Anonym (?) skrev 2022-06-20 18:32:52 följande:
Tack för alla svar!
Brukar tänka när jag läser alla dessa trådar om kvinnor som tappat lusten att det nog iaf oftast har en anledning, och enligt era svar verkar det ju vara så.
I vissa trådar beskriver mannen hur han gör allt han kan: uppvaktar, ger blommor, tar hand om hemmet etc, men att kvinnan ändå slutat tända på honom. Man blir nyfiken på vad som hänt.
Om jag utgår från mig själv så tappar jag inte bara attraktion till min partner utan en god anledning. Men för en del kanske det blir så? Att det blir "tråkigt" i längden?
Nej nåt är det ju. Det finns givetvis många olika anledningar och ibland vet man ju inte riktigt varför eller när det började. Jag själv tycker kvinnans hormonella situation och klimakterie används för lättvindigt som anledning. En trist, frigid kvinna, 50+ som tappar sexlusten pga hormoner får lätt skulden. Är det hormonellt så är det inte så himla lätt att fixa heller. Många som inte är så sugna på sex med sin man längre är ju inte i närheten av klimakteriet. Eller har småbarn längre.
Kvinnans hormorner beskylls lite för lätt när mannen kanske borde kolla på sin egen del i det hela.