• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Mathilda88
    Både vanligt gravtest (CB och RFSU) och testa tidigt (CB) var negativa idag 😭😭 Hade ändå så himla fin magkänsla att det skulle gå, att iallafall en av de två skulle stanna ❤️
  • MalinJ

Hej alla,

Jag ?känner? två här inne iaf och det var kul och se er här 😃
    Men till er andra, jag tror jag får ansluta mig här nu om jag fattat det rätt.

Jag och min sambo har försökt få barn i 1 1/2år nu och det går väl inte så jätte bra. Jag blir gravid men det håller sig inte längre än till vecka 5-7 däromkring.
    Jag har alltså haft 2 stycken kemiska, 1 missfall i vecka 5, sedan 1 ofostrig som slutade med abort i vecka 10 då den inte ville avsluta sig själv.
    och nu sist en ofostrig graviditet i livmodern och sedan ett X precis utanför livmodern, och detta fallet är ovanligt och därför missades mitt X. För har man en graviditet i livmodern så får man inte ett X också och därför visste vi inte om den förens äggledaren sprack utav att embryot växte. 

Blev akut ambulans till sjukhus pga buksmärtor från helvetet, förlorade 2l blod och akut operation. Dom gjorde såklart vul direkt när jag kom in och det var inte skönt plus att dom fick göra det på mig liggandes på sängen jag kom in på.

Där misstänkte dom direkt ett X och stor blödning i buken. Trots mängder av morfin (lite mer dos än vad man ska få helst) så hade jag fruktansvärt ont. Blev operation någon timme senare.

Nu är vi tillbaka på och försöka igen!
    Just det! Kanske ska nämna att vi blev godkända fertilitetsutredning innan denna graviditeten, vi hann skicka in alla prover och skulle boka tid för ett besök men då blev jag gravid.

Men efter allt detta så står vi fortfarande kvar och vi ska bli kallade på ett besök efter nyår senast under våren Och då skulle jag få spolas sa dom.
    Men enligt dom så ser alla våra prover bra ut och likaså hans spermier.

Och i och med mitt X nu så kommer jag dessutom få noggrannare koller när jag plussat, tex ett vul direkt i vecka 6 för och se om det är en normal lr ett X igen.
    Tydligen är det lätt och få X igen efter att ha fått det redan. Sa läkaren. 

Så vi står i detta nu och väntar på vårat besök, jag hoppas inte dom tänker vänta för länge för jag är så taggad!
    Vill så gärna bli gravid nu!

Vi ska inte sluta försöka sa dom utan vi ska köra på som vanligt. 

För övrigt, jag blir 38 år i maj och min sambo blir 26 dagen innan mig.
    Det är vårat första barn och som jag sa, längtan är enorm. 

• Pollt

Mathilda: Tack Hjärta
    Vad tråkigt att testerna var negativa! Hoppas det går bättre nästa gång! Hjärta

Malin: Välkommen! 
    Tråkigt att dina graviditeter inte har hållit i sig. Hoppas det går bra nu när ni ska få hjälp! Hjärta

• Mathilda88
    Pollt skrev 2023-12-21 16:08:40 följande:

Mathilda: Tack Hjärta
    Vad tråkigt att testerna var negativa! Hoppas det går bättre nästa gång! Hjärta

Malin: Välkommen! 
    Tråkigt att dina graviditeter inte har hållit i sig. Hoppas det går bra nu när ni ska få hjälp! Hjärta

Tack Hjärta Ja vi får se vad som blir nästa steg - och vart. Känns just nu jättesvårt att veta vad man ska välja!
  • Vickan31
    Pollt skrev 2023-12-16 15:57:06 följande:

Åh, Vickan vad roligt!! GRATTIS! Hjärta Hoppas det går bra hela vägen! 

Och Mathilda, vad roligt att du ruvar! Hoppas det går bra! 

Jag har äntligen varit på ett första möte om IVF, så förhoppningsvis börjar vi med ett första försök i slutet av januari! Glad

Pollt: Tusen tack fina du! Hjärta Så glad att höra att ni nu tagit ett steg närmare IVF. Hur känns det? Jag hade blandade känslor såklart, men tyckte mest att det kändes hoppfullt att lägga över ansvaret i händerna på experter och känna att man kommer framåt, så det känns väldigt spännande att ni kanske ska få dra igång redan om en månad! Glad
    Mathilda88 skrev 2023-12-17 11:14:35 följande:
    Både vanligt gravtest (CB och RFSU) och testa tidigt (CB) var negativa idag 😭😭 Hade ändå så himla fin magkänsla att det skulle gå, att iallafall en av de två skulle stanna ❤️
    Mathilda88: Jag är så obeskrivligt ledsen för din skull, jag hittar inga ord som räcker till 💔 Så här skulle det ju inte bli 😔 Önskar att jag kunde ge dig en stor varm kram och på något magiskt sätt göra allting bättre, men eftersom jag inte kan det så hoppas jag att du har nära och kära som kramar om och tar hand om dig ordentligt. Ni var ju närmare än någonsin den här gången med två fina embryon du fick ruva på, så jag hoppas och tror att ni snart når fram till er efterlängtade graviditet och bebis Hjärta
    MalinJ skrev 2023-12-19 10:50:48 följande:

Hej alla,

Jag ?känner? två här inne iaf och det var kul och se er här 😃
    Men till er andra, jag tror jag får ansluta mig här nu om jag fattat det rätt.

