Utredning/insemination/ivf 2023
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Jag fick precis en återbudstid till lämplighetsbedömningen vi måste göra pga att vi behöver donator. Så vi ska till kliniken i nästa vecka och träffa kurator och därefter få en läkartid. Känns skönt att det händer något nu iaf😊
Men nu har jag börjat oroa mig över att de ska hitta ett skäl att inte godkänna oss för donation istället😅
Den eviga väntan på bim.. Första gången med ovitrelle för min del, jag brukar börja smygtesta innan men det kan jag ju inte nu. Vilken dag kan man säga att hcg gått ut kroppen ?
Jag är ovanligt trött också, misstänker biverkning från sprutan..
Idag har jag varit på gynakuten - igen, för femtioelfte gången typ. Kan inte ens minnas hur många gånger jag varit där nu sedan vår IVF-resa började... Hade mitt äggplock för 6 veckor och en dag sedan (fre den 1 sept). Har sen dess haft problem med ont i vänster äggstock en till ett par gånger per dag, allt från 15 min till 2,5 h långa episoder, milt till starkare molvärk/smärta. Har inte kunnat sova på höger sida förrän i tisdags. Hade en skarp attack för två veckor sen men släppte efter 2,5h. Mensen kom i förrgår imorse, det påverkade ingenting negativt. Men igår förmiddags vid kl.10 började det mola, som vanligt, men sen har det sakta eskalerat efterföljande dygnet. Idag kunde jag inte mocka stallet eller gå ut med hunden en promenad utan att smärtan ökade markant och jag blev illamående. Skrev till RMC igår em, de ringde idag och tyckte att det nog var klokast att åka in och kolla upp. Åkte in, men pga enbart en läkare på plats som hade fullt upp på förlossningen och jag är cirkulatoriskt stabil samt ingen infektionstecken, så skickades jag hem med en kallelse att återkomma på måndag morgon för undersökning. Förutom om jag blir sämre såklart.. Full förståelse, känns såklart bara nedslående att efter 6 veckor med ont, först bara fått till mig från RMC att 4-5 veckor är normalt - och nu när man blir sämre så vinkas man bort igen. Denna bergodalbana, var precis peppad, nu uppgiven igen.
Det här känns jätteoverkligt att skriva, men jag har fått mitt livs första positiva graviditetstest! Efter två års försök (eller sammanlagt fyra år om man räknar försöken med mitt ex) så gjorde vi ju en IVF med en färsk återföring i maj och nu en frysåterföring i oktober som verkar ha tagit sig
Jag är så rädd att någon ska uppleva det här som smärtsamt och att jag kastar det här graviditetsbeskedet i ansiktet på er som fortfarande kämpar, men jag vill samtidigt dela det här med er eftersom många av oss följts åt så himla länge och har verkligen väntat på att den här dagen skulle komma. Jag tror och hoppas att alla ska få sina efterlängtade barn till slut, men vägen dit är oerhört orättvis och tuff för oss som kämpat i flera år med utredningar och olika behandlingar. Tack för att ni finns!
Vickan! Jag har inte varit så aktiv (skrivit) på Familjeliv på senaste tiden men jag erkänner att jag typ varit inne och läst dagligen, enbart för att se hur det går för dig och er andra som jag varit i kontakt med i den här tråden.
Och äntligen äntligen äntligen fick jag läsa det jag hoppats på att få läsa - GRATTIS ❤️
Så otroligt glad för din skull och så mycket glädje och pepp som du ger och har gett oss andra så vill jag bara säga att du har gjort dig så otroligt välförtjänt av detta plus. Det har givetvis alla som kämpar på, men jag vill att du ska förstå att du inte behöver ha dåligt samvete över att dela med dig av beskedet. Du förtjänar det så
väl, dels på grund av hur länge ni kämpat och dels på grund av all positivitet du sprider ❤️
Jag vet hur det känns i början, glädjen blandas med konstant oro och analysering av minsta lilla. Men försök njuta och våga tro på att det här kommer gå vägen. Det är er tur nu!! PUPO! ❤️
Jag skickar alla hejarop jag bara kan och ser fram
emot att följa dig på resan, även om jag gör det lite i bakgrunden. Det här kommer gå bra!! ❤️💪🏼
Smärtan har lindrats sedan vi började med nedregleringen i måndags 🙏. Inte försvunnit men inte lika påtaglig och illamåendet har släppt. Fick idag hem remissbekräftelsen om tid till ultraljudsmottagningen i Malmö, det är 6 månaders väntetid..! Funderar på om man kan begära vårdgaranti och få hjälpen via ngn annan. Läkaren som remitterade trodde ett par månader men att man kunde ringa och jaga på med förhoppning om en tid innan stimuleringen drar igång om 1,5 vecka. Så blir det ju tyvärr inte. Oroad för smärtan som lär komma under stimuleringen. Vi får helt enkelt se hur det går. Vi fick påbörja protokollet enligt plan iallafall! Tack så mycket ❤️ ❤️
Åh så skönt, kämpigt med illamåendet. Hoppas allt ser bra ut, underbart att ultraljudet är snart!
