• Vickan31

Utredning/insemination/ivf 2023

Teriz skrev 2023-05-04 19:41:25 följande:

Hej 😍 
    Det är fortfarande väldigt stabilt haha.. vi såg ett tickande hjärta i v6 vilket var en sån stor lättnad! Nu är jag i v 10 och  jag har nästa ultraljud nästa vecka. Blir mer och mer orolig ju närmare tiden jag kommer. Har haft lite symptom som svagt illamående, trött, molvärk och ömma bröst. Men känns som de försvunnit mkt senaste dagarna, så de gör mig oxå orolig men har hört att det kan försvinna från en dag till en annan. 

Teriz tänk att du är i vecka 10 nu, det är ju stort! 😍 Jag har hört talas om spökveckor som det kallas där symptomen typ försvinner men att det inte är någon fara, så jag hoppas och tror att allt ska gå bra för dig den här gången 🥰 Uppdatera gärna efter nästa ultraljud så håller jag tummarna!
  • Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-05-04 07:43:36 följande:

Jag loggar faktiskt inte heller inte så ofta, faktiskt mest för att se vad som händer i den här tråden 🥰 

Det känns sjukt orättvist ja, även om man vet att man är långt ifrån ensam att få ett sånt här resultat så känns det ändå som att världen rasar samman och det går jättebra för alla andra 😔 För oss är det väldigt mycket pengarna som styr nu faktiskt. Rent mentalt så känner jag mig redo att göra en ny behandling, men vi har inte de pengarna utan måste få ta lån. Vi har precis köpt hus och har haft ganska tufft ekonomiskt under en period med många oförutsedda utgifter så även om vi har råd att ta lån så känns det verkligen inte roligt 😔 Men som jag sagt innan, man kan/vill ju inte sätta ett pris på det här.. 

Tack för din solskenshistoria ❤️ Vad fint att de gick så bra för dem!! Jag har hört och sett flera som har samma upplevelse, man har Ju förstått att bara för att det gick skitdåligt en gång så behöver det inte alls bli så igen. Men med tanke på de ovan nämna pengarna så är man ju ändå skiträdd att man ska lägga ut över 40 000kr igen på ingenting 🙄 Klart man ska försöka vara positiv, men alla som är i den
    här svängen vet ju att man inte alltid fixar att se ljust på allting.. 🙃 Men på måndag har vi nytt möte hos kliniken, för att diskutera vad man eventuellt kan göra annorlunda. 
    Sen klurar jag väldigt mycket på om vi kanske ska ta en paus/försöka själva över sommaren. Men jag vet inte; ena stunden känns det rätt och andra stunden känns det som en evighet till typ augusti.. 

Igår fick en av mina bästa vänner sitt barn, vi plussade samtidigt förra sommaren. Själv fick jag mens imorse 🙃 Tycker allt känns som ett hån.. 💔 

Men nu till dig - WOW! Att ni fått börja nu 😍 Så
    himla roligt och spännande ju! Sist vi skrev visste du ju inte om ni skulle kunna börja nu på grund av klinikens avtal! Det måste gått fort om du redan är igång med sprutor etc? 😍 Går allting bra då, hur såg ultraljudet ut? Förstår dig helt, även om man vet att det kanske inte går på första försöket så blir man ju absolut mer hoppfull
    och taggad av att man faktiskt gör något annat än att bara jaga ägglossningar och vänta på BIM månad efter månad.. Jag hejar så otroligt mycket på er!!! 🙏🏻❤️

Den här tråden är verkligen så fin och jag är jätteglad att få fortsätta följas åt för en vacker dag kommer vi att nå våra drömmar Hjärta

Ja men det ÄR ju verkligen orättvist också, för man fortsätter ju att höra titt som tätt om folk som blir gravida trots att de går på p-piller, trots att de inte försöker eller kanske ens önskar det, och så ska vi som längtar så otroligt mycket behöva kämpa och möta sådana motgångar och hinder. Det är extra jobbigt att det är det ekonomiska som ska sätta käppar i hjulet, och jag förstår verkligen att det tar emot med lån men precis som du säger kommer det ju att kännas 100% värt det när ni har er efterlängtade lillebror eller lillasyster Hjärta Ni har inte familj eller så som skulle kunna hjälpa till med ett lån istället? Vet såklart att inte alla har den möjligheten, men det var bara en fundering som dök upp.

Precis, det är den känslan jag ville förmedla i alla fall: att bara för att en stimulering inte gick så bra så är det ingenting som säger att nästa inte kommer att bli toppen! Jag fattar verkligen att det inte är lätt att vara positiv alla dagar i det här, oftast är det lättare att känna hopp för någon annan i samma situation än för sig själv, men mötet på måndag blir ju ett bra steg för vägen ni ska gå framåt Hjärta Många kliniker har ju sommarstängt så då kanske man "ofrivilligt" måste ta en paus och istället försöka själv?

