• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Teriz

Jag lovade att återkomma efter mitt besök hos läkaren. Jag kopierar in rakt av vad jag skrev i en annan grupp  

Nu har jag vart på min undersökning. En missfallsutredning då jag gått igenom 3 st efter varandra. 

Vi gjorde VUL där allt såg bra ut. Hon såg oxå att mensen var på gång (lite blodiga flytningar) så det känns jätte bra att börja om på en ny cykel snart. Vi har ju haft sex senaste veckorna men verkar inte som det tog sig nu. 

Livmodern såg fin ut. Mina äggstockar såg normala ut och hade många äggblåsor (tror jag hon sa).  Hon visa mig på skärmen och jag såg liksom alla små prickar runt om stocken, hon sa att det bådar gott för ägglossningen. Även cystan som sågs förut var borta. Känns sååå skönt!

Fick ta blodprover. Dels för sköldkörteln och även för något annat som man kan få medicin som heter trombyl för. Minns inte exakt varför men uppfatta det som att de hjälper kroppen att inte stöta bort en graviditet. 

Så? nu väntar vi svar från blodproven. Det kan ta några veckor. 

Ser dom något avvikande på dessa får jag nån form av medicin. Skulle dom se bra ut går vi vidare med fler blodprover på både mig och mannen. 

Vi har därmed bestämt att ta det lite lugnt och inte planera in efter ÄL men såklart mysa om lusten faller på haha. 

Det känns skönt att få svar från proverna först och kanske kunna få ev medicin ?i tid? om det behöver när vi förhoppningsvis plussar igen. Det här känns som en nystart för oss. Så vi hejjar på bebis 2024!! 

• Laura90
    Vickan31 skrev 2023-03-01 14:27:12 följande:
    Ååh men tack för ditt fina svar Hjärta Så himla tråkigt att testet var negativt imorse, det är ju så himla jobbigt att se det där ensamma strecket 😔 Ja men jag tänker lite så också, hoppas att det är ett bra tecken i alla fall! Jag kände ju igen ditt namn från någon annan tråd men kunde inte komma på exakt vilken Glad Vilka symptom brukar du oftast känna av innan BIM? Kul att vi är lika gamla och har samma BIM den här månaden 😁

Ja jag blev lite chockad faktiskt, för när jag gjorde en utredning med mitt ex och bodde i Stockholm så fick vi göra IVF efter ett år, men nu när jag har en ny sambo och har flyttat så är det plötsligt nya regler, vilket gjorde mig lite nedslagen ska jag väl erkänna. Nu är jag ju dessutom äldre så man är ju inte så sugen på att ha längre väntetid då, men läkaren sa att baserat på mina tidigare år av ofrivillig barnlöshet (med mitt ex) så ville hon kolla om hon kunde göra något för att eventuellt kunna korta väntetiden något. Det låter ju som att ni verkligen gjort det ni kan och att allt dessutom ser bra ut enligt utredningen, så man hoppas ju verkligen att er graviditet inte ska vara långt borta nu när ni behövt försöka så länge Hjärta

Jag och mitt ex försökte två år utan ett enda plus, och jag och min nuvarande har försökt i ungefär ett år (man tappar ju räkningen efter ett tag, haha). Kör också med ägglossningstester och tar tempen varje månad, äter vitaminer och har testat d-vitaminboost till exempel, men nu går jag mest och väntar på spolningen.

Vad skönt att höra att spolningen gick så bra för dig också Glad Jag gjorde en spolning under fertilitetsutredningen med mitt ex för några år sedan och jag upplevde den inte alls lika farlig som jag hade trott, så det kan verkligen vara individuellt det där. Jag kommer nog att bli lite nervös ändå inför spolningen den här gången, men jag ska försöka att komma ihåg dina ord då 🥰
    Idag sjönk tempen och mensen kom, precis som beräknat. Har BIM 30/3 igen så vi får väl hoppas på en decemberbebis! Alltid hatat jul och nyår så det kanske är meant to be för att liva upp den månaden. 

