• Vickan31

Utredning/insemination/ivf 2023

Mathilda88 skrev 2023-10-04 17:02:34 följande:
    Stort stort tack så mycket fina du ❤️❤️ Förstår det med oron! ❤️ Hoppas du kan få njuta lite snart och att den lugnar sig ❤️ Ja jag försöker lugna mig med hennes ord, hoppas att det kan få vara så pass, enbart kortvarigt 🙏. Annars har vi bara ännu en fysisk skada på vår färd.. Får se när vi ska ta nästa provet!
    Tusen tack finaste du Hjärta Jag såg att du skrev att du hade kontaktat dem via 1177 så det är ju jättebra! Hoppas att du får svar snart och mer klarhet i allt Hjärta Det är ju verkligen tärande och tungt att gå omkring och bära på oro över vägen framåt, tidplanen och nya hinder, men förhoppningsvis är det här bara ett litet, kortvarigt gupp på vägen och att ni snart är på rätt kurs igen Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-05 19:02:27 följande:
    Ja och jag har fortfarande inte fått något svar från dom.. Så tog tag i det själv och körde till provtagning i eftermiddags - precis fått provsvaret som visade att det sjunkit till 1,0!! Hjärta Alla värdena var bra, så enormt lättad! Se om man vågar andas ut ngt nu innan det är aktuellt att dra igång i november. Lite skakigt nu efter detta guppet!

Eulalia84: Tack igen för dina lugnande ord! Hjärta
    Ååh Matilda, vilka glada nyheter!! 👏😍 Vad glad jag blir, så skönt ju att det ligger helt normalt igen! Väldigt bra initiativ igen, istället för att du skulle fortsätta att vänta och oroa dig - nu ser ju förutsättningarna mycket bättre ut inför november! Hjärta Hoppas att du får en fin helg så hörs vi säkert lite mer till veckan 🥰
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-10-06 10:19:17 följande:

Jag fick precis en återbudstid till lämplighetsbedömningen vi måste göra pga att vi behöver donator. Så vi ska till kliniken i nästa vecka och träffa kurator och därefter få en läkartid. Känns skönt att det händer något nu iaf😊

Men nu har jag börjat oroa mig över att de ska hitta ett skäl att inte godkänna oss för donation istället😅

Men wow, vad spännande! Skrattande Den andra goda nyheten här i gruppen idag, och vad skönt att ni nu går ett stort steg framåt! 🥰 Jag kan tänka mig att den nervositeten poppar upp helt utan grund, och det kommer med största sannolikhet att gå hur bra som helst Hjärta Snart är det er tur!
  • Vickan31
    Barbrastreisand skrev 2023-10-06 10:24:48 följande:

Den eviga väntan på bim.. Första gången med ovitrelle för min del, jag brukar börja smygtesta innan men det kan jag ju inte nu. Vilken dag kan man säga att hcg gått ut kroppen ? 

Jag är ovanligt trött också, misstänker biverkning från sprutan.. 

Ja fy för all den här väntan, den kan göra en tokig emellanåt! Jag kommer inte ihåg helt exakt, men när jag tog ovitrelle i våras har jag för mig att jag fick lära mig att man kan få ett falskt positivt test i upp till 10 dagar efter att man tagit ovitrelle. Så om du vill vara på säkra sidan kanske du kan vänta till nästa vecka, även om jag förstår att du helst vill börja smygtesta snart. När har du BIM? Passar på att önska en fin helg och att du får göra saker du tycker om mitt i all väntan Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-14 18:40:00 följande:

Idag har jag varit på gynakuten - igen, för femtioelfte gången typ. Kan inte ens minnas hur många gånger jag varit där nu sedan vår IVF-resa började... Hade mitt äggplock för 6 veckor och en dag sedan (fre den 1 sept). Har sen dess haft problem med ont i vänster äggstock en till ett par gånger per dag, allt från 15 min till 2,5 h långa episoder, milt till starkare molvärk/smärta. Har inte kunnat sova på höger sida förrän i tisdags. Hade en skarp attack för två veckor sen men släppte efter 2,5h. Mensen kom i förrgår imorse, det påverkade ingenting negativt. Men igår förmiddags vid kl.10 började det mola, som vanligt, men sen har det sakta eskalerat efterföljande dygnet. Idag kunde jag inte mocka stallet eller gå ut med hunden en promenad utan att smärtan ökade markant och jag blev illamående. Skrev till RMC igår em, de ringde idag och tyckte att det nog var klokast att åka in och kolla upp. Åkte in, men pga enbart en läkare på plats som hade fullt upp på förlossningen och jag är cirkulatoriskt stabil samt ingen infektionstecken, så skickades jag hem med en kallelse att återkomma på måndag morgon för undersökning. Förutom om jag blir sämre såklart.. Full förståelse, känns såklart bara nedslående att efter 6 veckor med ont, först bara fått till mig från RMC att 4-5 veckor är normalt - och nu när man blir sämre så vinkas man bort igen. Denna bergodalbana, var precis peppad, nu uppgiven igen.

