• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Mathilda88
    Snödroppen86 skrev 2023-05-18 14:49:56 följande:
    Hej igen. Tog inte denna gång tyvärr 😢 hade precis gått in i v4 när det helt plötsligt började ?hugga? i magen och sedan blod så fick förmodligen ett tidigt missfall. Inget som är konstaterat men alla tecken tyder på det 🙁. Tråkigt men hoppas på ett plus på nästa försök?.
    Så tråkigt 😢! Hade du hunnit testa eller var det på BIM? Håller tummarna för nästa försök! Får ni försöka nu direkt igen?
  • Mathilda88

Idag fick vi samtal från RMC - först från labbet som berättade att alla 4 embryona hade slutat dela sig igår GråterGråterGråter.  Så ingen återföring imorgon och inget tillbaka på denna första behandling! 
    Sen ringde läkaren som förklarade att man utöver våran sedan tidigare kända manliga faktor så såg man nu även en äggfaktor - mina ägg var tydligen granulerade... Någon med erfarenhet av det? Läkaren sa att ibland hittar man något ägg av bra kvalité så därför ska vi köra på en ny cykel... Alltså inga garantier såklart att de ens finns eller dyker upp... Bara hoppas det inte gör lika jävla ont denna gång. Lär inte hinna starta innan sommaren utan ev starta i augusti. 
    Helt knäckt just nu, med denna äggkvalitén blev allt verkligt för en att risken för att vi kanske aldrig lyckas blev mkt högre! GråterGråterGråter

• Elliot1

Hej alla! 

Jag har inte hunnit svara er på ett tag, men jag har läst! Tänker att jag svarar er alla i ett inlägg 🙃 

Vickan
    Nu vill man ju veta hur det går för dig? 😍 Testdag närmar sig ju verkligen, hur känns det? Har du tjuvtestat något? Så himla härligt att ni fick till frysen också! Vilket bra resultat!! Och så skönt att veta att om det nu inte skulle ta sig så finns det små flingor som väntar ❄️

För oss känns det väldigt rätt att avvakta. Eller åtminstone just nu, när mensen kommer så lär det
    kännas annorlunda 😅 Jag ringde kliniken förra veckan för att meddela att vi avvaktar och frågade då också om vi kunde få starta med sprutorna tidigare än 31/7, om det nu skulle vara så att cykeln tajmar så dåligt. Hon skulle kolla med labbet (det är pga deras sommeruppehåll
    man inte får börja innan 31/7 egentligen) och ringa upp. Hon ringde aldrig upp så jag tänker att hör de inte av sig snart så ringer jag igen. Även om det är två månader kvar så är det ju lite skönt att veta vad man ska ställa sig in på. 

Men vi lever ju som sagt på hoppet att det kaaaaanske kan ta sig naturligt i maj, juni eller juli. Jag vet inte varför men jag är försiktigt positiv, kanske för att mitt AMH gått upp och att jag börjat tempa igen. Mina temperaturer (efter ägglossning) ligger högre än vad de gjort tidigare cykler. Såklart är det ju varmare ute också nu men jag tänker att basaltemperaturen inte borde påverkas alltför mycket av yttre faktorer. Jag inbillar mig typ att jag fått lite bättre balans i alla hormoner och att det gör att jag får starkare ägglossningar nu. Men det kan ju vara önsketänkande 🙃 Jag har unnat mig en OURA-ring för att slippa den satans termometern bara. Väntar på att den ska komma med posten, ska bli SÅ skönt att slippa ta tempen varje natt/morgon. 

Väntar med spänning från besked från dig nu!!! 🙏🏻🙏🏻💕💕 Håller alla tummar och tår!!! 

Teriz: 
    Så himla underbart att höra att det går bra för dig! Fantastiskt ju 😍 Tänk att naturen och kroppen bara löser saker ibland. Snart dags för ultraljud igen då? 

Mathilda
    Jag vet inte vad jag ska säga, jag blir så ledsen att höra att det inte gick bra för er denna gången 😔💔 Det är så hjärtekrossande när man bygger upp höga förväntningar och så går det inte alls som man hoppats. Och jag lider extra med dig också på grund av alla de smärtor du genomgått under behandlingen. Vet inte vad jag ska säga för att peppa, förstår att det känns som ett svart hål nu bara 😔 Men ni kommer klara detta, det vet jag 💪🏼❤️ Vägen är bara lite krokigare för vissa av oss. 

