Anonym (Gylf) skrev 2022-11-21 10:35:08 följande:
Här har jag en synpunkt som jag brukar framföra. Det värsta som drabbat dig i livet kan ändå traumatisera den som haft det relativt lätt. Man kan alltså få trauma till följd av i andras ögon ganska små saker. Jag minns en deltagare i Gifta vid första ögonkastet som inte kommit över en flytt hans familj gjort som barn. Även om han växte upp i ett gulligt radhusområde kunde det inte jämföras med livet i stort hus på landet.
Otrohet kan krossa drömmar, det är ett svek, att se det grafiskt genom att komma på någon när det händer kan bränna sig fast på näthinnan och komma upp som flashbacks och mardrömmar. Visst kan man ägna sig åt att förlöjliga och förminska den som blir traumatiserad av relativt små saker men det tar inte bort traumat och hjälper ingen. Kanske känns det bättre i den som bär på ett trauma som objektivt sett är större att få förlöjliga så.
Det där med att förlöjliga det får du själv hålla på med. Inget jag sysslar med. Däremot måste det vara tillåtet att jämföra hur olika händelser kan påverka människor. En viss promille av mänskligheten blir säkert lika traumatiserad av en otrohet som av att se sin mamma våldtas, eller sin familj mördad.
Det hindrar inte att majoriteten av mänskligheten INTE blir lika traumatiserad av otrohet som av ovan nämnda saker.
Självklart om du tänker efter lite.