Så himla himla tungt att få mensen just nu, samtidigt som din vän får sitt barn som ni skulle ha fått samtidigt 😔💔 Jag är så ledsen.

Tack fina du! 😍 Det har gått bra med sprutorna tycker jag och det såg bra ut på dagens ultraljud så de sa att jag ska ta Ovitrelle-sprutan imorgon kväll och så blir det äggplock nu på måndag! Lite overklighetskänsla att det har gått så snabbt från remiss 15 mars till första mötet ungefär en månad senare och så sprutstart 27 april, och jag känner mest positiva känslor just nu även om jag såklart är orolig och nojig för hur resultatet ska bli med antalet befruktade ägg och så. Men vi får bara fortsätta att kämpa och hoppas 🥰 

Skickar dig en stor kram! 💕
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-05-05 19:05:16 följande:
    Jag börja ana spökveckor men trodde de skulle komma senare? men alla är ju så olika. Tack för din omtanke och jag uppdaterar absolut när jag vet mer. Nu försöker jag tänka på annat och låta dagarna gå hihi. 🥰

Har gjort ultraljud idag och allt såg perfekt ut! Man såg en liten mini människa med armar och ben. Så overkligt! Är så lättad och ska våga tro att detta går vägen nu 😍
    Teriz: Det kan säkert vara väldigt olika, men det viktigaste är ju att du fick se nu på ultraljudet att allt såg bra ut! 😍 Så fantastiskt, vilka glada nyheter! Hjärta Nu blir nästa steg RUL eller Nipt, eller hur funkar det? Glad
    Mathilda88 skrev 2023-05-05 21:30:05 följande:
    Åh tack finaste du!! Så glad att se dig med igen! Hjärta
    Ja kan säga att efter de emotionella dagarna så var man väldigt trött!
    Nej det har du helt rätt i att i längden gynnar det att vara ärlig med hur man mår, för det gör det lättare för dom att få rätt på det vid en eventuell andra behandling. Har även tankar på att om vi behöver en omgång två så lär jag nog be om att få prova på en annan sort med förhoppning om att må bättre. 
    Tack hoppas kunna få må bättre nu framöver, känns att det gått på rätt håll senaste två dagarna, kanske tom kan jobba ngt pass nästa vecka (fått sjuka mig två av tre pass denna veckan). Ganska nöjd med hur jag ändå lyckades smyga in hur jag egentligen mår på ett mer indirekt diskret sätt så det inte blev ngn stor eller allvarlig grej av det, men de vet iallafall om det! Har fått ok för att ta Postafen mot illamåendet, men inget annat smärtstillande än Alvedon tyvärr. 

Men så kul, då följs vi lite åt här! Hur såg det ut på ditt första respektive andra ultraljud? Wow va fort det gått! Hjärta Vill veta allt! Så glad jag blir för din skull! HjärtaIdag visade mitt ultraljud på 6 ägg i storlek 10-12 mm, sen flertalet små ägg runt 7-9 mm ungefär. Läkaren höjde dosen från 175 till 187,5 med förhoppning om att pusha på lite till och sen nytt ultraljud på tisdag morgon. Om kroppen reagerar som läkaren hoppas så kan ev sista sprutan bli på måndag kväll och äggplock på antingen torsdag eller fredag! Hjärta  Hade kunnat vara besviken på "bara" 6 ägg, men känns bra med att flera små finns på G bakom samt att jag varit lite orolig för ev överstimulering pga mitt mående (även om det teoretiskt sett är i princip omöjligt). Så behöver iallafall inte oroa mig för att det skulle stoppa en ev ET. 
    Har en så fin och härlig magkänsla efter dagens läkarbesök, känns i hela kroppen. Hoppas den håller i sig Hjärta

Liten uppdatering härifrån. Ultraljudet idag visade på 11 ägg nu vilket känns toppen! Hjärta Men tyvärr är inte äggen mogna nog för att kunna tas vare sig på torsdag eller fredag, och de har inte äggplock på helgerna i Malmö (har ngn förresten?), så vi har fått tid på måndag för äggplock och nya mediciner utskrivna för tiden fram tills dess. Just nu känns det dock ngt överväldigande att istället för att vara klar med stimuleringsbehandlingen behöva köra veckan ut med det - och fortsätta må som man gör med magont och illamående - och äggplock om en vecka istället för om 2 dagar GråterGråter. Knäckande känsla att varken kunna röra sig eller jobba plus må dåligt i en vecka till. Sen inte sagt att allt blir bra efteråt, lär ha ont först efter äggplocket och räds att inte få starkare smärtstillande än Alvedon (0 effekt men ingen lyssnar ju eller verkar bry sig) och biverkningarna på Lutinus är buksmärtor och illamående - check..

