-
Hej på er!Jag har varit tillsammans med min flickvän i drygt 3 år. Hon vill väldigt gärna skaffa barn, helst igår. Känslan om att vara ung förälder har sakta men säkert vuxit starkare inom mig med.Hon går fortfarande i gymnasiet men jobbar helger. Jag har fast jobb där jag trivs väldigt bra. Hon får ut mellan 4-5 tusen i månaden och jag runt 27 tusen. Inga lån, vi har sammanlagt runt 250 tusen i sparade pengar. Vi är fortfarande särbos.Mina vänner och min familj avråder mig ifrån att skaffa barn så här tidigt. De säger att jag ska passa på att "leva" och vänta tills jag är äldre, runt 30-32. Det känns som en evighet för mig och verkligen inget som min flickvän vill vänta på.Jag har funderat länge på vad jag vill göra innan jag skaffar barn men jag kan verkligen inte säga vad det skulle vara... Jag gillar inte att festa eller resa, jag har alltid varit lite "unggammal" av mig. Det är snarare att jag längtar till att få ha en egen son eller dotter som jag kan få spendera min tid med, helst några stycken!Jag behöver lite råd av er föräldrar, kanske t.om unga föräldrar som kan ge mig verklighetsbaserade tips på om jag och min flickvän ska pröva för barn eller varför vi inte bör göra det. Jag kan inte riktigt prata med mina vänner eller familj för att det är så vinklat. Men det kanske är förståeligt, eller?
-
Svar på tråden Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22
-
Det är din uppfattning, jag har hela tiden hävdat att vi gjort medvetna val i syfte att kunna skaffa barn som unga med bra förutsättningar. Om man nu tycker att det vi gjorde är överilat, då är det ju bara att ... göra mindre. TS är ändå 22 år, gissningsvis inte gjort samma val som vi, men från och med nu kan de satsa helhjärtat på att få en tillvaro som är vettig att skaffa barn i. Det kan gå eoner gånger bättre för dem redan vid 20 resp. 24 än nu vid 18 resp. 22, om de gör väldigt medvetna val och satsar stenhårt från och med nu.Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 19:48:23 följande:
@Maja
Varför skulle jag ha en dålig bild av dig? Jag har ju skrivit typ tre gånger att jag tycker att ni är ett föredöme. Det jag vänt mig mot är att du lagt fram det som att det vore lätt.
Bra jobbat, säger jag bara, nu när jag fått hela bilden! (Som också ger TS en realistisk bild av vilken arbetsinsats som krävs för att få det ni har.)
Jag får bilden av att du har en negativ bild av mig, men samtidigt försökernatt inte riktigt visa det när du säger att du tycker jag är ett föredöme, för att sedan ifrågasätta. Jag upplever det som att du försöker få det att låta som att det måste vara något slags ouppnåeligt undantag, där vi främst haft tur och inte kämpat för det. Inte särskilt ödmjukt upplagt, från din sida. Det är du som lagt in att det varit lätt, att vi haft tur o.s.v. Min poäng har hela tiden varit just att det är fullt möjligt att skaffa barn som ung, och om man väntar några år är man fortfarande ung, men kan sätta sig i en bättre sits.
Nog om saken nu. Jag känner inte att jag orkar försöka "bevisa" något längre. TS och hans flickvän gör som de vill, men jag hoppas de försöker vara självförsörjande båda två innan. -
Mm. Jag kan förstå att det sett ut så även om det inte varit min mening. Jag tycker ju att ni har gjort bra val. Det jag velat få fram är just att det inte är enkelt att göra som ni. Jag vill inte att TS läser vad du skrivit och tänker att hans tjej ska klara allt det där. Någon annan skrev det lite mer rättframt, att det är stora krav på en tjej att kunna göra karriär och samtidigt ploppa ur sig en massa ungar. För jag skulle vilja påstå att de allra flesta inte klarar det.Anonym (Maja) skrev 2021-09-11 22:18:00 följande:
Det är din uppfattning, jag har hela tiden hävdat att vi gjort medvetna val i syfte att kunna skaffa barn som unga med bra förutsättningar. Om man nu tycker att det vi gjorde är överilat, då är det ju bara att ... göra mindre. TS är ändå 22 år, gissningsvis inte gjort samma val som vi, men från och med nu kan de satsa helhjärtat på att få en tillvaro som är vettig att skaffa barn i. Det kan gå eoner gånger bättre för dem redan vid 20 resp. 24 än nu vid 18 resp. 22, om de gör väldigt medvetna val och satsar stenhårt från och med nu.