Jag och min sambo har försökt få barn i 1 1/2år nu och det går väl inte så jätte bra. Jag blir gravid men det håller sig inte längre än till vecka 5-7 däromkring.
    Jag har alltså haft 2 stycken kemiska, 1 missfall i vecka 5, sedan 1 ofostrig som slutade med abort i vecka 10 då den inte ville avsluta sig själv.
    och nu sist en ofostrig graviditet i livmodern och sedan ett X precis utanför livmodern, och detta fallet är ovanligt och därför missades mitt X. För har man en graviditet i livmodern så får man inte ett X också och därför visste vi inte om den förens äggledaren sprack utav att embryot växte. 

Blev akut ambulans till sjukhus pga buksmärtor från helvetet, förlorade 2l blod och akut operation. Dom gjorde såklart vul direkt när jag kom in och det var inte skönt plus att dom fick göra det på mig liggandes på sängen jag kom in på.

Där misstänkte dom direkt ett X och stor blödning i buken. Trots mängder av morfin (lite mer dos än vad man ska få helst) så hade jag fruktansvärt ont. Blev operation någon timme senare.

Nu är vi tillbaka på och försöka igen!
    Just det! Kanske ska nämna att vi blev godkända fertilitetsutredning innan denna graviditeten, vi hann skicka in alla prover och skulle boka tid för ett besök men då blev jag gravid.

Men efter allt detta så står vi fortfarande kvar och vi ska bli kallade på ett besök efter nyår senast under våren Och då skulle jag få spolas sa dom.
    Men enligt dom så ser alla våra prover bra ut och likaså hans spermier.

Och i och med mitt X nu så kommer jag dessutom få noggrannare koller när jag plussat, tex ett vul direkt i vecka 6 för och se om det är en normal lr ett X igen.
    Tydligen är det lätt och få X igen efter att ha fått det redan. Sa läkaren. 

Så vi står i detta nu och väntar på vårat besök, jag hoppas inte dom tänker vänta för länge för jag är så taggad!
    Vill så gärna bli gravid nu!

Vi ska inte sluta försöka sa dom utan vi ska köra på som vanligt. 

För övrigt, jag blir 38 år i maj och min sambo blir 26 dagen innan mig.
    Det är vårat första barn och som jag sa, längtan är enorm. 

MalinJ: Vad fint att du också hittat hit! Jag hänger kvar här litegrann för att jag vill veta hur det går för alla, och vi har ju följt varandra ett bra tag du och jag så du vet att jag hejar på dig massor! Hjärta

Vill också passa på att önska alla fantastiska kämpar härinne en så fin jul som möjligt! Jag tror och hoppas att 2024 kommer att bli ett mycket bättre år för alla än vad 2023 har varit, och jag är så obeskrivligt glad för all stöttning härifrån Hjärta

• Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-12-22 16:38:14 följande:
    Mathilda88: Jag är så obeskrivligt ledsen för din skull, jag hittar inga ord som räcker till 💔 Så här skulle det ju inte bli 😔 Önskar att jag kunde ge dig en stor varm kram och på något magiskt sätt göra allting bättre, men eftersom jag inte kan det så hoppas jag att du har nära och kära som kramar om och tar hand om dig ordentligt. Ni var ju närmare än någonsin den här gången med två fina embryon du fick ruva på, så jag hoppas och tror att ni snart når fram till er efterlängtade graviditet och bebis Hjärta

Tack så mycket finaste du ❤️🙏❤️. Ja vi var tack o lov närmare än nånsin så söker tröst i det i de tyngsta stunderna.. Dessutom inte lyckats sova ordentligt på flera nätter vilket gör en ännu lite extra gråtmild mitt i mensen nu vilket är tufft - hade mysigt under gårdagens kalas för brodern men grät två gånger på toa över avsaknaden av en graviditet då han har två ljuvliga små pojkar på 4 resp knappt 1 år. Både längtar och våndas redan över att umgås med släktens senaste tillskott på julafton, älskade kusinens tre månader gamla pojk ❤️. Måste få sovit mer innan dess, annars blir det jättejobbigt.. 

