• Eulalia84

Utredning/insemination/ivf 2023

Hej!
    Jag är ny här och hoppar in i tråden😊
    Jag och mannen vill hemskt gärna ha barn men vi kan inte bli gravida på naturligt vis pga manlig faktor.

I förra veckan hade vi äntligen tid för utredning av mig efter 4 månaders väntetid. Allt såg bra ut och remiss ska nu vara skickad för insemination/ivf.

Men, jag har hunnit fylla 39 och är jätterädd att remissen kommer bli nekad för att de tycker att det är för kort tid kvar tills jag fyller 40. Sen kommer vi behöva donator och även rädd att vi inte ska bli godkända för det då jag varit sjukskriven för utmattning.

Pendlar mellan hopp och förtvivlan och vill bara få veta om vi får chansen att försöka eller ej. 

• Eulalia84
    Noelani skrev 2023-08-30 17:25:49 följande:
    Hur lång tid är det tills du fyller 40? 
    OM de nekar er pga det så har ni rätt att söka vård någon annanstans inkl kliniker utomlands. Då söker ni ersättning från Försäkringskassan. Så länge ni uppfyller kraven för IVF (vilket ni borde eftersom remiss skickas) så måste de ersätta er. 

Varför skulle ni inte få donator pga utmattningssyndrom?

Känner med dig. Själv sjukskriven för samma och blev nekad pga för nära min 40 års dag. Vi vände oss till Danmark och är nu gravida efter bara 3 månader 😍

Jag var dock 5 månader ifrån min 40 års dag samt de låg semestermånader i de månaderna.. de slipper du nu 🙏
    Först och främst stort grattis till graviditeten😍

Fyller 40 nästa sommar så ca 10 månader kvar. Men som det verkar så är det lite väntetid på donator också. Ja vi uppfyller kraven för IVF och har kikat lite lätt på Danmark som plan b om vi blir nekade. Dock bor vi en bit upp i landet så skulle bli långa resor isf. 

Om man behöver donator så görs utredning typ om man anses kunna ta hand om barnet och vara lämplig som förälder. Har hört om några som fått nekat pga väldigt konstiga anledningar så är väl mest nojig om att det kan inverka negativt på beslutet på nåt sätt😅
  • Eulalia84
    Noelani skrev 2023-08-30 17:28:51 följande:

Har ni föresten fått info om TESA kan vara aktuellt för att få fran spermier från din sambo? 

Mannen har redan försökt med Tesa i ett tidigare förhållande, men man fick då inte fram några dugliga spermier, så de tyckte inte det var någon idé att försöka med det tyvärr😪
  • Eulalia84
    Noelani skrev 2023-08-30 18:54:31 följande:
    Åh vad tråkigt att höra! ❤️

Jag hade ingen aning om det med donation. Men att du varit utmattad borde ju inte vara ett problem tycker man. Känns ju som något väldigt vanligt ändå. 

Vi har 1.5h till Köpenhamn t/r så vi har åkt dit för allt men jag vet många som skaffar en privat gynekolog där de bor och gör alla ultraljud där och sen åker till Danmark några dagar bara för äggplock och återföring. Skriv gärna till mig privat för att ha kvar mig som kontakt om jag missar något här längs vägen om du vill ställa fler frågor. Jag är supernöjd med vår klinik på alla sätt och rekommenderar dem varmt. Tror kanske donation också är mindre komplicerat i Danmark...
    Kommer garanterat ha frågor om det blir så att vi får försöka söka oss till Danmark😊

• Eulalia84
    Vickan31 skrev 2023-09-11 16:11:15 följande:

Hej Eulalia84! Välkommen till tråden och vad fint att du delar med dig! Hjärta Jag håller tummarna stenhårt för att remissen ska hinna bli godkänd, och det är så bra att du hittat hit då t.ex. Noelani har så kloka svar och egna erfarenheter av klinik utomlands om det skulle behövas Hjärta Fick du någon indikation på ungefär hur lång tid det kunde ta att få remissen godkänd? Hoppas som sagt att allt ska ordna sig och du får gärna uppdatera oss när du vill Glad

Jag har inte så mycket att uppdatera just nu, väntar på mensen som är beräknad på torsdag och när den kommer ska jag ringa IVF-kliniken för att se om vi kan gå göra vår första frysåterföring i början av oktober! Har gjort en misslyckad färsk återföring i maj och har nu två i frysen som vi hoppas på Hjärta

Håller tummarna för att ni ska få komma igång igen med återföring i början av okt😊