Mathilda88: Tack, vad fint sagt! Hjärta Ja men det är ju absolut en bra tanke, att be om att få prova en annan sort om det blir en andra omgång. Men nu hoppas vi ju att det ska bli ett barn av den här omgången 🥰 Det låter som sagt verkligen hemskt med hur du har behövt må, och jag hoppas verkligen att de ska lyssna på dig och ge dig starkare smärtstillande efter äggplocket! 11 äggblåsor låter ju väldigt bra, varken för många eller för få (eftersom det aldrig finns ägg i alla blåsor sa min läkare). Jag hade 21 blåsor och fick ut 10 ägg och de sa att de inte såg några tecken på risk för överstimulering i mitt fall, så förhoppningsvis riskerar du inte heller överstimulering Hjärta Bra jobbat av dig att ta en promenad och att du kunde jobba ett pass också, nu är den här behandlingen snart över och äggplocket är sååå nära! Håller tummarna extra hårt för dig på måndag Hjärta Som svar på din fråga: på första ultraljudet fick jag inte veta exakt antal, bara att 2 av dem var över 10mm (och de valde att inte höja dosen), och på andra ultraljudet fick jag veta att det fanns 21 äggblåsor och att 13 av dem var större än 10 mm. Vad jag vet är Sophiahemmet i Stockholm ensamma om att ha äggplock mm på helgerna, resten av klinikerna har tyvärr inte det. Skriver ett separat inlägg om mitt äggplock med mera snart 🥰
    Elliot1 skrev 2023-05-09 11:21:20 följande:

Ja det är den verkligen Glad Hjärta

Ja precis, många gånger har man ju grämt sig över att man skulle ha sån otur just gällande det här. Det finns många bekymmer man kan ha i världen, svårigheter att få barn är nog (enligt mig) ett av de tuffaste. Det är så stort och så viktigt för många och man får ju inte lära sig i skolan att det faktiskt inte räcker med att en kille viftar med kalsongerna för att man ska bli gravid Rynkar på näsan Jag ångrar så ofta att vi inte började försöka med syskon tidigare. Vi väntade länge pga min mans studier, men om man bara visste.. 

Jo, alltså när det kommer till lån så menar jag väl egentligen att vi kan låna pengar av familjen. Det gjorde vi vid förra försöket och jag vet att de har de ekonomiska förutsättningarna att låna ut pengar igen. Det är nog mer principen tror jag. Vi har fått otroligt mycket stöd av min familj ekonomiskt genom åren av olika orsaker . Jag är OÄNDLIGT tacksam över att möjligheten finns, men det handlar väl mer om att man liksom inte vill låna mer eller att man nästan skäms över att fråga om det Rynkar på näsan Plus att det ska ju faktiskt betalas tillbaka också och då måste det in i budgeten osv. Så även om pengarna går att få fram väldigt lätt, så är det mer känslan och principen att ha massa skulder till familjen som inte känns så bra Rynkar på näsan De förstår ju dock oss såklart och det är ju inte så att vi vill låna pengar för att köpa en motorcykel... Men det är en svår situation Hjärta

Igår var vi på möte på kliniken igen, vi diskuterade framtiden lite och hur man skulle justera protokollet vid nästa behandling. När man sitter där så är det klart man känner att man vill köra igen, men det är ändå ett sånt dilemma. Vi ska prata ihop oss här hemma nu och se om vi eventuellt vill starta nästa cykel (juni) eller om vi tar ett break över sommaren och lever på hoppet att det ska ta sig naturligt under maj, juni, juli. Problemet då är att min cykel är lite dåligt tajmad så om min mens kommer lite för tidigt där så måste vi vänta till september på grund av sommarstängt Rynkar på näsan Augusti kändes okej (mensen är beräknad typ 31 juli) men september kändes som en evighet helt plötsligt. Och varje månad känns som en månad av att den biologiska klockan tickar på.
    Blä, varför kan ingen bara ta beslut åt en? Eller varför kan man inte få vinna på Triss typ?! 

