Anonym (Bedragen 2020) skrev 2022-11-13 11:21:52 följande:
TS här. Stort tack för alla kloka inlägg. Det här med att bli traumatiserad eller inte, så vill jag bestämt hävda att det är just det jag blev. Jag har varit med om mycket i mina dagar, men den här händelsen är bland det absolut värsta jag varit med om. Att jämföra hit och dit och komma med relativiseringar hjälper ju föga, jag mår inte bättre för det.
Att investera i en annan människa som man älskar, över lång tid, och sedan bli bedragen, det är så otroligt mycket som går sönder där.
Men vi kämpar på.
Tack själv för ditt delande.
Ja, den bedragne kan i vissa fall utveckla symptom på ångest, depression och PTSD (i olika grad såklart) efter upplevelsen av en partners otrohet. I USA har forskningen kommit längre med sitt Post Infidelity Stress Disorder.
Men exakt som du säger hjälper alla jämförelser av begrepp hit och dit föga. Och att investera i en annan människa man älskar över tid och bli bedragen är en mycket smärtsam upplevelse. Sveket känns av ända in i hjärteroten men lindras lyckligtvis med tiden. Att ta hand om sig själv med bra kost, lätt motion och bejaka sin återhämtning är viktiga hörnstenar. Utöver de avgörande samtalen inom parrelationen, som med fördel kompletteras med det professionella samtalet hos en familjeterapeut. Ibland kan individuella samtal passa bäst. Det kan oxå kännas gott att göra roliga saker tillsammans som ni båda gillar.
Det låter positivt att ni kämpar på.
Varmt lycka till på er resa!