Tyvärr så verkar det strula med remissen. När vi var på utredning så de att dom skulle skynda på så den kom iväg direkt pga tidsaspekten. Är noterat i journalen också att de utfärdat remiss till RPC i slutet av aug. I måndags ringde jag RPC för att höra när vi kunde förvänta oss svar, men då visade det sig att dom inte ens fått någon remiss!😔 Naturligtvis har fertilitetsmottagningen i regionen inte telefontid förrän imorgon så lär ringa då och höra vad som hänt med remissen. Känns så tråkigt att det ska strula när det redan är ont om tid.
  • Eulalia84
    Noelani skrev 2023-09-12 20:01:02 följande:
    Mitt råd är att bokstavligen jaga dem dagligen ang remissen och ringa mottagande klinik varje dag för att se att den kommit in. Känns som de gör detta med vilje. Exakt samma för oss...
    Vickan31 skrev 2023-09-13 14:30:36 följande:
    Tack snälla du! 🥰 Nämen va, det är ju helt sjukt att den inte ens kommit fram! Vad bra att du ringde dem, har du ringt fertilitetsmottagningen idag? Precis som Noelani säger är det tyvärr ofta så att man måste jaga på och tjata, även om det känns jättejobbigt såklart 😔 Hoppas att de kan prioritera er nu om det nu blev så att de slarvade bort er remiss eller vad som hände. Uppdatera gärna när du vet mer så håller vi tummarna för att allting löser sig på bästa sätt Hjärta
    Ja inser att man måste vara på och ringa och dubbelkolla så att saker verkligen händer. Så tråkigt att det var samma för er Noelani. Sånt här ska ju bara funka.

Ringde fertilitetsmottagningen idag och fick svar att remissen var skickad med post i måndags. Tydligen var det ett stort administrativt arbete att få iväg remissen därför hade det tagit tid. Men när vi var där sa dom att den skulle vara iväg om max en vecka, så det känns lite som en efterhandskonstruktion. Men men, ska ringa RPC imorgon och kolla om den kommit fram.
    Fortsättning följer 😊
  • Eulalia84
    Noelani skrev 2023-09-13 20:14:37 följande:
    Åh så bra! Sen får du ligga på och kolla att det godkänt remissen också så att den läkaren som skickat den snabbt kan skicka den till annat landsting om den blir nekad....
    Vilket bra råd, det ska jag av absolut göra 🙏
  • Eulalia84
    Mathilda88 skrev 2023-09-13 23:57:03 följande:
    Välkommen hit! Men va sjukt att det hände när det är så brådskande! Märkligt med post dessutom, vår remiss skickades in digitalt samma dag vi var på kliniken. Håller tummarna för snabb hantering och uppstart!
    Ja känns ju lite stenålder när det mesta idag skickas digitalt. Men remissen skickas mellan ett landsting till ett annat och vet sedan tidigare att landstingen har olika system och de kan varken se eller kommunicera mellan systemen så antar att det är därför det skickades med post.
  • Eulalia84
    Vickan31 skrev 2023-09-14 08:57:27 följande:
    Ja det är verkligen tråkigt att det ska behöva vara så, men toppen att du ringt dem! Vad skönt att höra att den är skickad, då borde den komma fram när som helst och så håller vi tummarna för att de är snabba med att godkänna den Glad Håller tummarna för goda nyheter snart!
    Ringde RPC idag och nu har remissen kommit fram i alla fall. Läkaren som skulle titta på den var inte på plats förrän nästa vecka men sekreteraren sa att remisser får inte ligga i mer än 5 dagar innan någon tittar på den, så jag ska ringa och jaga på i nästa vecka och hoppas få svar då om dom godkänner den eller ej😊
  • Eulalia84
    Vickan31 skrev 2023-09-14 09:02:03 följande:
    Åååh fina du, tack! Hjärta Jag behöver verkligen pepp just nu efter att ha pratat med kliniken, jag är lite rädd att vår återföring kommer att skjutas fram ytterligare 😔
    Jag pratade med dem nyss och de sa att nästa fredag (cykeldag 10) ska jag börja med ägglossningstest och göra ett ultraljud, sedan ringer jag dem när jag får positivt ägglossningstest - men om det sker en söndag eller måndag så krockar återföringsdagen med att de har helgstängt och då måste vi vänta till nästa cykel. Som det ser ut just nu är det 50/50 att det krockar med helg och därmed blir uppskjutet, men med våran tur tänker man ju såklart att oddsen ska vara emot en som vanligt. Jag frågade om man inte kan göra något och hon sa att om äggblåsan ser jättebra ut där på ultraljudet så kanske man kan ge en Ovitrelle (ägglossningsspruta) för att det ska släppa tidigare, men det lät som att det inte är så vanligt. Om det däremot krockar med helg flera månader i rad så får de tänka om sa hon. Angående progesteron så sa hon att de inte ger det vid frysåterföring, men att de kommer att ta ett progesteronprov så det är väl ändå bra. Usch vad nojig jag blir nu, att det inte blir av och att vi ska behöva vänta och vänta och bli äldre och äldre medan alla andra hinner bli gravida och föda barn på löpande band med vi fortfarande bara väntar 😔 Nu kommer ju ägglossningstesterna att bara vara ångest för mig för att jag inte vill se ett positivt test på söndagen eller måndagen.

