Barbrastreisand skrev 2023-09-20 22:46:29 följande:
Jag hoppar gärna in i denna tråden då detta är nytt för mig och behöver stöd.. vi har försökt att få ett syskon i över 1,5år. Jag har alltid fått utslag på ägglossning stickor och även känt av värk vid ägglossning, och cyklarna har varit regelbundna.
Nu har vi följts upp via en mottagning där blodprov och spermaprov såg bra ut, jag spolade min äggledare (har bara en) förra cykeln och det var inget stopp.
Denna cykel har jag fått tid för vul på cykeldag 13. Läkaren pratade något om att ev stimulera ägglossning med hjälp av en spruta.
Har ni några tips eller råd? Något jag kanske kan be om från mottagningen att prova längre fram?
Om jag förstått allt rätt kommer det bli några försök genom övervakning av äl + ev behandling. Men tar det inte sig efter några försök är nästa steg IVF som vi får bekosta själva.
Tanken på IVF gör mig ledsen, ekonomiskt klarar vi det. Men är rädd för all den mentala påfrestning som det innebär, och även all tid man behöver avsätta borta från jobbet, restid mm.
Men behöver även förbereda mig på att det kan bli min verklighet, har ni tips på några bra kliniker i södra Sverige (linje med Göteborg och neråt?)
Blev ett långt och rörigt inlägg, men behövde skriva av mig lite ❤️
Hej och välkommen till vårt lilla gäng! Jag tror att jag har sett ditt namn i någon annan tråd tidigare, och även om jag hoppas att du snart får gå över till gravidtrådar istället så är jag glad att du hittat hit nu
Det låter ju toppen med positiva ägglossningstester, regelbundna cykler, bra provsvar för er båda etc, men desto mer frustrerande att det inte gått ännu då såklart. Vad bra att ni ska få hjälp och att de vill hålla koll nu, men det verkar ju som att du har egen ägglossning så jag förstår inte riktigt vad det är de vill med ultraljuden och att eventuellt stimulera ägglossningen? Vilken cykeldag brukar du ha ägglossning ungefär?
Om allt ser bra ut i er utredning och alla prover så brukar ju IVF vara nästa steg. Du har inga problem med mellanblödningar, temp, pms, andra sådana symptom? Många brukar testa progesteronvärden så det kanske kan vara något att fråga mottagningen om, ifall de inte redan testat det. Jag har inte koll på kliniker kring Göteborg och neråt dessvärre, och inte heller några jättebra tips just nu tyvärr, men ska fundera vidare
Förstår såklart att det känns jobbigt, läskigt, dyrt - ja, en massa olika känslor med IVF. Personligen tycker jag dock att det har varit ännu jobbigare innan IVF just med ovissheten, men att nu när jag får hjälp med IVF så känner jag mig tryggare och mer hoppfull, så jag hoppas att du också ska känna de känslorna om det blir aktuellt med IVF för er del