• Anonym (?)

Kvinnor: vad har varit er anledning till att sluta tända på mannen?

Med inspiration från en annan tråd. Du kvinna som slutat tända på din man i en längre relation. 

Vad har varit anledningen? Eller har det inte egentligen funnits nån tydlig anledning?

• Svar på tråden Kvinnor: vad har varit er anledning till att sluta tända på mannen?
  • Anonym (A 2)
    KimLinnefeldt skrev 2022-06-25 15:16:34 följande:
    Och forskning i USA visar att jämställda män får mer sex.

"Ändra sig" kanske inte riktigt räcker, det krävs nog en ånger, att be om förlåtelse, att visa att man nått en ny insikt på djupet.
    +1
  • Anonym (Tino)
    KimLinnefeldt skrev 2022-06-25 15:16:34 följande:
    Och forskning i USA visar att jämställda män får mer sex.

"Ändra sig" kanske inte riktigt räcker, det krävs nog en ånger, att be om förlåtelse, att visa att man nått en ny insikt på djupet.
    Man ska inte vara jämställd. Man ska jobba. Lata män får mindre sex. Jönställda män brukar inte vara lata.

Men det bästa är att vara manlig och att prestera på hög nivå i alla avseenden samtidigt som man ger plats för kvinnan att vara en fantastisk kvinna. Då blir kvinnan lycklig. 

Den man som tar kvinnans plats är illa ute.
  • New  Dawn
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-25 13:49:53 följande:
    Nej, det räcker kanske inte att han ändrar sig. Men jag tror definitivt att både kärlek och attraktion håller längre om han inte hade slappat till sig från börja, utan hade tagit sin del av ansvaret för hem och barn.

Det sägs ju att jämlika förhållanden håller längre.
    Det tror jag definitivt påverkar kärlek och attraktion. Alltså hur man anstränger sig för varandra på olika sätt, för relationen. 

Även jämställda par skiljer sig dock. (Även om ojämställdhet ökar risken) Mitt fd relation var i det stora hela jämställd. Det fanns saker som jag tyckte illa om att mitt ex gjorde, som jag var nära att klagade på honom i samband med skilsmässan. Men jag bet mig i läppen för någonstans visste jag att kärleken ändå inte räckte. Vad är det för vits att bråka om saker när det ändå inte skulle påverka utfallet. Jag hade också nackdelar, tex i hur jag kommunicerade och visade kärlek. Jag är bättre nu, i min nya relation. Kanske hade även mitt ex varit bättre om jag var mer som jag är nu.
    I dag har en väldigt bra relation med mitt ex. Vi kan umgås tillsammans med barnen och det är okomplicerat att min nye man är med. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (trött) skrev 2022-06-25 16:12:10 följande:
    Det beror på hur lång tid det har gått och på om förändringen verkar vara bestående.
    Jo så är det ju också, men oavsett, så bör du som kvinna fundera på om du verkligen tror att kärleken räcker, att du kommer att börja attraheras av honom om han ändrar sig. 

Vissa kvinnor har ju attraheras av män som inte är jämställda i början av relationen, men senare inte tolererar det. Då är det ju egentligen inte han som ändrats utan att du ändrat din uppfattning om vad som är viktigt i en relation. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Stone)

Han tog väl hand om mig på alla sätt vis och han såg även till att jag fick orgasm varje gång vi hade sex. Jag hamnade på något sätt i en livskris under pandemin, meningen med göra något meningsfullt i livet och jag tappade helt enkelt lusten till sex rent allmänt. Visst var det skönt med sex, men kände inget behov av sex, vilket han hade och då blev det fel på något sätt för mig. Det var heller inte kulmage eller hygien, som en del skriver om, då både han och jag tränar mycket. Han hjälpte även till hemma med allt möjligt (betydligt mer än jag själv), så det kan jag heller inte skylla på. Kan nog inte klandra honom, satt nog mera i mig själv, ville förverkliga mig själv, skapa mening och då tappade jag all lust till intimitet. Fungerar inte sexet ?, oavsett anledning, då lämnade jag.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Tino) skrev 2022-06-25 21:46:54 följande:
    Man ska inte vara jämställd. Man ska jobba. Lata män får mindre sex. Jönställda män brukar inte vara lata.

Men det bästa är att vara manlig och att prestera på hög nivå i alla avseenden samtidigt som man ger plats för kvinnan att vara en fantastisk kvinna. Då blir kvinnan lycklig. 

