• Loppan1994

IVF 2022

Hej! 
    Någon mer som håller på med ivf nu? Tänkte vi kunde följas åt. Inne på sprutdag 6 med gonal-f och fyramadel.
    Ul på onsdag och så nervös ????

• Svar på tråden IVF 2022
  • smulis85
    Snöoväder skrev 2022-01-28 22:59:29 följande:
    Jag satte in ett tredagars, så söndag/måndag kanske den fastnar om vi har turen och den vill ha oss som föräldrar Solig
    Nej vad jobbigt för dig, fick du inte mer smärtlindring då? Tack och lov har alla mina tre äp gått ganska smärtfritt, bedövningen känns ju och som mensvärk efteråt, blir ganska trött av medicinerna med som man får.
    Minns du vad du fick för smärtlindring och sånt?
    Jag har fått citodon först på rummet 2 st.
    Sedan låg dos lugnande och morfin i armen. Morfin ger de mer av om man känner av något. Vet inte om jag fått lugnande innan men nu fick jag en låg dos. Var skönt att bli trött och kunna sova en stund efteråt Glad

Storleken på mina vid äp var mellan 30-15mm, va lite trött men tror de minsta var den storleken. Och de flesta av mina var mogna med så tror att de kan plocka även de under 20mm.
    Har hört förut att de ska vara över 20mm, men de tog alla äggblåsor även de mindre. 
    Och det känns ju bra än om det finns risk att de äggen är omogna, men är de där med en nål så är de lika bra att de tar allt som går! Tyst

fick samma smärtstillande som du, fick även höra av hon som kom och berättade hur många ägg vi fått ut att oj va mycket morfin du fick stackare gjorde de ont. Kan säga att jag inte kände morfinen ett enda dugg blev absolut inte trött.

ååå håller tummarna så spännande att ruva! tänkte nästan testa ut ovitrellen nästa gång då jag tyckte jag fick ett streck ruvardag 6 med min 5 dagars men sen var de blankt. så kanske testade för tidigt tänkte jag. 

• Mirabilis89

Har ni som gjort äggplock fått lugnande innan? Och hur har ni reagerat på morfin? 

Jag skulle inte precis säga att jag har hög smärttröskel, hyfsat smärtkänslig (om det inte handlar om hästrelaterade skador, då verkar jag kunna tåla hur mycket som helst Oskyldig).

Spolningen av äggledarna gjorde i sig inte ont, men den satans ballongen de blåste upp fick jag nån jävla kramp av som gjorde skitont, kroppen slog på reptilhjärnan och gick in i något slags panikmode. Liknande hände när jag skulle dra bort en tand en gång, bedövningen i tandköttet kändes ju såklart men hanterbart, men kroppen fick någon flipp och började pumpa adrenalin av fasen så att jag hyperventilerade och grät trots att jag ju egentligen inte var så orolig.

Således känns kanske lugnande inför ett ev äggplock som en bra idé. Men jag har verkligen ingen aning om hur man ?brukar? reagera på lugnande, eller morfin heller. Det tyngsta jag har tagit i smärtlindringsväg är liksom citodon en gång? vad kan jag vänta mig? 

• Loppan1994

IsabellM- vad konstigt de med vaccin, till mig sa dom att det var okej att vaccinera sig samtidigt som jag tog sprutorna eftersom jag hade bokad tid då

• Loppan1994

Smulis85- okej, men ändå skönt och veta att du har 4st. Håller tummarna att du får ut fina ägg Skrattande

• Snöoväder
    smulis85 skrev 2022-01-29 15:09:28 följande:

fick samma smärtstillande som du, fick även höra av hon som kom och berättade hur många ägg vi fått ut att oj va mycket morfin du fick stackare gjorde de ont. Kan säga att jag inte kände morfinen ett enda dugg blev absolut inte trött.

ååå håller tummarna så spännande att ruva! tänkte nästan testa ut ovitrellen nästa gång då jag tyckte jag fick ett streck ruvardag 6 med min 5 dagars men sen var de blankt. så kanske testade för tidigt tänkte jag. 

Hoppas att du kan få något annat, mer bedövning eller lugnande eller något. För det kan inte vara kul att behöva känna smärta när man ligger sådär... Gråter Det var jag rädd för inför första gången!

Ja det är spännande och nervöst, men såhär nära en graviditet kommer vi aldrig på egen hand så lite hoppfull är man!
    Ja jag funderar också på att testa när det börjar närma sig dag 10 från den. Fick ju en liten dos vid äp, så får räkna från det Glad
  • Snöoväder
    Mirabilis89 skrev 2022-01-29 15:38:14 följande:

Har ni som gjort äggplock fått lugnande innan? Och hur har ni reagerat på morfin? 

Jag skulle inte precis säga att jag har hög smärttröskel, hyfsat smärtkänslig (om det inte handlar om hästrelaterade skador, då verkar jag kunna tåla hur mycket som helst Oskyldig).