Ååh fina du, jag lider så mycket med dig! Så hemskt att du behövt besöka gynakuten så overkligt många gånger nu, jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara! Det låter ju inte rimligt att du ska behöva ha ont så länge efter äggplock, så det är bra att du sökt hjälp och jag hoppas att vården ska ta det på allvar! Hur gick det i måndags när du hade fått tid för en undersökning? Tänker på dig Hjärta
  • Vickan31

Det här känns jätteoverkligt att skriva, men jag har fått mitt livs första positiva graviditetstest! Efter två års försök (eller sammanlagt fyra år om man räknar försöken med mitt ex) så gjorde vi ju en IVF med en färsk återföring i maj och nu en frysåterföring i oktober som verkar ha tagit sig Hjärta

Jag är så rädd att någon ska uppleva det här som smärtsamt och att jag kastar det här graviditetsbeskedet i ansiktet på er som fortfarande kämpar, men jag vill samtidigt dela det här med er eftersom många av oss följts åt så himla länge och har verkligen väntat på att den här dagen skulle komma. Jag tror och hoppas att alla ska få sina efterlängtade barn till slut, men vägen dit är oerhört orättvis och tuff för oss som kämpat i flera år med utredningar och olika behandlingar. Tack för att ni finns! Hjärta

• Vickan31
    Elliot1 skrev 2023-10-18 18:48:45 följande:

Vickan! Jag har inte varit så aktiv (skrivit) på Familjeliv på senaste tiden men jag erkänner att jag typ varit inne och läst dagligen, enbart för att se hur det går för dig och er andra som jag varit i kontakt med i den här tråden. 

Och äntligen äntligen äntligen fick jag läsa det jag hoppats på att få läsa - GRATTIS ❤️ 

Så otroligt glad för din skull och så mycket glädje och pepp som du ger och har gett oss andra så vill jag bara säga att du har gjort dig så otroligt välförtjänt av detta plus. Det har givetvis alla som kämpar på, men jag vill att du ska förstå att du inte behöver ha dåligt samvete över att dela med dig av beskedet. Du förtjänar det så
    väl, dels på grund av hur länge ni kämpat och dels på grund av all positivitet du sprider ❤️ 

Jag vet hur det känns i början, glädjen blandas med konstant oro och analysering av minsta lilla. Men försök njuta och våga tro på att det här kommer gå vägen. Det är er tur nu!! PUPO! ❤️ 

Jag skickar alla hejarop jag bara kan och ser fram
    emot att följa dig på resan, även om jag gör det lite i bakgrunden. Det här kommer gå bra!! ❤️💪🏼 

Nää men alltså jag blir så rörd så jag vet inte vad jag ska säga! 😭💖 TACK fina fina du, för att du har följt mig på den här resan och peppat och stöttat så oerhört mycket, och för att du blir så glad för min skull! Hjärta Jag blir alldeles varm i hjärtat av alla dina fina ord och kan knappt tro att jag förtjänar all den här omtanken! Jag tycker ju att DU sprider så oerhört mycket positivitet och kärlek, jag blir lite mållös faktiskt och saknar ord för att beskriva hur mycket ditt meddelande betyder för mig Hjärta

Jag går in i vecka 6 idag och om lite mindre än tre veckor ska vi få göra ett tidigt ultraljud, så det blir första milstolpen. Samtidigt som jag känner en rädsla och oro för att förlora min allra första graviditet så tillåter jag mig samtidigt att vara glad och tänka framåt, så många stunder känns det som att jag svävar på moln. Dessutom friade min sambo till mig i helgen och det var det mest romantiska jag någonsin upplevt, så det ger mig också en så otroligt varm känsla att tänka på att vi både förlovat oss och fått vårt allra första plus inom loppet av en vecka, ja mindre än vecka! 🥰

Tusen tack kära du för hejarop och så fin pepp, jag vill jättegärna fortsätta att följa dig också såklart Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-18 19:16:34 följande:
    Men gud va häftigt och underbart!!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Plus Hann börja bli nervös över att inte hör ifrån dig att det kanske inte skulle ha gått. Nu blev jag så glad!!
    Nej känns inte så, hade man inte få höra de som lyckas så hade allt känts totalt omöjligt, förutom att man önskat dig detta så mkt så får man själv upp hoppet att det kan gå för alla Hjärta
    Åååh men snacka om att ha ett stort hjärta, verkligen ett hjärta av guld! 😭 TACK underbara du för dina fina ord och så himla gulligt att du blev nervös av att jag inte hade hört av mig (förlåt för det, haha) Hjärta Tack också för att du ser det så, att du säger att du önskat det här för mig och att det kan påminna om att inte ge upp hoppet Hjärta Stor kram!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-18 19:30:00 följande:
    Ja inget vidare med klippkort på gynakuten.. Nu har jag varit där 3 gånger. I lördags när det drog igång, i måndags då det försämrats med ett nytillkommet tryck kring smärtan och ökat illamående med det, samt idag pga trycket växt och påverkade andningen på vänstra sidan. Genomgången av flera igen, röntgad etc. En grej hittades idag som inte hittades innan och det var att det ser ut som att den vänstra äggstocken har växt fast mot livmodern med ärrvävnad efter äggplocket. Och troligen en inflammation på det. Den här sammanväxningen vill de helst inte göra ngt åt då kroppen gärna skapar nya om man går in i buken. Ska nu gå på maxdos alvedon och ipren alt naproxen i 7 dagar för att häva inflammationen och förhoppningsvis häva smärtan. Består smärtan så får man göra ny bedömning.

