Anonym (jaha) skrev 2022-11-06 22:33:16 följande:
Det trauma en otrohet orsakar hos den bedragne är densamma som vid psykisk eller fysisisk misshandel. Exakt samma process som personen får traggla sig igenom.
Att otrogna människor inte gärna vill kännas vid det för att förminska och rättfärdiga vad de gör mot andra betyder inte att det inte är så.
Så nej problemet är inte att effekterna som en otrohet orsakar hos den drabbade jämförs med andra upplevelser, problemet är att människor som är otrogna aldrig någonsin under några omständigheter vill kännas vid att vad de gör är jävligt svinaktigt och orsakar andra människor väldigt mycket lidande. DET är anledningen till alla bisarra IQ fiskmås diskussioner.
Ja en förälder som lämnar sitt barn ÄR en skithög, att personen själv inte tycker det eller gillar att jämföras med andra skithögar som oxå behandlar andra människor illa betyder inte att personen inte är en skithög. Människor bedöms oftats efter sina handlingar inte vad de själva tycker om sina handlingar.
Jag vet inte om du försöker antyda att jag är en av dessa otrogna personer, men så är inte fallet. Skithögar ja, men blanda inte ihop begreppen. Livet är ett jävla trauma, otrohet sänker människor och splittrar familjer, men det är fortfarande inte misshandel.
Jag vart för ett gäng år sedan diagnoserad ptsd efter en turbulent barndom, så jag vet vad ett jävla trauma är. Blev bedragen för länge sedan också, och visst kan den känslomässiga stormen vara svår, men att jämföra det med ett äkta trauma är patetiskt.
en otrohet har du makten att processa på ett annat sätt, det är på sin höjd ett känslomässigt trauma, men ingenting som ett riktigt. I skulle du prova att gå igenom de psykosliknande episoder äkta trauma lämnar efter sig skulle en deprission efter otrohet vara en smekmånad att gå igenom.
Trauma skapas när den psykiska och fysiska påfrästningen inte kan hanteras av sina sinnen, för mycket händer på några sekunder. Det är som en atomladdning som bränner av i skallen på dig, och lämnar permanenta skador i din hjärna, känslorna i ett riktigt trauma är till en följd av din upplevelse, inte orsak.
svektrauma my ass, nått begrepp man kommit fram till för att kunna ge känslomässigt störda människor som inte kan hantera motgångar till följd av brister i sin person. Som fibromylalgi. hittepågrejer
och med det förringar jag inte psykosomatisk sjukdom, jag har haft det, men man måste inse att det bara är en förklaringsmodell för någon som inte processar känslor på ett vanligt sätt