Men hur mår DU? HjärtaHjärta
    Hoppas hoppas att det inte kommer krocka så ni kan göra återföringen ❤

Om det är 50/50 så är det ju lika stor chans att det faktiskt går vägen. Men det är lätt att tänka att man ska ha oddsen emot sig, speciellt om det varit så tidigare. Men nån gång så måste det ju vända. Håller tummarna för er!😊
  • Eulalia84

Lite uppdatering från mig. Våran remiss blev godkänd och var så glad för det. Eftersom vi behöver donator ska vi få tid för en psykosocial utredning hos kurator och därefter läkarbesök. Tänkte att eftersom remissen blev godkänd så har dom bedömt att vi kommer hinna få behandling innan jag fyller 40 nästa sommar.
    Men var nu in på 1177 och läste läkarens bedömning och dom tror att möjligen KANSKE vi kan hinna få en behandling, men det är inget dom kan garantera.

Blev så ledsen när jag läste det😔 Är ju inte så stor chans att det tar sig på ett försök i min ålder, risken är ju stor att mina ägg inte är så bra heller. Och det är om vi ens hinner med ett försök, annars är det bara en lång väntan på ingenting.

Finns ju möjligheten att åka till Danmark och begära ersättning från FK i efterhand men då måste vi ligga ute med pengarna och just nu finns det inte riktigt utrymme för det. Blir också långa resor och frånvaro från jobb osv. Min hjärna snurrar över hur man skulle kunna lösa det, för det känns förjävligt om vi inte ens får chansen att försöka få ett barn.

• Eulalia84
    Vickan31 skrev 2023-10-02 09:34:18 följande:
    En liten uppdatering från mig också: imorgon får vi göra vår första frysåterföring! 
    I fredags var jag på det överlägset sämsta ultraljudet jag någonsin varit på. Den manlige läkaren hittade liksom inte där inne så det tog lång tid och gjorde ont och han gjorde mig orolig och förvirrad genom att först inte hitta slemhinnan och säga att jag har en liten livmoder osv. Men till slut hittade han slemhinnan och den var 7,2 mm. Jag var så nervös att kliniken skulle säga att det inte blir någon återföring, och när han inte hittade någonting där inne blev jag så rädd att jag inte kunde hålla tårarna borta där i gynstolen, men jag är jätteglad att sambon var med mig där och i hissen när han kramade om mig brast det helt. Man känner sig inte alltid så stabil i den här resan.

Fredag eftermiddag ringde kliniken och de sa att slemhinnan såg bra ut så det blir återföring imorgon, tisdag! Känns både spännande och nervöst, men den starkaste känslan är bara: ÄNTLIGEN!

På torsdag ska de ta ett progesteronprov på mig och när jag frågade om att man tar det efter insättningen sa de att det mest är för att veta inför om vi eventuellt behöver göra en till återföring, men jag fattade inte riktigt om de sätter in någon hjälp (letrozol för att hjälpa ägglossningen sa hon) den här cykeln eller nästa försök i så fall. Men jag ska som sagt ta ett progesteronprov på torsdag och hon sa att det borde se bra ut eftersom jag haft omslag på ägglossningstestet och så där. Hoppas nu att vi har en bra chans trots mina tvivel på naturlig cykel, fortsättning följer! Glad
    Åh vad härligt!🙏😊 Va skönt att ni fick bra besked ändå trots pärsen med ultraljudet. Hoppas allt gick bra igår återföringen❤️
  • Eulalia84
    Vickan31 skrev 2023-10-02 09:21:55 följande:
    Åååh så jobbigt att behöva läsa de orden i journalen, jag förstår att du blev ledsen 😔 Har de sagt något om hur lång väntetid de har? Du kanske kan fråga det, och eventuellt kolla med någon annan klinik också ifall de har andra väntetider och/eller åldersgräns? Danmark är ju ett alternativ som du säger, men den ekonomiska biten är ju tuff. Om du hittar orken och energi, fråga din klinik om en mer exakt väntetid och om det känns för tight kanske du kan kolla upp om det finns någon lösning för att finansiera Danmark? Långa resor är såklart drygt, men när det gäller frånvaro från jobbet så tänker jag att man kommer aldrig att ångra att man jobbade för lite i sitt liv, så jobbet får komma i andra hand och det kommer att lösa sig Hjärta
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 04:49:34 följande:
    Men åh nej så knäckande att läsa!! 😢😢Lider med dig. Förstår inte varför det ska ta så lång tid, håller tummarna för att de prioriterar er! ❤️🙏
    Det verkar som det är bristen på donerade spermier som är problemet. Har det gällt vanlig ivf med egna celler så har det gått på vårdgarantin och vi har kunnat fått behandling inom 3 månader. 
    Dom har svårt att uppskatta hur lång tid det kan ta att komna fram i kön, så vi famlar lite i blindo. Men får väl vara glad att dom var villiga att sätta upp oss i kön iaf🙏 Får försöka tänka lite positivt och hoppas att det går fortare än vad dom tror.

