• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-06-01 11:15:02 följande:

Fina fina ni, tusen tack för er omtanke och värme, ni är alltid ett så himla fint stöd Hjärta Jag har haft en ovanligt tung period nu efter den misslyckade IVF-omgången och beskedet om att det pga sommarstängt inte blir någon återföring förrän september vilket krockar med en familjeresa som vi taggat för i flera år, så i själva verket måste vi vänta till oktober vilket fick mig att falla i ett ganska djupt mörker. Idag känner jag att jag börjar nosa med huvudet ovanför ytan igen, och jag vet att det kommer att kännas bättre igen snart. Jag ska bara klara av sommaren med gravid syster, dop, barnkalas m.m. Jag förstår absolut att många säger att det kan vara bra med en paus över sommaren och få ladda om, men när det inte är självvalt så känns det jobbigt tycker jag. Speciellt eftersom IVF:en visade att inga ägg befruktades naturligt, så våra chanser att lyckas själva under sommaren känns minimala. Usch vad deppigt det här blev, förlåt för det och tack för att ni finns Hjärta
    Mathilda: Så bra att du ska få testa annan medicin nästa gång, det kan förhoppningsvis påverka både resultatet och ditt mående positivt Hjärta  Skönt att höra att du kan rida igen och göra sånt som du tycker om, förstår dock att det är svårt att bestämma hur ni ska göra med paus eller inte, men kanske blir det så att mensen bestämmer det åt er. Hoppas att det ska kännas bra oavsett om det blir ett nytt försök nu eller i augusti 🥰

Teriz: Vad fint med din uppdatering, så glad att höra att det såg bra ut på KUB och att ni nu passerar milstolpe för milstolpe på väg mot ert efterlängtade barn Hjärta

Åh din stackare!!! Inte nog med att det inte gick vägen, utan behöva vänta till oktober Gråter Livet är bra jävligt ibland... Lider med dig!! 

Ja vi får se hur veckorna utvecklar sig. Lutar mer åt att köra på om mensen kommer i tid före sista anmälningsdagen. Annars kan jag i alla fall trösta mig med andra saker i sommar, annars hade jag haft en helt annan nivå av ångest att behöva vänta. 
    Ja känns i alla fall lovande med ny medicin och hoppas på färre o bättre ägg, men har inga förhoppningar om att må bättre, gissar att tillväxten kommer smärta lika mycket (växte ändå långsamt sist och gjorde ändå ont). 
    Tack så mycket fina du Hjärta Håller tummarna för dig!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-06-02 11:40:28 följande:
    Åh din stackare!!! Inte nog med att det inte gick vägen, utan behöva vänta till oktober Gråter Livet är bra jävligt ibland... Lider med dig!! 

Ja vi får se hur veckorna utvecklar sig. Lutar mer åt att köra på om mensen kommer i tid före sista anmälningsdagen. Annars kan jag i alla fall trösta mig med andra saker i sommar, annars hade jag haft en helt annan nivå av ångest att behöva vänta. 
    Ja känns i alla fall lovande med ny medicin och hoppas på färre o bättre ägg, men har inga förhoppningar om att må bättre, gissar att tillväxten kommer smärta lika mycket (växte ändå långsamt sist och gjorde ändå ont). 
    Tack så mycket fina du Hjärta Håller tummarna för dig!
    Tack fina du, det värmer verkligen med din omtanke Hjärta Jag vet ju att i slutändan kommer de här månadernas väntan inte att spela lika stor roll, men just här och nu känns varje dag av väntan och ovisshet så sjukt plågsam. Vad skönt att ni har en plan, och som du säger är det ju toppen att kroppen mår bättre nu så att du kan trösta dig med saker du tycker är roliga i sommar Hjärta Jag tror absolut att medicinen kan hjälpa till med just det där med färre och bättre ägg, men jag tänker också att olika preparat kan ha olika biverkningar så jag hoppas såklart också att du ska få må lite bättre under nästa stimulering, även om det som sagt finns en risk att det är själva tillväxten som smärtar. Hoppas att du får en fin helg, stor kram och tack! Hjärta
  • Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-06-01 11:33:01 följande:
    Ååååh men Elliot, du är ju gravid!!! 😍💕 Så himla glad jag blir, vilka fantastiska nyheter och att du kände det på dig också trots att tempen lurades lite 🥰 Jag förstår att det är blandade känslor nu, dels för att ni tyvärr varit med om era missfall och därmed känner en oro för det, och dels att det som du skriver känns svårt att formulera det här beskedet till oss som inte blivit gravida ännu, MEN du ska veta att jag verkligen av hela mitt hjärta unnar dig det här så otroligt mycket och önskar mer än något annat att det ska gå bra för er nu! Hjärta Graviditetsbesked kan vara tufft när man själv kämpar och är på en mörk plats, men det här är ju inte vilket graviditetsbesked som helst, det här handlar ju om DIG! Fina fina Elliot som är så otroligt godhjärtad, omtänksam och dessutom har kämpat så mycket! Hjärta Jag är så genuint glad för din skull ska du veta och jag har ju önskat det här för dig under alla dessa månader som vi har skrivit nu 🥰 Stort grattis och en stor kram bästa du, håll mig jättegärna uppdaterad och kom ihåg att du ger så mycket hopp och glädje! 💕

