Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-18 03:05:20 följande:
Hmm, vari ligger dravlet om jag får fråga?
Vill på nytt påminna dig om att vi i Sverige använder WHO:s ICD-10 manual vid diagnostik. DSM-5 manualen som du kommit att hänvisa till praktiseras i USA vid diagnostik. Det är väl positivt om vi berör samma manual till att börja med! Anser du inte så?
Ja, jag tänker det framgår mycket tydligt i mitt inlägg #418 vilka uttryck ett svektrauma såsom otrohet kan resultera i. Det borde inte råda några frågetecken.
Precisera dig gärna och argumentera mer konkret i vilka av symtomen som INTE är adekvata vid ett svek som otrohet enligt dig. Först då kan vårt debatterande ta fart på riktigt.
Jag anser jag beskrivit i vilka avseenden (psykologiska, sociala och ekonomiska) en beroendeställning uppstår mellan parterna. Oavsett om parrelationen funktionell eller dysfunktionell finns bindningen där efter långt äktenskap. Eventuellt har förhållandet inletts med positiva förväntningar hos båda parter om en ljus framtid i sikte. Illusionen om det lyckliga äktenskapet kraschar vid upptäckten.
Nu är det dags att du presenterar den fallerande pusselbiten. Den som styr din aversion mot människors individuella reaktioner på otrohetssvek.
Säkerligen definieras PTSD ungefär lika oavsett manual, då din utläggning är meningslös.
Så nu hänvisar du till dina egna inlägg som bevis för dina egna påhitt. Svagare argument finns inte.
De symptom du radade upp kan stämma in på ungefär vad som helst som gör en ledsen. Varför inte elaka lappar i tvättstugan, som avr uppe förut.
- Det svartnade framför ögonen av skam, när jag läste de förolämpande orden på lappen där på tvättstugans anslagstavla. Fortfarande kan jag få flashbacks från när jag stod där.
Nåja. Att du inte kan skilja mellan de till livet hotande händelser som orsakar PTSD, och att du blir ledsen för att din karl knullar grannfrun må vara hänt. Det viktiga är att en psykiatriker kan skilja det åt.
Nej, du har inte på något sätt förstått den bindning som uppstår i ett vanligt äktenskap, och den skeva maktfördelningen i ett förhållande som kan leda till svektrauma. Världens är det så viktigt för dig att elevera upp ett vänsterprassel till samma nivå som ett krigstrauma?
Fallerande pusselbit? Jag argumenterar mot ditt dravel, inget annat.