-
Hej på er!Jag har varit tillsammans med min flickvän i drygt 3 år. Hon vill väldigt gärna skaffa barn, helst igår. Känslan om att vara ung förälder har sakta men säkert vuxit starkare inom mig med.Hon går fortfarande i gymnasiet men jobbar helger. Jag har fast jobb där jag trivs väldigt bra. Hon får ut mellan 4-5 tusen i månaden och jag runt 27 tusen. Inga lån, vi har sammanlagt runt 250 tusen i sparade pengar. Vi är fortfarande särbos.Mina vänner och min familj avråder mig ifrån att skaffa barn så här tidigt. De säger att jag ska passa på att "leva" och vänta tills jag är äldre, runt 30-32. Det känns som en evighet för mig och verkligen inget som min flickvän vill vänta på.Jag har funderat länge på vad jag vill göra innan jag skaffar barn men jag kan verkligen inte säga vad det skulle vara... Jag gillar inte att festa eller resa, jag har alltid varit lite "unggammal" av mig. Det är snarare att jag längtar till att få ha en egen son eller dotter som jag kan få spendera min tid med, helst några stycken!Jag behöver lite råd av er föräldrar, kanske t.om unga föräldrar som kan ge mig verklighetsbaserade tips på om jag och min flickvän ska pröva för barn eller varför vi inte bör göra det. Jag kan inte riktigt prata med mina vänner eller familj för att det är så vinklat. Men det kanske är förståeligt, eller?
-
Svar på tråden Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22
-
Ts frågar efter råd och då kan jag tycka att båda sidor skall få nämnas.Anonym (Också ung mamma) skrev 2021-09-11 10:56:30 följande:
Jag förstår inte poängen med sådana skrytinlägg, de bidrar inte med något konstruktivt för TS och hans flickvän att få veta hur väl förspänt andra har det som skaffat fyra barn och gjort karriär när de är 25 år. Det bidrar ju bara till pressen att skynda sig skaffa barn fort, eftersom frilansjobb i en kreativ bransch och stor villa känns långt borta är den enklaste utvägen att åtminstone trycka ur sig en unge innan man blir 20 år = lastgammal
Ingen här råder ts att skaffa barn nu.
Den som skrev om sitt läge med 4 barn som 25 beskrev ju detta just för att ts faktiskt ska vänta några år till? -
Detta måste ändå vara den mest fantasifulla tråd i mannaminne... alla hittepåsagor om hur braaaaaaaaaaaaaaaaa en del har det. Fast de plppar ur sig ungar vart och vartannat år och samtidigt gör "karriär". Som blöjbytare.
-
Jag fick ju som sagt barn tidigt innan jag hunnit jobba och få ihop sgi, så jag levde på existensminimum första åren, sedan hoppade jag på en femårig universitetsutbildning. Vi var inte rika men jag hade gott om tid att leka och vara med mitt barn. Läsa sagor och bygga med kottar och pinnar i skogen. Började inte jobba och tjäna pengar förrän jag var i 30-årsåldern.
Jag tyckte om att vara ung mamma och nu är mina barn nästan vuxna och jag är fortfarande ung. NU kan jag göra karriär, jobba hur mycket jag vill och satsa på mig själv.
Det jag hade önskat göra annorlunda skulle vara att jag skulle ha jobbat något år innan jag fick barn. Behöver inte vara toppjobbet men bara så jag hade fått en vettig SGI och inte hade behövt leva så oerhört knapert första åren.
Ett annat alternativ hade varit att studera först och skaffa jobb, hus och allt det där, sedan skaffa barn. Men då hade jag valt att trappa ner och fokusera på att bara vara mamma.