Men fina Vickan, jag började precis gråta när jag läste ditt inlägg 🥺 Så otroligt fint och jag är så himla tacksam
    över att du (och ni andra i tråden) orkar vara så
    peppande trots att man kommer med ett sånt besked. Jag vet ju inte ens vem du är, ändå så känns det som du är typ en av de finaste människorna jag stött på. Alltid så positiv och värmande. TACK ❤️ 

Det är lite svårt att ta till sig att man är gravid, det är såklart fantastiskt men samtidigt en otroligt stark oro och en skeptism till att detta ska gå vägen. Men jag försöker tro, jag vill ju hoppas ❤️ Jag har en bättre magkänsla än vid min senaste graviditet som bara höll i sig i några dagar och testerna har varit starkare än den gången, så HCG är ju iallafall högre. Idag tog jag ett digitalt som sa 2-3 veckor ❤️ Jag lärde mig ett nytt uttryck igår, PUPO. Pregnant Until Proven Other 😅🥰 

Jag förstår verkligen att det varit tungt för dig. Det är ett mörker och man måste tillåta sig själv att bryta ihop ibland för att orkar ta sig uppåt igen! 💪🏼

Hur mår du nu? Glad att höra att du börjar nosa uppe vid ytan igen ❤️

Precis som du säger så finns det ju säkert fördelar med att avvakta över sommaren men det spelar ingen roll vad andra säger. Ska man avvakta vill man bestämma det själv och inte på grund av att någon annan tar beslutet åt en 💔 Jag fattar verkligen att det SUGER! 😒 Men härligt att ni har en resa framför er och om man ska försöka (fattar att det inte är så jävla lätt) hitta något positivt så är det ju att det är just sommar. Tiden går ofta fortare och oavsett om man Inte tror det så brukar ju allt kännas lite lite lite enklare på sommaren ☀️ Och vi finns alltid här när det är tungt vid dop, kalas etc. Skriv när och vad du vill!!! ❤️ Och även om vi alla ska njuta av sommaren nu så vill vi väl ändå att den ska gå ganska fort.. 😉

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-06-02 11:27:18 följande:
    Ja det var kämpigt, särskilt när man inser att andra i stort sett kan leva på som vanligt med jobb och vardagen, men man själv efter första veckan bara ligger på soffan. När man är så aktiv normalt så blir förändringen påtaglig. Men nu har man en vecka efter mensens start återgått till sin utgångsvikt vilket iallafall det känns som en liten vinst i processen. 

Jag började med 200mg Q10 var morgon kanske 3 veckor före IVF-starten. Har sedan höjt till 200mg x2 under processen. Uppehåll efter äggplocket tills överstimuleringen började lugna sig. Hur länge har du gått på dom?
    Jag kikade på B-komplex, men valde bort för att det fanns så väldigt lite B12 i dom. 

Nej det är väldigt tufft när åren går. Träffade sambon för lite mindre än 2 år sen nu så har inte kunnat börja skaffa barn tidigare (om man inte gjort det själv vilket inte fanns på min karta förr, nu kan man ångra sig att man inte gjorde det när min ursprungliga plan var att få barn, när jag var mellan 28-30, mamma tom peppade mig många gånger till det då, men då hon var en frögurka och fick min yngsta bror vid 36 trodde jag aldrig att jag skulle få problem)... 

Säkert så, samtidigt så om äggen är kassa så kan vi tom vara på g med äggdonation före årsskiftet om vi kör före sommaren - eller med tur gravida innan kusinen föder sin lille - annars drar tiden ut och vi får ingen chans till äd förrän nästa år. 

Men gud så kul Elliot!!! nej tvärtom så underbart att få läsa några glada nyheter mitt ibland bland allt kämpande!! Att det trots allt finns hopp! HjärtaHjärtaHjärta Håller tummarna för att det håller hela vägen denna gången!! Förstår oron, klokt att ta en dag i taget Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Jag förstår det! Är man en aktiv person så är ju ofrivilligt soffliggande det värsta som finns. Men väldigt skönt att höra att du mår bättre nu och precis som du säger, man får fira de små vinsterna 💪🏼 

Okej, fattar! Har du börjat med Q10 igen nu efter behandlingen då? Jag tar 1x300 mg per dag och jag har gjort det i ungefär 1,5 månad. Jag tror som sagt inte på hokus pokus men kosttillskott är ju en annan grej. Och jag har svårt att se det som en ren slump att mitt AMH ökade drastiskt en månad efter att jag började med
    dem och att jag nu helt plötsligt lyckats bli gravid 😳 Tänk om Q10 ändå hade ett finger med i spelet? 🙏🏻❤️ Okej, det finns ju säkert olika varianter av B-komplex också. Jag tror de jag tar har DRI 2000% av B12. Men som sagt, de har jag mest tagit på grund av att jag äter mestadels vegetariskt 😊 Men om du vill testa så är de från Healthwell. 