Har tagit tag i sökandet efter nästa klinik och just specifikt efterfrågat deras kunskaper kring fragmenterade embryon. Vad jag hittills har överraskats över är att de två danska klinikerna jag talat med (Vitanova och Copenhagen Fertility Clinic) direkt efter jag berättat om vår historik (från sambons tidigare missfall till IVFernas fragmenterade embryon) så har båda direkt misstänkt ngt hos sambon. Inte att de kan utesluta äggfaktor, men manlig faktor var tveklöst huvudrollen. De ville båda köra karyotypning på honom, och kunde ta på mig när vi ändå var igång, samt positiva till att prova spermadonator antingen som split (50/50) eller helt på ett äggplock för att kunna göra en utvärdering och förhoppningsvis tydligt resultat av vart vårt problem ligger. Jag känner mig häpen - folk lyssnar för första gången på hela historien!! Tappade hakan i golvet första gången kändes det som 😅. När jag fick liknande svar andra gången så blev jag paff igen, men samtidigt häftigt att det inte bara var en läkares bedömning utan flera med samma syn. Fascinerad när CFC även sa att de ser det mkt hos dom, att kvinnans ägg anklagats för problemet och sen har det visat sig vara problem hos mannen som ej har synts på de sedvanliga proverna. Så bara hoppas att vi kan hitta ett problem som vi kan komma runt och få vår Mathilda-Björn- bebis ❤️❤️❤️
  • Pollt

Vickan: Det känns lite både ock! Jag är förväntansfull och glad över att vi kan få hjälp! Men jag är riktigt nervös för sprutorna! Tyst Och jag vet ju att IVF inte är någon garanti för att bli med barn. Men jag är förhoppningsfull! Glad

Har ni fått mycket biverkningar av sprutorna?

Mathilda: Vad skönt att båda klinikerna i Danmark säger samma sak! Hoppas ni kan få hjälp där och att det går bra! Hjärta

Hoppas ni har haft en härlig jul och får ett trevligt nyår! 

• Mathilda88
    Pollt skrev 2023-12-28 16:48:58 följande:

Mathilda: Vad skönt att båda klinikerna i Danmark säger samma sak! Hoppas ni kan få hjälp där och att det går bra! Hjärta

Pratade i förmiddags med en barnmorska på CFC, hon ansåg inte att det behövdes någon karyotypning eller annan utredning utan bara att vi skulle köra på med fler äggplock och att guldägget då skulle dyka upp tillslut med tanke på senaste plocket. Hon var positivt inställd till möjligheterna med att lyckas få fram ngt bra bland alla fragmenterade embryon. Förklarade för henne att jag gärna vill ha ngn form av djupare utredning innan vi går vidare då jag inte vet hur mkt längre min sambo orkar kämpa med detta. Kände inte att jag fick ngt gehör för det utan hon ville bara att jag skulle motivera honom till att chanserna var goda, 25-30% vid varje återföring beräknade hon det som utifrån min ålder och omständigheter. Låter fint men är rädd för att det kan bli flera plock där vi är osäkra och slutar i att sambon inte orkar längre, istället för att kanske kunna veta mer säkert och göra åtgärder från start. Om inte annat så iallafall utesluta så många frågetecken som möjligt även om det är fint av henne att tänka att inte lägga mer pengar än nödvändigt. Hade kunnat köra på med det om vi hade haft bättre resultat och haft konkretare svar på orsak och verkan..

Hoppas du med haft en fin jul och nyår!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-12-23 05:30:16 följande:
    Tack så mycket finaste du ❤️🙏❤️. Ja vi var tack o lov närmare än nånsin så söker tröst i det i de tyngsta stunderna.. Dessutom inte lyckats sova ordentligt på flera nätter vilket gör en ännu lite extra gråtmild mitt i mensen nu vilket är tufft - hade mysigt under gårdagens kalas för brodern men grät två gånger på toa över avsaknaden av en graviditet då han har två ljuvliga små pojkar på 4 resp knappt 1 år. Både längtar och våndas redan över att umgås med släktens senaste tillskott på julafton, älskade kusinens tre månader gamla pojk ❤️. Måste få sovit mer innan dess, annars blir det jättejobbigt.. 