Jag fattar inte idealet med att allting ska göras samtidigt. Varför ha så bråttom, varför ska man ha allt innan man fyllt 25 år - barnaskara på 3-4 barn, jobb, karriär, hus, bil osv osv? Småbarnsåren kommer aldrig tillbaka, fokusera på barnen när de är små och ge dem tid. Vad är annars poängen med att skaffa fyra barn om du inte har tid att leka och umgås med dem? Jobba och göra karriär kan du göra antingen innan eller efter, det finns fördelar med båda. Det är inget fel på att ha ett helt vanligt jobb med normal ganska låg lön, huvudsaken är att man trivs. Så trött på den här statusjakten och duktig flicka-mentaliteten. -
Ja frågar du på flashback har genomsnittsmannen 50,000 kr i nettolön och 24 cm lång penis.Anonym (Mimmi) skrev 2021-09-11 11:32:38 följande:
Detta måste ändå vara den mest fantasifulla tråd i mannaminne... alla hittepåsagor om hur braaaaaaaaaaaaaaaaa en del har det. Fast de plppar ur sig ungar vart och vartannat år och samtidigt gör "karriär". Som blöjbytare.
Här på familjeliv har kvinnorna vid 27 års ålder 5 barn, heltidsjobb och karriär, lyckliga äktenskap och massor med sex och ändå har de tid att hänga i timtal på FL varje dag ;) -
Haha, jag exakt så är det!Anonym (Också ung mamma) skrev 2021-09-11 11:43:18 följande:Ja frågar du på flashback har genomsnittsmannen 50,000 kr i nettolön och 24 cm lång penis.
Här på familjeliv har kvinnorna vid 27 års ålder 5 barn, heltidsjobb och karriär, lyckliga äktenskap och massor med sex och ändå har de tid att hänga i timtal på FL varje dag ;)
Vet att jag skriver under anonym signatur nu, dock vågar jag drista mig till att ändå säga att det ju är himla underhållande att alla dessa framgångsrika unga damer också gör det.
Skäms de över sina "framgångar" eller vad är anledningen?
Innan någon skickar en tillbakakaka så skriver jag anonymt i denna tråd då jag ofta skriver under min "riktiga" nick och när jag kritiserar någon så vill jag inte "få igen" av en annan anonym signatur när jag är öppen och ärlig om mig själv och mitt liv. -
Jag vet inte om jag räknas till dem som ?ljuger? i denna tråd.Anonym (Mimmi) skrev 2021-09-11 11:50:12 följande:
Haha, jag exakt så är det!
Vet att jag skriver under anonym signatur nu, dock vågar jag drista mig till att ändå säga att det ju är himla underhållande att alla dessa framgångsrika unga damer också gör det.
Skäms de över sina "framgångar" eller vad är anledningen?
Innan någon skickar en tillbakakaka så skriver jag anonymt i denna tråd då jag ofta skriver under min "riktiga" nick och när jag kritiserar någon så vill jag inte "få igen" av en annan anonym signatur när jag är öppen och ärlig om mig själv och mitt liv.
Men för att förklara min situation så hade jag möjligheten att arbeta hela gymnasietiden och spara ALLA dom pengarna.
Utöver detta ärvde jag en slant som kunde finansiera tre månaders resa.
Sedan har jag haft tur att ha arbeten där jag kunnat arbete mer än heltid. Bott oerhört billigt och dörflr kunnat spara 50-70% av lönen varje månad.
Sedan har jag haft tur och hamnat inom industri med hög lön trots ingen utbildning (detsamma gäller min man).
Vi bor på landet och ett hus kostade för några år sedan runt 1-1,5 miljoner (då i bra skick).
Så detta är inte på något sätt en fantasihistoria utan en jävla massa jobb och sparande som ligger bakom -
Och jag blev Allrså gravid vid 23,5 (inte 3,5 som jag lyckats skriva). Under början graviditeten och en tid innan den arbetade jag helger i butik (alltså arbetade jag varje dag i veckan utan ledighet alls) vilket innebär bra ob och i genomsnitt 10.000 extra efter skatt i månaden.