Åh jag förstår att det är tungt med tanken att du träffade
    kärleken sent och inte kunnat börja tidigare. Det är nog inte så många som tänker att man ska försöka själv eller typ frysa ner sina ägg. Speciellt när det gått så pass
    lätt för ens närmaste, dvs ens mamma! Vi lär oss alldeles för lite i skolan om detta!!! Tänk om man ändå visste hur svårt det faktiskt KAN vara att bli gravid, då hade man kanske tänkt annorlunda 😔 Jag hade ganska svårt att bli gravid även med min första, ändå levde vi i tron om att nästa kommer gå lättare så därför väntar vi några år. Om
    man ångrar sig nu!! Men vi är långt ifrån bland de äldsta som skaffar barn och det kommer bli bebisar för oss alla 💪🏼❤️ Vägen är bara lite krokigare ❤️

Härligt ändå att ni börjat prata om äggdonation, hur
    känner du inför det? ❤️ När eller hur får ni veta om det en väg för er? Vad är det som avgör? Tänker på att du nämner att det kan bli före årsskiftet. Heja heja! 💪🏼 

Tack för peppande ord, det är svårt att ta till sig och oron och skeptismen är stor. Men jag försöker vara positiv, jag vill ju tro och hoppas 🙏🏻 En dag i taget och så länge jag inte fått något annat bevisat så är bjag just nu gravid 🥰 

• Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-06-02 19:21:17 följande:

Jag förstår det! Är man en aktiv person så är ju ofrivilligt soffliggande det värsta som finns. Men väldigt skönt att höra att du mår bättre nu och precis som du säger, man får fira de små vinsterna 💪🏼 

Okej, fattar! Har du börjat med Q10 igen nu efter behandlingen då? Jag tar 1x300 mg per dag och jag har gjort det i ungefär 1,5 månad. Jag tror som sagt inte på hokus pokus men kosttillskott är ju en annan grej. Och jag har svårt att se det som en ren slump att mitt AMH ökade drastiskt en månad efter att jag började med
    dem och att jag nu helt plötsligt lyckats bli gravid 😳 Tänk om Q10 ändå hade ett finger med i spelet? 🙏🏻❤️ Okej, det finns ju säkert olika varianter av B-komplex också. Jag tror de jag tar har DRI 2000% av B12. Men som sagt, de har jag mest tagit på grund av att jag äter mestadels vegetariskt 😊 Men om du vill testa så är de från Healthwell. 

Åh jag förstår att det är tungt med tanken att du träffade
    kärleken sent och inte kunnat börja tidigare. Det är nog inte så många som tänker att man ska försöka själv eller typ frysa ner sina ägg. Speciellt när det gått så pass
    lätt för ens närmaste, dvs ens mamma! Vi lär oss alldeles för lite i skolan om detta!!! Tänk om man ändå visste hur svårt det faktiskt KAN vara att bli gravid, då hade man kanske tänkt annorlunda 😔 Jag hade ganska svårt att bli gravid även med min första, ändå levde vi i tron om att nästa kommer gå lättare så därför väntar vi några år. Om
    man ångrar sig nu!! Men vi är långt ifrån bland de äldsta som skaffar barn och det kommer bli bebisar för oss alla 💪🏼❤️ Vägen är bara lite krokigare ❤️

Härligt ändå att ni börjat prata om äggdonation, hur
    känner du inför det? ❤️ När eller hur får ni veta om det en väg för er? Vad är det som avgör? Tänker på att du nämner att det kan bli före årsskiftet. Heja heja! 💪🏼 

Tack för peppande ord, det är svårt att ta till sig och oron och skeptismen är stor. Men jag försöker vara positiv, jag vill ju tro och hoppas 🙏🏻 En dag i taget och så länge jag inte fått något annat bevisat så är bjag just nu gravid 🥰 

Ja man får njuta nu när man kan leva igen. 

Ja jag har börjat med Q10 igen så snart överstimuleringen lättade, visste inte om jag vågade innan om det kanske skulle trigga den mer eller så. Tar nu 300mg morgon och 200mg till lunch/eftermiddag.

Häromkvällen slog det mig till varför kanske mina ägg är i så dåligt skick. Mars 2019 gick jag i väggen, under sommaren började jag med antidepressiva - de i sin tur slog ut min melatonin och jag kunde inte sova, utan fick börja med Propavan. Har nu lärt mig att melatonin är en av våra absolut starkaste antioxidanter. Så i kombination med att jag har varit utmattad = hög stress, och lite/ingen melatonin i 3,5 år(!) så har jag haft väldigt hög oxidativ stress på cellerna i kroppen. Ökad oxidativ stress pga sjunkande antoxidant-nivåer i kroppen är vanligaste orsaken till försämrad äggkvalité med åldern. När insikten slog mig så kändes det som att alla pusselbitarna föll på plats. Så just nu känns det än mer uppgivet, att jag troligen har bränt sönder mina ägg pga jobb och olyckligt val av läkemedel. Annars hade jag kanske kunnat vara en frögurka precis som mamma...

