Anonym (Hanna) skrev 2022-06-21 08:16:34 följande:
Kärlek och attraktion följer ju inte en formel. Ibland tar det slut ändå. Utöver min exman så har jag haft en relation med en jättefin man, men där känslorna ändå rann ut i sanden. Där kan jag inte sätta fingret på exakt varför men vi var kanske lite för olika.
Jag tänker att man inte behöver jaga orsaker till varför. Bara försöka göra sitt bästa i relationen att vara en god partner och tar det sedan slut så har man ändå gjort det man kan och kan vara stolt över den man är som person. Det gäller så klart både kvinnor och män.
Jag hoppas att det finns fler orsaker till att du är snäll, tar ansvar hemma och uppvaktar din kvinna än att du vill ha sex?
Det är ett mysterium vem man faller för och varför. Och ett lika stort mysterium kan det vara när kärleken tar slut. Att jaga orsaker är inget självändamål, men om man inte ständigt ska snubbla på samma sten så är det bra om man kan analysera och lära sig något.
Jag blev chockad när hon ville skiljas, erbjöd mig att ändra mig på alla sätt för att hon skulle vilja stanna. Ingenting hjälpte, förstås.
Vi blev också för olika, ett tonårsäktenskap som tog slut uppåt 40. Jag var ärligt talat ganska trött på henne också, vi kunde inte diskutera saker på ett vettigt sätt längre, och ville olika saker, hade olika grundvärderingar. Men jag hade ändå inte brutit upp, sorgligt nog. Så på sätt och vis är jag tacksam över att hon gjorde det. Jag lever nu i ett mycket lyckligare förhållande, sedan över 20 år.
Nej, jag är inte snäll för att få ligga. Jag tror att nyckeln till ett lyckligt liv och samliv är att man har partnerns bästa för ögonen. Att båda försöker göra den andre lycklig. Både i köket, trädgården och sängen.
Än en gång: De trista, egoistiska män som beskrivs här i tråden upprör. Jag skäms över manskligheten.