• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Vickan31
    Barbrastreisand skrev 2023-09-28 19:36:04 följande:
    Det såg bra ut på ultraljudet, slemhinnan var tillräckligt tjock, äggblåsa var 23mm om jag minns rätt (så ingen ägglossning har skett som jag själv anade). Fick ovitrelle spruta som jag tog när jag kom hem, så nu är det bara att hålla tummarna! Planen är att prova några gånger såhär innan ivf. 

Har läst lite folk som använder progesteronkräm, men verkar inte vara något som denna läkare brukar förskriva. Jag är så dåligt insatt så vet inte om det kan göra någon nytta? Om jag kanske ska be och prova det ifall det inte tar sig denna gång..
    Ååh men vad spännande, det låter ju lovande! Och med ovitrelle-sprutan sker ägglossningen 36 timmar efteråt om jag minns rätt? Hoppas att ni får till ett bra försök och att du får ge oss goda nyheter om ett par veckor - jag håller tummarna! Hjärta

Om det inte skulle gå den här gången kan du ju alltid testa att fråga i alla fall, jag tror att de alltid vill ta progesteronprovet en vecka efter ägglossning, men om de redan tagit ett sådant prov på dig och det såg bra ut så tror jag inte att du behöver någon sådan kräm Glad
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-10-01 11:32:16 följande:

Lite uppdatering från mig. Våran remiss blev godkänd och var så glad för det. Eftersom vi behöver donator ska vi få tid för en psykosocial utredning hos kurator och därefter läkarbesök. Tänkte att eftersom remissen blev godkänd så har dom bedömt att vi kommer hinna få behandling innan jag fyller 40 nästa sommar.
    Men var nu in på 1177 och läste läkarens bedömning och dom tror att möjligen KANSKE vi kan hinna få en behandling, men det är inget dom kan garantera.

Blev så ledsen när jag läste det😔 Är ju inte så stor chans att det tar sig på ett försök i min ålder, risken är ju stor att mina ägg inte är så bra heller. Och det är om vi ens hinner med ett försök, annars är det bara en lång väntan på ingenting.

Finns ju möjligheten att åka till Danmark och begära ersättning från FK i efterhand men då måste vi ligga ute med pengarna och just nu finns det inte riktigt utrymme för det. Blir också långa resor och frånvaro från jobb osv. Min hjärna snurrar över hur man skulle kunna lösa det, för det känns förjävligt om vi inte ens får chansen att försöka få ett barn.

Åååh så jobbigt att behöva läsa de orden i journalen, jag förstår att du blev ledsen 😔 Har de sagt något om hur lång väntetid de har? Du kanske kan fråga det, och eventuellt kolla med någon annan klinik också ifall de har andra väntetider och/eller åldersgräns? Danmark är ju ett alternativ som du säger, men den ekonomiska biten är ju tuff. Om du hittar orken och energi, fråga din klinik om en mer exakt väntetid och om det känns för tight kanske du kan kolla upp om det finns någon lösning för att finansiera Danmark? Långa resor är såklart drygt, men när det gäller frånvaro från jobbet så tänker jag att man kommer aldrig att ångra att man jobbade för lite i sitt liv, så jobbet får komma i andra hand och det kommer att lösa sig Hjärta
  • Vickan31
    En liten uppdatering från mig också: imorgon får vi göra vår första frysåterföring! 
    I fredags var jag på det överlägset sämsta ultraljudet jag någonsin varit på. Den manlige läkaren hittade liksom inte där inne så det tog lång tid och gjorde ont och han gjorde mig orolig och förvirrad genom att först inte hitta slemhinnan och säga att jag har en liten livmoder osv. Men till slut hittade han slemhinnan och den var 7,2 mm. Jag var så nervös att kliniken skulle säga att det inte blir någon återföring, och när han inte hittade någonting där inne blev jag så rädd att jag inte kunde hålla tårarna borta där i gynstolen, men jag är jätteglad att sambon var med mig där och i hissen när han kramade om mig brast det helt. Man känner sig inte alltid så stabil i den här resan.

Fredag eftermiddag ringde kliniken och de sa att slemhinnan såg bra ut så det blir återföring imorgon, tisdag! Känns både spännande och nervöst, men den starkaste känslan är bara: ÄNTLIGEN!

