• Anonym (I)

Älskar man personen man bedrar ?

Kan man fullt ut älska en person när man försökt ligga med andra?? Vad säger Ni? 

• Svar på tråden Älskar man personen man bedrar ?
  • Anonym (Rigida svar)
    molly50 skrev 2022-03-22 18:00:25 följande:
    Men det handlar väl inte om att sätta villkor för andras behov utan om att sätta villkor för förhållandet.
    Vill man leva i ett förhållande men ha villkor som passar ens egna behov så kanske ett öppet förhållande är att föredra?

Villkor du ställer är ju för att du ska må bra. 

Att hävda att någon annan är självisk för att de inte lever upp till dina egoistiska villkor är ett felslut. Att anse att någon ska hänsyn till dig före sig själv blir ju en egoistisk paradox, det betyder ju samtidigt att du sätter dina behov framför den andres.

• Anonym (Rigida svar)
    Anonym (Rigida svar) skrev 2022-03-22 18:15:06 följande:

Att hävda att någon annan är självisk för att de inte lever upp till dina egoistiska villkor är ett felslut. Att anse att någon ska hänsyn till dig före sig själv blir ju en egoistisk paradox, det betyder ju samtidigt att du sätter dina behov framför den andres.

Och att motsätta sig paradoxen är ju inte att påstå att alla ska göra som de vill. 

Det går heller inte att konstatera att moralens regler är enkla och rigida och basera diskussionen på det eftersom det är en osann grund. 

• Anonym (sådär)

Har inte det redan förklarats för dig 150 ggr i tråden?

Jag tvivlar starkt på att det någonsin kommer gå in men jag gör ett förstök till...försök nr 151... det i stort sett alla säger här är att villlkoren bör sättas av BÅDA paryner i förhållandet inte EN.

Att du sen gör om det till något annat, finns lisom bara i ditt huvud. Och därmed blir det oxå omöjligt att föra ett sakligt resonemang för du diskuterar inte baserat ifrån det andra faktiskt säger utan ifrån det du hittar på att andra säger.

Det blir lite som att diskuetra färger och någon säger att himlen är blå och du börjar pladdra på om ... varför säger du att himlen är röd för?....Tomte

Ditt sätt att argumentera är lika manipulativt och falskt som dina argument.
  • Anonym (W)
    Anonym (Rigida svar) skrev 2022-03-22 15:36:17 följande:

Vad har jag skrivit som ger dig den tolkningen? Det blir ju lite märkligt om jag ska argumentera för eller emot din tolkning av det jag skriver och inte det jag menar?

Då blir jag och mina åsikter, hela grunden för diskussionsforum, överflödiga.

Det var så jag tolkade inlägget

www.familjeliv.se/forum/thread/81691353-alskar-man-personen-man-bedrar/1/nick/81712255

• Anonym (Rigida svar)
    Anonym (W) skrev 2022-03-22 19:16:43 följande:
    Det var så jag tolkade inlägget

www.familjeliv.se/forum/thread/81691353-alskar-man-personen-man-bedrar/1/nick/81712255

Du citerar mitt eget inlägg för att?

Så var läser du något av följande?:

"Jag tycker snarare att det låter som att du anser dig ha rätten att sätta dina egna regler, och dessutom ändra dem då det passar dig.

De flesta vill ha en partner som kan tygla sina tillfälliga nycker och är ärliga nog att göra slut om förhållandet inte anses vara värt att bygga vidare på.

Tillit kräver bådas ärlighet och omtanke. Om du säger till din partner att du inte vill ha villkor för dina behov, drifter och känslor tror jag att din partner kommer känna sig otrygg  i förhållandet.

Om du däremot säger att villkoren för ett förhållande sätts av BÅDA och inte godtyckligt av vad en tycker passar den bäst just nu tror jag att de flesta skulle känna sig tryggare."

