• Anonym (Bedragen 2020)

När går det över? Hur gör man efter otroheten?

Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes. 

Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande. 

Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av? 

• Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?
  • Anonym (Kimchi)

Terapi och parterapi. Gör upp om otroheten. Om du ska vara kvar i relationen som du vill får du hacka i dig hennes otrohet. Finns acceptans och fokusera på att skapa en så bra relation som möjligt. Du måste lämna det bakom dig och inte hålla henne ansvarig för det varje gång ni blir osams. Öppet eller bara i din tanke. Om du vill må bra och ha ett fungerande äktenskap är du tvungen att göra upp med dina demoner. Det är ett feltänk hos dig. Du har valt det själv och mår därför dåligt.
    Hon har ju uppenbarligen gått vidare ifrån sitt feltramp och lever fortfarande med dig. Det säger väl någonting det också.  Mitt tyckande gäller oavsett om det är en man eller kvinna. 

• Anonym (jaha)
    Core skrev 2022-11-06 22:53:36 följande:

Jag vet inte om du försöker antyda att jag är en av dessa otrogna personer, men så är inte fallet. Skithögar ja, men blanda inte ihop begreppen. Livet är ett jävla trauma, otrohet sänker människor och splittrar familjer, men det är fortfarande inte misshandel.

Jag vart för ett gäng år sedan diagnoserad ptsd efter en turbulent barndom, så jag vet vad ett jävla trauma är. Blev bedragen för länge sedan också, och visst kan den känslomässiga stormen vara svår, men att jämföra det med ett äkta trauma är patetiskt.

en otrohet har du makten att processa på ett annat sätt, det är på sin höjd ett känslomässigt trauma, men ingenting som ett riktigt. I skulle du prova att gå igenom de psykosliknande episoder äkta trauma lämnar efter sig skulle en deprission efter otrohet vara en smekmånad att gå igenom.

Trauma skapas när den psykiska och fysiska påfrästningen inte kan hanteras av sina sinnen, för mycket händer på några sekunder. Det är som en atomladdning som bränner av i skallen på dig, och lämnar permanenta skador i din hjärna, känslorna i ett riktigt trauma är till en följd av din upplevelse, inte orsak.

svektrauma my ass, nått begrepp man kommit fram till för att kunna ge känslomässigt störda människor som inte kan hantera motgångar till följd av brister i sin person. Som fibromylalgi. hittepågrejer

och med det förringar jag inte psykosomatisk sjukdom, jag har haft det, men man måste inse att det bara är en förklaringsmodell för någon som inte processar känslor på ett vanligt sätt

Nope, jag syftar på alla dessa människor som i alla trådar tar otrohet i försvar, de flesta av dem är såna som själva är eller varit otrogna.

Livet kan ofta vara tufft ja, men alla upplevelser leder inte till trauma men otrohet är en av dem som ofta gör det.

Bara för att du har trauma av en anledning så betyder inte det att alla de som oxå hamnat i trauma av andra anledningar är mindre värre än du och att just din anledning är så mycket viktigare än andras.

ALLA händelser har du makten att processa på olika sätt, det inkluderar ditt eget trauma, jag menar... pfffff.... fan va töntigt att bli traumatiserad för en taskig barndom när man bara kan ta det på "rätt sätt" istället...det är väl bara o ta sig i kragen och knalla vidare.... eller? Men alla upplevelser är kanske inte lika enkla att hantera som andra?

Ja ett trauma är när något är så pass förjävligt att det blir överväldigande, det intressanta här är snarare varför du tror att just otrohet inte hör till en av dessa?
    Har du någon egen erfarenhet av det?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kimchi) skrev 2022-11-07 09:18:32 följande:

Terapi och parterapi. Gör upp om otroheten. Om du ska vara kvar i relationen som du vill får du hacka i dig hennes otrohet. Finns acceptans och fokusera på att skapa en så bra relation som möjligt. Du måste lämna det bakom dig och inte hålla henne ansvarig för det varje gång ni blir osams. Öppet eller bara i din tanke. Om du vill må bra och ha ett fungerande äktenskap är du tvungen att göra upp med dina demoner. Det är ett feltänk hos dig. Du har valt det själv och mår därför dåligt.
    Hon har ju uppenbarligen gått vidare ifrån sitt feltramp och lever fortfarande med dig. Det säger väl någonting det också.  Mitt tyckande gäller oavsett om det är en man eller kvinna. 