Jag får bilden av att du har en negativ bild av mig, men samtidigt försökernatt inte riktigt visa det när du säger att du tycker jag är ett föredöme, för att sedan ifrågasätta. Jag upplever det som att du försöker få det att låta som att det måste vara något slags ouppnåeligt undantag, där vi främst haft tur och inte kämpat för det. Inte särskilt ödmjukt upplagt, från din sida. Det är du som lagt in att det varit lätt, att vi haft tur o.s.v. Min poäng har hela tiden varit just att det är fullt möjligt att skaffa barn som ung, och om man väntar några år är man fortfarande ung, men kan sätta sig i en bättre sits.
Nog om saken nu. Jag känner inte att jag orkar försöka "bevisa" något längre. TS och hans flickvän gör som de vill, men jag hoppas de försöker vara självförsörjande båda två innan.
Jag har mig själv och folk omkring mig som utgångspunkter. Många av oss hade inte kunnat göra det ni gjort. En del av den enkla anledningen att de inte har läshuvud nog för ett sånt jobb.
Vi är flera som varit sjukskrivna under graviditeterna och ett tag efter förlossningen (=lång frånvaro från arbetsmarknaden). Jag har bestående fysiska men som är ett hinder i vardagen. Pga det har vi flera år mellan barnen och det kan inte bli fler än två. Andra fick förlossningsdepressioner. Jag känner två familjer vars barn dött. Ytterligare fler som aldrig blev gravida ens. En trodde hon skulle kunna sköta företaget parallellt med barnet (lite som du frilansade), men fick ett barn som behövde konstant omsorg (frisk men klängig). Ett par andras barn fiöddes med allvarliga sjukdomar och funktionshinder. Bott på sjukhuset i flera perioder (=inte bra för karriären). En fick kämpa i flera år för ett småsyskon. Två förlorade sin partner i oväntade plötsliga dödsfall. En blev sjuk under sina studier, varpå examen flyttades fram ett par år.
Detta är inte något jag hittat på utan är riktiga människor i min omgivning. Och det är det jag menar med att ni har haft tur. Att på kort tid kunnat få fyra friska barn utan större problem och samtidigt göra karriär ÄR ett undantag. Kalla mig olyckskorp, men jag har sett tillräckligt för att inse att ingen bör räkna med att kunna göra det ni har gjort. Samtidigt som ni jobbat hårt har ni också mycket att vara tacksamma för. -
Ni behöver inte vänta tills ni är 35, men dessa grundkrav bör vara uppfyllda:
-hon har gått ut gymnasiet och arbetat i ca 1år (det kommer ge henne mycket högre föräldrapenning och göra det enklare att jobba när barnet börjat förskolan)
- ni måste ha eget boende och ha bott ihop i 1år. Ni måste ha etablerat vanor om städning, disk osv, för allt blir mycket svårare när barnet kommer, så de vanorna måste sitta.
-du har ett fast jobb och inget vikariat. (jag vet ej vad du har nu, så kanske har du redan det)
Dessa råd gäller självklart alla, oavsett ålder. Min syster skaffade tex barn innan de flyttat ihop, och flyttade ihop när barnet skulle födas och det blev jättemycket gräl om vem som skulle sköta hushållet. Då var de ändå nästan 30. -
Det var där skon klämde då. Just din omgivning är ovanligt otursdrabbad istället. Då kan jag se att det känns som tur när det inte går åt helvete för andra. Ungefär som den som uppfattar andras sätt som skryt, p.g.a. de egna valen.Anonym (Tea) skrev 2021-09-12 08:02:18 följande:
Mm. Jag kan förstå att det sett ut så även om det inte varit min mening. Jag tycker ju att ni har gjort bra val. Det jag velat få fram är just att det inte är enkelt att göra som ni. Jag vill inte att TS läser vad du skrivit och tänker att hans tjej ska klara allt det där. Någon annan skrev det lite mer rättframt, att det är stora krav på en tjej att kunna göra karriär och samtidigt ploppa ur sig en massa ungar. För jag skulle vilja påstå att de allra flesta inte klarar det.
Jag har mig själv och folk omkring mig som utgångspunkter. Många av oss hade inte kunnat göra det ni gjort. En del av den enkla anledningen att de inte har läshuvud nog för ett sånt jobb.
