MalinJ skrev 2024-01-16 11:43:05 följande:
Hej alla,
Nu har vi fått vårat första besök inbokat den 27e februari, fick egentligen en tid den 7e men fick boka om för att jag låg lite fel i min cykel då. Precis haft ägglossning då nämligen.
På besöket kommer vi gå igenom alla våra prover mer specifikt, vi har bara fått höra att all prover är bra men inget mer än så.
Jag kommer även få spolas vilket är med blandade känslor eftersom alla upplever det olika, vissa känns det knappt på medans andra får ont som fasen.
Jag som redan har problem med att dom pysslar där nere ibland är livrädd men ser samtidigt fram emot det. Äntligen är det igång.
Och som hon sa när detta blev bestämt så blir vi inte gravida efter spolningen så kommer vi bli godkända IVF.
Fattar knappt att vi får börja redan, att det äntligen händer något. Som man väntat!
Idag är jag på äl+9, så det fanns ingen tid tidigare så därför får vi vänta ut lite men fan, det är drygt en månad och lite till. Det är ingenting, jag var beredd på att dom skulle återkomma med en tid under våren.
MalinJ: Vilka glada nyheter att ni har fått en tid nästa månad! Så bra att de ska gå lite mer på djupet och att ni, om ni inte blivit gravida efter spolningen, kommer att bli godkända för IVF då. Det känns alltid mer hoppfullt när det händer någonting med vården tycker jag, för att kanske få lite mer klarhet och hjälp

Mathilda88 skrev 2024-01-09 19:03:45 följande:
Hej fina du!

Jo jag mår fint tack

Hur mår du?
Julen gick fint, bebisen var väldigt skrikig och inte riktigt på humör, så var lättare att distansera sig när man såg hur tufft det kan vara att ha bebis. Fick myst lite också! Så jättefin jul
Ja visst är det intressant! Känns väldigt lovande! Om inte annat så i alla fall finns ett intresse för att försöka utesluta att där är problem och komma vidare!
Har haft kontakt med Vitanova. Triangeln, Copenhagen Fertility Center och Sellmer som jag har fått återkoppling och förslag på olika behandlingsupplägg. Haft kontakt med CVL men inte med en läkare än. Olga-kliniken har seminarie i Malmö 18/1 så tänkt gå dit och planerat in att få rådgivning då samtidigt av en av deras läkare.
- CFC rekommenderar Menopur 150 i kort protokoll med mål på 5 ägg ut. Inget behov av karyotypning. De föreslår 3-pack, men kan även börja med 1 försök och konvertera till 3-pack sen. ICSI.
- Vitanova rekommenderar kort protokoll med Menopur. Karyotypning innan. Göra split med 50/50 sambons sperma och donator-sperma, återföring på dag 3 eller 5. Om färre än 8 ägg ut - enbart donatorsperma. ICSI.
- Triangeln rekommenderar kort protokoll. Göra karyotypning då de uppgav att det inte var ngt ovanligt fel som de fann hos sitt klientel, att det är vanligare än man tror.
- Sellmer rekommenderade långt protokoll med Synarela, Fostimon 150 och Menopur 75. Split med 50/50 sambons/donatorns sperma, ICSI. Läkaren hade läst på värdena ordentligt i våra sperma-analyser och Danmark har andra, lägre gränser än Sverige. DNA-fragmenteringen som ligger på 19% var ok i Sverige (<25%), men högt i Danmark (<15%). Även morfologin var på gränsen till ej godkänd på 4%, vilket de aldrig sagt i Sverige utan där sa man bara att det ser bra ut. För att försöka optimera sambons sperma så vill de genomföra TESA på honom för att bla sänka mängden fragmentering ordentligt. De har gjort det en hel del med bra resultat. I samband med befruktningen rekommenderar de att tillsätta calciumjon, som boost då ägg och sperma tydligen kan ge ifrån sig det. Genomföra ett försök och utvärdera resultatet från det innan vi går vidare - om vi lyckas få rätt på våra egna gemeter eller om donation av ena eller andra delen. Doktorn såg ingen mening med karyotypning i dagsläget. Ville vi ta det så får vi, men inget läkaren ansåg nödvändigt.
Kände ett stort förtroende för Sellmer efter deras grundliga genomgång och förslag på optimeringar som skulle kunna passa vår situation. Så därför har vi valt dom! De enda som var intresserade av långt protokoll också av klinikerna. Hade dessutom cykeldag 20 i söndags under mötet, och om vi ville gå med deras plan så kunde vi få börja med Synarela igår - vilket vi har gjort!! Känns så skönt att vara på gång igen. En plan och försök till uteslutningsmetod!
Nu är jag igång med sprayen och även att söka efter klinik som kan översätta de danska recepten för oss här i Skåne.. Fått 5 nej hittills.. Hoppas på bättre lycka imorgon! Är beredd att åka lite längre också om man hittar på annan ort. Hörde om en klinik i Stockholm som gick om man flög upp, undersöktes och fick recepten, sen räckte det med telefonkontakt för kommande recept. Så finns med som plan C, men minns inte vilken klinik det var.
Mathilda88: Hej fina du, hur mår du nu?

Är det bättre med sömnen och så? Verkligen bra kämpat med alla barn- och bebismöten, de gör så ont i hjärtat men jag blev glad att det ändå gick bra med julafton och att du fått uppleva fina stunder också. Otroligt intressant vad de här danska, privata klinikerna säger och vad de kan undersöka om man jämför med den hjälp man fått via landstinget där det känns mer som en basutredning för lite ytligare och tydligare saker men liksom inte på djupet. Så spännande att ni valt klinik nu och redan kommit igång dessutom!

Men så frustrerande att det ska vara så svårt att hitta någon som kan ordna receptomskrivning! Hur ser tidsplanen ut nu? Härligt att det blev det långa protokollet, det kändes ju som att det gav bättre effekt

Jag kanske inte skriver här så ofta men jag tänker på dig ska du veta!
Pollt skrev 2024-01-14 10:11:38 följande:
Vickan: Jo men det känns mest bra och positivt! Jag är så redo att komma igång! Men är ju såklart samtidigt lite nervös och rädd..
Min sambo kommer nog få ge mig sprutorna i början. Jag har inte kommit så långt i min kbt att jag har börjat sticka mig själv.. Men jag har fått stick i magen och blev förvånad över hur lite det kändes! Sen kanske det känns mer när man ska ta spruta och ibland flera sprutor varje dag, men jag hinner nog vänja mig, hoppas jag!
Jag ska börja med sprutorna nu i slutet på januari
Vad skönt att du fick så lite biverkningar! Och jättefint att din syster hjälpte dig i den delen av processen! 
Pollt: Vad härligt att höra att du har den inställningen, jag är övertygad om att det kommer att gå bra med sprutorna och allt

Perfekt att din sambo kan hjälpa dig med sprutorna, det är ju fint för ens partner att få vara delaktig i det också tycker jag, precis som att min syrra fick ge mig ett par sprutor som sagt

Du får jättegärna uppdatera med hur det går när du börjat med sprutorna, nära nu ändå och jag håller tummarna stenhårt för dig!