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ibland, faktiskt väldigt ofta blir det där med att "göra upp om otroheten" som du verkar tro är pissenkelt väldigt svårt av flera olika anledningar... och att hon valt att fortsätta vara kvar med honom är liksom ingen garanti för att allt är klappat och klart.

Se det så:

Om din bästa polare, någon som du älskar och litar på till 100% helt plötsligt ger dig en pungspark och pissar dig i fejset när du ligger ner.... så kommer du förmodligen bli väldigt chockad, ledsen och arg.

Att personen sen vill fortsätta vara din polare och bara dra ett streck över det hela räcker liksom inte för varför skulle du vilja vara fortsätta polare med någon som behandlat dig på det sättet? För att du öht ska vilja det krävs att personen ångrar det han gjort, ber om ursäkt för det på ett trovärdigt sätt och kan övertyga dig om att han inte när du minst anar det kommer ge dig en pungspark och pissa dig i fejset igen. Dvs personen måste aktivt se till att reparera skadorna han gjort och göra sig förtjänt av din förlåtelse och förtroende. Det räcker inte med att personen bara vill fortsätta vara din polare.

Att förlåta ett svek ÄR väldigt svårt för det kräver rätt mycket av båda parter, inte bara den som blivit sviken och återuppbygga förtroendet vilket i sig är svårt för personen har liksom bevisat för dig att han/hon inte går att lita på. Och det är där terapi blir viktigt för att få båda parter att fatta vad det innebär fullt ut och se det från den andres perspektiv oxå. Faktum är att vid parterapi pga otrohet så det första man gör är just att försöka försonas kring själva otroheten, SEN går man in på andra saker som tex eventuella bakomliggande orsaker, etc.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-07 11:32:14 följande:
    Ja ett trauma är när något är så pass förjävligt att det blir överväldigande, det intressanta här är snarare varför du tror att just otrohet inte hör till en av dessa?
    Har du någon egen erfarenhet av det?
    👍 ja, det vore mkt intressant att veta nått om.
  • Anonym (Pirribyxan)

Snälla kan ni sluta ha så otroligt låg nivå språkligt. Det är pungsparkar hit, piss i fejan dit, och gud vet allt. Man kan tro att det är 5-åringar som skriver härinne.

Det gynnar inte en trevlig ton och nivå på debatten.

• Anonym (Gylf)

Så gör inte heller nick som Pirribyxan eller Gylf 

• Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (Gylf) skrev 2022-11-07 12:23:28 följande:

du tycker alltså piss och pirr är ungefär likadant språkbruk? intressant tolkning
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-07 12:19:22 följande:

Snälla kan ni sluta ha så otroligt låg nivå språkligt. Det är pungsparkar hit, piss i fejan dit, och gud vet allt. Man kan tro att det är 5-åringar som skriver härinne.

Det gynnar inte en trevlig ton och nivå på debatten.

Jag tycker det är betydligt mer barnsligt att haka upp sig på val av ord istället för det man försöker förmedla.... det blir lite som att tycka att säga "du är för fan helt jävla pantad" är helt fel pga ordvalen men att säga "du är i det mest troliga, väldig svagt mentalt begåvad" är helt ok för man har minsann sagt det med finare ord.

Eller så kan man tycka att oavsett ordval så är det ju någon jävligt fult att säga så till någon annan.

Oj men titta, nu svor jag ju igen... ber så in helvetes mycket om ursäkt {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Gylf) skrev 2022-11-07 12:23:28 följande:

Hi, hi, hi 😊 dagens fniss! 
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-07 12:32:52 följande:
    Jag tycker det är betydligt mer barnsligt att haka upp sig på val av ord istället för det man försöker förmedla.... det blir lite som att tycka att säga "du är för fan helt jävla pantad" är helt fel pga ordvalen men att säga "du är i det mest troliga, väldig svagt mentalt begåvad" är helt ok för man har minsann sagt det med finare ord.

Eller så kan man tycka att oavsett ordval så är det ju någon jävligt fult att säga så till någon annan.

Oj men titta, nu svor jag ju igen... ber så in helvetes mycket om ursäkt {#emotions_dlg.flower}
    Ordval är väldigt viktigt. Men det förstår inte du.
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?