Har tagit tag i sökandet efter nästa klinik och just specifikt efterfrågat deras kunskaper kring fragmenterade embryon. Vad jag hittills har överraskats över är att de två danska klinikerna jag talat med (Vitanova och Copenhagen Fertility Clinic) direkt efter jag berättat om vår historik (från sambons tidigare missfall till IVFernas fragmenterade embryon) så har båda direkt misstänkt ngt hos sambon. Inte att de kan utesluta äggfaktor, men manlig faktor var tveklöst huvudrollen. De ville båda köra karyotypning på honom, och kunde ta på mig när vi ändå var igång, samt positiva till att prova spermadonator antingen som split (50/50) eller helt på ett äggplock för att kunna göra en utvärdering och förhoppningsvis tydligt resultat av vart vårt problem ligger. Jag känner mig häpen - folk lyssnar för första gången på hela historien!! Tappade hakan i golvet första gången kändes det som 😅. När jag fick liknande svar andra gången så blev jag paff igen, men samtidigt häftigt att det inte bara var en läkares bedömning utan flera med samma syn. Fascinerad när CFC även sa att de ser det mkt hos dom, att kvinnans ägg anklagats för problemet och sen har det visat sig vara problem hos mannen som ej har synts på de sedvanliga proverna. Så bara hoppas att vi kan hitta ett problem som vi kan komma runt och få vår Mathilda-Björn- bebis ❤️❤️❤️
    Mathilda88 skrev 2024-01-04 15:04:14 följande:
    Pratade i förmiddags med en barnmorska på CFC, hon ansåg inte att det behövdes någon karyotypning eller annan utredning utan bara att vi skulle köra på med fler äggplock och att guldägget då skulle dyka upp tillslut med tanke på senaste plocket. Hon var positivt inställd till möjligheterna med att lyckas få fram ngt bra bland alla fragmenterade embryon. Förklarade för henne att jag gärna vill ha ngn form av djupare utredning innan vi går vidare då jag inte vet hur mkt längre min sambo orkar kämpa med detta. Kände inte att jag fick ngt gehör för det utan hon ville bara att jag skulle motivera honom till att chanserna var goda, 25-30% vid varje återföring beräknade hon det som utifrån min ålder och omständigheter. Låter fint men är rädd för att det kan bli flera plock där vi är osäkra och slutar i att sambon inte orkar längre, istället för att kanske kunna veta mer säkert och göra åtgärder från start. Om inte annat så iallafall utesluta så många frågetecken som möjligt även om det är fint av henne att tänka att inte lägga mer pengar än nödvändigt. Hade kunnat köra på med det om vi hade haft bättre resultat och haft konkretare svar på orsak och verkan..

Hoppas du med haft en fin jul och nyår!

Mathilda88: Hej fina du, har tänkt på dig och hur du mår? Hjärta Det gör ju så ont att se hur alla andra (ja, det känns iallafall som alla andra), har det man själv längtar och kämpar så hårt för att få, som t.ex. på kalas så där. Hur gick det på julen med bebisen du skulle träffa då? Glad att höra att du hört av dig till nya kliniker nu, någon av dem kommer att hjälpa er att få ert efterlängtade barn och jag hoppas att det inte ska dröja alltför länge nu. Väldigt intressant det du skriver att båda klinikerna tror att den manliga faktorn är avgörande i ert fall, tänk om de faktiskt kan lyssna och göra någonting annorlunda där så att ni kommer framåt! Man vill ju så gärna veta orsaken för att känna att man går rätt väg i behandlingen, men det var ju knepigt då att barnmorskan på CFC sa att ni inte behöver någon vidare utredning? Vad säger Vitanova? Har ni bestämt er för klinik eller vad händer nu framåt?

Jag vill ju också tro och hoppas att ju fler äggplock ni gör desto större är chansen att ni hittar guldägget, men jag förstår om det känns jobbigt att fortsätta på samma sätt med tanke på tidigare resultat, så det hade ju varit skönt att veta att någonting gjordes annorlunda nästa gång för att förbättra chanserna ytterligare. Vi har ju följt varandra så länge nu Mathilda, och jag är säker på att jag kommer att få följa dig hela vägen till en fullgången graviditet och ert efterlängtade barn Hjärta  

• Vickan31
    Pollt skrev 2023-12-28 16:48:58 följande:

Vickan: Det känns lite både ock! Jag är förväntansfull och glad över att vi kan få hjälp! Men jag är riktigt nervös för sprutorna! Tyst Och jag vet ju att IVF inte är någon garanti för att bli med barn. Men jag är förhoppningsfull! Glad

Har ni fått mycket biverkningar av sprutorna?

Pollt: Ååh jag förstår det, det är ju såklart blandade känslor men hoppas att hoppet känns större och att du ser det som någonting positivt trots allt Hjärta Har du fått något datum för sprutstart? Tror du att du kommer att ta sprutorna själv? Jag hade inga biverkningar av sprutorna, mer än att en av sorterna kunde ge en svidande rodnad en kort stund efteråt ibland, men ingenting annat. Jag vet att det kan vara väldigt individuellt och säkert olika beroende på hur stor dos man får, men jag mådde precis som vanligt och varierade mellan att ta sprutorna själv eller att vissa dagar få hjälp av min sambo eller min syster, vilket jag tycker känns lite fint att även hon var med så tidigt i processen som blivande moster Glad Hoppas att du ska känna lika lite av biverkningarna som jag gjort, och det ska bli spännande att följa hur det går för dig! Hjärta

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023