förra året med diverse tester, kontroller och prover. Det pga mina 3 mf ja hade förra året. Men mitt i utredningen så blev jag gravid ?naturligt? och då avbröt vi den. Så där är vi nu, hoppas att det ska gå hela vägen denna gången  

• Mathilda88
    Teriz skrev 2023-05-04 20:48:33 följande:

Men oj vilken resa. Förstår att du tagit en paus här. Jag är inte lika aktiv heller, vill försöka få tiden att gå och inte tänka för mkt på vad man går igenom haha. 

Förstår att du inte litar på någon.. men du måste va ärlig mot dig själv iallafall de är ju viktigt att du mår bra. Vad kommer ske här näst nu, ultraljud imorgon och där efter? 

Jag har ju inte riktigt gått igenom samma resa som dig utan istället gått på en missfallsutredning under förra året med diverse tester, kontroller och prover. Det pga mina 3 mf ja hade förra året. Men mitt i utredningen så blev jag gravid ?naturligt? och då avbröt vi den. Så där är vi nu, hoppas att det ska gå hela vägen denna gången  

Nej behövde andas lite, men kändes mogen för att komma tillbaka och snacka igen och få stöd i vidare processen nu Hjärta

Ja mot sig själv får man vara ärlig, så sant. Påminner mkt om min starka mensvärk med illamående, så därav lär det säkert bli samma resultat oavsett när man kör behandlingen och hoppas därför på att inte behöva börja om längre fram. Ångest om det blir så!
    Yes ultraljud imorgon bitti/fm, då det är första så får vi se hur allt ser ut, effekt på medicinen etc och bokning av ultraljud nummer två till nästa vecka och vidare dosering av medicinen - samma eller ev justering. Sen ser vi hur det går därefter!

Okej! Hugaligen tufft med alla missfall! Håller tummar och tår för att detta går hela vägen Hjärta Ni har inte hunnit hitta orsaken till de tidigare missfallen än?
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023