Jag hoppas såklart ändå, men med en helt annan bakgrund som orsak till skadan så är osäkerheten hög om det går att göra ngt åt det, att de redan är förstörda. Annars tror jag som du på tillskott och deras möjligheter! Har även börjat med akupunktur och hoppas lite där med.

Ja så häftigt!! Känns inte alls omöjligt! Ja det har du rätt i, det finns så många varianter. Får kika på den! 

Ja utbildningen i skolan borde verkligen uppdateras, det man fick lära sig stämmer ju liksom inte alls med verkligheten. Hade man fått mer kunskap då så hade man gjort andra val i livet tidigare helt klart. Förstår det!! Ja men man får ju det till sig från alla håll att "nästa går lättare". Så full förståelse för att ni tänkte så, men bittert i efterhand. 

Vi är väldigt öppna med varandra om alternativ. Tom diskuterat spermadonation efter beskedet i januari om problem med sperma, då jag först var så himla rädd för att ge mig på IVF och vi diskuterade insemination som alternativ. Tur vi inte började där med facit i hand. Så nu när beskedet var att äggen är dåliga så var min spontana tanke att då blir det äggdonation. Sen tyckte läkaren att vi skulle ge det fler försök (jag frågade dock inte om ÄD) så tror han att det kanske kan gå så testar vi. Men våndas redan över smärtorna och immobiliseringen... Så det får helt enkelt bli de tre landstingsfinansierade gångerna som det ser ut just nu, sen donation. Min sambo pushar inte för ngt utan bara stöttar, han vill inte pressa mig till något jag inte är beredd på att göra.Hjärta Kommer inte palla femtielva behandlingar baserat på första omgången. Ja till årsskiftet var nog väl positivt räknat med tanke på att man väl ska prata med ngn psykolog också, men om man får kört behandling två innan sommaren och nästa efter sommaren och alla tre ger samma resultat som i första omgången så gör vi inte fler utan kör på ÄD. Då blir det privat ÄD under hösten. 

Ja men precis, förstår det! Hoppas du kan njuta också! Hjärta Är så glad för din skull!! Hjärta
  • Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-06-05 13:58:35 följande:
    Ja man får njuta nu när man kan leva igen. 

Ja jag har börjat med Q10 igen så snart överstimuleringen lättade, visste inte om jag vågade innan om det kanske skulle trigga den mer eller så. Tar nu 300mg morgon och 200mg till lunch/eftermiddag.

Häromkvällen slog det mig till varför kanske mina ägg är i så dåligt skick. Mars 2019 gick jag i väggen, under sommaren började jag med antidepressiva - de i sin tur slog ut min melatonin och jag kunde inte sova, utan fick börja med Propavan. Har nu lärt mig att melatonin är en av våra absolut starkaste antioxidanter. Så i kombination med att jag har varit utmattad = hög stress, och lite/ingen melatonin i 3,5 år(!) så har jag haft väldigt hög oxidativ stress på cellerna i kroppen. Ökad oxidativ stress pga sjunkande antoxidant-nivåer i kroppen är vanligaste orsaken till försämrad äggkvalité med åldern. När insikten slog mig så kändes det som att alla pusselbitarna föll på plats. Så just nu känns det än mer uppgivet, att jag troligen har bränt sönder mina ägg pga jobb och olyckligt val av läkemedel. Annars hade jag kanske kunnat vara en frögurka precis som mamma...

Jag hoppas såklart ändå, men med en helt annan bakgrund som orsak till skadan så är osäkerheten hög om det går att göra ngt åt det, att de redan är förstörda. Annars tror jag som du på tillskott och deras möjligheter! Har även börjat med akupunktur och hoppas lite där med.

Ja så häftigt!! Känns inte alls omöjligt! Ja det har du rätt i, det finns så många varianter. Får kika på den! 

Ja utbildningen i skolan borde verkligen uppdateras, det man fick lära sig stämmer ju liksom inte alls med verkligheten. Hade man fått mer kunskap då så hade man gjort andra val i livet tidigare helt klart. Förstår det!! Ja men man får ju det till sig från alla håll att "nästa går lättare". Så full förståelse för att ni tänkte så, men bittert i efterhand. 

