Inlägg från: Mirabilis89 |Visa alla inlägg
  • Mirabilis89

IVF 2022

Är under utredning med min sambo nu (försökt 1,5 år ungefär, vi är 33 och 40 år gamla), men har svårt att tro att de kommer "hitta" något på oss, misstänker att vi kommer vara ett av de där paren som är "oförklarligt barnlösa". 
    Initiala UL såg bara bra ut, nästa vecka väntar UL med spolning av äggledarna för min del samt spermaprov för sambon. Med tanke på att vi hade vårt första besök 10/1 så går det undan! 

Med all säkerhet blir det ju remiss för IVF sen, och läkaren sa vi kunde vänta oss 5-6 veckors väntetid för godkännande där. Så går det som det ska och han tror kommer vi nog kunna påbörja IVF i april/maj! 

Vi bor i Stockholm och lär göra både utredning och själva IVF:en sen på samma klinik. Glad

• Mirabilis89
    Loppan1994 skrev 2022-01-18 18:07:02 följande:

Mirabilis89- oj ja det var snabbt ni fick hjälp då Glad vi sökte i september 2020 och började med sprutor nu. Ul och äggledarspolningen såg bra ut för mig så var den manliga faktorn här. 

Ja jag ringde och bokade första besöket för utredning i slutet av november kanske, och tiderna för hur lång tid allt tar hade jag visserligen googlat mig till innan hur det såg ut för stockholm, så det var ju skönt att det stämde överens med vad läkaren sa i tidsplan.

Vi har sån himla lyx att vi bor bokstavligt talat 5 min gång från kliniken för både utredning och ev IVF, en detalj i det stora hela förstås men inte något vi tackar nej till precis! Skrattande

• Mirabilis89
    Loppan1994 skrev 2022-01-18 22:46:17 följande:

Mirabilis89- ja det va ju toppen att det gick så snabbt för er Skrattande

Åh va skönt att ha så nära!! Vi har ca 1h och sen ca 4h till Örebro där vi ska göra plock och insättning. Så det kommer bli en väldans faring om inte äggen tar sig.. 

Men om dom inte hittar något på er så har ni väl rätt till ivf när det gått 2år ändå väl? Har för mig dom sa det när jag frågade när vi va i början av utredningen 

Ja det är en klar fördel med att bo i Stockholm med det här, och känns som att det tar lite udden av "storheten" kring IVF med att bo så nära med, blir lite avdramatiserat liksom. 

I Stockholm gäller 1 år innan man får påbörja utredning och sen ev. IVF, tror inte man aktivt måste vänta 2 år innan IVF så, sen kanske det blir den tidslängden i slutändan men inte för "regelns skull". Glad
  • Mirabilis89

Har ni som gjort äggplock fått lugnande innan? Och hur har ni reagerat på morfin? 

Jag skulle inte precis säga att jag har hög smärttröskel, hyfsat smärtkänslig (om det inte handlar om hästrelaterade skador, då verkar jag kunna tåla hur mycket som helst Oskyldig).

Spolningen av äggledarna gjorde i sig inte ont, men den satans ballongen de blåste upp fick jag nån jävla kramp av som gjorde skitont, kroppen slog på reptilhjärnan och gick in i något slags panikmode. Liknande hände när jag skulle dra bort en tand en gång, bedövningen i tandköttet kändes ju såklart men hanterbart, men kroppen fick någon flipp och började pumpa adrenalin av fasen så att jag hyperventilerade och grät trots att jag ju egentligen inte var så orolig.

Således känns kanske lugnande inför ett ev äggplock som en bra idé. Men jag har verkligen ingen aning om hur man ?brukar? reagera på lugnande, eller morfin heller. Det tyngsta jag har tagit i smärtlindringsväg är liksom citodon en gång? vad kan jag vänta mig? 

• Mirabilis89
    smulis85 skrev 2022-01-29 21:11:34 följande:

Det är ju så olika från olika personer jag kände inte alls av lugnandet eller morfinet fastän jag tydligen fick en massa? tycker inte du ska oror dig oftast ser jag inlägg om att de inte gör ont alls. jag fick väldigt ont men är väll ganska känslig just i äggstockarna då jag brukar ha ganska ont vid ägglossning också. Men det gick över snabbt tyckte jag bara som mensvärk senare på dagen. 

vet Du när de är dags för äggplock? 

Nä så långt komna är vi inte, har precis gjort alla tester och undersökningar för utredningen, och ska väl få svar och så nästa vecka. Glad Men vi fick rtt konkret tidsplan av läkaren iallafall vid första besöket, skickas remissen iväg nästa vecka tar det 5-6 veckor för godkännande enligt honom. Såå med lite tur kan vi köra igång med ivf i april :) 
  • Mirabilis89
    smulis85 skrev 2022-01-30 15:23:04 följande:

Okej ja men då går de ju ganska snabbt för er i alla fall :) jag var tvungen och vänta ett år mellan utredning och ivf Pga coronan då klinken  var stängd ett tag sen var det sommaruppehåll också. 

Ja vi har verkligen tur känner jag, en fördel med att bo i Stockholm också kanske. Kliniken vi har utredning på och ju kommer köra IVF på sen med ligger knappt 5 min promenad hemifrån med, det tycker jag avdramatiserar liksom också. Glad
  • Mirabilis89

Har lite mer koll på vad som visades vid min spolning + UL för en vecka sedan nu samt hur mitt TSH-värde och AMH-värde såg ut. 

UL och spolningen var ju UA som så, hade tydligen något myom om 0,9x0,9 cm som man ibland tydligen kan ha vid endometrios, men jag har å andra sidan inga besvär alls med konstiga/långa blödningar eller mensvärk så är ju troligen inte det. Fri passage i äggledarna och normal kavitet (livmodern i sin helhet antar jag de menar då).

TSH-värdet låg på 1,2 vilket jag fattar det som är mkt bra, AMH-värde på 1,0 dock som är lite lågt (är 33 år gammal) men inte helt katastrofalt?

Sambon lämnade sitt prov i fredags så jag ska ringa kliniken om några dagar för att diskutera vidare. Så länge sambons prov inte visar på några större konstigheter (vilket jag inte misstänker det kommer göra heller) så tror jag nästan vi kommer vara ett av de paren som ses som "oförklarligt barnlösa". 

Svar på tråden IVF 2022