New Dawn skrev 2022-06-26 05:33:23 följande:
Det tror jag definitivt påverkar kärlek och attraktion. Alltså hur man anstränger sig för varandra på olika sätt, för relationen.
Även jämställda par skiljer sig dock. (Även om ojämställdhet ökar risken) Mitt fd relation var i det stora hela jämställd. Det fanns saker som jag tyckte illa om att mitt ex gjorde, som jag var nära att klagade på honom i samband med skilsmässan. Men jag bet mig i läppen för någonstans visste jag att kärleken ändå inte räckte. Vad är det för vits att bråka om saker när det ändå inte skulle påverka utfallet. Jag hade också nackdelar, tex i hur jag kommunicerade och visade kärlek. Jag är bättre nu, i min nya relation. Kanske hade även mitt ex varit bättre om jag var mer som jag är nu.
I dag har en väldigt bra relation med mitt ex. Vi kan umgås tillsammans med barnen och det är okomplicerat att min nye man är med.
Självklart är jämställdhet ingen garanti, kärlek och attraktion är mer komplicerat än så. Däremot tror jag att det underlättar, att förutsättningarna är större att man stannar i relationen. Sedan kan ju kärleken ta slut ändå, av andra skäl, som i ert fall.
Ni hade kanske inte haft en så bra relation nu efteråt om han hade. varit en mansbebis. Ni vet ju att ni båda tog ansvar för relationen, men det fungerade ändå inte.