Vickan - glömde säga - vill såklart ha dig kvar här!!
    Nej men fy, det ska ju inte gå åt det hållet nu, hade verkligen önskat att du inte behövt några fler besök på gynakuten och att smärtan skulle försvinna nu 😔 Vad bra att de gjorde en röntgen och såg ärrvävnaden, förstår att det måste göra ont när äggstocken växt fast mot livmodern. Men de menar alltså att smärtan ska gå över när inflammationen är borta? Hoppas att du ska få märka en förbättring nu väldigt snart, jag lider verkligen med dig som ska behöva ha så ont och möta nya problem när du redan stött på så många hinder under den här resan. Tänker på dig Hjärta

Ååh men tack, vad fin du är!!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-19 19:52:22 följande:
    Tack fina du Hjärta 
    Det är en teori att det kan vara inflammerat och därför det gör så ont, då det enligt dom inte borde göra riktigt så här ont som jag har, även om det kan kännas. Så det är en teori. Hoppas den stämmer. De vill såklart undvika operation för att skilja dom åt då det kan bli komplikationer utöver att det ofta skapas nya sammanväxningar i buken snabbt, så kan lika gärna växa ihop direkt igen efteråt. Så ja hoppas på inflammation som släpper så det kan bli bra utan smärtorna och illamåendet {#emotions_dlg.flower}
    Tack Hjärta

Det är du så väl värd! {#emotions_dlg.flower}
    Hej igen fina du! Hjärta Hur har det gått med smärtan, har den minskat något över helgen eller så? Det låter ju klokt då att undvika operation, så får vi hoppas att deras plan hjälper bra nu och att inflammationen släpper. Skickar en stor kram! Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-23 21:40:19 följande:
    Hej o tack detsamma fina du! Hjärta Igår började den att lindras tack o lov! Molar och värker fortfarande hela dagarna, men inte så pass att man blir illamående så fort man rör sig tack o lov. Bara hoppas det kan fortsätta och försvinna helt till slut snart {#emotions_dlg.flower}  Så rädd bara att det kommer vara ngt kroniskt. Och att nästa stimulering kan bli smärtsam pga det. Men hoppas hoppas det kan lätta och gå bra ändå till slut Hjärta
    Fortsättning Solig Hur mår du? Stora kramar tillbaka! Hjärta

Hej fina du! Nu har vi inte skrivit på en vecka, hur har det gått för dig med inflammationen och smärtan? Har du fått börja med nedregleringen enligt plan? Hoppas verkligen att du mår bättre nu och blir kvitt smärtan Hjärta

Vad gullig du är som frågar! Jag är så där klassiskt trött som man hört att man kan bli och har ett rätt intensivt illamående sedan ungefär 1,5 vecka tillbaka, men det är hanterbart och jag är såklart glad att få känna mig gravid Hjärta Har första ultraljudet den 7/11 så det närmar sig, och jag är nervös som tusan! Har ju hört om så många som upptäcker MA först vid ultraljudet, att det inte finns något hjärta som slår, för på tisdag ska jag vara en bit in i vecka 8 (7+5) så då borde man kunna upptäcka hjärtslag om det finns. Nervöst men jag ska försöka att tänka positivt. Hur mår du? Många kramar! Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-11-03 23:22:44 följande:

Smärtan har lindrats sedan vi började med nedregleringen i måndags 🙏. Inte försvunnit men inte lika påtaglig och illamåendet har släppt. Fick idag hem remissbekräftelsen om tid till ultraljudsmottagningen i Malmö, det är 6 månaders väntetid..! Funderar på om man kan begära vårdgaranti och få hjälpen via ngn annan. Läkaren som remitterade trodde ett par månader men att man kunde ringa och jaga på med förhoppning om en tid innan stimuleringen drar igång om 1,5 vecka. Så blir det ju tyvärr inte. Oroad för smärtan som lär komma under stimuleringen. Vi får helt enkelt se hur det går. Vi fick påbörja protokollet enligt plan iallafall! Tack så mycket ❤️ ❤️

Åh så skönt, kämpigt med illamåendet. Hoppas allt ser bra ut, underbart att ultraljudet är snart! 
    Många kramar! ❤️❤️

