• Anonym (Bedragen 2020)

När går det över? Hur gör man efter otroheten?

Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes. 

Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande. 

Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av? 

• Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-22 10:14:18 följande:
    Självklart får dom tycka att det är jättestort. Och jag får fortfarande tycka att det är en skitsak. Och jag har all rätt att uttrycka den åsikten här. Åsiktspolisen kan ta ledigt tycker jag.

Om jag inte har fel har TS (Bedragen 2020) nämnt att din åsikt i just den här frågan inte hjälper honom. 

Alla får som du säger ha sin åsikt ifred. Du anser en otrohetsaffär är en skitsak att deala med. Andra tycker annorlunda. Bra! Faktiskt vet jag inte om en trådskapare räknas som ?åsiktspolis? men alldeles oavsett behöver samtligas åsikter respekteras! Din såväl som (Bedragen 2020) som därtill är trådskapare. 

Inom medicinen finns en ICD-10 manual att gå på. Den avgör/diagnostiserar eventuell förekomst och grad av posttraumatiskt stressyndrom. Den är oxå vägledande om besvär istället klassas som mer vanliga stressreaktioner, (exkluderande PTSD). Gällande otrohet så går avläsa grad av påverkan med hjälp av ex vis manualen Post Infifelity Stress Disorder (PISD). Samma tillvägagångssätt som med PTSD check listan.  

Jag är säker alla samtal i ämnet underlättas om du skippar ägna dig åt faktaresistens! 

Anonym (Bedragen 2020) skrev 2022-11-21 15:43:08 följande:
    TS här igen. Tack till er som bidrar, jag läser allt. Tyvärr kan jag inte säga att du Pirribyxan på något sätt hjälper mig i min fråga. Alla vet att det naturligtvis vore värre att mista sitt barn, att kriget i Ukraina är rena skiten och liknande jämförelser du gör. Men nu är det inte så att jag står i någon valsituation, där jag får välja mellan pest eller kolera, för just nu är det den här otroheten som grumlar min vardag. Och tro mig, jag har varit med om saker i mitt liv. Så jag bryr mig föga om dina relativiseringar, dom har inget med min frågeställning att göra. 

Jag mår piss-i-röva, jag är helt klart traumatiserad. Skulle du kunna visa mig den respekten att du lämnar tråden. Du trasar sönder den. Du tillför inget. Ge dig. 

Tack!

• Anonym (Kvinna)
    molly50 skrev 2022-11-22 10:44:51 följande:
    Ja,det är ingen som har sagt att du inte har rätt till en åsikt.
    Men du får ju då också respektera att alla kanske inte delar den.

Jag tror Pirr i byxan ägnar sig åt en typ av faktaresistens. 

Tänker oxå killen själv kanske ägnat/ägnar sig åt att hoppa över skaklarna och därför vill förminska otrohet på nåt sätt. 

Annars brukar människor lyckas skifta perspektiv. Även om man inte tycker exakt samma. 

Tack för din stadiga och balanserade linje! 😊

Anonym (Förringa?) skrev 2022-11-22 11:57:50 följande:
    Det är just förminskar du gör då du uttrycker dig som "Sen kan du älta den där otroheten bäst du vill."
    Ja det är ett förringande av en människas upplevelse. Undrar hur det är med inlevelsen och empatin i annat? Hoppas bättre! 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-22 12:29:10 följande:

Tänker oxå killen själv kanske ägnat/ägnar sig åt att hoppa över skaklarna och därför vill förminska otrohet på nåt sätt. 

Annars brukar människor lyckas skifta perspektiv. Även om man inte tycker exakt samma. 

Det är just förminskar du gör då du uttrycker dig som "Sen kan du älta den där otroheten bäst du vill."
    Ja det är ett förringande av en människas upplevelse. Undrar hur det är med inlevelsen och empatin i annat? Hoppas bättre! 
    Äh pirr i brallan är som 99% av alla otrogna människor på FL, vill intala sig själv att det man gör är ok, att det inte alls är så sårande och förnedrande som viss påstår... klassiska försvarsmekanismer för att hantera sitt samvete och skydda sitt ego helt enkelt.