Men nu till dig, hur har det gått?? Otroligt nyfiken på hur ägguttaget gick, hur många fick ni ut och hur många befruktades osv? Precis som du säger, så fort det har gått för er helt plötsligt!! Hjärta Tänk att du har återföring typ imorgon eller torsdag (gissar jag)? SkrattandeHjärta

Elliot1: Ja det är omöjligt att förstå varför så många av oss ska behöva ha en sådan här enorm otur när det gäller att bli gravida 😔 Jag försökte förklara för min syster nyligen varför jag är så nervös för resultatet av min IVF och över om jag någonsin kommer bli mamma, och hennes svar var mer om att hon också behövt kämpa så mycket (hon blev gravid på första försöket med sin son och på femte försöket med barnet hon bär på nu) och drog upp saker som problem med huset (typ stopp i rören), men det är ju inte alls samma sak som att vara barnlös eller få flera missfall eller kämpa i åratal för att bli gravid. Husproblem ska man inte ens ta upp när någon pratar om att de kämpar för att bli med barn tycker jag 😅 Aha du menade att låna av familjen ja, vad bra att den möjligheten finns även om jag förstår att det är blandade känslor såklart. Som du säger, ni lånar ju inte pengar för att köpa en motorcykel eller så, så de förstår säkert och skulle inte säga ja om de inte tyckte att det är 100% värt det Hjärta Ni får väl fundera på pengafrågan helt enkelt. Ja alltså det där med sommarstängt är ju så sjukt frustrerande, det ställer verkligen till det. Men skönt att mötet med kliniken ändå kändes bra och att ni kan få ta lite tid nu till att fundera, ni behöver ju inte bestämma er den här månaden då va? Önskar verkligen att du hade fått den där triss-vinsten, så mycket lättare allting skulle vara då GladHjärta Vad fin du är som tänker på mig, jag ska skriva ihop en sammanfattning i ett separat inlägg nu, återkommer! 

• Vickan31

Ja hörrni, förbered er på en lång utläggning från mig, haha 😅

I måndags 8/5 var det dags för äggplock och först och främst vill jag bara säga att alla på Livio var så himla fina och omtänksamma! Vi fick ganska mycket tid tillsammans i mitt rum jag och sambon och det var så skönt att ha med honom både där och inne på själva operationssalen Hjärta Jag tyckte att det gick bra för mig både fysiskt och psykiskt, det enda var ju att vänster äggstock var svår att komma in i pga placeringen med tarmarna, så barnmorskan som skulle se till att fylla på infarten i min arm med smärtstillande var tvungen att istället trycka med båda händerna på min mage för att läkaren skulle kunna få rätt position för att nå äggen, och då gjorde det en kort stund lite ondare än på högersidan (höger sidan kände jag verkligen ingenting!) men de kunde som sagt inte fylla på med smärtstillande eftersom de hade händerna fulla. De bad om ursäkt för det men jag blev bara så lättad att de kunde nå äggstocken till slut och kände mer att det är ju min kropp som är besvärlig, de gjorde det jättebra! Jag var lite öm dagen efter om jag rörde mig för mycket, men jag har möjligheten att jobba hemifrån så då kunde jag ta det rätt lugnt ändå.

Hur som helst, 10 ägg blev det och sedan fick jag veta att 8 av dem var mogna. Av dessa 8 valde de att göra icsi/mikroinjektion på 4 stycken (de brukar göra det på ungefär hälften om man får ganska många ägg) och just de 4 blev befruktade! Av de 4 ägg som de gjorde "vanlig" metod med (alltså att spermierna får simma dit och borra sig igenom äggskalet själva) blev inte ett enda befruktat, vilket är en väldigt intressant lärdom tänker jag. Hur som helst, av de 4 ägg som befruktades efter äggplocket så hade faktiskt alla 4 klarat sig till igår på dag 3! Så de förde in ett i min livmoder på eftermiddagen och ska odla vidare på de återstående 3 över helgen för att se om de kan frysa ned något på dag 5 eller 6, det vill säga på lördag eller söndag. Så vi får besked någon gång till veckan om det blev något till frysen eller inte. Men nu är jag i alla fall ruvare och det känns stort att ha kommit hit! Hjärta

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-05-12 20:58:17 följande:
    Ja, hoppas på en bebis denna gången och embryon till frysen för syskonförsök Hjärta Drömma kan man i alla fall! Hjärta
    Bra påminnelse, de har inte nämnt något om att det inte finns ägg i alla folliklar så inte ens tänkt så långt. Bra att vara inställd på något/några ägg färre Glad Ska bli intressant att se om de kan ta follikeln som gömmer sig bakom en annan! 
    Va intressant att de räknade alla folliklar på dig! Här är det verkligen enbart att göra en ögonbedömning av vilka som ser ut att vara inom rätt storlek, måttade dom och var enbart de som räknats. Svepte så snabbt över de mindre att man inte hann räkna dom sj heller. Hade flertalet mindre också, så får se hur det ser ut nu på måndag hur de har växt. Va skönt att de inte såg några tecken på risk för överstimulering hos dig trots alla folliklarna, kan jag slappna av lite till även på den fronten, oddsen är iallafall goda {#emotions_dlg.flower}. Va fint att de tar även på helgen!
    Ja att jobba ett pass var fantastiskt för psyket! Så nu är man omladdad för kommande händelser :D Promenaderna blir jättekorta nu, går runt huset ex, som längst uppåt knappt en km i mkt lugnt lunk (tror inte ens den rundan är så lång). 
    Vickan31 skrev 2023-05-12 16:40:49 följande:

Ja hörrni, förbered er på en lång utläggning från mig, haha 😅

I måndags 8/5 var det dags för äggplock och först och främst vill jag bara säga att alla på Livio var så himla fina och omtänksamma! Vi fick ganska mycket tid tillsammans i mitt rum jag och sambon och det var så skönt att ha med honom både där och inne på själva operationssalen Hjärta Jag tyckte att det gick bra för mig både fysiskt och psykiskt, det enda var ju att vänster äggstock var svår att komma in i pga placeringen med tarmarna, så barnmorskan som skulle se till att fylla på infarten i min arm med smärtstillande var tvungen att istället trycka med båda händerna på min mage för att läkaren skulle kunna få rätt position för att nå äggen, och då gjorde det en kort stund lite ondare än på högersidan (höger sidan kände jag verkligen ingenting!) men de kunde som sagt inte fylla på med smärtstillande eftersom de hade händerna fulla. De bad om ursäkt för det men jag blev bara så lättad att de kunde nå äggstocken till slut och kände mer att det är ju min kropp som är besvärlig, de gjorde det jättebra! Jag var lite öm dagen efter om jag rörde mig för mycket, men jag har möjligheten att jobba hemifrån så då kunde jag ta det rätt lugnt ändå.

Hur som helst, 10 ägg blev det och sedan fick jag veta att 8 av dem var mogna. Av dessa 8 valde de att göra icsi/mikroinjektion på 4 stycken (de brukar göra det på ungefär hälften om man får ganska många ägg) och just de 4 blev befruktade! Av de 4 ägg som de gjorde "vanlig" metod med (alltså att spermierna får simma dit och borra sig igenom äggskalet själva) blev inte ett enda befruktat, vilket är en väldigt intressant lärdom tänker jag. Hur som helst, av de 4 ägg som befruktades efter äggplocket så hade faktiskt alla 4 klarat sig till igår på dag 3! Så de förde in ett i min livmoder på eftermiddagen och ska odla vidare på de återstående 3 över helgen för att se om de kan frysa ned något på dag 5 eller 6, det vill säga på lördag eller söndag. Så vi får besked någon gång till veckan om det blev något till frysen eller inte. Men nu är jag i alla fall ruvare och det känns stort att ha kommit hit! Hjärta

Så underbart att få höra om! Snyggt att de lyckades fånga den äggstocken trots allt! 
    Fascinerande att de med ICSI tog sig och inte de andra, verkligen en erfarenhet att ta med sig. Håller tummarna för att de resterande klarar sig till frysen! Hjärta 
    Underbart att ha nått fram till ruvarstadiet!!
    Tack fina du, det värmer så mycket med din omtanke! Hjärta Först och främst, hur mår du idag och hur har det gått med äggplocket? Tänker på dig så mycket! 💕

Verkligen intressant att det är olika det där med hur de räknar folliklar och så, men vid det här laget vet du säkert mer om hur det såg ut med både antalet och deras storlek? Bra att du är försiktig och inte rör dig för mycket just nu, det är ju en begränsad och förhoppningsvis kort tid man håller på med IVF så det kommer att finnas tid för träning och sånt efter allt det här istället. Bra att postafen och värmedyna hjälper hyfsat och att de lovat dig starkare smärtstillande efter äggplocket!
    Jag hade inte nerver att klara av att invänta postgången med besked om hur det gått för våra embryon i helgen, så jag ringde Livios växel imorse och nu ringde de upp: 2 av 3 embryon var tillräckligt fina för att frysa! ❄❄ Jag är så lättad så jag kan gråta! Kände mig lite jobbig som ringde och var så otålig att veta istället för att vänta på brevet de ska skicka, men jag är så glad nu att jag ringde dels för att jag nu kan släppa den rädslan att inget skulle klara sig till frysen, och dels för att jag som vanligt fick ett så himla fint, varmt och omtänksamt bemötande från personalen! Hjärta De är verkligen så stöttande och fina tycker jag, att de aldrig blir irriterade när jag ringer och upptar deras tid för att fråga något, och att det känns som att de genuint håller tummarna för oss.
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-05-13 07:48:28 följande:

Va häftigt det låter! Och så snabbt det gått från att allt blev bestämt. Så fint resultat ju.. och väldigt intressant där med spermierna. Kanske har ni en förklaring till varför det inte gått vägen tidigare. Fatta att du ruvar nu!! Det är ju sååå stort. Verkligen grattis och bara försöka fokusera på lite annat ett dag medans ni väntar? hur länge ruvar man?

