• Anonym (?)

Kvinnor: vad har varit er anledning till att sluta tända på mannen?

Med inspiration från en annan tråd. Du kvinna som slutat tända på din man i en längre relation. 

Vad har varit anledningen? Eller har det inte egentligen funnits nån tydlig anledning?

• Svar på tråden Kvinnor: vad har varit er anledning till att sluta tända på mannen?
  • Anonym (Allt)

En bättre fråga vore vad som inte fått mig att sluta tända på honom. 
    * Hans idé av att städa är att slänga in en maskin disk och sen kräva tonvis av beröm för den enorma ansträngningen 
    * Han har noll koll på ekonomin och vet inte ens hur man loggar in på banken för att kolla saldot
    * Minns nog inte senast han tog en dusch, eller borstade tänderna, eller bytte kalsonger 
    * Han tar aldrig initiativ till något, någonsin. Han kan sitta och spela på sin telefon livet ut om han får
    * Han är feg och vågar absolut ingenting utan mig, till den grad att han är rädd för att beställa mat i drive thru 
    * Han är usel i sängen, inga kyssar, han rör mig inte, har aldrig slickat men vill så gärna få avsugningar. Kör in kuken, varar 2 minuter och rullar undan sen.

Finns säkert mer men blev så bitter nu så det får räcka för ett tag. Vill en annan kvinna ha sex med honom önskar jag henne bara lycka till och skickar mina kondoleanser

• Nicke989
    Anonym (trött) skrev 2022-06-22 14:01:32 följande:
    Jag håller med. Det finns människor som är mer egoistiska än andra i relationer och   ofta kör över andra och kräver att allt ska vara på deras villkor. Och dessa individer finns både bland kvinnor och män.
    Precis. Jag levde med en kvinna som var väldigt egoistisk och satte sig själv i främsta rummet nästan hela tiden. Hon hade väldigt snygg kropp och jag slutade aldrig tända sexuellt på henne, men till slut gick det inte att stå ut med personligheten.
  • Anonym (Kvinna)

Verkar vara en del män i tråden som har svårt för att tråden handlar om vad som får kvinnor att tappa lusten i en relation. Läs inte tråden om ni inte är intresserade. 

Om någon vill få lite insikt kring varför kvinnor tappar lusten i relationer så finns det en hel del ärliga svar här, sånt som kan vara svårt att ens nämna. Läs och reflektera. Men få inte tråden att handla om männens perspektiv. Starta en egen tråd då.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Hanna) skrev 2022-06-21 08:16:34 följande:

Kärlek och attraktion följer ju inte en formel. Ibland tar det slut ändå. Utöver min exman så har jag haft en relation med en jättefin man, men där känslorna ändå rann ut i sanden. Där kan jag inte sätta fingret på exakt varför men vi var kanske lite för olika.

Jag tänker att man inte behöver jaga orsaker till varför. Bara försöka göra sitt bästa i relationen att vara en god partner och tar det sedan slut så har man ändå gjort det man kan och kan vara stolt över den man är som person. Det gäller så klart både kvinnor och män. 

Jag hoppas att det finns fler orsaker till att du är snäll, tar ansvar hemma och uppvaktar din kvinna än att du vill ha sex?

Det är ett mysterium vem man faller för och varför. Och ett lika stort mysterium kan det vara när kärleken tar slut. Att jaga orsaker är inget självändamål, men om man inte ständigt ska snubbla på samma sten så är det bra om man kan analysera och lära sig något. 

Jag blev chockad när hon ville skiljas, erbjöd mig att ändra mig på alla sätt för att hon skulle vilja stanna. Ingenting hjälpte, förstås. 

Vi blev också för olika, ett tonårsäktenskap som tog slut uppåt 40. Jag var ärligt talat ganska trött på henne också, vi kunde inte diskutera saker på ett vettigt sätt längre, och ville olika saker, hade olika grundvärderingar. Men jag hade ändå inte brutit upp, sorgligt nog. Så på sätt och vis är jag tacksam över att hon gjorde det. Jag lever nu i ett mycket lyckligare förhållande, sedan över 20 år.

Nej, jag är inte snäll för att få ligga. Jag tror att nyckeln till ett lyckligt liv och samliv är att man har partnerns bästa för ögonen. Att båda försöker göra den andre lycklig. Både i köket, trädgården och sängen.

Än en gång: De trista, egoistiska män som beskrivs här i tråden upprör. Jag skäms över manskligheten.
  • Anonym (Det här!)
    New Dawn skrev 2022-06-21 22:01:04 följande:

Jag tror dessa frågeställningar är komplexa. De som angett en specifik anledning måste ställa sig frågan...Skulle du tända på mannen om han ändrar sig på den punkten. Vissa tror kanske detta, men sedan uteblir attraktionen ändå... Även OM mannen ändrar sig uteblir attraktionen.

Vissa förstår nog att attraktionen inte hänger på någon detalj de retar sig på,men hakar ändå upp sig på något. Kanske för att göra det lättare. Kanske för att skjuta sanningen från sig själv.... Sanningen, som handlar om... kärlek. 
    Mitt råd är att försöka vara ärlig mot dig själv. 

