• Anonym (Bedragen 2020)

När går det över? Hur gör man efter otroheten?

Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes. 

Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande. 

Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av? 

• Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-21 10:59:00 följande:
    Det där med att förlöjliga det får du själv hålla på med. Inget jag sysslar med. Däremot måste det vara tillåtet att jämföra hur olika händelser kan påverka människor. En viss promille av mänskligheten blir säkert lika traumatiserad av en otrohet som av att se sin mamma våldtas, eller sin familj mördad.

Det hindrar inte att majoriteten av mänskligheten INTE blir lika traumatiserad av otrohet som av ovan nämnda saker.

Självklart om du tänker efter lite.
    OK då är det såklart ok att springa runt och bedra, såra och förnedra sin partner?... typ, äh, vadå, det hade ju varit värre att mörda fanskapet så då är ju otrohet helt ok... 

Resonerar du likadant i allt? Om någon ger dig en smäll så är det ok för det hade varit värre om personen mördat dig?
  • Anonym (jaha)
    Det enda som är självklart här är att dina försök att förringa och normalisera otrohet med löjliga argument om att det finns värre saker är oerhört löjliga.

För även om det är så att få blir traumatiserade av otrohet så är det ju ÄNDÅ extremt jävla svinaktigt att behandla människor som ska föreställas stå en nära och som litar på dig på det sättet och ta risken att de blir traumatiserade... eller?
  • Ordinär Man
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-21 00:25:20 följande:

@Ordinär man. Varsågod! Här ges du vår trådskapare Anonym (Bedragen 2020) s fallbeskrivning (en kort replik på vår input). Om du följt med och faktiskt läst (tycks inte så) framgår av TS att han varit med om mycket i sina dagar, men att otrohetsupplevelsen är det absolut värsta han varit med om. Inledningsvis hävdar TS om det här att bli traumatiserad eller inte följande: att det är just det jag blev. TS blev traumatiserad av erfarenheten, något vi alla behöver ta in. 

Det känns märkligt när du uppenbarligen vill tramsa om och förringa ett sedan länge klarlagt och vedertaget begrepp! Att förneka en medmänniskas upplevelser känns helt fel.

När vår TS föreslår oss avstå jämföra hit och dit eller komma med relativiseringar, eftersom det hjälper honom föga, tycks du vilja ignorera det helt och hållet. Vad beror det agerandet på hos dig?  

Anonym (Bedragen 2020) skrev 2022-11-13 11:21:52 följande:

TS här. Stort tack för alla kloka inlägg. Det här med att bli traumatiserad eller inte, så vill jag bestämt hävda att det är just det jag blev. Jag har varit med om mycket i mina dagar, men den här händelsen är bland det absolut värsta jag varit med om. Att jämföra hit och dit och komma med relativiseringar hjälper ju föga, jag mår inte bättre för det. 

Att investera i en annan människa som man älskar, över lång tid, och sedan bli bedragen, det är så otroligt mycket som går sönder där. 

Men vi kämpar på.

Tyvärr är det du som tramsar genom att försöka hissa upp dina erfarenheter som posttraumatiskt stressyndrom. Ja, det är ett hån mot de faktiskt har det. Som jag påpekade lider den bedragna med all sannolikhet av fix idé och tvångstankar. Beklagar att det har lägre status. Men få till en psykiatriker så får du se.

Nej, du sätter inte dina egna psykiatriska diagnoser. Särskilt inte sådana allvarliga som PTSD. Inte heller är det fel att ifrågasätta din eller TS självdiagnostisering.

Annars kan jag påstå att jag blev traumatiserad när min fina cykel blev stulen. För vem är förneka mina upplevelser???
  • Anonym (Gylf)
    Det där med att förlöjliga det får du själv hålla på med. Inget jag sysslar med. Däremot måste det vara tillåtet att jämföra hur olika händelser kan påverka människor. En viss promille av mänskligheten blir säkert lika traumatiserad av en otrohet som av att se sin mamma våldtas, eller sin familj mördad.

Det hindrar inte att majoriteten av mänskligheten INTE blir lika traumatiserad av otrohet som av ovan nämnda saker.

Det stämmer att jag ville förlöjliga dig Pirribyxan genom att komma ut som Gylf. Det stämmer också att många klarar av otrohet bra. Det är absolut tillåtet att göra jämförelser, men jag tänker att det blir att förlöjliga när man jämför på det sätt du gör. 
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-21 11:09:12 följande:
    Det enda som är självklart här är att dina försök att förringa och normalisera otrohet med löjliga argument om att det finns värre saker är oerhört löjliga.
    Är det "löjligt" att man kan tycka att det finns värre saker än otrohet? Drömmer
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-21 11:15:53 följande:
    Är det "löjligt" att man kan tycka att det finns värre saker än otrohet? Drömmer
    Ja det är oerhört löjligt att försöka förringa och normalisera svinaktigt beteende som orsakar andra människor lidande genom att hänvisa till värre saker. Tomte
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-21 11:20:43 följande:
    Ja det är oerhört löjligt att försöka förringa och normalisera svinaktigt beteende som orsakar andra människor lidande genom att hänvisa till värre saker. Tomte
    Jamen så bra! Då kan ju alla människor tycka att deras egna problem alltid är värst. Skit i dom döende barnen i Ukraina, jag har minsann blivit bedragen. Tyck synd om mig nu!
  • molly50

Jag tvivlar inte på att många klarar av att hantera otrohet på ett bra sätt.
    Men det tar ju inte bort det faktum att många andra känner sig traumatiserade av otrohet.
    Så varför frånta dessa människor rätten att känna som de gör genom att hävda att det finns värre saker?
    Ja,det gör det.
    Men det betyder inte att man inte kan må fruktansvärt dåligt av att bli bedragen.
    Så jag tycker det är onödigt att förringa andras känslor. 
    Vi är alla olika och hanterar kriser på olika sätt. 
  • Anonym (Gylf)
    molly50 skrev 2022-11-21 11:56:45 följande:
    Jag tvivlar inte på att många klarar av att hantera otrohet på ett bra sätt.
    Men det tar ju inte bort det faktum att många andra känner sig traumatiserade av otrohet.
    Så varför frånta dessa människor rätten att känna som de gör genom att hävda att det finns värre saker?
    Ja,det gör det.
    Men det betyder inte att man inte kan må fruktansvärt dåligt av att bli bedragen.
    Så jag tycker det är onödigt att förringa andras känslor. 
    Vi är alla olika och hanterar kriser på olika sätt. 
    Bra och självklar input, (som ofta Molly50) 
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?