Detta innebar att jag kunde spara mellan 15-20.000 i månaden -
De flesta jag lärt känna genom barnen har oftast börjat utbilda sig runt 25, om de inte skippat det helt. Varit färdiga runt 28-29, fått jobb som de varit på ungefär tills provanställningen löpt ut, sedan fått första. I merparten av fallen har kvinnan varit hemma i 10-12 månader, och mannen i 6-8 månader. Jag ser inte det som något bättre/sämre än sättet vi gjorde på. Vi ville dock specifikt ha barn tidigt och gjorde val med just det i fokus. Vilket också var vad jag ville förmedla till TS. Man kan, genom att vänta och kämpa på och gör saker som andra kanske gör eller börjar med först efter 25, få ett ganska hyfsat utgångsläge för att skaffa barn hyfsat tidigt - även om det inte blir prick nu när flickvännen är 18.Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 10:38:49 följande:
De jag känner som gjort karriär utbildade sig innan 25, gjorde karriär några år och fick barn när de var 30-35. Eller hoppade över det här med utbildning och jobbade sig uppåt mellan 20 och 25 och bildade familj mellan 25-30.
En person känner jag som gjorde karriär som småbarnsförälder när han var 30-35. Han släppte allt ansvar för barn och hem på frun (som gick in i väggen efter några år).
Men med att göra karriär menar jag att jobba riktigt hårt och mycket, ofta byta arbetsuppgifter/arbetsplats, få mer och mer ansvar etc. Inte bara skaffa ett bra jobb med bra lön.
Fast TS och hans flickvän kan satsa helhjärtat på att få till en tillvaro som de är nöjda med relativt snabbt om de väntar några år och går all in för att göra det. I syfte att få barn ganska ungt. Det betyder inte att jag menar att de ska göra exakt samma val och samma resa som just vi gjorde, poängen är att det är fullt möjligt att skapa en tillvaro som är förenlig med att skaffa barn ganska ungt UTAN att det är en enorm ekonomisk risk för flickvännen.Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 10:49:08 följande:Nej, så menade jag inte riktigt. Men jag saknade lite ödmjukhet. Vi riktar oss ju till en person som vill bilda familj ung och du lade fram det som att det är plättlätt att göra det och samtidigt bygga upp en bra position på arbetsmarknaden. Det kan vara på sin plats i det läget att lägga in en brasklapp om att detta var möjligt just för er familj, bland annat på grund av att ni på flera sätt har haft tur.
Jag tycker som sagt att det ni gjort är beundransvärt, men det kan ge TS en lite skev bild av vad han kan förvänta sig att hans flickvän ska klara av de närmaste åren.
Sedan känns det lite nedvärderande när du flera gånger pratar om all tur vi haft. Vilken tur menar du? Tur att vi valde att spara undan pengar genom arbete under gymnasiet och högskoletiden? Tur att vi båda pluggade hårt på gymnasiet så vi kunde välja utbildningar vi var intresserade av som ofta leder till hyfsat välbetalda jobb (och jobb övertaget)? Att vi tidigt satte oss in i "börsen" och tidigt placerade pengar väl? Vad var själva turen? Vad är det vi inte gjort och valt själva?
Enda turen jag ser är i så fall vinsten vi gjorde på bostadsrättsförsäljningen - men när vi valde att köpa istället för att hyra var just det också för att vi historiskt sett visste att det brukar löna sig. Det gjorde ju också det för oss.
Vi har inte glidit runt på räkmackor utan gjorde just extremt medvetna val för att vi gärna ville starta familj tidigt.Ja, så tolkar du det. Oftast uppfattar man ju något som skryt utifrån ens egna förutsättningar - så jag förstår att du tänker så. Jag har inte kritiserat dig och dina val, varför känner du att du måste kritisera mig och mina val? Jag tänker heller inte kritisera dig, även om jag egentligen har ganska många åsikter om hur du lagt upp det. Backend utveckling, kreativ bransch... Jag arbetar med programmering. Sitter knappast och känner vilket kreativt jobb jag har om dagarna. Snarare otroligt flexibelt så jag kan arbeta när det passar familjen. Men visst!Anonym (Också ung mamma) skrev 2021-09-11 10:56:30 följande:Jag förstår inte poängen med sådana skrytinlägg, de bidrar inte med något konstruktivt för TS och hans flickvän att få veta hur väl förspänt andra har det som skaffat fyra barn och gjort karriär när de är 25 år. Det bidrar ju bara till pressen att skynda sig skaffa barn fort, eftersom frilansjobb i en kreativ bransch och stor villa känns långt borta är den enklaste utvägen att åtminstone trycka ur sig en unge innan man blir 20 år = lastgammal
-
@Maja
Det jag menar är tur är dels att du har ett yrke som du kunde frilansa som och samtidigt ha ansvar för barnen. Både att jobbet går att småjobba med på det viset du gjorde och att du måste haft otroligt lugna barn.
