Elliot1 skrev 2023-01-17 20:07:15 följande:
Jo det är ju det, och nu när vi ju är i 30+ åldern så
är det ju SÅ många som skaffar barn/syskon 🙄 Känns som ett gravidbesked varje dag typ..
Ja hon var lite imponerad över att jag pallade styra upp det, men det är hennes andra barn så det var en lite mindre tillställning vilket kändes ok. Hon vet vad vi går igenom och är väldigt stöttande. Detta barn tog sig på första försöket för dem, men hennes första barn fick de efter att de först gått igenom en mola-graviditet. Så hon vet ju hur det är att kämpa. Mina två närmsta vänner vet vad vi går igenom, hon med babyshowern är en av dem. Den andra väntar också ett syskon, efter ett gäng misslyckade IVF:er. Så båda vännerna vet ju verkligen hur det är att kämpa för att få barn, men nu skulle vi varit föräldralediga tillsammans och det SUGER att de får fortsätta sina gravidresor utan mig 🥺 Sen vet ju min mamma också, det är skönt att prata med henne ❤️
Hur har du/ni det? Vet folk i er närhet om att ni försöker?
Jag förstår att han är nervös, det är ju många faktorer som påverkar. Dels såklart det faktum att det kan vara en
manlig orsak till att man inte blir gravid, men också massa hjärnspöken om att de (som män) inte kan ge oss det de önskar osv. Sen får de säga vad de vill men jag tror absolut att detta också kan kännas som ett nedslag för deras så kallade manlighet. Det är ju inte så det definieras, men jag kan tänka mig att man som kille känner så även om de inte erkänner det. Så det är nog där vi får stötta och göra vårt bästa för att de ska förstå att det är 50/50 (nästan) att det beror på mannen som kvinnan för att ett par kanske har svårt att bli gravida. Det är ingens fel! ❤️
Ja det blir ju verkligen en stress det här med tester och tempning, jag vaknar på nätterna och måste kolla klockan osv. Ägglossningstester är jag inget fan av för jag lyckas typ aldrig fånga peaken. Jag tog ett nyss som jag anser är näääästan positivt, men närmre än så kommer jag typ inte. Lägger in en bild! Ägglossningen är beräknad imorgon och idag fick jag även en rejäl tempsänkning. Så jag tror nog det släpper imorgon! Min man åker imorgon bitti så vi hinner med en sista omgång ikväll haha 😅
I övrigt så käkar vi en daglig vitamincocktail båda två. Jag äter också en multivitamin för kvinna men vi äter inte kött (dock fisk, mejeri och ägg) så vi stöttar upp med B-vitamlner, fiskleverolja, zink, magnesium,
folsyra och D-vitamin. Denna cykel tänkte jag köra en sån monsterdos av D-vitamin ikväll eftersom jag misstänker ägglossning imorgon.
Vi lever generellt rätt hälsosamt med lagom dos av träning, hälsosam kost osv. Något jag misstänker kan ha påverkat är att min man haft en tuff period på sin utbildning under 2022 och sen kört 6 månaders praktik i en helt ny karriär (han har utbildad sig inom ett krävande yrke både fysiskt och
mentalt) samt att han efter examen i början av december också börjat jobba på riktigt. Han jobbar dessutom skift så både dagtid, kväll och natt. Så hans stress och sömnbrist är ju såklart på en icke fördelaktig nivå i det här syftet, men det blir bättre och bättre för varje dag. Dock vet vi ju inte, det tog ju väldigt många försök att få vårt första barn för 5 år sedan också, så det är ju en möjlighet att han alltid haft lite sämre kvalitet på spermierna. Det kommer vi nog aldrig få veta.