Många kramar! ❤️❤️
Ja fy fasen alltså.. Och inte förväntade man sig att få men/vårdskada på vägen också.. Tack ❤️ Ja hoppas det 🙏. Det är kontroll på onsdag den 15/11 nästa vecka 😊.
Hur fick det på ditt ultraljud? ❤️
2 st likvärdigt fina 2-dagars fick vi tillbaka i lördags! Så inne på ruvardag 3 idag och jag bara njuter av att äntligen fått komma så här långt .
Fick dock besked i eftermiddags att ingen av våra 4 kvarvarande vidareodlade embryon från dag 2 tog sig till frysen. Inte förvånad, men hoppet hade hunnit gro ngt såklart efter deras positiva tongångar i lördags.
Åh, Vickan vad roligt!! GRATTIS! Hoppas det går bra hela vägen!
Och Mathilda, vad roligt att du ruvar! Hoppas det går bra!
Jag har äntligen varit på ett första möte om IVF, så förhoppningsvis börjar vi med ett första försök i slutet av januari!
Hej alla,
Jag ?känner? två här inne iaf och det var kul och se er här 😃
Men till er andra, jag tror jag får ansluta mig här nu om jag fattat det rätt.
Jag och min sambo har försökt få barn i 1 1/2år nu och det går väl inte så jätte bra. Jag blir gravid men det håller sig inte längre än till vecka 5-7 däromkring.
Jag har alltså haft 2 stycken kemiska, 1 missfall i vecka 5, sedan 1 ofostrig som slutade med abort i vecka 10 då den inte ville avsluta sig själv.
och nu sist en ofostrig graviditet i livmodern och sedan ett X precis utanför livmodern, och detta fallet är ovanligt och därför missades mitt X. För har man en graviditet i livmodern så får man inte ett X också och därför visste vi inte om den förens äggledaren sprack utav att embryot växte.
Blev akut ambulans till sjukhus pga buksmärtor från helvetet, förlorade 2l blod och akut operation. Dom gjorde såklart vul direkt när jag kom in och det var inte skönt plus att dom fick göra det på mig liggandes på sängen jag kom in på.
Där misstänkte dom direkt ett X och stor blödning i buken. Trots mängder av morfin (lite mer dos än vad man ska få helst) så hade jag fruktansvärt ont. Blev operation någon timme senare.
Nu är vi tillbaka på och försöka igen!
Just det! Kanske ska nämna att vi blev godkända fertilitetsutredning innan denna graviditeten, vi hann skicka in alla prover och skulle boka tid för ett besök men då blev jag gravid.
Men efter allt detta så står vi fortfarande kvar och vi ska bli kallade på ett besök efter nyår senast under våren Och då skulle jag få spolas sa dom.
Men enligt dom så ser alla våra prover bra ut och likaså hans spermier.
Och i och med mitt X nu så kommer jag dessutom få noggrannare koller när jag plussat, tex ett vul direkt i vecka 6 för och se om det är en normal lr ett X igen.
Tydligen är det lätt och få X igen efter att ha fått det redan. Sa läkaren.
Så vi står i detta nu och väntar på vårat besök, jag hoppas inte dom tänker vänta för länge för jag är så taggad!
Vill så gärna bli gravid nu!
Vi ska inte sluta försöka sa dom utan vi ska köra på som vanligt.
För övrigt, jag blir 38 år i maj och min sambo blir 26 dagen innan mig.
Det är vårat första barn och som jag sa, längtan är enorm.
Mathilda88: Hej fina du, har tänkt på dig och hur du mår? Det gör ju så ont att se hur alla andra (ja, det känns iallafall som alla andra), har det man själv längtar och kämpar så hårt för att få, som t.ex. på kalas så där. Hur gick det på julen med bebisen du skulle träffa då? Glad att höra att du hört av dig till nya kliniker nu, någon av dem kommer att hjälpa er att få ert efterlängtade barn och jag hoppas att det inte ska dröja alltför länge nu. Väldigt intressant det du skriver att båda klinikerna tror att den manliga faktorn är avgörande i ert fall, tänk om de faktiskt kan lyssna och göra någonting annorlunda där så att ni kommer framåt! Man vill ju så gärna veta orsaken för att känna att man går rätt väg i behandlingen, men det var ju knepigt då att barnmorskan på CFC sa att ni inte behöver någon vidare utredning? Vad säger Vitanova? Har ni bestämt er för klinik eller vad händer nu framåt?
Jag vill ju också tro och hoppas att ju fler äggplock ni gör desto större är chansen att ni hittar guldägget, men jag förstår om det känns jobbigt att fortsätta på samma sätt med tanke på tidigare resultat, så det hade ju varit skönt att veta att någonting gjordes annorlunda nästa gång för att förbättra chanserna ytterligare. Vi har ju följt varandra så länge nu Mathilda, och jag är säker på att jag kommer att få följa dig hela vägen till en fullgången graviditet och ert efterlängtade barn
Vickan: Det känns lite både ock! Jag är förväntansfull och glad över att vi kan få hjälp! Men jag är riktigt nervös för sprutorna! Och jag vet ju att IVF inte är någon garanti för att bli med barn. Men jag är förhoppningsfull!