Ni verkar har också haft tur vad gäller hälsa och sömn. Det är inte ovanligt med sjukskrivning i samband med graviditet och förlossning och inte heller att småbarnsföräldrar hasar genom dagarna i ett töcken av sömnlöshet.
Du svarade inte på det, men om man har tillgång till barnvakt eller inte kan också ha stor betydelse för vad man klarar av under småbarnsåren. Alla har inte turen att ha det.
Era barn förefaller också vara friska och utan tex npf-problematik.
Mycket har flutit på bra för er, helt enkelt, vad det verkar.
Det du beskriver i ditt första stycke om folk omkring dig och när de studerat etc benämner inte jag att Göra karriär. De har bara pluggat och sen fått jobb helt enkelt. Att som småbarnsförälder skaffa och behålla ett jobb är inget ovanligt eller märkvärdigt, men att göra karriär är det. Det är just ditt ordval, karriär, som stökar till det tror jag.
Men i det stora hela tycker jag ju, och har också skrivit, att ni är ett bra exempel på att man kan bli förälder som ung på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Jag skulle säga att er fina tillvaro låter som en bra kombo av planering och tur. -
Nu skrev Maja heller aldrig ?göra karriär? utanAnonym (Tea) skrev 2021-09-11 14:21:15 följande:
@Maja
Det jag menar är tur är dels att du har ett yrke som du kunde frilansa som och samtidigt ha ansvar för barnen. Både att jobbet går att småjobba med på det viset du gjorde och att du måste haft otroligt lugna barn.
Ni verkar har också haft tur vad gäller hälsa och sömn. Det är inte ovanligt med sjukskrivning i samband med graviditet och förlossning och inte heller att småbarnsföräldrar hasar genom dagarna i ett töcken av sömnlöshet.
Du svarade inte på det, men om man har tillgång till barnvakt eller inte kan också ha stor betydelse för vad man klarar av under småbarnsåren. Alla har inte turen att ha det.
Det du beskriver i ditt första stycke om folk omkring dig och när de studerat etc benämner inte jag att Göra karriär. De har bara pluggat och sen fått jobb helt enkelt. Att som småbarnsförälder skaffa och behålla ett jobb är inget ovanligt eller märkvärdigt, men att göra karriär är det. Det är just ditt ordval, karriär, som stökar till det tror jag.
Men i det stora hela tycker jag ju, och har också skrivit, att ni är ett bra exempel på att man kan bli förälder som ung på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Jag skulle säga att er fina tillvaro låter som en bra kombo av planering och tur.
Nu skriver Maja inte att hon gjort ?karriär? utan att de gjort bra ifrån sig karriärmässigt. Dock verkar ju Maja faktiskt också gjort karriär utifrån hur det låter.Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 14:21:15 följande:@Maja
Men i det stora hela tycker jag ju, och har också skrivit, att ni är ett bra exempel på att man kan bli förälder som ung på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Jag skulle säga att er fina tillvaro låter som en bra kombo av planering och tur.
Jag tolkar det som att Maja hela tiden menat att de har bra jobb med bra löner.
Att göra karriär kan dakstokt också innebära att man studerar och sedan får ett väldigt bra jobb med en väldigt bra lön. Man kanske lyckats ha någon form av spetskompetens eller helt enkelt är fruktansvärt bra på att löneförhandla. Haft turen att hamna på ett företag där man av slump lyckats ha så bra timing att man snabbt kunnat klättra i graderna