Spolningen av äggledarna gjorde i sig inte ont, men den satans ballongen de blåste upp fick jag nån jävla kramp av som gjorde skitont, kroppen slog på reptilhjärnan och gick in i något slags panikmode. Liknande hände när jag skulle dra bort en tand en gång, bedövningen i tandköttet kändes ju såklart men hanterbart, men kroppen fick någon flipp och började pumpa adrenalin av fasen så att jag hyperventilerade och grät trots att jag ju egentligen inte var så orolig.

Således känns kanske lugnande inför ett ev äggplock som en bra idé. Men jag har verkligen ingen aning om hur man ?brukar? reagera på lugnande, eller morfin heller. Det tyngsta jag har tagit i smärtlindringsväg är liksom citodon en gång? vad kan jag vänta mig? 

Citodon har jag bara blivit lite trött av och samma med lugnande, men det håller inte i sig så länge, man får det strax innan äp i armen och det verkar fort.
    Jag tror inte jag känt av morfinet, har alltid fått låg dos, inget illamående eller så, det brukar de fråga om.
    Man ska ju äta en lätt frukost innan, på tom mage kan man bli illamående och tydligen samma om man ätit för mycket.
    Yoghurt, fil, juice, frukt. Sånt har jag ätit innan. Inga mängder dock, svårt att få i sig när man är nervös..
    Hopoas svaret var till lite hjälp Glad
  • smulis85
    Mirabilis89 skrev 2022-01-29 15:38:14 följande:

Det är ju så olika från olika personer jag kände inte alls av lugnandet eller morfinet fastän jag tydligen fick en massa? tycker inte du ska oror dig oftast ser jag inlägg om att de inte gör ont alls. jag fick väldigt ont men är väll ganska känslig just i äggstockarna då jag brukar ha ganska ont vid ägglossning också. Men det gick över snabbt tyckte jag bara som mensvärk senare på dagen. 

vet Du när de är dags för äggplock? 

• smulis85
    Snöoväder skrev 2022-01-29 19:22:23 följande:
    Hoppas att du kan få något annat, mer bedövning eller lugnande eller något. För det kan inte vara kul att behöva känna smärta när man ligger sådär... Gråter Det var jag rädd för inför första gången!

Ja det är spännande och nervöst, men såhär nära en graviditet kommer vi aldrig på egen hand så lite hoppfull är man!
    Ja jag funderar också på att testa när det börjar närma sig dag 10 från den. Fick ju en liten dos vid äp, så får räkna från det Glad

Ja jag hoppas på att kunna få lite mer morfin denna gång! 

Får man fråga varför ni måste göra IVF är de helt omöjligt på egen hand? 

håller alla tummar och tår för dig {#emotions_dlg.flower}

• Mirabilis89
    smulis85 skrev 2022-01-29 21:11:34 följande:

Det är ju så olika från olika personer jag kände inte alls av lugnandet eller morfinet fastän jag tydligen fick en massa? tycker inte du ska oror dig oftast ser jag inlägg om att de inte gör ont alls. jag fick väldigt ont men är väll ganska känslig just i äggstockarna då jag brukar ha ganska ont vid ägglossning också. Men det gick över snabbt tyckte jag bara som mensvärk senare på dagen. 

vet Du när de är dags för äggplock? 

Nä så långt komna är vi inte, har precis gjort alla tester och undersökningar för utredningen, och ska väl få svar och så nästa vecka. Glad Men vi fick rtt konkret tidsplan av läkaren iallafall vid första besöket, skickas remissen iväg nästa vecka tar det 5-6 veckor för godkännande enligt honom. Såå med lite tur kan vi köra igång med ivf i april :) 
  • Snöoväder
    smulis85 skrev 2022-01-29 21:14:59 följande:

Ja jag hoppas på att kunna få lite mer morfin denna gång! 

Får man fråga varför ni måste göra IVF är de helt omöjligt på egen hand? 

håller alla tummar och tår för dig {#emotions_dlg.flower}

Ja hoppas du kan få det och slippa känna allt för mycket!

För dåliga simmare, de har väl både sämre simningsförmåga och lägre antal. Minns inte riktigt, var flera år sedan han lämnade test när vi gjorde utredning och vi fick domen Död
    Därför görs icsi för att befruktade äggen.
    De sa då till oss att vi inte har någon chans i princip att lyckas på egen hand.... 

Men vi fick barn på vår första ivf omgång, dock inget kvar till frysen än fast vi hade 10+ befruktade ägg den gången.

Så det räcker med ett guld ägg!Hjärta

Varför genomgår ni detta? Du kanske har nämnt det tidigare och jag missat.
    Man får lära sig att livet är fruktansvärt orättvist och man kan inte ta något som egentligen ska vara så självklart för givet.
    Hade vi levt för ca 50 år sedan hade jag och min partner aldrig kunnat få barn tillsammans, så glad att man kan få den chansen i nutid!

Tack!!!Hjärta
Svar på tråden IVF 2022