• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Mathilda88
    Pollt skrev 2023-07-30 08:50:40 följande:

Hej! 

jag är ny här. Jag har läst lite om vad ni går igenom och jag hoppas det ska gå bra för er alla snart! 

Jag har försökt bli gravid med hjälp av Letrozol tabletter hela våren då jag har pcos och inte alltid får ägglossning. Med hjälp av letrozol har jag fått positiva äl-tester 5 av 6 månader men ingen graviditet. 

Så nu väntar vi på att allt ska öppna igen så min läkare kan skicka en remiss till ivf. Men den jag pratade med nu i början av veckan när jag fick min mens trodde att kötiden är minst 6 månader.. All väntan är ju det som känns jobbigast. Jag är även rädd och nervös inför ivf då jag har typ sprutfobi 🙈

Ush då, kan de inte skicka remissen direkt? Eller din läkare är också på semester? Hoppas du fått den skickad nu! Hugaligen, 6 månader Rynkar på näsan Vart då någonstans? Du kan få hjälp på andra ställen då om de inte kan ge dig hjälp inom 3 månader, kan vara värt att skicka remissen till andra då med Hjärta Ja väntan är så fruktansvärt jobbig! Sprutfobi gör det inte lättare nej, men många upplever att det släpper under processen. Din partner kan också hjälpa till att ge sprutorna? Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-07-27 20:56:40 följande:
    Nej, kändes långt bort med en månads uppehåll efter behandling, förväntade sig inte tre månader. Men ja som du säger, känns som att kroppen kan ha behövt/gynnats av det. Och 3 nya månader av optimering av mognande ägg är nog min största motivator just nu! 
    Så skönt att höra att du mår bättre nu Hjärta Ush ja förstår djupet i sorgen när den kom Gråter Heja heja nästa omgång! Ja hoppas sommaren gjort nytta!

Nej precis, påminns hela tiden av antingen kroppen eller andra omkring. 
    Ja helt rätt, mensen kom som beräknat i måndags den 24/7 och vi får invänta behandling till när nästa preliminärt kommer den 21 augusti då RMC Malmö öppnar först för första mensdag den 7/8.. 

Hur är det med dig idag? 
    Mathilda88: Ja visst är det oerhört frustrerande att behöva vänta och vänta, men vi håller verkligen tummarna att er väntan ska vara över snart Hjärta Hur mår du nu, är mensen på väg? Här är det pms och mensvärk med BIM idag, och det känns rätt segt nu att vi pga försenad ägglossning den här cykeln inte kommer att få göra någon återföring nästa månad, men vi siktar på återföring i oktober istället och hoppas att det ska vara våran tur då Hjärta

Hej! 

jag är ny här. Jag har läst lite om vad ni går igenom och jag hoppas det ska gå bra för er alla snart! 

Jag har försökt bli gravid med hjälp av Letrozol tabletter hela våren då jag har pcos och inte alltid får ägglossning. Med hjälp av letrozol har jag fått positiva äl-tester 5 av 6 månader men ingen graviditet. 

Så nu väntar vi på att allt ska öppna igen så min läkare kan skicka en remiss till ivf. Men den jag pratade med nu i början av veckan när jag fick min mens trodde att kötiden är minst 6 månader.. All väntan är ju det som känns jobbigast. Jag är även rädd och nervös inför ivf då jag har typ sprutfobi 🙈

Pollt: Hej och välkommen till oss! Bra såklart att du får fortsätta med letrozolen så länge så hoppas vi att det ska leda till en graviditet snart, men jag förstår att det känns oerhört surt att behöva vänta så länge på att få hjälp. Håller tummarna för att ni antingen plussar själva snart eller får hjälp snabbare än ni tror Hjärta

• Elliot1

Hej på er tjejer (både nya och gamla men ffa kanske er som jag pratat mycket med tidigare 💕). 

Jag har verkligen inte glömt er, läser olika trådar och följer er nästan dagligen men det här med att få tid att svara ibland är knepigt 😓 

Jag hejar fortfarande otroligt mycket på er!! Tänk att den här sommaren passerade den också, så
     långt bort att kändes för några månader sen!! 🙏🏻 

Vickan, hoppas allt har gått bra med flytten! Kanske något som skingrat tankarna lite? Läser att mensen kommit, hoppas jag att du mår okej och har kommit över de värsta dagarna ❤️ Ledsen att höra att det inte blir någon återföring nästa cykel, men jag hoppas verkligen du kan njuta av er resa istället!!! Även om det är svårt så försök se fram
    emot det och som du själv säger, skönt att slippa vaggisarna 😉 

Mathilda, jag läste att du börjar med sprutor typ idag? Så spännande!!! 😍 Hur känns det inför denna omgång? Jag tror de kommer hitta det där guldägget! Och vill såklart skicka lite extra pepp till dig med tanke på din historia av mående och smärta! Det kommer gå bra 💪🏼