Problemet som jag ser det är att män inte fattar att det inte är detaljer det handlar om. Att stå ensam med ansvar för alla sysslor, all planering mm som krävs för en fungerande vardag är inte detaljer. Det är att bränna ut den man lever med och en kvinna som är utbränd är fokuserad på att överleva vardagen och sex behövs inte för att överleva. Stresshormonerna tar död på allt det där man vill känna och vara och istället blir man en sunkig gammal trasa utan livslust. Ofta blir man inte bara lämnad ensam med allt ansvar, man möts även av oförståelse när man vädjar om hjälp eller sätter ner foten. Uppskattning för allt arbete får man inte heller. Men mannen däremot, han vill ha stående ovationer om han plockat ur diskmaskinen på eget initiativ och reflekterar inte ens över att detta är något hans kvinna gör mer eller mindre varje dag utan ett endaste litet tack. 

Att vara ego i sängen är inte heller någon detalj. Hur många män kan ens sätta sig in i hur det skulle kännas att ha sex gång på gång på gång, utan att få varken smek eller orgasm. Sexet blir bara ännu en syssla som måste utföras för husefridens skull. Alltså fullständigt dränerande och till slut motbjudande. 

Att inte sköta sin hygien är heller ingen detalj. Man får inte direkt lust att hångla med någon som luktar svett, bajs och död, än mindre ens tänka på kuken i det tillståndet. 

Många män skulle vinna mycket på att inte se sin kvinnas önskningar och behov som detaljer. Ta det hon säger på allvar. Annars kommer det sluta som det för för många män. Kvinnan vill separera och skilja sig och mannen är helt paff för att HAN tyckte ju att allt var frid och fröjd. 
  • fornminne
    CyniskOptimist skrev 2022-06-21 12:21:19 följande:

Läste en artikel på Psychology Today för ett bra tag sedan..

Artikeln menade att kvinnor har ett dilemma vad gäller val av partner. Naturligt sett så tänder ni ofta sexuellt på en man som uppvisar hälsosamma fysiska attribut, med "bra gener" och en stark självsäkerhet, ihop med en som är ansvarstagande och blir en bra pappa. Problemet är att alla dessa attribut sällan visar sig i en och samma man nuförtiden (läs: playern vs familjepappan, "bad boy" vs "den snälle killen" etc). Så med det så skiftar kvinnors "smak" på män efter i vilket skede i livet hon befinner sig i och vilka drifter och behov som har överhanden. Jag vet att detta är en aning generaliserande, men artikeln var intressant. Tankar om detta? Rätt? Fel? Halvrätt? 

Sen så måste jag säga att många män är sjukt korkade som låter sig förfalla på de sätten som beskrivs, det är något jag inte kan förstå. Tror mycket handlar om att inte sluta utvecklas som person. Stagnerar man som människa så gör man det även gentemot sin partner. För det verkar ju som att männen som beskrivs ovan var bra partners i början men sedan tappade det som gjorde dem attraktiva. Jag antar att de tänker "nu är hon ju min" och behöver då inte längre anstränga sig.

Sen ligger det ju tyvärr i människans natur att ta för givet det vi hela tiden har tillgängligt, och det är en svår nöt att knäcka för de som bor ihop.

Jag tror att det ligger något i det du skriver, även om det är en väldigt förenklad bild. Men det är trots allt ganska vanligt att kvinnor dras sexuellt till män som inte direkt är pojkvänsmaterial, och ännu vanligare att de VILL tända på svärmorsdrömmen, den stabila familjemannen etc. Eller försöker. Men det vill sig inte riktigt.

Fast ofta tappar kvinnan intresset för att mannen förfaller i relationen, som synes i tråden. Hon kan alltså ha valt en man som verkat vettig och kanske också varit det i början. Sen kommer barnen och hon tar mycket ansvar, medan mannen inte sällan fortsätter att leva som han alltid har gjort. Och ändå förväntar sig att hans kvinna ska vara kåt, glad och tacksam. Jag tror inte att ansvarsfulla män drabbas av sexbrist och skilsmässa lika ofta.
  • Anonym (trebarnsmorsa)

Dålig på att sköta sin hygien, höjer rösten mot barnen, humorbefriad.. Måste göra slut men det är fan så svårt att ta steget med tre barn och ett på väg.. Jävla skit

• Anonym (trebarnsmorsa)
    Anonym (Behandlad som skit) skrev 2022-06-20 17:23:38 följande:

Dålig hygien med bl a obehagliga dofter som följd och att personen slutade bry sig om sina kläder och sitt utseende, att vara attraktiv för mig och överlag. Slutade bry sig om relationen, sitt beteende, att uppvakta mig och vårda romantiken och intimiteten. Han tog mig för given och blev en ytterst oattraktiv person.

wow detta hade kunnat vara jag som skrivit.
  • Anonym (trebarnsmorsa)
    Anonym (Hanna) skrev 2022-06-21 07:23:56 följande:

Han slutade vara kärleksfull mot mig men ville fortfarande ha sex. Om jag efter en jobbig dag bara ville ha en kram en stund så började han stöna och kladda. Jag blir inte kåt på två sekunder och då blir det väldigt jobbigt att vara nära någon som blir det. Jag började därför undvika honom fysiskt, han blev ännu mer på när vi väl rörde varandra. Ond spiral som ledde till att jag fick flyktkänslor när han kom för nära. 

+ 1 på denna
  • Anonym (Särbo)

Hemligheten är att inte bo under samma tak. Att skärpa sig lite inför varandra . 

Svar på tråden Kvinnor: vad har varit er anledning till att sluta tända på mannen?