Jag svarar dig i den här gruppen också 😉 Glad att höra att illamåendet har släppt och att smärtan känns lindrigare åtminstone Hjärta Men det känns ju helt sjukt att det är 6 månaders väntetid till ultraljudsmottagningen! 😱 Så borde det ju inte få vara med vårdgarantin och allt? Jag vet inte alls hur det fungerar, men jag tycker också att du borde få hjälp någon annanstans med kortare väntetid om Malmö har ett halvår! Kolla gärna upp det, jag håller tummarna! Tack också för de peppande orden, jag återkommer med besked efter morgondagens UL Hjärta Går det bra med nässprayen förresten, känner du av några biverkningar av den eller så? Många kramar tillbaka! HjärtaHjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-11-06 18:51:49 följande:
    Tack, jag är så tacksam för det Hjärta
    Ja verkligen, helt otroligt! Läkaren som skickade remissen förväntade sig snarare tid i kanske december men om man ringde och pratade med dom så kanske man kunde få en tid i nov. Känns inte alls möjligt nu. Glömde ringa idag, nytt försök imorgon. Tack så mycket Hjärta
    Ser fram att höra uppdateringen! Hjärta {#emotions_dlg.flower}
    Ja det går bra med nässprayen! Nej inga symtom än alls trots en veckas behandling av 2 veckor totalt, så litegranna orolig såklart för om den verkligen har effekt Oskyldig. Sen berättade mamma att varken hon eller mormor hade särskilt mkt känningar alls av klimakteriet, så kanske därför som jag inte upplever ngt. Sen har jag haft en förkylning gångna veckan, enligt FASS ska det inte påverka upptaget, men ibland har det runnit bak ngt i halsen eller ut genom näsan, så ngn gång har man fått ta en kompletterande spray för säkerhets skull när inte allt hamnar där det ska.. Så ska inte ha blivit för lite tänker och hoppas jag :) 
    Kramar! HjärtaHjärta
    Förstår det, du har ju verkligen mått fruktansvärt dåligt Hjärta Ja men det låter ju bra att ringa idag, jag håller tummarna för att du ska kunna få hjälp snabbare! Skönt att höra att det går bra med nässprayen, det är inte säkert att den brukar ge så mycket symptom heller och som du säger har ju din mamma och mormor inte haft mycket känningar av klimakteriet så Glad Jag är säker på att nässprayen ger effekt även om någon dos då och då skulle rinna fel eller rinna ut. När är det dags för nästa kontroll för att se så att nässprayen gjort sitt? Stor kram! Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-11-08 11:56:55 följande:

Ja fy fasen alltså.. Och inte förväntade man sig att få men/vårdskada på vägen också.. Tack ❤️ Ja hoppas det 🙏. Det är kontroll på onsdag den 15/11 nästa vecka 😊. 

Hur fick det på ditt ultraljud? ❤️

Nu svarar jag här också: tack och lov såg det bra ut på ultraljudet med ett litet pyre som var i precis rätt storlek och med ett hjärta som pickade fint Hjärta Hoppas att det fortsätter så, jag trodde kanske att jag skulle kunna slappna av efter det beskedet men det känns fortfarande tidigt (är i vecka 9 nu, går in i vecka 10 om två dagar). Men det gör man kanske aldrig, slappnar av och slutar oroa sig alltså, när man levt som ofrivilligt barnlös i flera år.

Vad gör de på kontrollen imorgon, kollar så att du är klar med nässprayen och kan börja med sprutorna eller? Glad Känns det okej med smärtorna nu? Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-12-05 16:44:35 följande:

2 st likvärdigt fina 2-dagars fick vi tillbaka i lördags! Så inne på ruvardag 3 idag och jag bara njuter av att äntligen fått komma så här långt Hjärta.
    Fick dock besked i eftermiddags att ingen av våra 4 kvarvarande vidareodlade embryon från dag 2 tog sig till frysen. Inte förvånad, men hoppet hade hunnit gro ngt såklart efter deras positiva tongångar i lördags. 

Ååh Mathilda, nu är du ruvare!! 😍 Äntligen!! Jag är så otroligt glad att du inte blev överstimulerad och att du i detta nu bär på två små embryon som vi hoppas så mycket på! Hjärta Självklart jättetråkigt att det inte gick att frysa några, men huvudsaken är ju att det blev två fina 2-dagars för nu är du ju närmare än någonsin tidigare! Hur mår du? Hjärta
  • Vickan31
    Pollt skrev 2023-12-16 15:57:06 följande:

Åh, Vickan vad roligt!! GRATTIS! Hjärta Hoppas det går bra hela vägen! 

Och Mathilda, vad roligt att du ruvar! Hoppas det går bra! 