Jättemärkligt att ens behöva gå igenom processen igen? Visst att du har ny partner men då borde iaf ett års-regeln gälla. Hoppas barnmorskan kan snabba på processen för er! Vi har bestämt oss för ett barn vilket på ett sätt gör situationen mindre stressad. Men vem vet, man kanske ångrar sig den dagen man väl har ett barn, om nu ens det kommer gå.

Jag äter rosenrot från ägglossning till mens och diverse vitaminer. Försöker gå ner något kilo nu med träning och kost, allt för att fokusera på annat. Man gör vad man kan numera :( 
  • Vickan31
    Laura90 skrev 2023-03-03 11:41:29 följande:
    Idag sjönk tempen och mensen kom, precis som beräknat. Har BIM 30/3 igen så vi får väl hoppas på en decemberbebis! Alltid hatat jul och nyår så det kanske är meant to be för att liva upp den månaden. 

Jättemärkligt att ens behöva gå igenom processen igen? Visst att du har ny partner men då borde iaf ett års-regeln gälla. Hoppas barnmorskan kan snabba på processen för er! Vi har bestämt oss för ett barn vilket på ett sätt gör situationen mindre stressad. Men vem vet, man kanske ångrar sig den dagen man väl har ett barn, om nu ens det kommer gå.

Jag äter rosenrot från ägglossning till mens och diverse vitaminer. Försöker gå ner något kilo nu med träning och kost, allt för att fokusera på annat. Man gör vad man kan numera :( 
    Nää, så himla tråkigt 😔 Även om det kanske var väntat så suger det ju ändå när mensen kommer. Men det där med decemberbebis låter faktiskt som att det kan vara en fin mening bakom det, hoppas! Hjärta Och vet du, jag fick också min mens idag! Tant röd var punktlig som vanligt. Försökte ringa mottagningen men de hade bara telefontid 7.30 - 9.30 på fredagar tydligen, så jag skickade ett meddelande på 1177 istället och då fick jag svar på en gång att de bokar in mig för spolning av äggledarna nu på torsdag! Så jag ser faktiskt fram emot spolningen, knäpp som jag är, haha! Finns ju såklart bekvämare saker man kan ägna sig åt en torsdag morgon, men för mig känns det jättebra att få det gjort, just för att få veta hur det står till med äggledarna då en av dem var blockerad sist jag gjorde en spolning under utredningen för exet.

Ja det kan jag också tycka. Ja men det har du ju rätt i, då känns ju åldern inte alls lika stressande om man vill ha ett barn jämfört med att hinna få flera Glad

Ahaa, jag har hört om andra här på familjeliv som testat rosenrot men inte provat det själv. Tycker du att du märker någon skillnad av det? Ja så är det verkligen Hjärta

Hoppas att du får en riktigt fin helg trots mensen 💕
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-03-02 15:44:26 följande:

Jag lovade att återkomma efter mitt besök hos läkaren. Jag kopierar in rakt av vad jag skrev i en annan grupp  

Nu har jag vart på min undersökning. En missfallsutredning då jag gått igenom 3 st efter varandra. 

Vi gjorde VUL där allt såg bra ut. Hon såg oxå att mensen var på gång (lite blodiga flytningar) så det känns jätte bra att börja om på en ny cykel snart. Vi har ju haft sex senaste veckorna men verkar inte som det tog sig nu. 

Livmodern såg fin ut. Mina äggstockar såg normala ut och hade många äggblåsor (tror jag hon sa).  Hon visa mig på skärmen och jag såg liksom alla små prickar runt om stocken, hon sa att det bådar gott för ägglossningen. Även cystan som sågs förut var borta. Känns sååå skönt!

Fick ta blodprover. Dels för sköldkörteln och även för något annat som man kan få medicin som heter trombyl för. Minns inte exakt varför men uppfatta det som att de hjälper kroppen att inte stöta bort en graviditet. 

