Inlägg från: Anonym (Gylf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gylf)

När går det över? Hur gör man efter otroheten?

Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-03 12:40:16 följande:

En rent allmän observation. Varför är så många inlägg totalt obegripliga? Jag är inte mer än normalbegåvad, men brukar annars kunna förstå vad folk skriver.

Dock inte här.

Jag ser det som transkribering av det snömos människor dagligen använder sig av för att blanda bort korten i känsliga ämnen. 
  • Anonym (Gylf)

Så gör inte heller nick som Pirribyxan eller Gylf 

• Anonym (Gylf)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-07 12:36:07 följande:
    Ordval är väldigt viktigt. Men det förstår inte du.
    Jag förstår. Men det går bara inte att ta Pirribyxan seriöst. 
  • Anonym (Gylf)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-21 10:08:02 följande:
    Ja det menar jag verkligen. Otrohet är inte lika allvarligt som att se sin familj mördas, våldtas. Att förminska det och jämföra med otrohet är rent befängt!
    Här har jag en synpunkt som jag brukar framföra. Det värsta som drabbat dig i livet kan ändå traumatisera den som haft det relativt  lätt. Man kan alltså få trauma till följd av i andras ögon ganska små saker. Jag minns en deltagare i Gifta vid första ögonkastet som inte kommit över en flytt hans familj gjort som barn. Även om han växte upp i ett gulligt radhusområde kunde det inte jämföras med livet i stort hus på landet.
    Otrohet kan krossa drömmar, det är ett svek, att se det grafiskt genom att komma på någon när det händer kan bränna sig fast på näthinnan och komma upp som flashbacks och mardrömmar. Visst kan man ägna sig åt att förlöjliga och förminska den som blir traumatiserad av relativt små saker men det tar inte bort traumat och hjälper ingen. Kanske känns det bättre i den som bär på ett trauma som objektivt sett är större att få förlöjliga så. 
  • Anonym (Gylf)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-21 10:59:00 följande:
    Det där med att förlöjliga det får du själv hålla på med. Inget jag sysslar med. Däremot måste det vara tillåtet att jämföra hur olika händelser kan påverka människor. En viss promille av mänskligheten blir säkert lika traumatiserad av en otrohet som av att se sin mamma våldtas, eller sin familj mördad.

Det hindrar inte att majoriteten av mänskligheten INTE blir lika traumatiserad av otrohet som av ovan nämnda saker.

Självklart om du tänker efter lite.
    Det stämmer att jag ville förlöjliga dig Pirribyxan genom att komma ut som Gylf. Det stämmer också att många klarar av otrohet bra. Det är absolut tillåtet att göra jämförelser, men jag tänker att det blir att förlöjliga när man jämför på det sätt du gör. 
  • Anonym (Gylf)
    molly50 skrev 2022-11-21 11:56:45 följande:
    Jag tvivlar inte på att många klarar av att hantera otrohet på ett bra sätt.
    Men det tar ju inte bort det faktum att många andra känner sig traumatiserade av otrohet.
    Så varför frånta dessa människor rätten att känna som de gör genom att hävda att det finns värre saker?
    Ja,det gör det.
    Men det betyder inte att man inte kan må fruktansvärt dåligt av att bli bedragen.
    Så jag tycker det är onödigt att förringa andras känslor. 
    Vi är alla olika och hanterar kriser på olika sätt. 
    Bra och självklar input, (som ofta Molly50) 
  • Anonym (Gylf)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-21 12:25:40 följande:
    Nej men självklart. Ta det där samtalet med en kvinna som förlorat sitt barn eller man i Ukraina. 

"Jo, men du förstår, nu har min man varit otrogen.....så jag mår väldigt dåligt"

Lycka till med den konversationen.
    Det är faktiskt vanligt att människor reagerar på det sättet. Nu bortser jag från ditt exempel, men det är ganska vanligt att om man har varit med om något svårt och berättar om det så bemöter människor med något de varit med om som liknar men ändå är mycket mildare. 
  • Anonym (Gylf)
    Anonym (Pirribyxan) skrev 2022-11-21 12:33:21 följande:
    Du är psykolog och har erfarenhet av krigstrauman? Hoppas gylfen är stängd under seanserna.
    "Pirribyxan är inte intresserad av att förlöjliga", jag skrev ju det i min anteckningsbok nyss?! 
Svar på tråden När går det över? Hur gör man efter otroheten?