Hur mår du nu när det fått landa lite? ❤️

Jag försökte googla på granulerade ägg, men jag tyckte inte jag hittade någon bra information. Vad innebär det? Det låter ju på läkarna som att det inte betyder att det är helt kört iallafall! Ni kommer vitt guldägget 💪🏼 Kommer de göra några speciella kontroller av äggen vid nästa behandling eller ser de på en gång om de är granulerade eller ej? 

Förstår att det inte hjälper dig nu, men heja stenhårt på er och håller verkligen alla tummar och tår för att nästa behandling går bättre ❤️

Snödroppen
    Tråkigt att höra att det inte gick vägen för dig denna
    gång 😔 Tyvärr har vi ju alla i denna grupp fått erfara att man ibland får kämpa och kämpa. Hur fungerar det med insemination, kan man köra en gång till i nästa cykel? Tar man några hormoner etc innan själva inseminationen? Kriga på, tillslut tar det sig 💪🏼

• Vickan31

Jag gör som Elliot och skriver ett gemensamt meddelande där jag försöker att svara alla, men jag vet inte hur man får till att namnen blir fetmarkerade så där? Glad

Snödroppen86: Jag är så ledsen att höra att det inte gick vägen den här gången 😔 Jag förstår att det känns tungt och jobbigt nu, men precis som du säger så hoppas vi att det blir ett plus nästa gång. Jag har samma fråga som Elliot, om kliniken sagt något om när nästa insemination blir?

Mathilda88: Finaste du, jag hittar inga ord för att beskriva hur oerhört ledsen jag är för din skull. Det gör så ont i hjärtat att läsa det du skriver och att känna din smärta just nu 💔 Det låter verkligen som en mardröm, och precis som Elliot skrev så känns det ju extra tungt eftersom du mått så dåligt under behandlingen. Jag vet att det inte är någon tröst nu, att inga ord hjälper, men många säger ju att första IVF-försöket blir lite som ett testförsök där läkarna ska hitta rätt preparat, rätt dos, rätt befruktningsmetod osv. Att ens behöva tänka på försök nr 2 nu känns så orättvist, men jag är övertygad om att kliniken har en plan framåt och att ni kommer att uppnå drömmen till slut Hjärta Jag har inte hört talas om granulerade ägg och hittade tyvärr inga svar när jag googlade på det, men om du känner att du har fortsatta frågor så kan det ju vara skönt att ringa kliniken och reda ut vad det betyder? Hoppas att du får må bättre fysiskt nu framöver, och vad gäller det psykiska så är det såklart helt naturligt att bryta ihop nu för att sedan kunna klättra upp igen och fokusera på nästa försök. Hoppas att du får bra stöd och du vet att vi tänker på dig och hejar på dig Hjärta

Elliot: Tack för att du frågar, så fint av dig med all pepp 🥰 Jag har lyckats hålla mig från att tjuvtesta, negativa tester är det värsta jag vet, men jag och sambon pratade om att kanske ta ett test ikväll. Jag vet att det är bäst med morgonurin men vi känner båda två att det känns jobbigt att ta ett test precis innan vi ska gå på jobbet, speciellt ifall det skulle visa negativt. Så vi får se om vi kanske testar ikväll istället för imorgon bitti Glad Jag är rätt nervös över att jag inte känner något i kroppen. Jag brukar nästan alltid ha ömma bröst efter ägglossning och att det försvinner dagen efter eller samma dag som mens, och även nu under IVF:en fick jag ömma bröst tidigt men det försvann i förrgår så jag är rädd att det betyder att mensen ska komma när som helst. Men än så länge har den hållit sig borta och för varje dag som går känner jag hur en liten liten fjärils vingslag fladdrar i min bröstkorg. Men idag känns lite som domedagen på något sätt, och samtidigt som jag gruvar mig för att testa så känns det också som att dagen gärna får gå fort. 
    Vad bra att det fortfarande känns rätt att avvakta, och verkligen bra att du ringde kliniken och frågade! Jag hade gjort precis likadant, för även om man själv inte kan påverka när man får börja så är det ändå skönt att veta hur förutsättningarna ser ut. Hoppas att de svarar snart, men mest av allt hoppas jag att ni plussar nu under sommaren! Hjärta Det är ju fantastiskt att både ditt AMH och tempen har gått upp, det känns ju riktigt lovande! 😍 Spännande med en sån där OURA-ring, du får gärna berätta sen hur du tyckte att den fungerade. Tusen tack för att du alltid hejar på mig, och du ska veta att jag tror på dig och hoppas att ni får ert efterlängtade lilla syskon snart! 💕