• Anonym (W)
    Anonym (Rigida svar) skrev 2022-03-22 20:05:23 följande:

Du citerar mitt eget inlägg för att?

Så var läser du något av följande?:

"Jag tycker snarare att det låter som att du anser dig ha rätten att sätta dina egna regler, och dessutom ändra dem då det passar dig.

De flesta vill ha en partner som kan tygla sina tillfälliga nycker och är ärliga nog att göra slut om förhållandet inte anses vara värt att bygga vidare på.

Tillit kräver bådas ärlighet och omtanke. Om du säger till din partner att du inte vill ha villkor för dina behov, drifter och känslor tror jag att din partner kommer känna sig otrygg  i förhållandet.

Om du däremot säger att villkoren för ett förhållande sätts av BÅDA och inte godtyckligt av vad en tycker passar den bäst just nu tror jag att de flesta skulle känna sig tryggare."

Det var så jag tolkade:

"Man sätter villkor för sig själv. Om man öppet villkorar har den andra parten valet att ta ställning till det. 

Att något är villkorat innebär det inte att man tänker sig att det kommer att förändras eller att man själv ändrar inställning med andra faktorer.

Ett villkor kan vara att man får leva med olika villkor."

När jag nu läser det en gång till inser jag att ordet "inte" i tredje meningen kanske inte är felplacerat?

• molly50

Men om man ska leva efter sina egna villkor utan att ta hänsyn till andra så kanske man inte ska leva i ett förhållande överhuvudtaget.
  • Anonym (Rigida svar)
    Anonym (W) skrev 2022-03-22 20:38:02 följande:

Det var så jag tolkade:

"Man sätter villkor för sig själv. Om man öppet villkorar har den andra parten valet att ta ställning till det. 

Att något är villkorat innebär det inte att man tänker sig att det kommer att förändras eller att man själv ändrar inställning med andra faktorer.

När jag nu läser det en gång till inser jag att ordet "inte" i tredje meningen kanske inte är felplacerat?

Ok. Om man vill ha en diskussion och inte förstår vad den andra menar kan man ju fråga istället för att konfrontera denne med en egen fultolkning och tillskriva denne både den ena och den andra egenskapen och åsikten?
    Det är ett villkor jag ställer för vidare diskussion.

Nedan försöker jag utveckla.

Det var så jag tolkade:

Jag ställer villkor för att bekräfta eller stilla ett eget behov.
    Det mesta är villkorat.
    Vissa villkor för att ingå en relation med dig är givna och oföränderliga. Till exempel om du är lång/kort.
    Villkoret för att ingå i en relation är att jag accepterar det. Det betyder ju inte att jag är nöjd med det och ändrar mig längre fram?

Andra villkor är föränderliga. Till exempel: ?jag vill inte ha barn?. Det är din känsla och du ställer villkoret. Fast du kan ändra dig över tid.
    Din tänkta partner har att ta ställning till ditt villkor. Denne kan acceptera det på olika grunder. Exempelvis att denne känner exakt likadant, att alla positiva villkor/egenskaper överväger det negativa i just det här villkoret, att du säkert kommer att ändra dig, att denne kan å dig att ändra dig m.m.
    Fast inställningen till villkoret kan ändras. För bägge.

?Precis. Jag för göra något du inte får. Vi har olika villkor.

Så ur den aspekten tar jag mig definitivt rätten att sätta egna regler/villkor, precis som alla gör. Jag tar mig också rätten att få ändra uppfattning över tid. Förståelse för att mina värderingar och behov ändras och att jag som 40-åring inte måste konfronteras med något jag sa som 20-åring.
    Det har såklart ingenting att göra med att tygla tillfälliga nycker eller vad ett förhållande byggs på.

Många villkor hämmar en partners behov och känslor. Och dem ställer du för att tillfredsställa dina egna.
    Exempelvis att den andre måste ställa upp på X eller Y, förväntas göra si eller så eller undvika B.

