• Anonym (Bedragen 2020)

När går det över? Hur gör man efter otroheten?

Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes. 

Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande. 

Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av? 

• Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?
  • Anonym (Kvinna)
    Ordinär Man skrev 2022-12-08 18:50:23 följande:
    Nu är TS inte betjänt av att du klistrar diagnoser på honom han inte har.

Ska vi även undvika svart-vitt tänkande och nyanser, så får du nog vara så god att acceptera andras åsikter än dina egna.

Nu klistrar jag inte diagnoser på vår TS. En helt annan femma blir att lyssna in hur han känner. Två år har passerat efter fruns otrohet inträffade. Det är viktigt att lyssna till människor. Avstå bagatellisera deras känslor. Avstå påtvinga dem sitt eget tänk. I någon riktning. Sen att hårdra saker åt det andra hållet av spektrat (uppmuntra till offerkofta) blir precis lika fel. 

Anonym (Bka) tolkar TS upplevelse trauma utlöst och jag ansluter mig till den bedömningen. Du får givetvis bilda dig din egen uppfattning. Alla parter behöver utrymmet. Basic respekt.

• Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-08 17:48:12 följande:

Ja, men du uppmuntrar TS direkt och indirekt att hoppa framför tåget och begå suicid för att avsluta sitt lidande. Eller hur menar du egentligen i din post #316? 
    Förklara dig! 

Mitt privata delar jag i en konstruktiv omgivning. Allt jag kan säga om din ton är att den låter aningen bitter. Och att det är bra att sopa rent framför sin egen dörr.

Ehm, hur tänkte du nu? Om hoppa framför tåget innebär att vara kvar med sin otrogna partner och det personen bestämt sig för och att göra och att inte hoppa framför tåget innebär att inte vara kvar med sin otrogna partner... hur lyckas du få att råda TS att inte vara kvar med sin partner till detsamma som att hoppa framför tåget?

Allt jag kan säga om din ton är att den låter som en aning hysterisk.

På vilket sätt menar du att råda TS att lämna en trasig relation till detsamma som att vara bitter? Enligt det resonemanget är att enda sättet att inte vara bitter är att råda TS att vara kvar i sin trasiga relation.... låter det rationellt?
  • Anonym (Lilia)
    Anonym (jaha) skrev 2022-12-09 10:23:28 följande:
    Ehm, hur tänkte du nu? Om hoppa framför tåget innebär att vara kvar med sin otrogna partner och det personen bestämt sig för och att göra och att inte hoppa framför tåget innebär att inte vara kvar med sin otrogna partner... hur lyckas du få att råda TS att inte vara kvar med sin partner till detsamma som att hoppa framför tåget?

På vilket sätt menar du att råda TS att lämna en trasig relation till detsamma som att vara bitter? Enligt det resonemanget är att enda sättet att inte vara bitter är att råda TS att vara kvar i sin trasiga relation.... låter det rationellt?
    Att TS är kvar med sin partner innebär inte alls att hoppa framför tåget, det är absurt trams som du har hittat på.

Och ingen behöver råda TS att vara kvar i relationen, för det har han redan bestämt sig för att vara. Och hon skrev inte ens att just råda TS att lämna är att vara bitter, utan att tonen i dina inlägg är bitter. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-09 13:14:10 följande:
    Att TS är kvar med sin partner innebär inte alls att hoppa framför tåget, det är absurt trams som du har hittat på.

Och ingen behöver råda TS att vara kvar i relationen, för det har han redan bestämt sig för att vara. Och hon skrev inte ens att just råda TS att lämna är att vara bitter, utan att tonen i dina inlägg är bitter. 
    Jag vet inte om du förstått hur liknelser fungerar Lilia men det är oftast inte tanken att de ska tolkas bokstavligen....så ja du har helt rätt att vara kvar i en trasig relation är inte bokstavligen samma sak som att hoppa framför ett tåg.