Som svar till din kommentar här ovanför: Nästa steg för oss är KUB test. Dvs ultraljud och blodprov. Skulle de visa minsta avvikelse kommer vi göra NIPT. Detta är om 2,5 veckor!!! De går så fort nu 

Tusen tack, vad fint av dig Teriz Hjärta Jag håller med om att det var väldigt intressant att det gick så bra för äggen som befruktades med icsi/mikroinjektion men inte för de andra. Din positivitet sprider sig verkligen, och det känns häftigt att jag ruvar nu och att jag fick veta idag att 2 av de 3 embryon som var kvar var fina nog för att frysas ned! Man ruvar i cirka 2,5 vecka från äggplocket, så det är en lång väntan känns det som 😅 Men vi har ju vårt husköp och flytt att planera för så det kan vara en bra sak att distrahera tankarna med!

Aha, då förstår jag! Så himla spännande, typ bara 2 veckor kvar nu då! 😍 Är det då man kan ta reda på bebisens kön?
  • Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-05-13 09:56:13 följande:
    Det kommer nog aldrig gå att förklara för någon som inte varit här själv. För de FÖRSTÅR inte hur smärtsamt det är ❤️ Speciellt de som kläcker ur sig ungar till höger och vänster. Sen försöker jag tänka på vad min man sa till mig för ett tag sen, att bara för att vi har svårt för att få barn så kan vi inte förbjuda andra att bli gravida eller klaga över saker i livet. Alla har sina problem. Men med det sagt så har man såklart 100% rätt till sina känslor och jag om någon kan relatera till att man tycker att vissa bara ska hålla truten och vara glada för det de har istället 🙃 

Ja precis, jag hade ju inte nämnt det här. Men för vårt första försök så lånade vi av en familjemedlem för att slippa räntekostnaderna. Sen vet jag inte om hen vill/kan låna ut pengar till ytterligare en IVF, men i värsta fall så får vi väl låna pengar från klinikens samarbetspartner och bita i det sura äpplet. Det är ju liksom bara skrapa fram pengarna. Alternativet är ju att det eventuellt inte blir något syskon och då känns helt plötsligt pengarna som ett mindre problem.. Tror mer det är rädslan att pengarna inte ska ge något, som vid första försöket.

Men nu är det faktiskt så att vi precis tagit beslut att avvakta med nästa IVF ❤️ Magkänslan har sagt det hela tiden och nu i veckan så bestämde vi att vi vill ta en paus från det och försöka själva i maj, juni, juli. Kliniken öppnar igen den 31 juli och då är första dagen man FÅR börja med sprutor. Min mens är beräknad typ 30 juli. Har vi otur så kommer den lite för tidigt så vi inte kan starta förrän i slutet av augusti, men då får det vara så. Jag har startat upp NC igen och beställt en OURA-ring för att slippa ta tempen själv men utöver det ska vi försöka att bara LEVA i sommar. Träna, bada, dricka vin etc. Så lever vi på hoppet fram tills slutet av juli 🙏🏻 

Men jag läste också ditt andra inlägg om er IVF! Och wow säger bara, fantastiskt att du är ruvare nu!! Påfrestande ja, men samtidigt så spännande och underbart 💕 Härligt att du fick en bra upplevelse av äggplocket, trots lite strul med äggstocken. Jag hade samma upplevelse, att sköterskan fick trycka på
    magen ett tag. Har ni fått svar på om något gick till frysen också? Håller inte riktigt koll på hur många dagar det gått 🙈  Märkligt det där med att inga befruktades med standard IVF, ni har väl inte fått något besked som
    påtalar manlig faktor? Att de inte befruktades behöver ju dock inte alls betyda något. Det är ju rysk roulette det här och nu råkade det bara bli så helt enkelt. Nu lägger vi fokus på de som blev befruktade istället och framförallt det lilla korn som just nu är i din livmoder! När är testdag? 💕
    Hej fina du och tack för alla, som alltid, stöttande ord Hjärta Så glad och tacksam för att du förstår. Jag tycker att det var en klok sak som din man sa, men vissa dagar är det svårare att inte tänka på hur orättvist och tungt det är. Viktigt sagt av dig, att man har rätt till sina känslor, och det är som sagt så värdefullt att du kan relatera.