Vi är väldigt öppna med varandra om alternativ. Tom diskuterat spermadonation efter beskedet i januari om problem med sperma, då jag först var så himla rädd för att ge mig på IVF och vi diskuterade insemination som alternativ. Tur vi inte började där med facit i hand. Så nu när beskedet var att äggen är dåliga så var min spontana tanke att då blir det äggdonation. Sen tyckte läkaren att vi skulle ge det fler försök (jag frågade dock inte om ÄD) så tror han att det kanske kan gå så testar vi. Men våndas redan över smärtorna och immobiliseringen... Så det får helt enkelt bli de tre landstingsfinansierade gångerna som det ser ut just nu, sen donation. Min sambo pushar inte för ngt utan bara stöttar, han vill inte pressa mig till något jag inte är beredd på att göra.Hjärta Kommer inte palla femtielva behandlingar baserat på första omgången. Ja till årsskiftet var nog väl positivt räknat med tanke på att man väl ska prata med ngn psykolog också, men om man får kört behandling två innan sommaren och nästa efter sommaren och alla tre ger samma resultat som i första omgången så gör vi inte fler utan kör på ÄD. Då blir det privat ÄD under hösten. 

Ja men precis, förstår det! Hoppas du kan njuta också! Hjärta Är så glad för din skull!! Hjärta

Okej! Jag inbillar ju mig att Q10 hjälpte mig så jag håller verkligen alla tummar och tår att det hjälper dig också!!! Sen om det är slumpen eller inte vet jag ju inte, men känns som sagt inte så.. 😏 

Oj, vad spännande (alltså inte SPÄNNANDE, men hittar inget bättre ordval) att du har börjat koppla ihop det med tidigare medicinering och utmattning. Jag kan ingenting om melatonin typ men jag har läst att det är viktigt för fertilitet så det är ju inte alls konstigt om det finns ett samband mellan det och sämre äggkvalitet. Har du läst något hos Jenny Koos (Vulverine)? Tror hon skrivit en del om just detta. Man kan väl även ta tillskott av melatonin, även om du kanske känner att skadan redan är skedd så kanske det är värt att prova? ❤️ 

Jag har ätit SSRI i perioder och nu senast så pratade jag med en läkare om att jag ville sluta med dem då jag inte lyckades bli gravid. Jag åt dem främst mot PMS så kände inte att jag riktigt behövde dem på det sättet, tyckte det var mer värt att bli gravid och kunde stå ut med PMS:en då istället. Läkaren menade på att det inte fanns några studier på att det skulle påverka kvinnors fertilitet, men jag har svårt att tro att det inte gör det 😏 

Vad bra att ni pratat om det och är öppna för alternativ. Det är nog superviktigt tror jag. Dels att man kommunicerar om det och dels att man försöker se lite bredare 🥰 Sen behöver man ju inte ge upp riktigt ännu, som du säger så har nu ju två behandlingar kvar och det krävs ju bara ett bra ägg! 🙏🏻 Det låter ju lite klyschigt men det är ju sant. Jag kommer heja heja heja på er för att ett guldägg ska dyka upp under någon av era två återstående behandlingar. 

När vet du om/när det blir en ny behandling? Är det beroenden på om mensen krockar med sommarstängt typ? Är så drygt de här månaderna när man eventuellt hamnar i ofrivillig paus.. 😏

• Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-06-02 18:58:28 följande:

Men fina Vickan, jag började precis gråta när jag läste ditt inlägg 🥺 Så otroligt fint och jag är så himla tacksam
    över att du (och ni andra i tråden) orkar vara så
    peppande trots att man kommer med ett sånt besked. Jag vet ju inte ens vem du är, ändå så känns det som du är typ en av de finaste människorna jag stött på. Alltid så positiv och värmande. TACK ❤️ 

Det är lite svårt att ta till sig att man är gravid, det är såklart fantastiskt men samtidigt en otroligt stark oro och en skeptism till att detta ska gå vägen. Men jag försöker tro, jag vill ju hoppas ❤️ Jag har en bättre magkänsla än vid min senaste graviditet som bara höll i sig i några dagar och testerna har varit starkare än den gången, så HCG är ju iallafall högre. Idag tog jag ett digitalt som sa 2-3 veckor ❤️ Jag lärde mig ett nytt uttryck igår, PUPO. Pregnant Until Proven Other 😅🥰 

Jag förstår verkligen att det varit tungt för dig. Det är ett mörker och man måste tillåta sig själv att bryta ihop ibland för att orkar ta sig uppåt igen! 💪🏼

Hur mår du nu? Glad att höra att du börjar nosa uppe vid ytan igen ❤️

Precis som du säger så finns det ju säkert fördelar med att avvakta över sommaren men det spelar ingen roll vad andra säger. Ska man avvakta vill man bestämma det själv och inte på grund av att någon annan tar beslutet åt en 💔 Jag fattar verkligen att det SUGER! 😒 Men härligt att ni har en resa framför er och om man ska försöka (fattar att det inte är så jävla lätt) hitta något positivt så är det ju att det är just sommar. Tiden går ofta fortare och oavsett om man Inte tror det så brukar ju allt kännas lite lite lite enklare på sommaren ☀️ Och vi finns alltid här när det är tungt vid dop, kalas etc. Skriv när och vad du vill!!! ❤️ Och även om vi alla ska njuta av sommaren nu så vill vi väl ändå att den ska gå ganska fort.. 😉