Ser dom något avvikande på dessa får jag nån form av medicin. Skulle dom se bra ut går vi vidare med fler blodprover på både mig och mannen. 

Vi har därmed bestämt att ta det lite lugnt och inte planera in efter ÄL men såklart mysa om lusten faller på haha. 

Det känns skönt att få svar från proverna först och kanske kunna få ev medicin ?i tid? om det behöver när vi förhoppningsvis plussar igen. Det här känns som en nystart för oss. Så vi hejjar på bebis 2024!! 

Nu skrev jag ett kanske alldeles för långt svar som vanligt till dig, men i vår andra grupp Glad Jätteglad för den här nystarten för dig, det blir som en extra pepp att det händer någonting och att hjälpen väntar runt hörnet nu. Toppen att allt såg så fint ut, och extra glad för att cystan var borta som sagt! 😃 Skickar en kram och hoppas att du får en riktigt fin helg! Hjärta
  • Teriz
    Vickan31 skrev 2023-03-03 16:02:12 följande:
    Nu skrev jag ett kanske alldeles för långt svar som vanligt till dig, men i vår andra grupp Glad Jätteglad för den här nystarten för dig, det blir som en extra pepp att det händer någonting och att hjälpen väntar runt hörnet nu. Toppen att allt såg så fint ut, och extra glad för att cystan var borta som sagt! 😃 Skickar en kram och hoppas att du får en riktigt fin helg! Hjärta
    Tack snälla du! Håller verkligen med om peppen? nu händer det något i rätt riktning. Trevlig helg 🥰
  • Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-03-01 13:37:07 följande:
    Ja fy, det gör verkligen ont att bli påmind om sådana exempel som du nämner, så himla ledsen man blir 😔

Men du, vad skönt att du äntligen fått svar från läkaren och att provsvaren såg bra ut! 😃 Jag förstår såklart den känslan, att om allt ser bra ut så blir man ändå inte glad eller lättad för då ska man fortsätta på samma sätt utan att veta orsaken till varför det inte har gått. MEN, nu behöver ni inte fortsätta på samma vis utan nu får ni hjälp med både medicinen och med IVF! Jag förstår att nervositeten börjar krypa på, men det kommer att gå så bra, det känner jag verkligen! Hjärta

Alltså det är ju så nära nu, så himla pirrigt! Jag är övertygad om att du, kanske med hjälp av din man, kommer att klara av sprutorna även om det kan kännas jobbigt inför. Jag tyckte inte att de var så illa som jag hade trott, och det finns ju t.ex. sådana där plåster och kräm (emla?) som man kan använda som smärtlindring där man ska ta sprutorna. De kommer säkert att berätta det för er, men en rekommendation är att ta på varannan sida så att man växlar varannan dag och inte bara sticker på samma ställe varje dag Glad  Jag kan säkert komma på fler oombedda tips och råd från min IVF om du vill, haha! Hade varit så fint om ni fick ett till december-barn, som om det var meningen hela tiden liksom Hjärta

Ja den sjönk igår och ligger på samma nivå idag, men det känns verkligen som att det du skrev gör att jag inte tappat hoppet helt ännu, så tack för att du sprider sån värme och hopp Hjärta

Nej vi har inte hört något från läkaren utan hon sa att jag ska ringa när jag får mens och då bokar vi in äggledar-spolningen under mars så ska läkaren vid det besöket prata lite mer om hon kan påverkar väntetiden för IVF eller inte. Hon kändes väldigt fin och engagerad i alla fall, så man kan ju alltid hoppas att det kommer fram något bra när vi ses nästa gång Glad

Ja nu när det har sjunkit in så är det ju såklart 100% positivt att allt såg bra ut. Visst är det frustrerande att man inte kan bli gravid och det inte finns någon orsak, men nu försöker vi blicka framåt och tänka att förhoppningsvis ger detta oss goda chanser vid IVF ❤️ 

Igår morse tog jag ett testa tidigt på BIM-1 och det var ju toknegativt, så då åkte jag och hämta ut alla sprutor. Mannen var med på apoteket och då blev det nog verkligt för honom också. Han är taggad och tycker det ska bli
    spännande och det betyder mycket 😊 Jag kommer ta sprutorna själv då han jobbar skift och inte alltid är hemma när de ska tas. Så bättre jag vänjer mig bara. När jag blir gravid förr eller senare kommer jag nog ändå behöva ta sprutor med blodförtunnande t.o.m. vecka 36.. 