• Vickan31

Sorgligt nog blev det bara minus för min del, både igår och idag (officiella testdagen) så jag ringde kliniken och tyvärr ser vi nu det här försöket som över, misslyckat. Tårarna bara rinner och det känns så himla tungt. Jag vet att vi har två små embryon i frysen som vi förhoppningsvis kan tina till hösten, och jag vet att de här känslorna kommer att kännas lättare med lite tid, men just nu gör det förbannat ont 💔

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-05-24 08:59:30 följande:

Sorgligt nog blev det bara minus för min del, både igår och idag (officiella testdagen) så jag ringde kliniken och tyvärr ser vi nu det här försöket som över, misslyckat. Tårarna bara rinner och det känns så himla tungt. Jag vet att vi har två små embryon i frysen som vi förhoppningsvis kan tina till hösten, och jag vet att de här känslorna kommer att kännas lättare med lite tid, men just nu gör det förbannat ont 💔

Åh nej, så otroligt ledsen jag blir 😢💔 
    Förstår verkligen hur det känns, det gör så otroligt ont och är så jävla jävla orättvist. 
    Finns ju inga ord som kan hjälpa heller direkt. Allt är ju bara svart. 

Ta den tiden du behöver att landa och sörja, och när du känner dig starkare igen (vilket du kommer göra, det kan jag själv intyga 💪🏼) så kan jag garantera att du kommer känna ett pepp för ett nytt försök med en eskimå ❄️ Men jag vet hur det är, det är lätt att säga till andra att man behöver flera försök men när man väl står där mitt o ett misslyckande så är det svårt att vara positiv. 

Kram! 

• Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-05-23 07:55:28 följande:

Hej alla! 

Jag har inte hunnit svara er på ett tag, men jag har läst! Tänker att jag svarar er alla i ett inlägg 🙃

För oss känns det väldigt rätt att avvakta. Eller åtminstone just nu, när mensen kommer så lär det

kännas annorlunda 😅 Jag ringde kliniken förra veckan för att meddela att vi avvaktar och frågade då också om vi kunde få starta med sprutorna tidigare än 31/7, om det nu skulle vara så att cykeln tajmar så dåligt. Hon skulle kolla med labbet (det är pga deras sommeruppehåll
    man inte får börja innan 31/7 egentligen) och ringa upp. Hon ringde aldrig upp så jag tänker att hör de inte av sig snart så ringer jag igen. Även om det är två månader kvar så är det ju lite skönt att veta vad man ska ställa sig in på. 

Men vi lever ju som sagt på hoppet att det kaaaaanske kan ta sig naturligt i maj, juni eller juli. Jag vet inte varför men jag är försiktigt positiv, kanske för att mitt AMH gått upp och att jag börjat tempa igen. Mina temperaturer (efter ägglossning) ligger högre än vad de gjort tidigare cykler. Såklart är det ju varmare ute också nu men jag tänker att basaltemperaturen inte borde påverkas alltför mycket av yttre faktorer. Jag inbillar mig typ att jag fått lite bättre balans i alla hormoner och att det gör att jag får starkare ägglossningar nu. Men det kan ju vara önsketänkande 🙃 Jag har unnat mig en OURA-ring för att slippa den satans termometern bara. Väntar på att den ska komma med posten, ska bli SÅ skönt att slippa ta tempen varje natt/morgon. 