Att ställa den typen av villkor är själviskt såklart. Och de ställs i alla typer av förhållanden och regelverk. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (Rigida svar) skrev 2022-03-22 21:50:39 följande:

Ok. Om man vill ha en diskussion och inte förstår vad den andra menar kan man ju fråga istället för att konfrontera denne med en egen fultolkning och tillskriva denne både den ena och den andra egenskapen och åsikten?
    Det är ett villkor jag ställer för vidare diskussion.

Nedan försöker jag utveckla.

Det var så jag tolkade:

Jag ställer villkor för att bekräfta eller stilla ett eget behov.
    Det mesta är villkorat.
    Vissa villkor för att ingå en relation med dig är givna och oföränderliga. Till exempel om du är lång/kort.
    Villkoret för att ingå i en relation är att jag accepterar det. Det betyder ju inte att jag är nöjd med det och ändrar mig längre fram?

Andra villkor är föränderliga. Till exempel: ?jag vill inte ha barn?. Det är din känsla och du ställer villkoret. Fast du kan ändra dig över tid.
    Din tänkta partner har att ta ställning till ditt villkor. Denne kan acceptera det på olika grunder. Exempelvis att denne känner exakt likadant, att alla positiva villkor/egenskaper överväger det negativa i just det här villkoret, att du säkert kommer att ändra dig, att denne kan å dig att ändra dig m.m.
    Fast inställningen till villkoret kan ändras. För bägge.

?Precis. Jag för göra något du inte får. Vi har olika villkor.

Så ur den aspekten tar jag mig definitivt rätten att sätta egna regler/villkor, precis som alla gör. Jag tar mig också rätten att få ändra uppfattning över tid. Förståelse för att mina värderingar och behov ändras och att jag som 40-åring inte måste konfronteras med något jag sa som 20-åring.
    Det har såklart ingenting att göra med att tygla tillfälliga nycker eller vad ett förhållande byggs på.

Många villkor hämmar en partners behov och känslor. Och dem ställer du för att tillfredsställa dina egna.
    Exempelvis att den andre måste ställa upp på X eller Y, förväntas göra si eller så eller undvika B.

Att ställa den typen av villkor är själviskt såklart. Och de ställs i alla typer av förhållanden och regelverk. 

Ja och framför allt ska man inte förvränga det andra skriver och försöka få dem att diskutera dina påhittade alster istället för vad de faktiskt skrivit. Nånstans i dimman måste du väl ändå fatta att det är ett jäkligt fult sätt att diskutera och såklart inte någon andra kommer vilja göra?

Har du aldrig funderat över varför du alltid får samma respons i ALLA trådar du förpestar med din närvaro "man med egen erfarenhet"? Det är alltid samma mönster och alltid samma idiotiska cirkeldiskussioner där du aldrig kommer fram till någon poäng för vad du egentligen ville ha sagt utan bara en massa märkliga och bisarrt flum som du sen spenderar 150 inlägg med förklara vad du inte sagt men NOLL förklaringar för vad du ville ha sagt.

Antingen är du extremt förvirrad och lever i nån slags gränsland där allt är flytande eller så skriver du medvetet väldigt flummiga inlägg så att du sen snabbt ska kunna förneka att du inte alls sagt ditten eller datten... problemet är ju bara att folk är ju inte så duma i huvudet som du verkar tro och alla fattar ju precis vad du vill ha sagt och ifrågasätter det, men då startar ju genast förnekelse kalaset där du skriver 150 långa inlägg om vad du inte sagt men aldrig något förtydligande om vad det var du egentligen menade.

Så vad är din poäng? Om du känner dig så himla missförstådd, förklara då vad det var du menade?
  • Anonym (Blomman)

Det är väl det vanliga. Det som sker i det dolda är inget partnern har med att göra.

Men inte många som lever så.

Svar på tråden Älskar man personen man bedrar ?