Har ni fått mycket biverkningar av sprutorna?
Mathilda: Vad skönt att båda klinikerna i Danmark säger samma sak! Hoppas ni kan få hjälp där och att det går bra!
Hoppas ni har haft en härlig jul och får ett trevligt nyår!
Pollt: Ååh jag förstår det, det är ju såklart blandade känslor men hoppas att hoppet känns större och att du ser det som någonting positivt trots allt Har du fått något datum för sprutstart? Tror du att du kommer att ta sprutorna själv? Jag hade inga biverkningar av sprutorna, mer än att en av sorterna kunde ge en svidande rodnad en kort stund efteråt ibland, men ingenting annat. Jag vet att det kan vara väldigt individuellt och säkert olika beroende på hur stor dos man får, men jag mådde precis som vanligt och varierade mellan att ta sprutorna själv eller att vissa dagar få hjälp av min sambo eller min syster, vilket jag tycker känns lite fint att även hon var med så tidigt i processen som blivande moster
Hoppas att du ska känna lika lite av biverkningarna som jag gjort, och det ska bli spännande att följa hur det går för dig!
Hej alla,
Nu har vi fått vårat första besök inbokat den 27e februari, fick egentligen en tid den 7e men fick boka om för att jag låg lite fel i min cykel då. Precis haft ägglossning då nämligen.
På besöket kommer vi gå igenom alla våra prover mer specifikt, vi har bara fått höra att all prover är bra men inget mer än så.
Jag kommer även få spolas vilket är med blandade känslor eftersom alla upplever det olika, vissa känns det knappt på medans andra får ont som fasen.
Jag som redan har problem med att dom pysslar där nere ibland är livrädd men ser samtidigt fram emot det. Äntligen är det igång.
Och som hon sa när detta blev bestämt så blir vi inte gravida efter spolningen så kommer vi bli godkända IVF.
Fattar knappt att vi får börja redan, att det äntligen händer något. Som man väntat!
Idag är jag på äl+9, så det fanns ingen tid tidigare så därför får vi vänta ut lite men fan, det är drygt en månad och lite till. Det är ingenting, jag var beredd på att dom skulle återkomma med en tid under våren.
Vickan: Jo men det känns mest bra och positivt! Jag är så redo att komma igång! Men är ju såklart samtidigt lite nervös och rädd..
Min sambo kommer nog få ge mig sprutorna i början. Jag har inte kommit så långt i min kbt att jag har börjat sticka mig själv.. Men jag har fått stick i magen och blev förvånad över hur lite det kändes! Sen kanske det känns mer när man ska ta spruta och ibland flera sprutor varje dag, men jag hinner nog vänja mig, hoppas jag!
Jag ska börja med sprutorna nu i slutet på januari
Vad skönt att du fick så lite biverkningar! Och jättefint att din syster hjälpte dig i den delen av processen!
Hej fina! Jo jag mår bra utöver lite huvudvärk till och från sista dagarna - troligen pga Synarelan och en mindre förkylning med viss hosta. Ja sömnen är bra efter att äggplocken är utförda och med hjälp av akupunktur under tiden av stimuleringen och mindfulness.
Tack så hemskt mkt . Ja det lindrar oron att få mer kött på benen och plan B för framtiden. Ja visst är det fascinerande. Och igårkväll var jag på seminarie för Olga-kliniken. Intressant att lyssna på och framförallt att få den individuella konsultationen efteråt. Hade turen att få prata med en embryolog angående vårt fall. Jag som har äggdonation nära till i tankarna var rätt inställd på att de skulle på snabbt in på det spåret eftersom de är kända för att vara förespråkare för det. Men tvärtom. De tyckte att jag hade en bra ålder, bra amh och hennes sammanställning var i kort drag att vi inte är ett komplicerat fall utan hon såg goda möjligheter till att med ett annat upplägg av protokoll så skulle de kunna lösa det! Då de kör på FET och inte ET så kan man ex börja stimuleringen efter ägglossningen för att på så vis få en annan respons från äggen som kan vara gynnsam. Stimulera längre för att få i stort sett alla stora o mogna (längre än man kan göra som vid ET då livmoder-slemhinnan då är för gammal för att ta emot ett färskt embryo). Upplägget känns lovande och lockande att prova, men är långt att åka, mkt pengar och dessutom skattar dom till Ryssland vilket bidrar indirekt till kriget. Så frågan är om det finns fler kliniker som kör som dom?
Har fått löst med recepten! Fick ta en tur och returresa till Göteborg för det men nu är det fixat, så tacksam! m jag ska prova denna gången är bra för äldre kvinnor, får se om det kan hjälpa äggen. Börjar med det plus Menopur på tisdag efter VUL!