Nämen gud vad fin du är, jag blir så glad att mina ord betyder så mycket för dig och jag blir samtidigt alldeles rörd över hur otroligt fint DU skriver! 😭💖 Visst är det häftigt att någon man aldrig ens har träffat kan komma att betyda så mycket, och det gör du verkligen med ditt alltid så fantastiska stöd! Hjärta Jag vet inte ens hur jag kan förtjäna så otroligt fina ord och att få så mycket pepp och värme, det är verkligen så värdefullt och få förunnat att möta någon med ett så stort hjärta som ditt Hjärta

Det är nog inte så konstigt att det kommer att kännas overkligt ett tag nu för er, och att det är svårt att våga släppa taget om oron och fullt ut glädjas. Jag skrev det till en annan kompis att även om man vet att statistiken säger att det bör gå bra så är ju du och jag så vana vid att tillhöra den lilla procenten som går emot det, för att det har gått så dåligt för oss så pass länge nu. Men vi kan inte alltid tillhöra den lilla andelen som det går dåligt för, nu är det dags att få lite flyt och att din magkänsla är så mycket bättre nu är ett väldigt bra steg på vägen! 🥰 Så fantastiskt att få se 2-3 veckor, och jag håller med om att PUPO är en av de bästa förkortningarna jag hört! Hjärta Hur mår du idag, känner du några symptom eller är det för tidigt?

Tack för att du frågar, och tack för att du förstår Hjärta Jag mår faktiskt rätt bra just nu, inväntar ägglossning som är beräknad imorgon men som kanske kan bli lite sen pga alla sprutor förra månaden. Brukar man få en normallång cykel direkt efter att man gjort IVF-behandling med sprutor och färsk återföring? Jag kände att det var rätt skönt att ta en paus förra månaden från temp och ÄL-tester, så jag skippar nog det nu också och får se hur det känns och om jag hittar ägglossningen ändå Glad

Det betyder jättemycket att du förstår det här jag känner med en ofrivillig paus och väntan hela sommaren (och någon månad därtill verkar det som), för många tycker nog att jag överreagerar och bara "jaja, du får ju göra nya försök i oktober" men förstår inte hur påfrestande den väntan kan vara. Men just nu när ägglossning närmar sig mår jag lite bättre och försöker tänka på resan vi har att se fram emot samt huset vi köpt med inflytt under sommaren 🥰 Tusen tack för att du säger så, att ni alltid finns här när hjärtat håller på att gå sönder av längtan och sorg och oro - för du vet att detsamma gäller att vi alltid finns här för dig Hjärta
  • Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-06-07 13:50:02 följande:

Okej! Jag inbillar ju mig att Q10 hjälpte mig så jag håller verkligen alla tummar och tår att det hjälper dig också!!! Sen om det är slumpen eller inte vet jag ju inte, men känns som sagt inte så.. 😏 

Oj, vad spännande (alltså inte SPÄNNANDE, men hittar inget bättre ordval) att du har börjat koppla ihop det med tidigare medicinering och utmattning. Jag kan ingenting om melatonin typ men jag har läst att det är viktigt för fertilitet så det är ju inte alls konstigt om det finns ett samband mellan det och sämre äggkvalitet. Har du läst något hos Jenny Koos (Vulverine)? Tror hon skrivit en del om just detta. Man kan väl även ta tillskott av melatonin, även om du kanske känner att skadan redan är skedd så kanske det är värt att prova? ❤️ 

Jag har ätit SSRI i perioder och nu senast så pratade jag med en läkare om att jag ville sluta med dem då jag inte lyckades bli gravid. Jag åt dem främst mot PMS så kände inte att jag riktigt behövde dem på det sättet, tyckte det var mer värt att bli gravid och kunde stå ut med PMS:en då istället. Läkaren menade på att det inte fanns några studier på att det skulle påverka kvinnors fertilitet, men jag har svårt att tro att det inte gör det 😏 

Vad bra att ni pratat om det och är öppna för alternativ. Det är nog superviktigt tror jag. Dels att man kommunicerar om det och dels att man försöker se lite bredare 🥰 Sen behöver man ju inte ge upp riktigt ännu, som du säger så har nu ju två behandlingar kvar och det krävs ju bara ett bra ägg! 🙏🏻 Det låter ju lite klyschigt men det är ju sant. Jag kommer heja heja heja på er för att ett guldägg ska dyka upp under någon av era två återstående behandlingar. 

