Anonym (jaha) skrev 2022-12-08 10:01:46 följande:
Det beror som sagt på hur man definierar förlåtelse, Enligt din definition så är det säkert så men jag tycker din definition låter mer som acceptans. Jag tolkar förlåtelse mer som att återställa status till som det var innan, dvs att man kan tänka sig vara vän, partner, etc med personen igen.
Det finns ganska mycket skrivet om förlåtelse. Inte min definition även om jag gärna skulle ta äran för den. Det finns absolut den tron hos många, att den som blivit förlåten är ursäktad och kan fortsätta business as usual.
Men ett av de vanligaste citaten är av Mandela tror jag. Det handlar om tron att dricka gift varje dag, ska förgöra vår fiende (den som behöver vår förlåtelse). Därav behovet av förlåtelse, att hålla fast mentalt vid en oförätt, skadar en själv, men inte den som skadat oss. Så visst är acceptans ett element, men inte bara, man måste släppa också. (Bättre uttryckt på engelska, let go).
Men många filosofer och kloka människor har diskuterat och närmar sig ofta förlåtelse ur det här perspektivet.
Självklart är vi kloka nog att välja bort dem som skadar oss. :)
Förlåtelse är att ta makten från den som gjort oss illa, och återta den själv..