Jag har äntligen varit på ett första möte om IVF, så förhoppningsvis börjar vi med ett första försök i slutet av januari! Glad

Pollt: Tusen tack fina du! Hjärta Så glad att höra att ni nu tagit ett steg närmare IVF. Hur känns det? Jag hade blandade känslor såklart, men tyckte mest att det kändes hoppfullt att lägga över ansvaret i händerna på experter och känna att man kommer framåt, så det känns väldigt spännande att ni kanske ska få dra igång redan om en månad! Glad
    Mathilda88 skrev 2023-12-17 11:14:35 följande:
    Både vanligt gravtest (CB och RFSU) och testa tidigt (CB) var negativa idag 😭😭 Hade ändå så himla fin magkänsla att det skulle gå, att iallafall en av de två skulle stanna ❤️
    Mathilda88: Jag är så obeskrivligt ledsen för din skull, jag hittar inga ord som räcker till 💔 Så här skulle det ju inte bli 😔 Önskar att jag kunde ge dig en stor varm kram och på något magiskt sätt göra allting bättre, men eftersom jag inte kan det så hoppas jag att du har nära och kära som kramar om och tar hand om dig ordentligt. Ni var ju närmare än någonsin den här gången med två fina embryon du fick ruva på, så jag hoppas och tror att ni snart når fram till er efterlängtade graviditet och bebis Hjärta
    MalinJ skrev 2023-12-19 10:50:48 följande:

Hej alla,

Jag ?känner? två här inne iaf och det var kul och se er här 😃
    Men till er andra, jag tror jag får ansluta mig här nu om jag fattat det rätt.

Jag och min sambo har försökt få barn i 1 1/2år nu och det går väl inte så jätte bra. Jag blir gravid men det håller sig inte längre än till vecka 5-7 däromkring.
    Jag har alltså haft 2 stycken kemiska, 1 missfall i vecka 5, sedan 1 ofostrig som slutade med abort i vecka 10 då den inte ville avsluta sig själv.
    och nu sist en ofostrig graviditet i livmodern och sedan ett X precis utanför livmodern, och detta fallet är ovanligt och därför missades mitt X. För har man en graviditet i livmodern så får man inte ett X också och därför visste vi inte om den förens äggledaren sprack utav att embryot växte. 

Blev akut ambulans till sjukhus pga buksmärtor från helvetet, förlorade 2l blod och akut operation. Dom gjorde såklart vul direkt när jag kom in och det var inte skönt plus att dom fick göra det på mig liggandes på sängen jag kom in på.

Där misstänkte dom direkt ett X och stor blödning i buken. Trots mängder av morfin (lite mer dos än vad man ska få helst) så hade jag fruktansvärt ont. Blev operation någon timme senare.

Nu är vi tillbaka på och försöka igen!
    Just det! Kanske ska nämna att vi blev godkända fertilitetsutredning innan denna graviditeten, vi hann skicka in alla prover och skulle boka tid för ett besök men då blev jag gravid.

Men efter allt detta så står vi fortfarande kvar och vi ska bli kallade på ett besök efter nyår senast under våren Och då skulle jag få spolas sa dom.
    Men enligt dom så ser alla våra prover bra ut och likaså hans spermier.

Och i och med mitt X nu så kommer jag dessutom få noggrannare koller när jag plussat, tex ett vul direkt i vecka 6 för och se om det är en normal lr ett X igen.
    Tydligen är det lätt och få X igen efter att ha fått det redan. Sa läkaren. 

Så vi står i detta nu och väntar på vårat besök, jag hoppas inte dom tänker vänta för länge för jag är så taggad!
    Vill så gärna bli gravid nu!

Vi ska inte sluta försöka sa dom utan vi ska köra på som vanligt. 

För övrigt, jag blir 38 år i maj och min sambo blir 26 dagen innan mig.
    Det är vårat första barn och som jag sa, längtan är enorm. 

MalinJ: Vad fint att du också hittat hit! Jag hänger kvar här litegrann för att jag vill veta hur det går för alla, och vi har ju följt varandra ett bra tag du och jag så du vet att jag hejar på dig massor! Hjärta

Vill också passa på att önska alla fantastiska kämpar härinne en så fin jul som möjligt! Jag tror och hoppas att 2024 kommer att bli ett mycket bättre år för alla än vad 2023 har varit, och jag är så obeskrivligt glad för all stöttning härifrån Hjärta

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-12-23 05:30:16 följande:
    Tack så mycket finaste du ❤️🙏❤️. Ja vi var tack o lov närmare än nånsin så söker tröst i det i de tyngsta stunderna.. Dessutom inte lyckats sova ordentligt på flera nätter vilket gör en ännu lite extra gråtmild mitt i mensen nu vilket är tufft - hade mysigt under gårdagens kalas för brodern men grät två gånger på toa över avsaknaden av en graviditet då han har två ljuvliga små pojkar på 4 resp knappt 1 år. Både längtar och våndas redan över att umgås med släktens senaste tillskott på julafton, älskade kusinens tre månader gamla pojk ❤️. Måste få sovit mer innan dess, annars blir det jättejobbigt.. 