Det var ju jättebra att ni kunde låna av en familjemedlem för att slippa räntan, och den ekonomiska frågan kan ni ju ta lite senare nu när ni bestämt er för att ta en paus från IVF. Det är så viktigt att följa magkänslan och både man själv som individ samt vi:et som par kan må bra av en sommar utan IVF och bara få njuta av de goda sakerna i livet precis som du skriver 🥰 Jag hoppas och tror att det här beslutet kommer att kännas bra för er och att ni prickar in sprutstarten bra med att kliniken öppnar igen. Men helst av allt hoppas jag att ni inte ska behöva göra någon mer behandling såklart, utan att ni ska få plussa själva Hjärta Om jag minns det rätt har ni ju förutsättningar för det och jag tror och hoppas på er massor! 

Tack snälla, det känns såklart pirrigt att ruva och det är tur att flytten kan få tankarna på annat håll ibland också Glad Jag ringde faktiskt kliniken idag och fick besked att 2 av 3 klarat sig till frysen! Så av de 4 som de gjorde icsi på blev det en färsk återföring, en som föll bort under helgen och två som var fina nog för frysen. Nä men precis, de sa att spermaprovet såg normalt ut nu, precis som det gjorde under utredningen, men läkaren nämnde något om att det hos vissa kan finnas en defekt som gör att spermierna inte kan klara av att tränga igenom äggskalet, men om det är en defekt hos spermierna eller hos äggen (har läst om en teori med för tjockt äggskal) framkom inte. Intressant hur som helst! Jag hoppas att det inte innebär att det är kört för oss att lyckas naturligt ifall det blir så att vi måste göra det under de månader det är sommarstängt, men som du säger är det ju lite rysk roulette. Testdag är den 24 maj, så nu ska jag roa mig med Lutinus tre gånger om dagen tills dess 😅
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-05-15 16:16:38 följande:

Ja verkligen förstår att väntan känns lång men det kommer gå fort! Så spännande. Bara börja packa lite kartonger redan nu så får du tiden att gå! 

Ja för oss känns det väldigt spännande. Såhär långt har vi aldrig kommit i tidigare graviditeter. Samtidigt som det känns lite läskigt oxå? i början analyserar man alla symptom och nu har liksom de mesta försvunnit och man känner sig som vanligt. Men jag vill hoppas att det går åt rätt håll. Det börjar kännas på riktigt nu.

Ja vid NIPT kan man ta reda på könet? men det görs bara privat om man vill betala. Kub, som ingår i min stad, analyserar bara mitt blod på ev missbildningar. Det är bara en sannolikhet där dom räknar på typ mitt blod, hälsa mm. Blir risken liten får man glatt lita på att det stämmer. Skulle de va ett dåligt resultat får man hjälp att göra fler undersökningar. Men såklart vill man bara veta allt som bara går men jag lutar mig tillbaka och tänker att alla undersökningar som ingår i vårdplanen ska väl räcka. 

Ja jag tror också att väntan kommer att gå rätt fort faktiskt, och med allt fix inför flytten så går tiden rätt så snabbt 😁

Att ni nu kommit längre än någonsin tidigare är ju fantastiskt! Hjärta Jag kan tänka mig att det känns lite läskigt nu med de här spökveckorna där man knappt känner sig gravid, men jag är säker på att bebisen kommer att börja göra sig påmind där inne snart igen 🥰

Ja så var det ja, jag har inte riktigt lärt mig skillnaden, men om man inte gör nipt när får man då reda på könet? Jag känner mig fortfarande lite förvirrad, haha! 😊
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-05-15 20:49:02 följande:

Stort tack själv detsamma fina du! ❤️ Idag var det ju då dags för äggplocket - fick ut hela 17 ägg!! Sista ultraljudet för en vecka sen visade 11 ägg vilket var lite mer lagom. 😅 Tack o lov inga tecken på överstimulering och bara fått info med hem om förebyggande. Så fortfarande plan att återföra i veckan.

Fick bra med smärtstillande och en fin upplevelse. Mådde det bästa på ett par veckor efteråt kändes det som 😂😍🙏. Några av de sista äggblåsorna var mindre så förväntar mig inte att de kommer kunna utvecklas till embryon. Imorgon eftermiddag får vi besked om hur många som var mogna och har kunnat befruktas 🙏. Nej hade heller inte kunnat vänta på ett brev om det blev ngt till frysen eller inte! 😱 Vet inte hur vi får veta det än? Info lär komma i veckan gissar jag! Men underbart med så fint bemötande! 😍 Betyder så mycket! 

Nu spänner det och gör ont i magen igen, främst vänster äggstock där flest ägg var, men ont på ett annat sätt än innan, så ändå lite tröstande. Dessutom med smärtstillande som funkar hemma nu för ett par dagar iallafall 🥳🙏. Illamåendet börjar komma smygandes nu igen så dags för en postafen och nästa smärtstillande.