Alltså gulle du, jag tar mer än gärna emot icke efterfrågade tips 😅 Shoot! Det här är ju helt nytt för oss. Jag har också världens sämsta tålamod så jag vet framförallt inte hur jag ska klara av väntan hela tiden.. 

Läste i tråden att du fått din mens nu. Fan vad tradigt det här är alltså!! Att det inte bara kan vända någon gång 😔 Hoppas det känns okej ändå? Oftast är ju dag 1 värst, sen får man sakna men säkert hoppet tillbaka.. Snart är det spolning och förhoppningsvis lite nya svar om framtiden ❤️ 

Själv sitter jag givetvis här utan mens bara för styvhet för första gången faktiskt vill ha den 🙄 Tog ju som sagt ett testa tidigt BIM-1 som var helt blankt. Trodde mensen skulle komma idag men jag hade kanske senare ägglossning. Tempade ju inte men fick ett positivt ÄL-test, som ju inte är en garanti att ägget släpper/släppte just då. Men tog ett digitalt idag också, jag hade ett hemma som låg och samlade damm. Det sa såklart Ej Gravid så nu hoppas jag som sagt mensen kommer snart så vi kan börja stimuleringen!! 

• Elliot1
    Teriz skrev 2023-03-02 15:44:26 följande:

Vad skönt att allt såg bra ut!! Tråkigt att det verkade som att det inte tagit sig (läste i tråden att du fått mens också?) denna månad 😔 Sen vet jag inte hur du känner, men jag som också haft några missfall är ju typ rädd för att plussa nu. Jag tycker nästan det ska bli skönt att göra IVF, även om det inte är en garanti att man inte får missfall, så vet man ju att man åtminstone gjort allt man kan för att undvika det ❤️ 

Bra att de redan förbereder fler blodprover om de första skulle se bra ut. Misstänker att det då är samma prover som jag fick ta. Som du säger kan de ju dock ta några veckor innan man får svar, jag fick vänta tre veckor på mina. Hoppas det går lite snabbare för dig! 🙏🏻 

Jag kommer äta Trombyl nu efter insättning. Jag vet inte exakt hur eller varför, men precis som du säger så ska de hjälpa kroppen att behålla fostret. Jag kan ha fel men jag tror det har något med typ blodproppar att göra, att den förhindrar att det bildas små blodproppar i livmodern. 

Skönt att ni tar det lite lugnt nu, jag tror verkligen man behöver såna månader ibland när man är i den här cirkusen. Även om det såklart är svårt mentalt att helt släppa jakten på ägglossningen.. 😏 

Ska bli spännande att få följa er resa ❤️

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-03-04 19:41:16 följande:

Vad skönt att allt såg bra ut!! Tråkigt att det verkade som att det inte tagit sig (läste i tråden att du fått mens också?) denna månad 😔 Sen vet jag inte hur du känner, men jag som också haft några missfall är ju typ rädd för att plussa nu. Jag tycker nästan det ska bli skönt att göra IVF, även om det inte är en garanti att man inte får missfall, så vet man ju att man åtminstone gjort allt man kan för att undvika det ❤️ 

Bra att de redan förbereder fler blodprover om de första skulle se bra ut. Misstänker att det då är samma prover som jag fick ta. Som du säger kan de ju dock ta några veckor innan man får svar, jag fick vänta tre veckor på mina. Hoppas det går lite snabbare för dig! 🙏🏻 

Jag kommer äta Trombyl nu efter insättning. Jag vet inte exakt hur eller varför, men precis som du säger så ska de hjälpa kroppen att behålla fostret. Jag kan ha fel men jag tror det har något med typ blodproppar att göra, att den förhindrar att det bildas små blodproppar i livmodern. 