Vi är flera som varit sjukskrivna under graviditeterna och ett tag efter förlossningen (=lång frånvaro från arbetsmarknaden). Jag har bestående fysiska men som är ett hinder i vardagen. Pga det har vi flera år mellan barnen och det kan inte bli fler än två. Andra fick förlossningsdepressioner. Jag känner två familjer vars barn dött. Ytterligare fler som aldrig blev gravida ens. En trodde hon skulle kunna sköta företaget parallellt med barnet (lite som du frilansade), men fick ett barn som behövde konstant omsorg (frisk men klängig). Ett par andras barn fiöddes med allvarliga sjukdomar och funktionshinder. Bott på sjukhuset i flera perioder (=inte bra för karriären). En fick kämpa i flera år för ett småsyskon. Två förlorade sin partner i oväntade plötsliga dödsfall. En blev sjuk under sina studier, varpå examen flyttades fram ett par år.
Detta är inte något jag hittat på utan är riktiga människor i min omgivning. Och det är det jag menar med att ni har haft tur. Att på kort tid kunnat få fyra friska barn utan större problem och samtidigt göra karriär ÄR ett undantag. Kalla mig olyckskorp, men jag har sett tillräckligt för att inse att ingen bör räkna med att kunna göra det ni har gjort. Samtidigt som ni jobbat hårt har ni också mycket att vara tacksamma för.
-
Du missar helt min poäng. Min omgivning är inte otursförföljd. Livet ser ut så här. Bara som exempel drabbas ca var åttonde nybliven förälder av förlossningsdepression. Ganska vanligt med andra ord.Anonym (Maja) skrev 2021-09-12 10:24:44 följande:
Det var där skon klämde då. Just din omgivning är ovanligt otursdrabbad istället. Då kan jag se att det känns som tur när det inte går åt helvete för andra. Ungefär som den som uppfattar andras sätt som skryt, p.g.a. de egna valen.
För 10-15 år sedan hade jag också sagt att sånt där jag räknade upp var ovanligt. Vissa av händelserna är så klart det, men att drabbas av _någon_ form av olycka är desto vanligare.
Ju äldre jag blir desto mer medveten blir jag om allt som kan gå fel och samtidigt blir jag mer och mer tacksam för allt som går bra. -
Att känna två familjer vars barn dött (plus allt annat du raddar upp) måste vara extremt ovanligt.Anonym (Tea) skrev 2021-09-12 18:56:47 följande:
Du missar helt min poäng. Min omgivning är inte otursförföljd. Livet ser ut så här. Bara som exempel drabbas ca var åttonde nybliven förälder av förlossningsdepression. Ganska vanligt med andra ord.
För 10-15 år sedan hade jag också sagt att sånt där jag räknade upp var ovanligt. Vissa av händelserna är så klart det, men att drabbas av _någon_ form av olycka är desto vanligare.
Ju äldre jag blir desto mer medveten blir jag om allt som kan gå fel och samtidigt blir jag mer och mer tacksam för allt som går bra.
Eller så har du ett umgänge på flera hundra personer? -
Okej, men de flesta drabbas inte av förlossningsdepression. Många, de flesta?, blir sjukskrivna som gravida, jag med, hyperemisis de första tre månaderna av alla graviditeterna (om du nu känner att du vill veta vad som gått dåligt för just mig). Men de flesta brukar klara av att fortsätta med sin sysselsättning hyfsat väl med anpassningar. De flesta åker hem från BB med sitt barn (eller neo då, i vårt fall), några få åker hem tomhänta för att sedan begrava sitt barn. De flesta lever ganska ordinära liv, vilket oftast går att ordna om man inte skaffar barn under gymnasietiden. Det löser sig oftast då med - men några år kan samtidigt göra stor skillnad om man väntar.Anonym (Tea) skrev 2021-09-12 18:56:47 följande:
Du missar helt min poäng. Min omgivning är inte otursförföljd. Livet ser ut så här. Bara som exempel drabbas ca var åttonde nybliven förälder av förlossningsdepression. Ganska vanligt med andra ord.
Ju äldre jag blir desto mer medveten blir jag om allt som kan gå fel och samtidigt blir jag mer och mer tacksam för allt som går bra.