Ja väldigt intressant det med antalet och storlekar på folliklarna. Nej vet än mindre idag 😂, bara att de räknade till 17 ägg. Tydligen får man lite mer detaljer i samband med återföringen hörde jag ryktesvägen, så får se om det stämmer!

Grattis till de 2 som klarade sig till frysen! 😍🥳🙌

Har också hört om det där när antingen spermierna eller ägget saknar en komponent som gör att de inte tar sig in igenom äggets vägg/inte släpper in.

Bara lite mer än en vecka kvar till testdag 🙌

Ååh men vilket fantastiskt resultat, och så skönt att allt är över med sprutorna nu! 👏😍 Otroligt bra kämpat och så skönt att höra att du hade en positiv upplevelse av äggplocket och fick ett så fint bemötande! 💕 Hoppas att ni får goda nyheter i eftermiddag om antalet mogna och befruktade ägg 🥰 Har de sagt något om preliminär dag för återföring? Eftersom de har helgstängt blir det väl återföring onsdag eller torsdag precis som för mig eftersom jag också hade äggplock en måndag och klinikerna har helgstängt. Sedan kan de odla vidare på resterande ägg över helgen och meddela er nästa vecka hur det gått om de följer samma tänk som min klinik 😊

Vad skönt att dina smärtstillande verkar funka bra, vila ordentligt idag om du kan och uppdatera gärna när du fått svar från kliniken om hur det gick för alla äggen 🥰

Tack snälla, man känner sig ju lite girig med antalet men det är ju såklart kvalitet och inte kvantitet som räknas, så jag hoppas att det embryo jag fått återfört och de två som klarade sig till frysen har det som krävs Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-05-16 10:46:55 följande:

Ja så skönt att vara färdig med sprutorna! Nu får vi se hur jag reagerar på Lutinus, hoppas slippa biverkningarna? Kladdet kan jag ta! Börjat med första Lutinus idag, gjorde ont att ta men kommer lägga sig när man läkt ihop igen. Ja tack o lov för smärtstillandet - igårkväll sköt jag på det för att ta strax innan läggdags så det skulle hålla hela natten - men gick för långt och fick så jävla ont att jag höll på att spy och bara grät 😭 Vidrigt!! Släppte tack o lov med tabletterna 🙏 Kunnat sova och känns ngt bättre idag. Låg på soffan hela dagen igår och uppassad av sambon ❤️ och planen att göra ungefär likadant idag men utan sambon som är tillbaka på jobbet.
    Återkommer när vi fått besked om äggen 🙏. 

Såklart är man det! Helt mänskligt! Man önskar sig så många som möjligt för det ger ändå teoretiskt sett större eller fler chanser ❤️. Men samtidigt så kan de vara guldägg och då behövs bara en 😍🙏. Hoppas också det!

Mathilda88 skrev 2023-05-16 12:39:01 följande:
    Fått beskedet? 4 normalt befruktade utav de 17 😭😭. Ringde och frågade om de kunde se orsaken till att de andra inte tog sig - ex kvalitén etc. Ssk kunde se att där hade varit omogna ägg(trots extra lång behandlingstid), men inte om det handla om en eller många. Frågan skickad vidare till labbet som ska ringa åter.
    Nu är såklart ångesten om någon av dom överlever till på lördag när vi har fått vår tid för återföring (så tyvärr ingen återföring tidigare i veckan).
    Ååh fina du, jag förstår att du blir besviken, jag kände exakt samma sak när vi också bara fick 4 befruktade dag ett, men 3 av 4 klarade sig hela vägen och det krävs ju egentligen bara ett. Så jag hoppas och tror att era 4 embryon är starka och att flera av dem klarar sig till helgen Hjärta Att de planerar för återföring på lördag tycker jag känns som att de har hopp om att de ska klara sig till dess, annars hade de sagt att det blir återföring dag 2 (idag) eller dag 3 (imorgon) om de hade varit oroliga eller tyckt att det var för få. Så om kliniken bestämt att återföring blir på lördag så tänker de nog att något av era embryon ska klara sig till dess. Bra att de har helgöppet för återföring och att de ska återkomma med en förklaring så att ni får svar Hjärta

Låter verkligen hemskt att du hade så ont, men tur att smärtlindringen funkade! Hoppas att du ska få må bra nu när du tar Lutinus, jag har tagit det i över en vecka nu och även under ivf:en med mitt ex utan att känna av några biverkningar, så jag håller tummarna för att du slipper må dåligt av dem. Härligt att sambon passat upp på dig och tagit hand om dig ordentligt 🥰 Tänker på dig massor och skickar en stor kram! 💕

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023