När vet du om/när det blir en ny behandling? Är det beroenden på om mensen krockar med sommarstängt typ? Är så drygt de här månaderna när man eventuellt hamnar i ofrivillig paus.. 😏

Jag håller tummar och tår för att Q10 kan hjälpa oss också, även om jag just nu för tillfället mer överhängande inte vågar tro det utan är samtidigt väldigt skeptisk och rädd för hur mkt det kommer smärta om jag vågar tro (just nu typ 60% skeptisk, 40% hopp...). Med rätt omständigheter har jag full tilltro till att Q10 hjälper dock! Om jag har dom är däremot min skepsism... 
    Yes jag kikar igenom Jenny Koos/Vulverines webinarer och instagram! Hon är grym! Ja man kan ta som tillskott, just nu vet jag inte om jag vågar, med rädsla att rubba min nyåterkomna melatonin-produktion... Annars hade det varit rimligt! Kräver recept dock för att annars blir det svindyrt, finns bara 10 st tabletter i en receptfri ask.

Nej jag tror nog med att SSRI mycket väl kan ha ngn form av påverkan, men vad återstår att se... Tror bara att de inte hunnit forska på det grundligt nog än. I mitt fall en av dess biverkningar som lär ha skadat framförallt... 

Insåg att mitt svar om äggdonation och hur jag kände kring det kom helt från min praktiska hjärnhalva... För praktiskt sett hoppas jag att jag ens mäktar med att ta mig igenom två behandlingar till. Emotionellt har det varit fruktansvärt jobbigt. Så mkt drömmar om en liten mini med möjligheten till samma fantastiska djurkänsla som morfar, mamma och min ena lillebror, kanske kunna föra vidare ridkänslan som jag fått från mamma eller ridtalangen som mamma visat på... Massa sådana saker har jag gråter mig till sömns över. Mors dag var en hemsk dag, den som alltid varit så fin förut, när jag dessutom egentligen skulle ha ruvat på ett embryo, men istället bara hade i huvudet att jag aldrig blir en mamma. Min fantastiska, underbaraste svägerska försökte peppa med att de även kunde räkna in mig i "mor-skara" då jag nu är gudmor till deras son, men det klarade jag inte, men tackade oändligt för omtanken. 

Ja det är beroende på om mensen kommer i tid så vi hinner precis innan sommarstängningen eller missar den med ngn dag. Denna cykeln är helt rubbad så tror att vi missar att köra innan sommaren. Mensen var normallång men med huvudvärk, första dagen efter mensen så föll tempen till ägglossnings-låg! Där låg den i flera dagar innan den steg till normal nivå i två dagar och igår sjönk den igen till ÄL-låg. Har testat LH senaste 4 dagarna och har fått streck i varierande styrkor varje dag... Ingen full peak dock. Fortfarande svagt streck ikväll och var annars beräknad att ha ÄL för 2 dagar sedan. Inget fertilt sekret som jag annars alltid har. Den 22/6 är sista dagen att anmäla för mens så hade behövt ha ÄL idag senast för att hinna tills dess (har vanligtvis stadig 14 dagar lång lutealfas). Japp svindrygt! 

Stort stort tack finaste du!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Hjärta Hejar för fullt för dig med!! Hur mår du nu? Hjärta{#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-06-07 16:25:55 följande:
    Nämen gud vad fin du är, jag blir så glad att mina ord betyder så mycket för dig och jag blir samtidigt alldeles rörd över hur otroligt fint DU skriver! 😭💖 Visst är det häftigt att någon man aldrig ens har träffat kan komma att betyda så mycket, och det gör du verkligen med ditt alltid så fantastiska stöd! Hjärta Jag vet inte ens hur jag kan förtjäna så otroligt fina ord och att få så mycket pepp och värme, det är verkligen så värdefullt och få förunnat att möta någon med ett så stort hjärta som ditt Hjärta

Det är nog inte så konstigt att det kommer att kännas overkligt ett tag nu för er, och att det är svårt att våga släppa taget om oron och fullt ut glädjas. Jag skrev det till en annan kompis att även om man vet att statistiken säger att det bör gå bra så är ju du och jag så vana vid att tillhöra den lilla procenten som går emot det, för att det har gått så dåligt för oss så pass länge nu. Men vi kan inte alltid tillhöra den lilla andelen som det går dåligt för, nu är det dags att få lite flyt och att din magkänsla är så mycket bättre nu är ett väldigt bra steg på vägen! 🥰 Så fantastiskt att få se 2-3 veckor, och jag håller med om att PUPO är en av de bästa förkortningarna jag hört! Hjärta Hur mår du idag, känner du några symptom eller är det för tidigt?

Tack för att du frågar, och tack för att du förstår Hjärta Jag mår faktiskt rätt bra just nu, inväntar ägglossning som är beräknad imorgon men som kanske kan bli lite sen pga alla sprutor förra månaden. Brukar man få en normallång cykel direkt efter att man gjort IVF-behandling med sprutor och färsk återföring? Jag kände att det var rätt skönt att ta en paus förra månaden från temp och ÄL-tester, så jag skippar nog det nu också och får se hur det känns och om jag hittar ägglossningen ändå Glad