Ang. NPF förresten har min äldsta en diagnos, jag sitter inte och känner att jag haft otur för att han har det. Känns ledsamt att du ser på det så.
F.ö. håller jag med Gea. -
Detta är i min omgivning, alltså bland jobbkompisar, kompisar i idrottsföreningen, bland sambons och mina släktingar och vänner. Kanske inte flera hundra personer, men många är det ju man lärt känna, främst genom jobb och föreningsliv.Anonym (Gea) skrev 2021-09-12 19:05:05 följande:
Att känna två familjer vars barn dött (plus allt annat du raddar upp) måste vara extremt ovanligt.
Eller så har du ett umgänge på flera hundra personer?
De som förlorat barn som jag nämnde var en föreningskompis och en jobbkompis. Räknar jag in folk jag är ytligt bekant med via barnen (barnens kompisars föräldrar finns det ju massor av) vet jag ytterligare en familj.
Detta är alltså i nutid. Räknar man med sånt som hänt för lite längre tid sedan blir det ju ännu fler. När jag var barn hade min bästa kompis familj förlorat en son i PSD. Och två lite äldre personer jag lärt känna i idrottsföreningen förlorade båda varsitt barn vid födseln (det ena prematurt). Men det var på 80-talet, innan jag kände dem.
Samma gäller det andra eländet jag skrev om. Räknar jag in sånt som de äldre personerna jag känner varit med om på 70-80- och 90-talen blir det en ännu längre lista.
Shit happens. :( Alldeles för ofta.
Om det är ovanligt att jag känner så många som förlorat barn? Ingen aning. Men så ser det ut. -
Själv känner jag inte en enda. Ingen som förlorat barn sent i graviditet. Ingen som förlorat vid förlossningen, Ingen som förlorat äldre barn heller.Anonym (Tea) skrev 2021-09-12 20:34:55 följande:
Detta är i min omgivning, alltså bland jobbkompisar, kompisar i idrottsföreningen, bland sambons och mina släktingar och vänner. Kanske inte flera hundra personer, men många är det ju man lärt känna, främst genom jobb och föreningsliv.
De som förlorat barn som jag nämnde var en föreningskompis och en jobbkompis. Räknar jag in folk jag är ytligt bekant med via barnen (barnens kompisars föräldrar finns det ju massor av) vet jag ytterligare en familj.
Detta är alltså i nutid. Räknar man med sånt som hänt för lite längre tid sedan blir det ju ännu fler. När jag var barn hade min bästa kompis familj förlorat en son i PSD. Och två lite äldre personer jag lärt känna i idrottsföreningen förlorade båda varsitt barn vid födseln (det ena prematurt). Men det var på 80-talet, innan jag kände dem.
Samma gäller det andra eländet jag skrev om. Räknar jag in sånt som de äldre personerna jag känner varit med om på 70-80- och 90-talen blir det en ännu längre lista.
Shit happens. :( Alldeles för ofta.
Om det är ovanligt att jag känner så många som förlorat barn? Ingen aning. Men så ser det ut.
I Sverige har vi 3,8 dödfödda barn per 1000 födslar. Och då räknas Allrså alla in som gått 22 full veckor.
Så ja. Att du känner/känner till så många är högst ovanligt -
Jag har vart både ung mamma (18år) och nu även nybliven mamma vid 32 år igen. Det har gått galant både som ung och medelålders förälder. Den största skillnaden är att jag kan njuta fullt ut av föräldraskapet och bara fokusera på bebisen. Som ung var det stramt med ekonomin, man önskade att vi hade råd med större boende. Oro för ekonomi, jobb, studier etc. Det var tufft, kämpigt men vi klara det. Jag hade ett slitit heltidsjobb samtidigt som jag studerade heltid på distans.
Så mitt råd är att leva ihop dom sambos först. Gör en framtidsplan, prova på jobb, finn ert kall i livet, kanske behöver ni studera vidare för att få jobbet ni önskar? Hitta boendet ni vill att barnen växer upp på. Ni kanske tänkt renovera upp ett hus/lgh då behövs pengar och mycket tid. Ingen säger att ni måste vänta 10 år och gjort en massa resor och festande, men gör en realistisk 3 eller 5 års plan som passar er. För när barn finns med så är barnet högst prioritet och man är fast med den andra föräldern i 18år framöver. Allt går, men vägen är olika lång och krokig beroende på om man skaffar barn nu eller i framtiden när livet är mer balanserat.