Och då spelar det ju ingen roll hur mycket fakta de konfronteras med, i grunden vet man ju att det är så men man kommer såklart aldrig erkänna det för sig själv för att erkänna det för sig själv innebär ju att göra upp med sitt samvete och att göra upp med sitt samvete hotar ju ens självbild.
  • molly50
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-22 12:29:10 följande:

Ja,det är min känsla också.
    H*n har inte heller svarat på mina frågor om detta.

Tack själv! 
  • wolf666
    Det är svåra frågor detta. Och svaren beror på vem man frågar. Vissa kan tydligen skaka av sig och gå vidare. Andra plågas ständigt av bilder i huvudet av hur partnern är tillsammans med någon annan.
  • Anonym (Kvinna)
    wolf666 skrev 2022-11-22 15:55:09 följande:
    Det är svåra frågor detta. Och svaren beror på vem man frågar. Vissa kan tydligen skaka av sig och gå vidare. Andra plågas ständigt av bilder i huvudet av hur partnern är tillsammans med någon annan.

Visst, men debatörer som förnekar känslomässiga reaktioner på otrohet har inte sagt ett jota om att de själva blivit bedragna. De intar en försvarsposition med faktaresistens. Förklaras bäst med egna gjorda snedsteg?

Hur lång läkningstiden blir är nog individuellt. Att plågas av bilder i huvudet av hur partnern är tillsammans med någon annan är vanligt ja. Speciellt i början efter upptäckten. Sen följer andra reaktioner som brist i tillit. Går det att helt lita på h*n någonsin på nytt?

• Anonym (jaha)
    wolf666 skrev 2022-11-22 15:55:09 följande:
    Nja ATT folk mår riktigt dåligt av att bli bedragna är inte speciellt komplicerat.

Sen kan man såklart (medvetet?) komplicera saker i det oändliga genom att skita i ATT folk mår riktigt dåligt av det och börja gå in i detalj på exakt hur ont det gör med hänvisningar till värre saker för att försöka få det att framstå som en fis i rymden.

Det blir lite såhär...

Någon säger det gör ont att bli slagen med ett baseballträ i skallen och många får en hjärnskakning av det.... ett ganska okomplicerat påstående.

Genast hoppar någon annan in och hävdar att ett baseballträ i skallen är en struntsak för att bli överkörd av en lastbil faktisk är värre och dessutom så kan man ju inte säkerställa att folk alltid får hjärnskakningar av att bli slagna i huvudet för folk kan ha olika tjocka skallar, slaget kanske inte var så hårt, vinkeln man fick smällen på påverkar... etc, etc... betydligt mer komplicerat.

Men då kan man ju fråga sig, behöver man verkligen komplicera det så mycket och i vilket syfte gör man det? Gör ett slag i skallen med ett baseballträ mindre ont bara för att det gör mer ont att bli överkörd av en lastbil?
  • Anonym (Kvinna)
    molly50 skrev 2022-11-22 13:36:56 följande:
    Ja,det är min känsla också.
    H*n har inte heller svarat på mina frågor om detta.

Tack själv! 
    Ja, då är vi inne på samma spår! Glad
  • Anonym (Anonym)

Inte många som följde viljan att inte ge tips på att lämna henne... 

Du måste gå på djupet i varför hon gjorde det. Va det ngt som saknades hos er, ngt hon vill se mer av från dig, ngt hon inte vågat dela typ fantasier m.m.

Man ska inte älta en förlåtelse men man kan älta förståelse. Bara den förståelsen kan hjälpa dig bygga upp ditt självförtroende och leva med förlåtelsen. Du går säkert med osäkerheten "skulle hon göra det igen" och den kräver många svar och jobbiga samtal för att lägga åt sidan. 

Sen som ngr kloka skrivit, det här är hennes boll, det är hennes dåliga samvete som ska läka din självkänsla, det ställer mkt krav på henne. Krav som hon måste respektera du ställer på henne

• molly50
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-22 19:13:31 följande:
    Ja, då är vi inne på samma spår! Glad
    Ja,det verkar så. 
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?