Mathilda: 
    Jag vet inte vad jag ska säga, jag blir så ledsen att höra att det inte gick bra för er denna gången 😔💔 Det är så hjärtekrossande när man bygger upp höga förväntningar och så går det inte alls som man hoppats. Och jag lider extra med dig också på grund av alla de smärtor du genomgått under behandlingen. Vet inte vad jag ska säga för att peppa, förstår att det känns som ett svart hål nu bara 😔 Men ni kommer klara detta, det vet jag 💪🏼❤️ Vägen är bara lite krokigare för vissa av oss. 

Hur mår du nu när det fått landa lite? ❤️

Jag försökte googla på granulerade ägg, men jag tyckte inte jag hittade någon bra information. Vad innebär det? Det låter ju på läkarna som att det inte betyder att det är helt kört iallafall! Ni kommer vitt guldägget 💪🏼 Kommer de göra några speciella kontroller av äggen vid nästa behandling eller ser de på en gång om de är granulerade eller ej? 

Förstår att det inte hjälper dig nu, men heja stenhårt på er och håller verkligen alla tummar och tår för att nästa behandling går bättre ❤️

Åh Elliot! Så glad att se dig igen! 
    Hoppas din OURA-ring trillar ner i brevlådan snart! Håller tummarna för att det kan tänkas ta sig för er nu istället i sommar Hjärta  Fick du något svar på om ni kanske kan börja ngn dag tidigare om mensen taimar dåligt?

Tack Hjärta Ja jag förstår att det var jättedumt av mig att tro på första behandlingen, men alla var så positiva, utifrån omständigheterna så var oddsen väldigt bra för att tom kunna gå på första återföringen. Jag hade inte den inställningen innan första sprutan, men pga smärtorna så blev den förhoppningen väl helt enkelt en "överlevnadsstrategi" för att ta mig igenom det och illamåendet och orka hela vägen. Därav skapade jag ett större fall för mig själv när man då fick käftsmällen med äggkvalitén. 

Jo lågt men samlar ihop sig igen så sakteliga och hittar lite hopp igen. 

Nej jättesvårt att hitta någon som helst information om det och vad det innebär. Om de har en chans att utveckla sig till ett frisk barn mot alla odds eller inte. Ja embryologerna ser det när de granskar äggen. Gissar att de gör som sist och befruktar igen då hälften av dom ändå började utvecklas. Vi får se.
    Stort tack fina du och detsamma! Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-05-23 09:37:00 följande:

Mathilda88: Finaste du, jag hittar inga ord för att beskriva hur oerhört ledsen jag är för din skull. Det gör så ont i hjärtat att läsa det du skriver och att känna din smärta just nu 💔 Det låter verkligen som en mardröm, och precis som Elliot skrev så känns det ju extra tungt eftersom du mått så dåligt under behandlingen. Jag vet att det inte är någon tröst nu, att inga ord hjälper, men många säger ju att första IVF-försöket blir lite som ett testförsök där läkarna ska hitta rätt preparat, rätt dos, rätt befruktningsmetod osv. Att ens behöva tänka på försök nr 2 nu känns så orättvist, men jag är övertygad om att kliniken har en plan framåt och att ni kommer att uppnå drömmen till slut Hjärta Jag har inte hört talas om granulerade ägg och hittade tyvärr inga svar när jag googlade på det, men om du känner att du har fortsatta frågor så kan det ju vara skönt att ringa kliniken och reda ut vad det betyder? Hoppas att du får må bättre fysiskt nu framöver, och vad gäller det psykiska så är det såklart helt naturligt att bryta ihop nu för att sedan kunna klättra upp igen och fokusera på nästa försök. Hoppas att du får bra stöd och du vet att vi tänker på dig och hejar på dig Hjärta