Har tagit tag i sökandet efter nästa klinik och just specifikt efterfrågat deras kunskaper kring fragmenterade embryon. Vad jag hittills har överraskats över är att de två danska klinikerna jag talat med (Vitanova och Copenhagen Fertility Clinic) direkt efter jag berättat om vår historik (från sambons tidigare missfall till IVFernas fragmenterade embryon) så har båda direkt misstänkt ngt hos sambon. Inte att de kan utesluta äggfaktor, men manlig faktor var tveklöst huvudrollen. De ville båda köra karyotypning på honom, och kunde ta på mig när vi ändå var igång, samt positiva till att prova spermadonator antingen som split (50/50) eller helt på ett äggplock för att kunna göra en utvärdering och förhoppningsvis tydligt resultat av vart vårt problem ligger. Jag känner mig häpen - folk lyssnar för första gången på hela historien!! Tappade hakan i golvet första gången kändes det som 😅. När jag fick liknande svar andra gången så blev jag paff igen, men samtidigt häftigt att det inte bara var en läkares bedömning utan flera med samma syn. Fascinerad när CFC även sa att de ser det mkt hos dom, att kvinnans ägg anklagats för problemet och sen har det visat sig vara problem hos mannen som ej har synts på de sedvanliga proverna. Så bara hoppas att vi kan hitta ett problem som vi kan komma runt och få vår Mathilda-Björn- bebis ❤️❤️❤️
    Mathilda88 skrev 2024-01-04 15:04:14 följande:
    Pratade i förmiddags med en barnmorska på CFC, hon ansåg inte att det behövdes någon karyotypning eller annan utredning utan bara att vi skulle köra på med fler äggplock och att guldägget då skulle dyka upp tillslut med tanke på senaste plocket. Hon var positivt inställd till möjligheterna med att lyckas få fram ngt bra bland alla fragmenterade embryon. Förklarade för henne att jag gärna vill ha ngn form av djupare utredning innan vi går vidare då jag inte vet hur mkt längre min sambo orkar kämpa med detta. Kände inte att jag fick ngt gehör för det utan hon ville bara att jag skulle motivera honom till att chanserna var goda, 25-30% vid varje återföring beräknade hon det som utifrån min ålder och omständigheter. Låter fint men är rädd för att det kan bli flera plock där vi är osäkra och slutar i att sambon inte orkar längre, istället för att kanske kunna veta mer säkert och göra åtgärder från start. Om inte annat så iallafall utesluta så många frågetecken som möjligt även om det är fint av henne att tänka att inte lägga mer pengar än nödvändigt. Hade kunnat köra på med det om vi hade haft bättre resultat och haft konkretare svar på orsak och verkan..

Hoppas du med haft en fin jul och nyår!

Mathilda88: Hej fina du, har tänkt på dig och hur du mår? Hjärta Det gör ju så ont att se hur alla andra (ja, det känns iallafall som alla andra), har det man själv längtar och kämpar så hårt för att få, som t.ex. på kalas så där. Hur gick det på julen med bebisen du skulle träffa då? Glad att höra att du hört av dig till nya kliniker nu, någon av dem kommer att hjälpa er att få ert efterlängtade barn och jag hoppas att det inte ska dröja alltför länge nu. Väldigt intressant det du skriver att båda klinikerna tror att den manliga faktorn är avgörande i ert fall, tänk om de faktiskt kan lyssna och göra någonting annorlunda där så att ni kommer framåt! Man vill ju så gärna veta orsaken för att känna att man går rätt väg i behandlingen, men det var ju knepigt då att barnmorskan på CFC sa att ni inte behöver någon vidare utredning? Vad säger Vitanova? Har ni bestämt er för klinik eller vad händer nu framåt?

Jag vill ju också tro och hoppas att ju fler äggplock ni gör desto större är chansen att ni hittar guldägget, men jag förstår om det känns jobbigt att fortsätta på samma sätt med tanke på tidigare resultat, så det hade ju varit skönt att veta att någonting gjordes annorlunda nästa gång för att förbättra chanserna ytterligare. Vi har ju följt varandra så länge nu Mathilda, och jag är säker på att jag kommer att få följa dig hela vägen till en fullgången graviditet och ert efterlängtade barn Hjärta  

• Vickan31
    Pollt skrev 2023-12-28 16:48:58 följande:

Vickan: Det känns lite både ock! Jag är förväntansfull och glad över att vi kan få hjälp! Men jag är riktigt nervös för sprutorna! Tyst Och jag vet ju att IVF inte är någon garanti för att bli med barn. Men jag är förhoppningsfull! Glad

Har ni fått mycket biverkningar av sprutorna?

Mathilda: Vad skönt att båda klinikerna i Danmark säger samma sak! Hoppas ni kan få hjälp där och att det går bra! Hjärta

Hoppas ni har haft en härlig jul och får ett trevligt nyår! 

Pollt: Ååh jag förstår det, det är ju såklart blandade känslor men hoppas att hoppet känns större och att du ser det som någonting positivt trots allt Hjärta Har du fått något datum för sprutstart? Tror du att du kommer att ta sprutorna själv? Jag hade inga biverkningar av sprutorna, mer än att en av sorterna kunde ge en svidande rodnad en kort stund efteråt ibland, men ingenting annat. Jag vet att det kan vara väldigt individuellt och säkert olika beroende på hur stor dos man får, men jag mådde precis som vanligt och varierade mellan att ta sprutorna själv eller att vissa dagar få hjälp av min sambo eller min syster, vilket jag tycker känns lite fint att även hon var med så tidigt i processen som blivande moster Glad Hoppas att du ska känna lika lite av biverkningarna som jag gjort, och det ska bli spännande att följa hur det går för dig! Hjärta

• Vickan31
    MalinJ skrev 2024-01-16 11:43:05 följande:

Hej alla,

Nu har vi fått vårat första besök inbokat den 27e februari, fick egentligen en tid den 7e men fick boka om för att jag låg lite fel i min cykel då. Precis haft ägglossning då nämligen.