På torsdag ska de ta ett progesteronprov på mig och när jag frågade om att man tar det efter insättningen sa de att det mest är för att veta inför om vi eventuellt behöver göra en till återföring, men jag fattade inte riktigt om de sätter in någon hjälp (letrozol för att hjälpa ägglossningen sa hon) den här cykeln eller nästa försök i så fall. Men jag ska som sagt ta ett progesteronprov på torsdag och hon sa att det borde se bra ut eftersom jag haft omslag på ägglossningstestet och så där. Hoppas nu att vi har en bra chans trots mina tvivel på naturlig cykel, fortsättning följer! Glad
  • Mathilda88
    Eulalia84 skrev 2023-10-01 11:32:16 följande:

Lite uppdatering från mig. Våran remiss blev godkänd och var så glad för det. Eftersom vi behöver donator ska vi få tid för en psykosocial utredning hos kurator och därefter läkarbesök. Tänkte att eftersom remissen blev godkänd så har dom bedömt att vi kommer hinna få behandling innan jag fyller 40 nästa sommar.
    Men var nu in på 1177 och läste läkarens bedömning och dom tror att möjligen KANSKE vi kan hinna få en behandling, men det är inget dom kan garantera.

Blev så ledsen när jag läste det😔 Är ju inte så stor chans att det tar sig på ett försök i min ålder, risken är ju stor att mina ägg inte är så bra heller. Och det är om vi ens hinner med ett försök, annars är det bara en lång väntan på ingenting.

Finns ju möjligheten att åka till Danmark och begära ersättning från FK i efterhand men då måste vi ligga ute med pengarna och just nu finns det inte riktigt utrymme för det. Blir också långa resor och frånvaro från jobb osv. Min hjärna snurrar över hur man skulle kunna lösa det, för det känns förjävligt om vi inte ens får chansen att försöka få ett barn.

Men åh nej så knäckande att läsa!! 😢😢Lider med dig. Förstår inte varför det ska ta så lång tid, håller tummarna för att de prioriterar er! ❤️🙏
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-02 09:34:18 följande:
    En liten uppdatering från mig också: imorgon får vi göra vår första frysåterföring! 
    I fredags var jag på det överlägset sämsta ultraljudet jag någonsin varit på. Den manlige läkaren hittade liksom inte där inne så det tog lång tid och gjorde ont och han gjorde mig orolig och förvirrad genom att först inte hitta slemhinnan och säga att jag har en liten livmoder osv. Men till slut hittade han slemhinnan och den var 7,2 mm. Jag var så nervös att kliniken skulle säga att det inte blir någon återföring, och när han inte hittade någonting där inne blev jag så rädd att jag inte kunde hålla tårarna borta där i gynstolen, men jag är jätteglad att sambon var med mig där och i hissen när han kramade om mig brast det helt. Man känner sig inte alltid så stabil i den här resan.

Fredag eftermiddag ringde kliniken och de sa att slemhinnan såg bra ut så det blir återföring imorgon, tisdag! Känns både spännande och nervöst, men den starkaste känslan är bara: ÄNTLIGEN!

På torsdag ska de ta ett progesteronprov på mig och när jag frågade om att man tar det efter insättningen sa de att det mest är för att veta inför om vi eventuellt behöver göra en till återföring, men jag fattade inte riktigt om de sätter in någon hjälp (letrozol för att hjälpa ägglossningen sa hon) den här cykeln eller nästa försök i så fall. Men jag ska som sagt ta ett progesteronprov på torsdag och hon sa att det borde se bra ut eftersom jag haft omslag på ägglossningstestet och så där. Hoppas nu att vi har en bra chans trots mina tvivel på naturlig cykel, fortsättning följer! Glad
    Åh äntligen!!! 😍🙏❤️❤️❤️ Grattis! Men herregud vilken pärs med en så osympatisk gynekolog!! Lider med dig ❤️ Skönt att det blev bra ändå men man mår ju kasst nog iallafall utan att behöva extra ovanpå det..
  • Mathilda88

Fick meddelande via 1177 i förrgår att mitt TSH ligger på 4,4(!) och nytt prov måste tas. Vet ej när än, men remiss kommer i brevlådan.Och någon behandling kommer ju såklart inte påbörjas förrän värdet är normalt igen. Rimligt och tacksam för att det tas på allvar. Men chansen för behandling i år sjönk ju drastiskt.. 💔. T4 låg normalt på 15 iallafall, T3 ej taget. Vet ej vad man ska tro om detta, för ett år sedan hade jag typ 1,2 i TSH har jag för mig. Kommer det rätta till sig snabbt, ta tid? Kan det vara kroniskt?

Känner mig så uppgiven på denna resan, kroppen verkar inte mäkta med detta 😢. 

