• Anonym (Bedragen 2020)

När går det över? Hur gör man efter otroheten?

Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes. 

Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande. 

Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av? 

• Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-09 14:37:21 följande:

Din absurda liknelse fungerade inte alls, och hörde heller inte hemma i tråden, det har ingenting med mig eller mina förmågor att göra.

Att inte hålla med TS hör inte hit, utan det handlar om att det är en annan diskussion än vad frågeställningen var. 

Och det där med att anklaga andra för att ha svårt för vad du tycker när någon säger emot dig är ju bara trams. Dessutom vet du inte vad jag tycker angående om TS ska göra slut, jag avstod från att yppa det eftersom TS gjorde klart att det inte är vad som skulle diskuteras.

Att inte hålla med TS här absolut hit eftersom du verkar anse dig ha rätt att avgöra vad andra får eller inte får skriva.

Nope det är absolut inte trams eftersom det är ganska stor skillnad på att säga "jag håller inte med dig om vad du skriver för att...argument".... och säga... "sådär får du inte skriva".

I det första fallet ger du din syn på saker men accepterar att andra inte tycker som du, det man normalt kallar för en diskussion. I det andra fallet ger du dig själv rätten att avgöra vad andra får eller inte får skriva baserat på dina egna subjektiva åsikter. 
  • Anonym (Lilia)
    Anonym (jaha) skrev 2022-12-12 12:27:38 följande:
    Att inte hålla med TS här absolut hit eftersom du verkar anse dig ha rätt att avgöra vad andra får eller inte får skriva.

Nope det är absolut inte trams eftersom det är ganska stor skillnad på att säga "jag håller inte med dig om vad du skriver för att...argument".... och säga... "sådär får du inte skriva".

I det första fallet ger du din syn på saker men accepterar att andra inte tycker som du, det man normalt kallar för en diskussion. I det andra fallet ger du dig själv rätten att avgöra vad andra får eller inte får skriva baserat på dina egna subjektiva åsikter. 
    Jo det är trams som du hittar på, för jag har inte skrivit någonstans det du påstår, att andra inte får skriva något, utan jag säger emot det andra skriver och jag har lika stor rätt att skriva vad jag vill som du har. Tål du inte att jag inte tycker som du då, enligt ditt eget resonemang.

Och det spelar ingen roll ifall jag inte håller med TS om  att han borde stanna, för han frågade inte om det, det är inte vad tråden handlar om. Utan det TS frågar är: Hur ska jag göra nu om jag vill stanna hos min fru?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-12 13:20:10 följande:
    Jo det är trams som du hittar på, för jag har inte skrivit någonstans det du påstår, att andra inte får skriva något, utan jag säger emot det andra skriver och jag har lika stor rätt att skriva vad jag vill som du har. Tål du inte att jag inte tycker som du då, enligt ditt eget resonemang.

Och det spelar ingen roll ifall jag inte håller med TS om  att han borde stanna, för han frågade inte om det, det är inte vad tråden handlar om. Utan det TS frågar är: Hur ska jag göra nu om jag vill stanna hos min fru?
    Och om man inte tycker att TS ska vara kvar i relationen öht så får man inte säga det eller?
  • Anonym (Lilia)
    Anonym (jaha) skrev 2022-12-12 13:38:46 följande:
    Och om man inte tycker att TS ska vara kvar i relationen öht så får man inte säga det eller?
    Det får man väl, men det är ju en annan diskussion.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-12 13:45:10 följande:
    En diskussion DU drog upp när du ifrågasatte varför folk ber TS dumpa när han sagt att han ska vara kvar.
  • Anonym (Lilia)
    Anonym (jaha) skrev 2022-12-12 13:54:29 följande:
    En diskussion DU drog upp när du ifrågasatte varför folk ber TS dumpa när han sagt att han ska vara kvar.
    Nej, en diskussionen som andra drog upp eftersom de diskuterar det som inte var frågan i den här tråden.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-12 14:01:08 följande:
    Nej, en diskussionen som andra drog upp eftersom de diskuterar det som inte var frågan i den här tråden.
    Ok så det är alltså inte ok att råda TS lämna relationen eftersom det enligt dig inte är frågan i den här tråden?

Varför skriver du då att det är ok?
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-12 13:45:10 följande:

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (jaha) skrev 2022-12-12 12:10:44 följande:
    Fel, en person som hoppar framför ett tåg är självmord inte våld. Och syftet med liknelsen var att belysa att bara för att en person bestämt sig för en sak så betyder inte det att alla måste hålla med om att det är en bra lösning... ex hoppa framför ett tåg.

Vad jag väljer att använda för liknelser är upp till mig, inte dig. Sen kan du såklart ha vilka åsikter du vill om det.

Hysterin ligger i att låtsas inte fatta poängen med liknelser och lägga all fokus på andra saker än huvudpoängen. Det är ju verkligen ett sätt att medvetet göra saker otydliga och projicera det på andra. Så om det är tydlighet du vill ha så kan det ju vara bra om du lägger mer fokus på poängen i det andra skriver än på hur "hårresande" det är.

Frågan handlar ytterst om etik och moral.

Deltagare på ett öppet forum har ett gemensamt etiskt ansvar. I ansvarstagandet ingår att uttrycka sin intention klart och tydligt. Speciellt i trådar där huvudpersonen - det vill säga TS - läser en text och är i behov av att förstå exakt vad du menar. Word sallad är inte rekommendabelt. 

Din tågliknelse passar mindre bra för TS som har utsatts för ett otrohetssvek, vilket ännu processas. Moderator har raderat ditt inlägg #316 där hoppa-framför-tåg liknelsen presenterades.

• Anonym (Allvarligt skämtat)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-12 17:59:04 följande:

Deltagare på ett öppet forum har ett gemensamt etiskt ansvar. I ansvarstagandet ingår att uttrycka sin intention klart och tydligt. Speciellt i trådar där huvudpersonen - det vill säga TS - läser en text och är i behov av att förstå exakt vad du menar. Word sallad är inte rekommendabelt. 

Din tågliknelse passar mindre bra för TS som har utsatts för ett otrohetssvek, vilket ännu processas. Moderator har raderat ditt inlägg #316 där hoppa-framför-tåg liknelsen presenterades.

Host...."-klart och tydligt"?. Vad är "word sallad" i så fall?  Ett vedertaget uttryck inklusive särskrivning? 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-12 17:59:04 följande:

Ja och hur estiskt är det att ge sig själv tolkningsföreträde och rätten att på egen hand bestämma vad som får eller inte får sägas i en tråd?

Om TS inte gillar att folk råder honom att lämna sin relation så får väl han säga det själv det det ska ju inte komma från någon självutnämnd moderator.

Jag har redan förklara poängen med liknelsen om du sen tycker den var hårresande är är din subjektiva åsikt som du givetvis kan ha om du vill men inget jag bryr mig nämnvärt om. Jag väljer mina liknelser själv sen om du gillar dem eller ej är upp till dig.
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?