Sen tycker jag det är en svår balansgång det här med hur man ska leva när man försöker. Man kan ju liksom inte sätta livet på paus. Jag försöker tänka på att leva balanserat utan att det går till överdrift. Äter bra, tränar, promenerar, sover och jobbar lagom. Har dragit ner på kaffet men dricker en kopp om dagen. Dricker alkohol när jag känner för det. Pallar inte stressa över att man ska leva the perfect life heller, då blir jag nog knäpp på kuppen. Hur resonerar ni kring sånt? 😊
Gud vilka långa inlägg jag skriver haha 😂
Haha, jag tycker bara att det är bra att du också skriver så långa inlägg, för då behöver jag inte ha dåligt samvete över att jag skriver så långt
Ja men verkligen, det känns som att det enda mitt sociala medie-flöde fylls av är bilder och inlägg med graviditetsbesked, ultraljudsbilder, nyfödda bebisar och livet som småbarnsföräldrar typ. Inte så konstigt som sagt eftersom vi är i den åldern, men det är ändå så påtagligt hur många i ens närhet som blir gravida just nu medan man själv bara får vänta och vänta
Inte för att man önskar att någon man tycker om ska behöva gå igenom den här kampen för att bli gravid, men det är ju på samma gång ändå skönt att omge sig med människor som har liknande erfarenheter och verkligen förstår, precis som dina två bästa vänner gör! Usch vad ont det gör i hjärtat, den tanken att ni skulle ha följts åt i era graviditeter men så blev det inte så
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Glad att höra att din mamma också är ett stöd, det är samma för mig att min mamma, syster och ett fåtal nära vänner vet om det, och det känns ändå bra för jag känner i alla fall att jag behöver deras stöd i det här. Hade varit hemskt om de inte visste om något och typ tjatade varför vi inte ska skaffa barn.
Jag tror absolut att du har en poäng där, att oavsett hur jämställda man känner sig så kan det nog ligga något djupt inrotat i dem att det är s.k. "manligt" att kunna göra en kvinna med barn osv. Och jag tycker att det är fint det du säger att då kan vi finnas där och stötta att det ungefär lika ofta kan bero på manlig faktor som kvinnlig faktor om ett par har svårt att bli gravida.
Oj vad jobbigt att du t.o.m. vaknar och tänker på tempen! Jag kanske har tur som ofta sover som en stock, haha! Men då är ju tempen ett bra komplement, och jag tycker att testet du la upp är väldigt nära positivt!
![Glad Glad](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Tar du ett test om dagen? När jag ser att det närmar sig brukar jag ta två, bara för att jag vill vara lite mer säker på att få se peaken, att testet blir helt positivt.
Det låter ju som jättebra stöttning för fertiliteten med de vitaminer ni äter, att ni lever hälsosamma liv men utan att gå till extrema mått
![Glad Glad](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Det låter såklart inte roligt för din sambo med stressen han har upplevt, och jag kan tänka mig att den stressen har påverkat dig också, men då känns det ju lovande att du säger att det blir bättre och bättre i alla fall
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Jag tänker som du, att jag också försöker att tänka på vad jag äter osv, men att det inte kan gå till överdrift. Hade jag gått in helt för att inte dricka alkohol förrän jag blev gravid så hade jag ju inte fått dricka på sammanlagt tre år nu, haha! Och att avstå från alkohol lagar ju inte min äggledare heller så jag tänker att jag får dricka ibland ändå
![Tungan ute Tungan ute](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-tongue-out.gif)
Ibland går det bättre med kost och träning, ibland sämre, ibland dricker jag alkohol lite oftare och ibland mer sällan, men jag tror att det är viktigt att påminna varandra om att vara snäll mot sig själv. Självklart vill man känna att man gör det man kan för att påverka sina chanser positivt, men vi mår nog inte bra av att tänka att det skulle vara vårat fel att vi inte plussar eller får ett MA
Idag lämnade min sambo spermaprovet som han varit så nervös för, och det gick bra kändes det som, alltså att allt kom med och han fick lämna det i tid osv. Och i samma veva fick han med sig en kallelse till vårt första läkarbesök! Det blir den 6 februari, så då ska läkaren gå igenom alla provresultaten för oss båda samt göra en gynekologisk undersökning för mig. Hoppas på spolning av äggledarna också eftersom min ena är blockerad sedan tidigare, men det vet jag inte om det blir av den 6/2 eller om de bokar en separat tid för det. Spännande och nervöst det här, men det känns skönt att den 6 februari inte är alltför långt borta nu! Det låter kanske konstigt men jag är så taggad på det här läkarbesöket, haha, och det är väl för att jag känner att nu är vi äntligen på väg framåt istället för att bara stå och stampa på samma ställe. Så vi får hoppas att allt ska gå så bra som möjligt på läkarbesöket