• Anonym (?)

Kvinnor: vad har varit er anledning till att sluta tända på mannen?

Med inspiration från en annan tråd. Du kvinna som slutat tända på din man i en längre relation. 

Vad har varit anledningen? Eller har det inte egentligen funnits nån tydlig anledning?

• Svar på tråden Kvinnor: vad har varit er anledning till att sluta tända på mannen?
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Särbo) skrev 2022-06-22 20:57:42 följande:

Hemligheten är att inte bo under samma tak. Att skärpa sig lite inför varandra . 

Kan bara hålla med.
    Särbo är det bästa man kan vara.
    Skaffa hus, barn, djur och ägna sig åt oändliga renoveringar är döden för många relationer.
    Inte sällan slutar de i kaos där båda parterna slänger skit på varandra och ingen ser sin egen del i det hela.
    Något som denna tråd vittnar ganska väl om.
  • Anonym (Tino)
    Anonym (Särbo) skrev 2022-06-22 20:57:42 följande:

Hemligheten är att inte bo under samma tak. Att skärpa sig lite inför varandra . 

Nej, hemligheten är att bo under samma tak men att man delvis lever separata liv så att man inte tröttnatr på varandra.
  • Anonym (Tino)

Flr att svara TS.

Lathet hos mannen (allmänt eller i relationen) är nästan alltid orsaken till att kvinnan tappar intresset.

• Anonym (Blö)

Lösningen kanske är separata sovrum? 

• Anonym (Jojjo)

Hans egoism som uppenbarade sig efter att barnen kom. Att hans egentid, fritid, intressen, vila och jobb var överprioriterat mitt.

Han satte helt enkelt jaget före laget (mig och barnen). Och då är jag hellre singel än i en relation som tar energi och gör mig genuint ledsen.

• New  Dawn
    Anonym (trött) skrev 2022-06-22 07:20:58 följande:
    Fast i den här tråden är det väl inte främst detaljer som tagits upp som orsaker. Att till exempel smita från sitt ansvar i hemmet, vara otrevlig och vara egoistisk i sängen är inte direkt småsaker och i mitt tycke fullt förståeliga orsaker till förlorad attraktion.
    Nej det var egentligen fel att använda ord som detaljer, men det jag menar är att man bör fundera på om man verkligen skulle tända på mannen även om han ändrade sitt beteende.
    Jag tycker inte alls att det är konstigt att man slutar tända på, och älska, en man som beter sig illa. Frågan är om kärleken räcker även om han  ändrar sig.  Den frågan bör man ställa sig. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (XXX)
    New Dawn skrev 2022-06-25 10:22:04 följande:
    Nej det var egentligen fel att använda ord som detaljer, men det jag menar är att man bör fundera på om man verkligen skulle tända på mannen även om han ändrade sitt beteende.
    Jag tycker inte alls att det är konstigt att man slutar tända på, och älska, en man som beter sig illa. Frågan är om kärleken räcker även om han  ändrar sig.  Den frågan bör man ställa sig. 
    Nej, det räcker kanske inte att han ändrar sig. Men jag tror definitivt att både kärlek och attraktion håller längre om han inte hade slappat till sig från börja, utan hade tagit sin del av ansvaret för hem och barn.

Det sägs ju att jämlika förhållanden håller längre.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-25 13:49:53 följande:
    Nej, det räcker kanske inte att han ändrar sig. Men jag tror definitivt att både kärlek och attraktion håller längre om han inte hade slappat till sig från börja, utan hade tagit sin del av ansvaret för hem och barn.

Det sägs ju att jämlika förhållanden håller längre.
    Och forskning i USA visar att jämställda män får mer sex.

"Ändra sig" kanske inte riktigt räcker, det krävs nog en ånger, att be om förlåtelse, att visa att man nått en ny insikt på djupet.
  • Anonym (trött)
    New Dawn skrev 2022-06-25 10:22:04 följande:
    Det beror på hur lång tid det har gått och på om förändringen verkar vara bestående.
  • Anonym (Kvinna)

Är det bara jag som reagerar på att män vill svara på hur vi kvinnor ska förhålla oss när vi tänker på varför vi slutar tända på män. Kanske på sin plats att ta in och lyssna istället? 

Vår vana trogen låter vi männen få företräde att uttrycka sig tom i den här tråden (!).

Män i tråden. Vi pratar inte om detaljer. Ni behöver inte tolka och mansplaina vad vi uttrycker här. Det är korrekt att de flesta inte kommer tända på sina egoistiska ohygieniska män igen för att de börjar bry sig. Skälet till att många är kvar är sannolikt som vanligt praktiska och har med barn göra i många fall. Och det är inte, hur börjar vi tänds på våra män igen som ör frågan. 

Svar på tråden Kvinnor: vad har varit er anledning till att sluta tända på mannen?