• Eulalia84
    Vickan31 skrev 2023-10-02 09:34:18 följande:

Åh vad härligt!🙏😊 Va skönt att ni fick bra besked ändå trots pärsen med ultraljudet. Hoppas allt gick bra igår återföringen❤️
  • Eulalia84
    Vickan31 skrev 2023-10-02 09:21:55 följande:
    Åååh så jobbigt att behöva läsa de orden i journalen, jag förstår att du blev ledsen 😔 Har de sagt något om hur lång väntetid de har? Du kanske kan fråga det, och eventuellt kolla med någon annan klinik också ifall de har andra väntetider och/eller åldersgräns? Danmark är ju ett alternativ som du säger, men den ekonomiska biten är ju tuff. Om du hittar orken och energi, fråga din klinik om en mer exakt väntetid och om det känns för tight kanske du kan kolla upp om det finns någon lösning för att finansiera Danmark? Långa resor är såklart drygt, men när det gäller frånvaro från jobbet så tänker jag att man kommer aldrig att ångra att man jobbade för lite i sitt liv, så jobbet får komma i andra hand och det kommer att lösa sig Hjärta
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 04:49:34 följande:
    Men åh nej så knäckande att läsa!! 😢😢Lider med dig. Förstår inte varför det ska ta så lång tid, håller tummarna för att de prioriterar er! ❤️🙏
    Det verkar som det är bristen på donerade spermier som är problemet. Har det gällt vanlig ivf med egna celler så har det gått på vårdgarantin och vi har kunnat fått behandling inom 3 månader. 
    Dom har svårt att uppskatta hur lång tid det kan ta att komna fram i kön, så vi famlar lite i blindo. Men får väl vara glad att dom var villiga att sätta upp oss i kön iaf🙏 Får försöka tänka lite positivt och hoppas att det går fortare än vad dom tror.

Man funderar ju dock om det finns något annat landsting som har kortare väntetider på donerade spermier och om man i så fall har kunnat valt att ställa sig i kö där istället?🤔
    Ska i vilket fall försöka lösa den ekonomiska biten så vi kanske kan åka en vända till Danmark eller göra ett försök privat i Sverige medan vi väntar på att komma fram i kön.

• Eulalia84
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 05:04:04 följande:

Fick meddelande via 1177 i förrgår att mitt TSH ligger på 4,4(!) och nytt prov måste tas. Vet ej när än, men remiss kommer i brevlådan.Och någon behandling kommer ju såklart inte påbörjas förrän värdet är normalt igen. Rimligt och tacksam för att det tas på allvar. Men chansen för behandling i år sjönk ju drastiskt.. 💔. T4 låg normalt på 15 iallafall, T3 ej taget. Vet ej vad man ska tro om detta, för ett år sedan hade jag typ 1,2 i TSH har jag för mig. Kommer det rätta till sig snabbt, ta tid? Kan det vara kroniskt?

TSH kan ändra sig ganska snabbt så det behöver inte vara nån fara. Jag har hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln) så får ta prover på TSH en del och det kan skilja mycket i värdet på bara några veckor. För mig kan värdet påverkas om jag tex är förkyld eller varit stressad eller har någon annan obalans i kroppen. Har du tur är det normalt igen vid nästa prov😊
    Att dom vill ta ett prov till är ju för att se om det är något tillfälligt eller nåt man behöver behandla. Och även om man behöver behandla så behöver det inte vara kroniskt. 

Förstår att det är tufft, speciellt med allt annat du redan behövt gå igenom på den här resan❤️ Håller tummarna att värdet är normalt igen vid nästa provtagning!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 04:55:16 följande:
    Åh äntligen!!! 😍🙏❤️❤️❤️ Grattis! Men herregud vilken pärs med en så osympatisk gynekolog!! Lider med dig ❤️ Skönt att det blev bra ändå men man mår ju kasst nog iallafall utan att behöva extra ovanpå det..
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 05:04:04 följande:

Tack fina du för all omtanke och sympati! 🥰 Det gick ju bra till slut men jag känner hur all oro äter upp mig inifrån och att jag inte hanterar mina rädslor så bra just nu. Och apropå oro, så otroligt jobbigt att ditt TSH-värde skulle ligga så högt helt plötsligt! Men det låter verkligen bra det Eulalia skrev, att det värdet kan förbättras avsevärt på bara några veckor, så det behöver absolut inte vara några konstigheter att det låg högt just nu, även om det är bra att vården tar det på allvar såklart. Jag håller också tummarna för att värdet ska ligga på normal nivå vid nästa provtagning Hjärta Tänker på dig och önskar bara det bästa efter hur mycket du har fått kämpa Hjärta
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023