På besöket kommer vi gå igenom alla våra prover mer specifikt, vi har bara fått höra att all prover är bra men inget mer än så.
    Jag kommer även få spolas vilket är med blandade känslor eftersom alla upplever det olika, vissa känns det knappt på medans andra får ont som fasen. 

Jag som redan har problem med att dom pysslar där nere ibland är livrädd men ser samtidigt fram emot det. Äntligen är det igång.

Och som hon sa när detta blev bestämt så blir vi inte gravida efter spolningen så kommer vi bli godkända IVF.

Fattar knappt att vi får börja redan, att det äntligen händer något. Som man väntat! 

Idag är jag på äl+9, så det fanns ingen tid tidigare så därför får vi vänta ut lite men fan, det är drygt en månad och lite till. Det är ingenting, jag var beredd på att dom skulle återkomma med en tid under våren. 

MalinJ: Vilka glada nyheter att ni har fått en tid nästa månad! Så bra att de ska gå lite mer på djupet och att ni, om ni inte blivit gravida efter spolningen, kommer att bli godkända för IVF då. Det känns alltid mer hoppfullt när det händer någonting med vården tycker jag, för att kanske få lite mer klarhet och hjälp Hjärta
    Mathilda88 skrev 2024-01-09 19:03:45 följande:
    Hej fina du! Hjärta Jo jag mår fint tack Hjärta Hur mår du?
    Julen gick fint, bebisen var väldigt skrikig och inte riktigt på humör, så var lättare att distansera sig när man såg hur tufft det kan vara att ha bebis. Fick myst lite också! Så jättefin jul Hjärta 

Ja visst är det intressant! Känns väldigt lovande! Om inte annat så i alla fall finns ett intresse för att försöka utesluta att där är problem och komma vidare! 

Har haft kontakt med Vitanova. Triangeln, Copenhagen Fertility Center och Sellmer som jag har fått återkoppling och förslag på olika behandlingsupplägg. Haft kontakt med CVL men inte med en läkare än. Olga-kliniken har seminarie i Malmö 18/1 så tänkt gå dit och planerat in att få rådgivning då samtidigt av en av deras läkare.

- CFC rekommenderar Menopur 150 i kort protokoll med mål på 5 ägg ut. Inget behov av karyotypning. De föreslår 3-pack, men kan även börja med 1 försök och konvertera till 3-pack sen. ICSI.

- Vitanova rekommenderar kort protokoll med Menopur. Karyotypning innan. Göra split med 50/50 sambons sperma och donator-sperma, återföring på dag 3 eller 5. Om färre än 8 ägg ut - enbart donatorsperma. ICSI. 

- Triangeln rekommenderar kort protokoll. Göra karyotypning då de uppgav att det inte var ngt ovanligt fel som de fann hos sitt klientel, att det är vanligare än man tror. 

- Sellmer rekommenderade långt protokoll med Synarela, Fostimon 150 och Menopur 75. Split med 50/50 sambons/donatorns sperma, ICSI. Läkaren hade läst på värdena ordentligt i våra sperma-analyser och Danmark har andra, lägre gränser än Sverige. DNA-fragmenteringen som ligger på 19% var ok i Sverige (<25%), men högt i Danmark (<15%). Även morfologin var på gränsen till ej godkänd på 4%, vilket de aldrig sagt i Sverige utan där sa man bara att det ser bra ut. För att försöka optimera sambons sperma så vill de genomföra TESA på honom för att bla sänka mängden fragmentering ordentligt. De har gjort det en hel del med bra resultat. I samband med befruktningen rekommenderar de att tillsätta calciumjon, som boost då ägg och sperma tydligen kan ge ifrån sig det. Genomföra ett försök och utvärdera resultatet från det innan vi går vidare - om vi lyckas få rätt på våra egna gemeter eller om donation av ena eller andra delen. Doktorn såg ingen mening med karyotypning i dagsläget. Ville vi ta det så får vi, men inget läkaren ansåg nödvändigt. 

Kände ett stort förtroende för Sellmer efter deras grundliga genomgång och förslag på optimeringar som skulle kunna passa vår situation. Så därför har vi valt dom! De enda som var intresserade av långt protokoll också av klinikerna. Hade dessutom cykeldag 20 i söndags under mötet, och om vi ville gå med deras plan så kunde vi få börja med Synarela igår - vilket vi har gjort!! Känns så skönt att vara på gång igen. En plan och försök till uteslutningsmetod! 

Nu är jag igång med sprayen och även att söka efter klinik som kan översätta de danska recepten för oss här i Skåne.. Fått 5 nej hittills.. Hoppas på bättre lycka imorgon! Är beredd att åka lite längre också om man hittar på annan ort. Hörde om en klinik i Stockholm som gick om man flög upp, undersöktes och fick recepten, sen räckte det med telefonkontakt för kommande recept. Så finns med som plan C, men minns inte vilken klinik det var. 