Men eftersom du verkar ha svårt att fatta liknelser så kan jag kanske försöka sammanfatta de med:

Poängen med liknelsen var att bara för att en person bestämt sig för en sak så betyder inte det att alla måste hålla med om att det är den bästa läsningen. Och om man anser att personens val är destruktivt och kommer innebära mer lidande för personen så är det kanske ganska naturligt att man försöker avråda personen från det.... Förstod du bättre nu?
  • Anonym (Lilia)
    Anonym (jaha) skrev 2022-12-09 13:25:47 följande:
    Jag vet inte om du förstått hur liknelser fungerar Lilia men det är oftast inte tanken att de ska tolkas bokstavligen....så ja du har helt rätt att vara kvar i en trasig relation är inte bokstavligen samma sak som att hoppa framför ett tåg.

Men eftersom du verkar ha svårt att fatta liknelser så kan jag kanske försöka sammanfatta de med:

Poängen med liknelsen var att bara för att en person bestämt sig för en sak så betyder inte det att alla måste hålla med om att det är den bästa läsningen. Och om man anser att personens val är destruktivt och kommer innebära mer lidande för personen så är det kanske ganska naturligt att man försöker avråda personen från det.... Förstod du bättre nu?

OK, så du medger alltså att det inte är som att hoppa framför ett tåg? För det var långt ifrån en rättvis liknelse utan en absurd överdrift. 

Och om vi nu överens om att det i det här fallet inte handlar om någonting så extremt som att hoppa framför ett tåg, så är det också helt ok att låta TS välja själv hur han vill göra och vad som var hans tanke att diskutera i tråden. Han är vuxen och kan avgöra själv hur han vill ha det i sitt liv och vilka delar det är han vill ha hjälp med och ta upp för diskussion, men det vill du inte respektera. Och TS verkar också ha lämnat tråden, kanske gav det honom inte så mycket när så många inte vill lyssna och svara på det han faktiskt frågade utan prioriterar att få utlopp för sin, vad du kallar det, naturlighet.

• Anonym (jaha)
    Anonym (Lilia) skrev 2022-12-09 14:06:04 följande:

OK, så du medger alltså att det inte är som att hoppa framför ett tåg? För det var långt ifrån en rättvis liknelse utan en absurd överdrift. 

Och om vi nu överens om att det i det här fallet inte handlar om någonting så extremt som att hoppa framför ett tåg, så är det också helt ok att låta TS välja själv hur han vill göra och vad som var hans tanke att diskutera i tråden. Han är vuxen och kan avgöra själv hur han vill ha det i sitt liv och vilka delar det är han vill ha hjälp med och ta upp för diskussion, men det vill du inte respektera. Och TS verkar också ha lämnat tråden, kanske gav det honom inte så mycket när så många inte vill lyssna och svara på det han faktiskt frågade utan prioriterar att få utlopp för sin, vad du kallar det, naturlighet.

Jag medger att du inte verkar fatta hur liknelser fungerar ja.

Du får förstås tycka att andras liknelser är överdrivna men det ju bra om du kan förstå skillnaden mellan liknelser och exakta kopior.

Ja i slutändan är det upp till alla trådstartare att själva avgöra hur de vill agera men det betyder ju inte att andra måste hålla med dem eller att det är bara en åsikt som är tillåtet i öppna trådar.

Om du har svårt för att andra inte tycker som du så är öppna trådar kanske inte rätt grej för dig.
  • Anonym (Lilia)
    Anonym (jaha) skrev 2022-12-09 14:16:04 följande:
    Jag medger att du inte verkar fatta hur liknelser fungerar ja.

Du får förstås tycka att andras liknelser är överdrivna men det ju bra om du kan förstå skillnaden mellan liknelser och exakta kopior.

Ja i slutändan är det upp till alla trådstartare att själva avgöra hur de vill agera men det betyder ju inte att andra måste hålla med dem eller att det är bara en åsikt som är tillåtet i öppna trådar.

Om du har svårt för att andra inte tycker som du så är öppna trådar kanske inte rätt grej för dig.

Din absurda liknelse fungerade inte alls, och hörde heller inte hemma i tråden, det har ingenting med mig eller mina förmågor att göra.

Att inte hålla med TS hör inte hit, utan det handlar om att det är en annan diskussion än vad frågeställningen var. 