Det känns helt sjukt att skriva att det går bra för mig. Vad jag vet iallafall, just nu är det lite limbo såklart. Jag är i vecka 16 nu men känner ännu inga rörelser, så vi vet ju inte hur det står till där inne. Men vi gjorde KUB för några veckor sedan och då såg allt fint ut 🥹 Jag måste erkänna att vi fortfarande lever lite i förnekelse hemma. Vi vet ju att jag är gravid och att det åtminstone för några veckor sen fanns en levande krabat där inne. Ändå pratar vi inte så
    mycket om det hemma 😅 Är ju en försvarsmekanism
    såklart. Men vi inbillar oss ändå att allt är bra och att det kommer gå hela vägen 💕 

Jag vet ju att ni skriver i andra trådar och ni behöver inte överhuvudtaget känna någon press att svara mig. Jag följer er med glädje i flera trådar 😍 Men jag ville ändå flika in och säga att jag såklart inte glömt er!!! Hejar varje dag! 

Och till er nya som jag inte pratat med tidigare, önskar er såklart stort lycka till på resan mot bebis 💕 

• Pollt

Nu har jag pratat mer med min läkare, innan pratade jag bara med någon på telefon. Men min läkare sa att han skulle skicka remiss till Linköping för ivf och att det brukar ta 2-3 månader. Så det blir inte så lång väntetid som hon i telefonen hade sagt. Så det känns skönt!

Han skulle även skicka en remiss till vårdcentralen så jag får gå kbt-terapi för min sprutfobi 😅👍🏻 Det känns både jätteskönt och jätteläskigt! 🙈 Så nu går jag runt och väntar på att mensen ska komma så jag kan försöka med letrozol igen och på att vårdcentralen ska höra av sig. 

Jag försöker köra lite yoga och meditation för att släppa alla spänningar i kroppen för allt det här så en liten krabat ska vilja bo i mig.. det går sådär 😅🙈 

• Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-08-19 10:41:08 följande:

Hej på er tjejer (både nya och gamla men ffa kanske er som jag pratat mycket med tidigare 💕). 

Jag har verkligen inte glömt er, läser olika trådar och följer er nästan dagligen men det här med att få tid att svara ibland är knepigt 😓 

Jag hejar fortfarande otroligt mycket på er!! Tänk att den här sommaren passerade den också, så

Vickan, hoppas allt har gått bra med flytten! Kanske något som skingrat tankarna lite? Läser att mensen kommit, hoppas jag att du mår okej och har kommit över de värsta dagarna ❤️ Ledsen att höra att det inte blir någon återföring nästa cykel, men jag hoppas verkligen du kan njuta av er resa istället!!! Även om det är svårt så försök se fram
    emot det och som du själv säger, skönt att slippa vaggisarna 😉 

Mathilda, jag läste att du börjar med sprutor typ idag? Så spännande!!! 😍 Hur känns det inför denna omgång? Jag tror de kommer hitta det där guldägget! Och vill såklart skicka lite extra pepp till dig med tanke på din historia av mående och smärta! Det kommer gå bra 💪🏼

Det känns helt sjukt att skriva att det går bra för mig. Vad jag vet iallafall, just nu är det lite limbo såklart. Jag är i vecka 16 nu men känner ännu inga rörelser, så vi vet ju inte hur det står till där inne. Men vi gjorde KUB för några veckor sedan och då såg allt fint ut 🥹 Jag måste erkänna att vi fortfarande lever lite i förnekelse hemma. Vi vet ju att jag är gravid och att det åtminstone för några veckor sen fanns en levande krabat där inne. Ändå pratar vi inte så
    såklart. Men vi inbillar oss ändå att allt är bra och att det kommer gå hela vägen 💕 

Jag vet ju att ni skriver i andra trådar och ni behöver inte överhuvudtaget känna någon press att svara mig. Jag följer er med glädje i flera trådar 😍 Men jag ville ändå flika in och säga att jag såklart inte glömt er!!! Hejar varje dag! 

