• Anonym (Bedragen 2020)

När går det över? Hur gör man efter otroheten?

Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes. 

Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande. 

Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av? 

• Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-07 12:36:07 följande:
    Ordval är väldigt viktigt. Men det förstår inte du.
    Nä jag förstår mig inte på folk som tycker ordval är viktigare än innebörd.

Så då kan vi kanske enas om att jag kommer uttrycka mig som jag vill och inte som du vill och det får du helt enkelt acceptera vare sig du gillar det eller ej?
  • Anonym (Gylf)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-07 12:36:07 följande:
    Ordval är väldigt viktigt. Men det förstår inte du.
    Jag förstår. Men det går bara inte att ta Pirribyxan seriöst. 
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-07 12:40:51 följande:
    Nä jag förstår mig inte på folk som tycker ordval är viktigare än innebörd.

Så då kan vi kanske enas om att jag kommer uttrycka mig som jag vill och inte som du vill och det får du helt enkelt acceptera vare sig du gillar det eller ej?
    Jag har aldrig skrivit att ordval skulle vara viktigare än innebörd. Sluta ljug. Jag gillar inte människor som ljuger.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-07 12:47:11 följande:
    Jag har aldrig skrivit att ordval skulle vara viktigare än innebörd. Sluta ljug. Jag gillar inte människor som ljuger.
    Och jag har sagt att jag inte bryr mig om vad du tycker om mitt ordval så kan du sluta tjata?
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-07 12:53:07 följande:
    Och jag har sagt att jag inte bryr mig om vad du tycker om mitt ordval så kan du sluta tjata?
    Tjata är illa men ljuga är värre. Det borde väl du veta som avskyr otrohet?
  • Anonym (Pirribyxan)
    Anonym (Gylf) skrev 2022-11-07 12:46:19 följande:
    Jag förstår. Men det går bara inte att ta Pirribyxan seriöst. 
    Bra att du är seriös Gylf.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-07 12:47:11 följande:
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-07 12:55:26 följande:
    Tjata är illa men ljuga är värre. Det borde väl du veta som avskyr otrohet?
    För att gå tillbaka till ämnet otrohet istället för BS om ordval så.... om du inte gillar folk som ljuger så avskyr du väl otrohet du med?

• Anonym (Kimchi)
    Anonym (jaha) skrev 2022-11-07 11:58:24 följande:
    Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ibland, faktiskt väldigt ofta blir det där med att "göra upp om otroheten" som du verkar tro är pissenkelt väldigt svårt av flera olika anledningar... och att hon valt att fortsätta vara kvar med honom är liksom ingen garanti för att allt är klappat och klart.

Se det så:

Om din bästa polare, någon som du älskar och litar på till 100% helt plötsligt ger dig en pungspark och pissar dig i fejset när du ligger ner.... så kommer du förmodligen bli väldigt chockad, ledsen och arg.

Att personen sen vill fortsätta vara din polare och bara dra ett streck över det hela räcker liksom inte för varför skulle du vilja vara fortsätta polare med någon som behandlat dig på det sättet? För att du öht ska vilja det krävs att personen ångrar det han gjort, ber om ursäkt för det på ett trovärdigt sätt och kan övertyga dig om att han inte när du minst anar det kommer ge dig en pungspark och pissa dig i fejset igen. Dvs personen måste aktivt se till att reparera skadorna han gjort och göra sig förtjänt av din förlåtelse och förtroende. Det räcker inte med att personen bara vill fortsätta vara din polare.

Att förlåta ett svek ÄR väldigt svårt för det kräver rätt mycket av båda parter, inte bara den som blivit sviken och återuppbygga förtroendet vilket i sig är svårt för personen har liksom bevisat för dig att han/hon inte går att lita på. Och det är där terapi blir viktigt för att få båda parter att fatta vad det innebär fullt ut och se det från den andres perspektiv oxå. Faktum är att vid parterapi pga otrohet så det första man gör är just att försöka försonas kring själva otroheten, SEN går man in på andra saker som tex eventuella bakomliggande orsaker, etc.

Nu är ju i te en otrohet jämställt med fysisk misshandel och kränkning.
    Det må låta lätt men sjölvklart är det flera bottnar i det hela. Att be en människa om förlåtelse är att begå ett övergrepp på den personen. I princip krävs av denne att förlåts. Varför? Det funkar inte så med stora grejer. Du kan bara be om ursäkt för ditt felaktiga handlande. Gottgöra. Tilliten måste du förtjäna på nytt. Därefter väljer personen när den är beredd och har bearbetat om att förlåta. Inte innan. 