Kvinnor i den här tråden uttrycker att deras lust tog skada för att mannen inte ville ta sin del av ansvaret för hem och barn.

Jämställdhet bäddar för bättre sexliv men är förstås ingen garanti. Kärleken är mer komplicerad än så. Man kan "växa isär" av olika skäl.

Men det där att män ska vara manliga och kvinnor kvinnliga låter konservativt i mina öron, som om det finns roller som är fastgjutna av biologin. Det centrala är att båda anstränger sig för att göra den andra lycklig.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Tino) skrev 2022-06-25 21:46:54 följande:

Att ta hand om sin egen skit och sina egna ungar är inte att ta kvinnans plats. 
  • Anonym (XXX)
    New Dawn skrev 2022-06-26 05:33:23 följande:
    Det tror jag definitivt påverkar kärlek och attraktion. Alltså hur man anstränger sig för varandra på olika sätt, för relationen. 

Även jämställda par skiljer sig dock. (Även om ojämställdhet ökar risken) Mitt fd relation var i det stora hela jämställd. Det fanns saker som jag tyckte illa om att mitt ex gjorde, som jag var nära att klagade på honom i samband med skilsmässan. Men jag bet mig i läppen för någonstans visste jag att kärleken ändå inte räckte. Vad är det för vits att bråka om saker när det ändå inte skulle påverka utfallet. Jag hade också nackdelar, tex i hur jag kommunicerade och visade kärlek. Jag är bättre nu, i min nya relation. Kanske hade även mitt ex varit bättre om jag var mer som jag är nu.
    I dag har en väldigt bra relation med mitt ex. Vi kan umgås tillsammans med barnen och det är okomplicerat att min nye man är med. 
    Självklart är jämställdhet ingen garanti, kärlek och attraktion är mer komplicerat än så. Däremot tror jag att det underlättar, att förutsättningarna är större att man stannar i relationen. Sedan kan ju kärleken ta slut ändå, av andra skäl, som i ert fall.

Ni hade kanske inte haft en så bra relation nu efteråt om han hade. varit en mansbebis. Ni vet ju att ni båda tog ansvar för relationen, men det fungerade ändå inte. 
  • Anonym (trött)
    New Dawn skrev 2022-06-26 05:45:42 följande:
    Jo så är det ju också, men oavsett, så bör du som kvinna fundera på om du verkligen tror att kärleken räcker, att du kommer att börja attraheras av honom om han ändrar sig. 

Vissa kvinnor har ju attraheras av män som inte är jämställda i början av relationen, men senare inte tolererar det. Då är det ju egentligen inte han som ändrats utan att du ändrat din uppfattning om vad som är viktigt i en relation. 
    Om han hade ändrat sig på ett tidigare stadium hade det nog funnits en chans att rädda förhållandet, men nu hade det gått för långt tid.

Ofta visar personerna inte upp de här negativa beteendena i början av förhållandet, utan det som händer är att de tar partnern för given och slutar anstränga sig för hans eller hennes skull.
  • Anonym (Tino)
    KimLinnefeldt skrev 2022-06-26 07:18:00 följande:
    Kvinnor i den här tråden uttrycker att deras lust tog skada för att mannen inte ville ta sin del av ansvaret för hem och barn.

Jämställdhet bäddar för bättre sexliv men är förstås ingen garanti. Kärleken är mer komplicerad än så. Man kan "växa isär" av olika skäl.

Men det där att män ska vara manliga och kvinnor kvinnliga låter konservativt i mina öron, som om det finns roller som är fastgjutna av biologin. Det centrala är att båda anstränger sig för att göra den andra lycklig.
    De flesta människorna vet inte ens vad som gör de själva lyckliga och än mindre vad som gör deras partner lyckliga. Därför hjälper det oftast föga om viljan finns att göra den andra lycklig om inte kunskapen finns där.

Det är irrelevant om något låter konservativat eller inte. Det intressanta är hur det är och då finns det biologiska skillnader mellan män och kvinnor som sedan även påverkar vår miljö.

Däremot har vissa någon udda syn om att det skulle vara manligt att strunta i hem och barn. Män ska ta minst lika mycket ansvar och jobba hårdare än kvinnan i alla avseenden. Men lika naivt som det är att nonchalera mannens ansvar för hem och barn. Lika naivt är det att nonchalera mannens ansvar som familjeförsörjare.
Svar på tråden Kvinnor: vad har varit er anledning till att sluta tända på mannen?