Skönt att ni tar det lite lugnt nu, jag tror verkligen man behöver såna månader ibland när man är i den här cirkusen. Även om det såklart är svårt mentalt att helt släppa jakten på ägglossningen.. 😏 

Ska bli spännande att få följa er resa ❤️

Ja precis.. dag 3 på mensen nu.  Håller med dig.. har inte kännt kul att plussat för att Man inte våga va glad. Nu kommer ja förhoppningsvis ha vårdens stöd eller va man ska säga och kanske få testa nån medicin. Känns jätte bra och tryggt. 

Ja hon sa något sånt om trombyl. Men bara vänta och se va det blir för svar hihi. 
    vet ni när det blir insättning för er? 🥰

• Elliot1
    Teriz skrev 2023-03-05 13:54:51 följande:

Ja precis.. dag 3 på mensen nu.  Håller med dig.. har inte kännt kul att plussat för att Man inte våga va glad. Nu kommer ja förhoppningsvis ha vårdens stöd eller va man ska säga och kanske få testa nån medicin. Känns jätte bra och tryggt. 

Ja hon sa något sånt om trombyl. Men bara vänta och se va det blir för svar hihi. 
    vet ni när det blir insättning för er? 🥰

Snacka om att det varit tyst här från mig, har haft det lite körigt i livet 😅

Precis så är det, man tappar lite glädjen. Men som du säger så är det ju väldigt skönt att man vet att man nu får stöd av vården. De kan ju inte styra över naturens gång men de gör ju iallafall allt de kan för att skapa de allra bästa förutsättningarna 🙏🏻❤️ 

Hoppas du får svar på dina prover relativt fort 😊 

Här höll jag på att bryta ihop, när jag för första gången i mitt liv ville ha mens så blev den sen. Den var beräknad i lördags men hade inte en droppe blod på flera dagar.. Men imorse, ÄNTLIGEN! Hade blivit ombedd att ringa kliniken innan jag tog första sprutan för att bara försäkra oss om att det är mens och inte ens bortfallsblödning (pga typ utebliven ägglossning). Men det är väldigt tydligt att det är mens så nu har jag grönt ljus att börja med sprutor imorgon! Så läskigt och spännande på samma gång! 

Om processen går som den ska så blir det väl omsättning om ca 2 veckor då, men mycket kan ju hända på vägen! 

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-03-08 22:09:35 följande:

Snacka om att det varit tyst här från mig, har haft det lite körigt i livet 😅

Precis så är det, man tappar lite glädjen. Men som du säger så är det ju väldigt skönt att man vet att man nu får stöd av vården. De kan ju inte styra över naturens gång men de gör ju iallafall allt de kan för att skapa de allra bästa förutsättningarna 🙏🏻❤️ 

Hoppas du får svar på dina prover relativt fort 😊 

Här höll jag på att bryta ihop, när jag för första gången i mitt liv ville ha mens så blev den sen. Den var beräknad i lördags men hade inte en droppe blod på flera dagar.. Men imorse, ÄNTLIGEN! Hade blivit ombedd att ringa kliniken innan jag tog första sprutan för att bara försäkra oss om att det är mens och inte ens bortfallsblödning (pga typ utebliven ägglossning). Men det är väldigt tydligt att det är mens så nu har jag grönt ljus att börja med sprutor imorgon! Så läskigt och spännande på samma gång! 

Om processen går som den ska så blir det väl omsättning om ca 2 veckor då, men mycket kan ju hända på vägen! 

Oj alltid ska det vara nått eller hur!! Men NU är du på gång. Vilken nervös känsla. Förväntansfull oxå. 😍 
    Mycket kan hända men vi här inne är väl nånstans välförberedda på det så det här grejar du! Försök tänka positivt, ta dagen som den kommer och våga oxå drömma och längta hihi. 
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023