Men att ständigt älta är bara destruktivt. Är det värt att leva så? Du kan bara förändra ditt eget tänk och handlande aldrig någon annans. Däremot kan du förmedla dina önskemål och känslor. Men aldrig kräva något. 

Ställer du ultimatum så ska det isf vara glasklart vad som händer om löftet inte hålls. Vem som bedömer om det blev fel, hur det ska tas upp. Vad konsekvensen blir och när den ska gälla. Klart och tydligt. Dessutom måste du hålla det till punkt och pricka. Utan pardon. 

• Anonym (jaha)
    Anonym (Kimchi) skrev 2022-11-07 18:30:40 följande:

Nu är ju i te en otrohet jämställt med fysisk misshandel och kränkning.
    Det må låta lätt men sjölvklart är det flera bottnar i det hela. Att be en människa om förlåtelse är att begå ett övergrepp på den personen. I princip krävs av denne att förlåts. Varför? Det funkar inte så med stora grejer. Du kan bara be om ursäkt för ditt felaktiga handlande. Gottgöra. Tilliten måste du förtjäna på nytt. Därefter väljer personen när den är beredd och har bearbetat om att förlåta. Inte innan. 

Men att ständigt älta är bara destruktivt. Är det värt att leva så? Du kan bara förändra ditt eget tänk och handlande aldrig någon annans. Däremot kan du förmedla dina önskemål och känslor. Men aldrig kräva något. 

Ställer du ultimatum så ska det isf vara glasklart vad som händer om löftet inte hålls. Vem som bedömer om det blev fel, hur det ska tas upp. Vad konsekvensen blir och när den ska gälla. Klart och tydligt. Dessutom måste du hålla det till punkt och pricka. Utan pardon. 

Det är absolut jämförbart eftersom samtliga fall får den drabbade att må väldigt dåligt. Tillvägagångssättet är olika men får samma effekt för den drabbade. Och ja det är väldigt kränkande att bli bedragen.

Ja stora grejer väldigt svåra att förlåta men ändå är det precis vad den som varit otrogen ofta begär av sin partner? Synd att man inte förstår hur svårt det man begär är utan tar det för givet. Jag skulle gissa på att många förhållanden går i kras efter en otrohet just för att den som varit otrogen inte förstår vidden av skadorna man åstadkommit och tror att man bara kan dra ett streck över det. 

Att ställa ultimatum är lätt, att lita på att det som lovats kommer hållas är en helt annan sak och betydligt svårare. Du kan ställa vilka krav du vill på andra, men hur ska du kunna lita på att det kommer hållas när personen redan visat sig vara opålitlig?

Så i grunden handlar det inte så mycket om att ställa krav utan om att återuppbygga förtroendet för sina partner, eller gå vidare.
  • Anonym (Pilutta)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-05 07:53:21 följande:

Ser att viktiga poänger missas när en polarisering sker mellan skilda begrepp. Det ena ställs mot det andra som om allt vore fristående autonoma processer. Inget kunde vara mer fel! I ett våldsamt förhållande förekommer ofta samtliga ingredienser flytande och jämsides. Psykiska och/eller sexuella övergrepp och fysisk misshandel överlappar varandra. Psykisk misshandel styrs av samma mekanismer som fysiskt våld och handlar om makt och kontroll. Allt går inte nödvändigtvis kategoriseras i antingen det mentala eller det fysiska. I en otrohetshistoria kopplas alla stressmekanismer på hos den bedragne. Det känslomässiga i krisens kölvatten kan trigga posttraumatiska stressyndrom (PTSD) som i sig involverar somatiska eller kroppsliga besvär. Flashbacks på scener av otroheten kan jaga personen för lång tid och orsaka sämre aptit, sömnlöshet, bristande ork och depression. Den inledande psykiska responsen vid upptäckten kan rentav övergå i fysiskt. Lägg till inverkan på självbild och risk för överförbara könssjukdomar kopplad till kvinnans/mannens vänstrande. Om otrohet är att jämföras med psykisk och/eller sexuell eller fysisk misshandel tål onekligen att diskuteras! 

Trams. Ingen utvecklar PTSD av en otrohet. Att göra den jämförelsen förminskar äkta PTSD. Var snäll och sluta med den typen av jämförelser.
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?