Det betyder jättemycket att du förstår det här jag känner med en ofrivillig paus och väntan hela sommaren (och någon månad därtill verkar det som), för många tycker nog att jag överreagerar och bara "jaja, du får ju göra nya försök i oktober" men förstår inte hur påfrestande den väntan kan vara. Men just nu när ägglossning närmar sig mår jag lite bättre och försöker tänka på resan vi har att se fram emot samt huset vi köpt med inflytt under sommaren 🥰 Tusen tack för att du säger så, att ni alltid finns här när hjärtat håller på att gå sönder av längtan och sorg och oro - för du vet att detsamma gäller att vi alltid finns här för dig Hjärta
    Hoppar in lite - Kan bara hålla med om att det är fascinerande hur man kan bli så glad och tacksam och berörd av ngn annan som man aldrig träffat utan bara chattat med via nätet. Ni båda två är så underbara människor! Hjärta

Vet inte om man brukar ha normal cykel eller om den ofta är ur balans efter, men kan säga att inget har varit normalt med min cykel hittills iallafall efterförra månadens behandling. Tror inte jag får till ngn ÄL ens då LH bara brukar peaka som den ska göra på en dag, men nu legat och "skvalpat" i minst 4 dagar utifrån mina tester, samt temp som varit först hög, sen ÄL-låg efter mensen innan normal under två dagar innan låg igen... Hoppas din är i mkt bättre balans! Hjärta Låter skönt att skippa allt, jag kände att jag behövde stämma av lite så jag vet om den 22/6 är ens inom räckhåll eller kan släppa det datumet redan nu. Vilket jag lär få göra som kroppen funkar just nu. 

Vem är så okänslig och anser att du överreagerar?!? Jag lider med dig Hjärta För det är så långt bort med oktober när det är ngt man längtar så efter! Så skönt att det känns lite bättre iallfall {#emotions_dlg.flower} Och så spännande med hus och allt det! 
  • Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-06-07 16:25:55 följande:

Ja det är verkligen galet Glad Hjärta  Jag har skrivit i en del trådar genom åren (även om jag inte säger det till någon Flört) och det är verkligen så himla fint att det finns en sån möjlighet att prata med likasinnade om så pass känsliga saker, och att man då kan göra det anonymt Glad

Nej, det är väl inte alls konstigt egentligen. Det är mest lite synd att man inte ska kunna glädjas ordentligt. Varje gång jag tänker något positivt om det så typ påminner jag mig själv att inte vara för glad för det kan lika väl ta slut snart. Jag vill inte känna så, men det kommer utan att jag tänker på det. Mitt omedvetna går direkt in i försvar. Precis som du skriver så är man ju van att tillhöra den del av statistiken som det går dåligt för. Och med flera missfall och en IVF där inga ägg överlevde så kan jag ju liksom inte förstå varför det skulle gå vägen just den här gången? Usch, jag låter verkligen negativ och otacksam - jag är medveten om det. Men är så himla orolig bara Rynkar på näsan 

Jag mår bra, men det är en mental kamp. Jag har lite molvärk som kommer och går, lite ömma bröstvårtor som kommer och går och idag var första dagen jag kände ett svaaaaaagt svaaaagt illamående. Jag har ingen historik av graviditetsillamående men just den här svaga obehagskänslan som nästan klassas som illamående känner jag igen Hjärta Det känns ju såklart bra, men allt som avviker, eller när symtomen lyser med sin frånvaro under några timmar, så kommer ju paniken direkt. 

Härligt att höra att du mår bra, i den del av cykeln du befinner dig i nu så brukar ju ändå humöret och måendet vara lite bättre. Tror du att du har ägglossat nu? Jag tycker det låter väldigt sunt att lägga bort termometer och ÄL-tester lite då och då Hjärta Jag tempade inte månaden efter min IVF som gick dåligt, men jag tror att jag fick ägglossning CD17 ungefär. Jag fick ett positivt ÄL-test CD16 men eftersom jag inte tempade så kan jag inte veta säkert. Vanligtvis har jag ägglossning typ CD14-15. Så någon dags fördröjning kanske det blev. 

Ja, jag kan verkligen förstår hur det känns med en ofrivillig paus Rynkar på näsan Jag fick ju panik bara av att behöva vänta en månad med nästa behandling. Så det är helt okej att känna en stress Hjärta Och det är otroligt okänsligt att säga en sån sak som att det bara är att vänta på ett nytt försök. Som vi nämnt några gånger här i tråden så kommer folk som inte varit ofrivilligt barnlösa själva ALDRIG att förstå hur man inte gör något annat än att vänta. Man väntar på ägglossning, man väntar på BIM, man väntar på ultraljud, undersökningar, äggplock, testdagar. Och för varje misslyckande är det en hel MÅNAD kvar tills nästa gång man får besked. De förstår inte att vi lägger flera ÅR av våra liv på att inte göra något annat än att vänta! 

Och hur pissigt det än känns med väntan så blir jag glad av att höra att du ändå ser fram emot resan och flytten!! Man får försöka hitta de bra sakerna och hålla sig sysselsätt och utan att man ens tänker på det så går ju liksom tiden. Varje minut av dagen är ju faktiskt en minut närmare målet Hjärta

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023