Man funderar ju dock om det finns något annat landsting som har kortare väntetider på donerade spermier och om man i så fall har kunnat valt att ställa sig i kö där istället?🤔
    Ska i vilket fall försöka lösa den ekonomiska biten så vi kanske kan åka en vända till Danmark eller göra ett försök privat i Sverige medan vi väntar på att komma fram i kön.

• Eulalia84
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 05:04:04 följande:

Fick meddelande via 1177 i förrgår att mitt TSH ligger på 4,4(!) och nytt prov måste tas. Vet ej när än, men remiss kommer i brevlådan.Och någon behandling kommer ju såklart inte påbörjas förrän värdet är normalt igen. Rimligt och tacksam för att det tas på allvar. Men chansen för behandling i år sjönk ju drastiskt.. 💔. T4 låg normalt på 15 iallafall, T3 ej taget. Vet ej vad man ska tro om detta, för ett år sedan hade jag typ 1,2 i TSH har jag för mig. Kommer det rätta till sig snabbt, ta tid? Kan det vara kroniskt?

Känner mig så uppgiven på denna resan, kroppen verkar inte mäkta med detta 😢. 

TSH kan ändra sig ganska snabbt så det behöver inte vara nån fara. Jag har hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln) så får ta prover på TSH en del och det kan skilja mycket i värdet på bara några veckor. För mig kan värdet påverkas om jag tex är förkyld eller varit stressad eller har någon annan obalans i kroppen. Har du tur är det normalt igen vid nästa prov😊
    Att dom vill ta ett prov till är ju för att se om det är något tillfälligt eller nåt man behöver behandla. Och även om man behöver behandla så behöver det inte vara kroniskt. 

Förstår att det är tufft, speciellt med allt annat du redan behövt gå igenom på den här resan❤️ Håller tummarna att värdet är normalt igen vid nästa provtagning!
  • Eulalia84
    Mathilda88 skrev 2023-10-05 19:02:27 följande:
    Ja och jag har fortfarande inte fått något svar från dom.. Så tog tag i det själv och körde till provtagning i eftermiddags - precis fått provsvaret som visade att det sjunkit till 1,0!! Hjärta Alla värdena var bra, så enormt lättad! Se om man vågar andas ut ngt nu innan det är aktuellt att dra igång i november. Lite skakigt nu efter detta guppet!

Eulalia84: Tack igen för dina lugnande ord! Hjärta
    Åh va bra att värdet sjunkit till en bra nivå! Håller tummarna nu att ni får köra på som planerat❤️

Precis som du skrev så är TPOaK att man kollar om man bildar antikroppar mot sköldkörteln. Det är den varianten jag har. Men om det värdet låg bra så har du ju inte det och det är ju jättebra 😊 Eftersom värdet är normalt igen så tyder det ju på att det är något tillfälligt som påverkat. Sköldkörteln har ju stor roll i hormonerna i kroppen så inte så konstigt kanske att det kan bli lite störningar med tanke på stimuleringar och allt annat som den här resan utsätter kroppen för.
  • Eulalia84

Jag fick precis en återbudstid till lämplighetsbedömningen vi måste göra pga att vi behöver donator. Så vi ska till kliniken i nästa vecka och träffa kurator och därefter få en läkartid. Känns skönt att det händer något nu iaf😊

Men nu har jag börjat oroa mig över att de ska hitta ett skäl att inte godkänna oss för donation istället😅

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023