Mathilda88: Hej fina du, hur mår du nu? Hjärta Är det bättre med sömnen och så? Verkligen bra kämpat med alla barn- och bebismöten, de gör så ont i hjärtat men jag blev glad att det ändå gick bra med julafton och att du fått uppleva fina stunder också. Otroligt intressant vad de här danska, privata klinikerna säger och vad de kan undersöka om man jämför med den hjälp man fått via landstinget där det känns mer som en basutredning för lite ytligare och tydligare saker men liksom inte på djupet. Så spännande att ni valt klinik nu och redan kommit igång dessutom! Glad Men så frustrerande att det ska vara så svårt att hitta någon som kan ordna receptomskrivning! Hur ser tidsplanen ut nu? Härligt att det blev det långa protokollet, det kändes ju som att det gav bättre effekt Glad Jag kanske inte skriver här så ofta men jag tänker på dig ska du veta!
    Pollt skrev 2024-01-14 10:11:38 följande:

Vickan: Jo men det känns mest bra och positivt! Jag är så redo att komma igång! Men är ju såklart samtidigt lite nervös och rädd.. 
    Min sambo kommer nog få ge mig sprutorna i början. Jag har inte kommit så långt i min kbt att jag har börjat sticka mig själv.. Men jag har fått stick i magen och blev förvånad över hur lite det kändes! Sen kanske det känns mer när man ska ta spruta och ibland flera sprutor varje dag, men jag hinner nog vänja mig, hoppas jag! Tyst  
    Jag ska börja med sprutorna nu i slutet på januari Glad 
    Vad skönt att du fick så lite biverkningar! Och jättefint att din syster hjälpte dig i den delen av processen! Hjärta

Pollt: Vad härligt att höra att du har den inställningen, jag är övertygad om att det kommer att gå bra med sprutorna och allt Glad Perfekt att din sambo kan hjälpa dig med sprutorna, det är ju fint för ens partner att få vara delaktig i det också tycker jag, precis som att min syrra fick ge mig ett par sprutor som sagt Glad Du får jättegärna uppdatera med hur det går när du börjat med sprutorna, nära nu ändå och jag håller tummarna stenhårt för dig! Hjärta
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2024-01-19 23:38:26 följande:

Hej fina! Hjärta Jo jag mår bra utöver lite huvudvärk till och från sista dagarna - troligen pga Synarelan och en mindre förkylning med viss hosta. Ja sömnen är bra efter att äggplocken är utförda och med hjälp av akupunktur under tiden av stimuleringen och mindfulness. 
    Tack så hemskt mkt Hjärta. Ja det lindrar oron att få mer kött på benen och plan B för framtiden. Ja visst är det fascinerande. Och igårkväll var jag på seminarie för Olga-kliniken. Intressant att lyssna på och framförallt att få den individuella konsultationen efteråt. Hade turen att få prata med en embryolog angående vårt fall. Jag som har äggdonation nära till i tankarna var rätt inställd på att de skulle på snabbt in på det spåret eftersom de är kända för att vara förespråkare för det. Men tvärtom. De tyckte att jag hade en bra ålder, bra amh och hennes sammanställning var i kort drag att vi inte är ett komplicerat fall utan hon såg goda möjligheter till att med ett annat upplägg av protokoll så skulle de kunna lösa det! Då de kör på FET och inte ET så kan man ex börja stimuleringen efter ägglossningen för att på så vis få en annan respons från äggen som kan vara gynnsam. Stimulera längre för att få i stort sett alla stora o mogna (längre än man kan göra som vid ET då livmoder-slemhinnan då är för gammal för att ta emot ett färskt embryo). Upplägget känns lovande och lockande att prova, men är långt att åka, mkt pengar och dessutom skattar dom till Ryssland vilket bidrar indirekt till kriget. Så frågan är om det finns fler kliniker som kör som dom? 

Har fått löst med recepten! Fick ta en tur och returresa till Göteborg för det men nu är det fixat, så tacksam! m jag ska prova denna gången är bra för äldre kvinnor, får se om det kan hjälpa äggen. Börjar med det plus Menopur på tisdag efter VUL! 

Härligt att höra att du överlag mår rätt bra, men jobbigt med huvudvärken och förkylningen. Så bra att du går på både akupunktur och mindfulness! Alltid bra med en plan B, och Olgakliniken låter ju helt klart intressant med nya idéer och så värdefullt att du fick en konsultation med en embryolog! Det låter ju som att både den personen och de danska klinikerna ser goda chanser för dina ägg, och jag hoppas att Sellmer hjälper er att bli gravida nu under våren så att ni inte ens behöver tänka på en reservplan Hjärta Ååh men vad skönt att det löste sig med recepten! Spännande att prova något nytt och att ultraljudet närmar sig med stormsteg! Ser fram emot fler uppdateringar från dig och håller som alltid tummarna stenhårt Hjärta
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023