Och det där med att anklaga andra för att ha svårt för vad du tycker när någon säger emot dig är ju bara trams. Dessutom vet du inte vad jag tycker angående om TS ska göra slut, jag avstod från att yppa det eftersom TS gjorde klart att det inte är vad som skulle diskuteras.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (jaha) skrev 2022-12-09 10:23:28 följande:

På vilket sätt menar du att råda TS att lämna en trasig relation till detsamma som att vara bitter? Enligt det resonemanget är att enda sättet att inte vara bitter är att råda TS att vara kvar i sin trasiga relation.... låter det rationellt?Att 

Att överhuvudtaget dra till med en hoppa-framför-tåg-för-att-avsluta-sitt-lidande liknelse i en otrohetstråd blir totalt fel, typ en våldsskildring. En person i gungning i samband med ett otrohetssvek kan läsa dig och din absurda liknelse helt fel; och därmed missförstå dig kapitalt. Vill du verkligen riskera din text missförstås i ett prekärt sammanhang? Nu har du iofs förtydligat vilket av alternativen du ger TS - och situationen som skulle kunna vara jämförbar med din hoppa-framför-tåg-alternativ/liknelse, men jag gissar du sitter på bättre jämförande exempel. Så varför inte istället använda sig av dem? Vari ligger hysterin i att mana till tydlighet i ett känsligt ämne?! Varför vill du på ett öppet forum (återkoppling och diskussion med berörd individ sker inte naturligt i dagliga och personliga samtal), riskera otydlighet och villfarelse med hårresande liknelser? 

Det var din ton som jag uppfattade som bitter. Inget annat. Vad som är rationellt eller inte i förhållande till hustrun är TS beslut. Inte ditt, och såklart inte mitt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-12-09 14:54:56 följande:
    Att överhuvudtaget dra till med en hoppa-framför-tåg-för-att-avsluta-sitt-lidande liknelse i en otrohetstråd blir totalt fel, typ en våldsskildring. En person i gungning i samband med ett otrohetssvek kan läsa dig och din absurda liknelse helt fel; och därmed missförstå dig kapitalt. Vill du verkligen riskera din text missförstås i ett prekärt sammanhang? Nu har du iofs förtydligat vilket av alternativen du ger TS - och situationen som skulle kunna vara jämförbar med din hoppa-framför-tåg-alternativ/liknelse, men jag gissar du sitter på bättre jämförande exempel. Så varför inte istället använda sig av dem? Vari ligger hysterin i att mana till tydlighet i ett känsligt ämne?! Varför vill du på ett öppet forum (återkoppling och diskussion med berörd individ sker inte naturligt i dagliga och personliga samtal), riskera otydlighet och villfarelse med hårresande liknelser? 
    Det var din ton som jag uppfattade som bitter. Inget annat. Vad som är rationellt eller inte i förhållande till hustrun är TS beslut. Inte ditt, och såklart inte mitt.

Fel, en person som hoppar framför ett tåg är självmord inte våld. Och syftet med liknelsen var att belysa att bara för att en person bestämt sig för en sak så betyder inte det att alla måste hålla med om att det är en bra lösning... ex hoppa framför ett tåg.

Vad jag väljer att använda för liknelser är upp till mig, inte dig. Sen kan du såklart ha vilka åsikter du vill om det.

Hysterin ligger i att låtsas inte fatta poängen med liknelser och lägga all fokus på andra saker än huvudpoängen. Det är ju verkligen ett sätt att medvetet göra saker otydliga och projicera det på andra. Så om det är tydlighet du vill ha så kan det ju vara bra om du lägger mer fokus på poängen i det andra skriver än på hur "hårresande" det är.

• Anonym (jaha)

Så om vi kan lägga irrelevanta diskussioner om andras val av liknelser och var och ens subjektiva åsikter om dess grad av "hårresning" och återgå till poängen med liknelsen.... anser du att man alltid måste hålla med om det en person bestäm sig för att göra oavsett om man tycker det är destruktivt för personen eller ej?

Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?