Och till er nya som jag inte pratat med tidigare, önskar er såklart stort lycka till på resan mot bebis 💕 

Hej fina Elliot och tack för de värmande orden och din glädjande uppdatering! 🥰 Jag blir verkligen sååå glad att höra att allt verkar gå bra och att du är i vecka 16 nu, wow! 😍 Hoppas att du mår bra, känner du av några symptom eller så? Vad blir nästa steg, är det RUL? Tack för att du hejar på oss och så roligt att du fortsätter att titta in här i gruppen, jag känner att det ger både hopp och stöd Hjärta 

Ja det var verkligen toppen med huset och flytten för att distrahera tankarna i sommar, och snart har vi resan också som vi sett fram emot så länge Glad Vi trivs verkligen fantastiskt bra i huset redan och det känns så mysigt! Ja det är såklart alltid tråkigt när mensen kommer, och tråkigt med all väntan. Var på ett dop i helgen där jag kände att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna när prästen pratade om vilken gåva barn är, men jag hoppas att de andra på dopet antingen inte såg eller att de antog att det bara var glädjetårar för dem som döpte sitt barn 😄

Stor kram! Hjärta
  • Vickan31
    Pollt skrev 2023-08-20 07:53:55 följande:

Nu har jag pratat mer med min läkare, innan pratade jag bara med någon på telefon. Men min läkare sa att han skulle skicka remiss till Linköping för ivf och att det brukar ta 2-3 månader. Så det blir inte så lång väntetid som hon i telefonen hade sagt. Så det känns skönt!

Han skulle även skicka en remiss till vårdcentralen så jag får gå kbt-terapi för min sprutfobi 😅👍🏻 Det känns både jätteskönt och jätteläskigt! 🙈 Så nu går jag runt och väntar på att mensen ska komma så jag kan försöka med letrozol igen och på att vårdcentralen ska höra av sig. 

Jag försöker köra lite yoga och meditation för att släppa alla spänningar i kroppen för allt det här så en liten krabat ska vilja bo i mig.. det går sådär 😅🙈 

Men vilka goda nyheter, vad skönt att väntetiden inte verkar vara lika lång som ni befarade! Skrattande Vad bra att du ska få gå kbt-terapi och det låter även klokt med meditation och yoga tycker jag Glad Hoppas att letrozolen ska göra underverk nu, vi håller tummarna för dig! Hjärta
  • Vickan31
    Pollt skrev 2023-08-20 07:53:55 följande:

Men vilka goda nyheter, vad skönt att väntetiden inte verkar vara lika lång som ni befarade! Skrattande Vad bra att du ska få gå kbt-terapi och det låter även klokt med meditation och yoga tycker jag Glad Hoppas att letrozolen ska göra underverk nu, vi håller tummarna för dig! Hjärta
  • Noelani

Vickan31,

Kan du skriva till mig privat? Jag ville skriva till dig men går inte då din profil är privat... :) 

• Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-08-19 10:41:08 följande:

😉 

Hej Elliot! Så kul att höra att allt fortsätter gå bra för er! 😍😍 Nej den där tiden att hinna svara är ibland svår att finna 😅 
    Tack ja jag är igång 😍 och har ingen smärta!! 😍 😍Illamåendet har kommit sista dagarna men Postafenen tar det så är helt fine 😊. Har ridit fram till igår (sprutdag 6), så känns också bra, nu känner man av tillväxten i bäckenet så nu får hästen vila. Hade ångest inför första sprutan (rädslan för måendet) samtidigt som man hunnit tagga om efter tre månader - vilan gav oss ingen naturlig graviditet så vill vi ha bebis så vet man vad man måste göra? ! 😅
    Idag hade vi 5 äggblåsor på första VULet, allt mellan 16-12 mm! 😱🤯 Redan! Sen flertalet små också. Höjd dos över helgen och hoppas att de små hinner ikapp och den stora på 16 lugnar sig?!! Nytt VUL på måndag.

Kan förstå den försvarsmekanismen!! Inte lätt efter alla motgångar att våga lita på att nu är det på riktigt. ❤️❤️ Nu är er tid!
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-08-17 15:32:49 följande:
    Mathilda88: Ja visst är det oerhört frustrerande att behöva vänta och vänta, men vi håller verkligen tummarna att er väntan ska vara över snart Hjärta Hur mår du nu, är mensen på väg? Här är det pms och mensvärk med BIM idag, och det känns rätt segt nu att vi pga försenad ägglossning den här cykeln inte kommer att få göra någon återföring nästa månad, men vi siktar på återföring i oktober istället och hoppas att det ska vara våran tur då Hjärta

Hej! 

Pollt: Hej och välkommen till oss! Bra såklart att du får fortsätta med letrozolen så länge så hoppas vi att det ska leda till en graviditet snart, men jag förstår att det känns oerhört surt att behöva vänta så länge på att få hjälp. Håller tummarna för att ni antingen plussar själva snart eller får hjälp snabbare än ni tror Hjärta

Åh extra frustrerande med försenad mens just när man hade önskat en på dagen eller för tidig!! 😢 Hur mår du nu fina du? 

Välkommen hit Pollt! Så tacksamt att du får fortsätta med det i väntan så man ändå känner att man gör någonting och inte bara har dötid? Skönt att det var kortare tid än första beskedet! 🙏 Det blir så mkt tid som rinner iväg ändå på resans gång ❤️

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023