• Loppan1994

IVF 2022

Hej! 
    Någon mer som håller på med ivf nu? Tänkte vi kunde följas åt. Inne på sprutdag 6 med gonal-f och fyramadel.
    Ul på onsdag och så nervös ????

• Svar på tråden IVF 2022
  • IsabellM

Jag hoppar gärna in här. Efter 1 års väntar blev vi äntligen godkända för ivf behandling. Första ansökan blev vi nekade, sen behövde vi vänta i 6 månader för att skicka in remissen på nytt. Detta år kunde inte starta bättre för oss, vår remiss blev godkänd första veckan i Januari och idag var vi på första mötet för ivf :) 

Lycka till med sprutorna ni tar, jag kommer få gå en kurs för de. Är det lätt att förstå eller ska man be de upprepa infon?? Är så rädd att göra fel!

• Snöoväder
    smulis85 skrev 2022-01-28 13:17:19 följande:

Lycka till med ruvningen! Förstår om du inte klarar av att vänta till testdag vem gör de ;) 

här har de gått både bra och dåligt. Bra är att min slemhinna ser bra ut fastän jag blöder. Dåliga är att jag bara har 4 äggblåsor. Så nu öka vi dosen till 325 några dagar till nytt vul på tisdag. Sedan äggplock troligtvis på fredag. 

Tack! Hjärta
    Skönt ändå att slemhinnan såg bra ut, fast 4 blåsor är ju alltid något. Hört att få med bra kvalité är bättre än kvantite. 
    Vi har alltid får mycket ägg, några som varit omogna och sen 1/2 befruktade men första gången inga alls till frys. Så egentligen räcker det med ett ägg och en spermie för att få ett barn Glad Men förstår att du vill ha fler äggblåsor!
    Fast det är alltid kul med något i frysen till sen! 
    Hoppas det har hänt mer tills på tisdag och det är ju en vecka kvar till eventuella äp så det borde bli fler Glad
  • Snöoväder
    IsabellM skrev 2022-01-28 16:39:06 följande:

Jag hoppar gärna in här. Efter 1 års väntar blev vi äntligen godkända för ivf behandling. Första ansökan blev vi nekade, sen behövde vi vänta i 6 månader för att skicka in remissen på nytt. Detta år kunde inte starta bättre för oss, vår remiss blev godkänd första veckan i Januari och idag var vi på första mötet för ivf :) 

Lycka till med sprutorna ni tar, jag kommer få gå en kurs för de. Är det lätt att förstå eller ska man be de upprepa infon?? Är så rädd att göra fel!

Vad skönt att ni har blivit godkänd, speciellt om man blir nekad först.... Då är det säkert inte långt borta innan ni får köra igång efter genomgång av sprutor, beroende på vart ni går och hur många som är igång Glad

De är duktig på att förklara när de går igenom sprutorna, sen finns det mycket att läsa på internet om man blir osäker. Men bara man tar rätt dos och ungefär samma tid varje kväll så ska det inte vara någon fara! Men jag har efter tre sprut omgångar fortfarande blivit osäker om man gjort rätt någon gångSkrikandes
  • IsabellM
    Snöoväder skrev 2022-01-28 17:20:47 följande:
    Vad skönt att ni har blivit godkänd, speciellt om man blir nekad först.... Då är det säkert inte långt borta innan ni får köra igång efter genomgång av sprutor, beroende på vart ni går och hur många som är igång Glad

De är duktig på att förklara när de går igenom sprutorna, sen finns det mycket att läsa på internet om man blir osäker. Men bara man tar rätt dos och ungefär samma tid varje kväll så ska det inte vara någon fara! Men jag har efter tre sprut omgångar fortfarande blivit osäker om man gjort rätt någon gångSkrikandes
    Jag har beräknad mens om 12 dagar och läkaren föreslog att vi startar direkt men.. när jag sa att jag vaccinerade mig idag så startar vi i mars. Förklaringen till det är att man måste vänta exakt i 2 veckor eftersom att att kroppens immunförsvar behöver vara ganska lågt. Men det går fort, trodde aldrig det skulle gå så fort i Stockholm. 

Jag blev rekommenderad att gå in på deras hemsida, där har de filmer om hur man gör. Jag gick in men där fans det flera olika sprutor och jag vet inte vilken/vilka jag ska ta.
  • smulis85
    Snöoväder skrev 2022-01-28 17:15:11 följande:
    Tack! Hjärta
    Skönt ändå att slemhinnan såg bra ut, fast 4 blåsor är ju alltid något. Hört att få med bra kvalité är bättre än kvantite. 
    Vi har alltid får mycket ägg, några som varit omogna och sen 1/2 befruktade men första gången inga alls till frys. Så egentligen räcker det med ett ägg och en spermie för att få ett barn Glad Men förstår att du vill ha fler äggblåsor!
    Fast det är alltid kul med något i frysen till sen! 
    Hoppas det har hänt mer tills på tisdag och det är ju en vecka kvar till eventuella äp så det borde bli fler Glad

ja man behöver ju bara ett bra ägg men känns lite snopet att de inte blir fler. Ja skulle vara skönt med nått till frysen också för mitt förra äggplock gjorde jätte ont grät hela tiden.  Satte du in ett 3 dagar eller 5 dagars ägg? 

Loppan1994 skrev 2022-01-28 18:47:04 följande:

Smulis85- skönt att det såg bra ut! Va dina 4 bra storlek nu? 

Jag vet inte riktigt storleken men inte så stora att vi skulle kunna plocka dem nu men de är väll också bra om vi kan få fler som växer ikapp Utan att de som redan finns blir för stora. 
  • Snöoväder
    smulis85 skrev 2022-01-28 21:50:05 följande:

ja man behöver ju bara ett bra ägg men känns lite snopet att de inte blir fler. Ja skulle vara skönt med nått till frysen också för mitt förra äggplock gjorde jätte ont grät hela tiden.  Satte du in ett 3 dagar eller 5 dagars ägg? 

Loppan1994 skrev 2022-01-28 18:47:04 följande:

Smulis85- skönt att det såg bra ut! Va dina 4 bra storlek nu? 

Jag vet inte riktigt storleken men inte så stora att vi skulle kunna plocka dem nu men de är väll också bra om vi kan få fler som växer ikapp Utan att de som redan finns blir för stora. 
    Jag satte in ett tredagars, så söndag/måndag kanske den fastnar om vi har turen och den vill ha oss som föräldrar Solig
    Nej vad jobbigt för dig, fick du inte mer smärtlindring då? Tack och lov har alla mina tre äp gått ganska smärtfritt, bedövningen känns ju och som mensvärk efteråt, blir ganska trött av medicinerna med som man får.
    Minns du vad du fick för smärtlindring och sånt?
    Jag har fått citodon först på rummet 2 st.
    Sedan låg dos lugnande och morfin i armen. Morfin ger de mer av om man känner av något. Vet inte om jag fått lugnande innan men nu fick jag en låg dos. Var skönt att bli trött och kunna sova en stund efteråt Glad

Storleken på mina vid äp var mellan 30-15mm, va lite trött men tror de minsta var den storleken. Och de flesta av mina var mogna med så tror att de kan plocka även de under 20mm.
    Har hört förut att de ska vara över 20mm, men de tog alla äggblåsor även de mindre. 
    Och det känns ju bra än om det finns risk att de äggen är omogna, men är de där med en nål så är de lika bra att de tar allt som går! Tyst
Svar på tråden IVF 2022