Jo det är ngt av en mardröm att behöva bege sig in i det igen med stor risk för samma smärtor och illamående igen... Ska få Menopur nästa gång istället för Gonal-F, bara hoppas att man får må bättre, men är samtidigt samma äggstockar som ska växa (förhoppningsvis mogna snabbare så man kan bli klar snabbare) så är tveksam. Hoppas lite att nu när de har varit "uttänjda"/stora en gång kanske går lättare nästa gång... (försöker peppa sig själv här..!) Inväntar brevet med de nya doseringarna.
    Nej verkar smått omöjligt att hitta någon info om granulerade ägg. Bara hittat ett ställe där man får se en bild på ett frisk ägg och sen med ett granulerat ägg bredvid som ett exempel på ett onormalt ägg. Det var en god tanke, har inte tänkt så långt som att få be om mer info av labbet om äggen med tanke på att jag fick pratat med dom två gånger förra veckan och inte vill uppta all deras tid. 
    Tack Hjärta Har väldigt fint stöd {#emotions_dlg.flower} Inkl er som betyder mkt som vet precis hur resan är Hjärta

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-05-24 21:09:51 följande:
    Åh Elliot! Så glad att se dig igen! 
    Hoppas din OURA-ring trillar ner i brevlådan snart! Håller tummarna för att det kan tänkas ta sig för er nu istället i sommar Hjärta  Fick du något svar på om ni kanske kan börja ngn dag tidigare om mensen taimar dåligt?

Tack Hjärta Ja jag förstår att det var jättedumt av mig att tro på första behandlingen, men alla var så positiva, utifrån omständigheterna så var oddsen väldigt bra för att tom kunna gå på första återföringen. Jag hade inte den inställningen innan första sprutan, men pga smärtorna så blev den förhoppningen väl helt enkelt en "överlevnadsstrategi" för att ta mig igenom det och illamåendet och orka hela vägen. Därav skapade jag ett större fall för mig själv när man då fick käftsmällen med äggkvalitén. 

Jo lågt men samlar ihop sig igen så sakteliga och hittar lite hopp igen. 

Nej jättesvårt att hitta någon som helst information om det och vad det innebär. Om de har en chans att utveckla sig till ett frisk barn mot alla odds eller inte. Ja embryologerna ser det när de granskar äggen. Gissar att de gör som sist och befruktar igen då hälften av dom ändå började utvecklas. Vi får se.
    Stort tack fina du och detsamma! Hjärta

Tack, tyvärr har den inte kommit än men jag väntar med spänning 🥰 

Vi får fortsätta leva på hoppet lite till. Jag var SÅ skengravid den här månaden, alltså extremt. Var typ säker på att det tagit sig, min temp har varit högre än någonsin och jag har haft en del molvärk. Har INTE haft mina vanliga PMS-symtom heller. Till och med känt svaaaaga tendenser till illamående. Men idag när jag vaknade så hade min temp verkligen dalat 😞 Mensen är beräknad på onsdag. Försöker hålla hoppet uppe men jag vill ändå ställa mig in på att det blir en ny IVF i slutet av sommaren. Har inte fått svar ännu om jag får börja eller inte, tänker att jag ringer dem igen när det närmar sig.. 

Hur mår du nu, hur känns det när allt landat? 💕 Jag tycker inte du ska känna dig dum som trodde på första behandlingen, det är klart man är hoppfull!! Det var jag också!! Man vill ju så gärna och ställer in sig på att NU är det vår tur 💕 Jag tror man måste försöka vara positiv, annars går man sönder. Sen är det klart att smällen blir hård när det inte går vägen 😔 Vi kommer fixa detta Mathilda, det vet jag! 💪🏼 

Har du fått någon ny information om äggen? Kommer ni att göra en ny behandling på en gång? Hejar på er! 

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-05-24 08:59:30 följande:

Åh Vickan jag blir så ledsen 😞😞 Det gör ju så ont och allt blir bara mörkt. Allt hopp man bygger upp och så rycks mattan under fötterna 💔

Hur mår du nu? Kommer ni ta paus över sommaren med tanke på att du skriver att ni kan tina dem till hösten? ❄️❄️ Skickar så mycket styrka jag bara kan! 💪🏼 Jag vet att det här suger SÅ hårt ibland. 

Jag har varit skengravid DELUXE den här månaden. Tempen har varit skyhög, inga vanliga PMS-symtom. Haft lite molvärk, till och med varit lätt illamående. Var så himla säker i att nu har det fan tagit sig. Men imorse när jag tempade så hade den sjunkit rejält. Mensen är beräknad på onsdag 🤮 Sjukt att man kan bli så
    lurad av kroppen!!!! 

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023