• roligapappan

Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22

Hej på er!

Jag har varit tillsammans med min flickvän i drygt 3 år. Hon vill väldigt gärna skaffa barn, helst igår. Känslan om att vara ung förälder har sakta men säkert vuxit starkare inom mig med.

Hon går fortfarande i gymnasiet men jobbar helger. Jag har fast jobb där jag trivs väldigt bra. Hon får ut mellan 4-5 tusen i månaden och jag runt 27 tusen. Inga lån, vi har sammanlagt runt 250 tusen i sparade pengar. Vi är fortfarande särbos.

Mina vänner och min familj avråder mig ifrån att skaffa barn så här tidigt. De säger att jag ska passa på att "leva" och vänta tills jag är äldre, runt 30-32. Det känns som en evighet för mig och verkligen inget som min flickvän vill vänta på.
    Jag har funderat länge på vad jag vill göra innan jag skaffar barn men jag kan verkligen inte säga vad det skulle vara... Jag gillar inte att festa eller resa, jag har alltid varit lite "unggammal" av mig. Det är snarare att jag längtar till att få ha en egen son eller dotter som jag kan få spendera min tid med, helst några stycken!

Jag behöver lite råd av er föräldrar, kanske t.om unga föräldrar som kan ge mig verklighetsbaserade tips på om jag och min flickvän ska pröva för barn eller varför vi inte bör göra det. Jag kan inte riktigt prata med mina vänner eller familj för att det är så vinklat. Men det kanske är förståeligt, eller?
  • Svar på tråden Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22
  • Anonym (Också ung mamma)
    Anonym (Gea) skrev 2021-09-11 03:27:36 följande:

Själv är jag 27. Barn vid 24.

Har hunnit utbilda mig ett år ( något som inte leder till arbete utan enbart för nöje), resa tre månader, spara ihop 400.000 på banken, fått tillsvidareanställning med bra lön på 30.000. Allt detta innan min 24-årsdag. (Och ja vi har också hus som vi köpt)

Så jag är benägen att tro på det personen skriver

Bra jobbat! Och ja den som skrev innan var väl inte den mest osannolika storyn jag läst på familjeliv heller. Man kan ju ha olika definitioner på vad som är karriär mm. Men jag minns en tråd som också handlade om att få barn tidigt där en tjej hävdade bestämt att hon var 24 år, hade fyra barn, en masterexamen från universitetet och välavlönat heltidsjobb. Bodde i villa dessutom med allt jobb det innebär. Räkna själv, du är väl åtminstone lite ledig några månader med varje bebis och en masterutbildning tar fem år. Dygnet har bara 24 timmar för alla.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-09-10 22:16:16 följande:

Du har fått fyra ungar på 5 år och samtidigt "gjort karriär"?

Hur då?

Hon skrev att de gjort bra ifrån sig karriärmässigt, om jag inte minns fel. Det kan ju betyda att de fått tillsvidaretjänster med bra lön helt enkelt. Vilket inte är det minsta omöjligt.

(Sen låter ju fyra barn på fem år som det knepigaste, om de inte fått tvillingar. Annars måste hon ju blivit gravid innan föregående bebis knappt kunde sitta, gång på gång på gång. En biologisk omöjlighet för många, men inte alla.)

Hur som helst tycker jag att Majas familj är ett bra exempel på att det räcker med att vänta ett fåtal år med att bilda familj när man är ung för att få avsevärt mycket bättre förutsättningar både för sig själv och barnen. Skulle Maja eller hennes man bli ensam med barnen reder de förmodligen ut det. Skulle TS tjej bli gravid nu och sedan ensam får hon det riktigt, riktigt tufft.

Och som Maja skriver krävs det inte många års väntan för att få en helt annan situation. (Om de jobbar för det.) Och den skillnaden kommer att bli stor även om paret fortsätter tillsammans.

Men TS, tänk på att par som får barn unga separerar dubbelt så ofta som de äldre. Det är tufft och svårt att vara ung förälder med dålig ekonomi. Skiljelinjen går vid typ 24 för mamman. Tjejer som får barn före 24 separerar från pappan i så många som hälften av fallen, och de flesta innan barnet ens fyllt tre.

Ge er familj en bättre start och vänta med barn tills ni båda har en stabil ekonomi.
  • Anonym (123)
    roligapappan skrev 2021-09-09 13:28:28 följande:
    Hej på er!

Jag har varit tillsammans med min flickvän i drygt 3 år. Hon vill väldigt gärna skaffa barn, helst igår. Känslan om att vara ung förälder har sakta men säkert vuxit starkare inom mig med.

Hon går fortfarande i gymnasiet men jobbar helger. Jag har fast jobb där jag trivs väldigt bra. Hon får ut mellan 4-5 tusen i månaden och jag runt 27 tusen. Inga lån, vi har sammanlagt runt 250 tusen i sparade pengar. Vi är fortfarande särbos.

Mina vänner och min familj avråder mig ifrån att skaffa barn så här tidigt. De säger att jag ska passa på att "leva" och vänta tills jag är äldre, runt 30-32. Det känns som en evighet för mig och verkligen inget som min flickvän vill vänta på.
    Jag har funderat länge på vad jag vill göra innan jag skaffar barn men jag kan verkligen inte säga vad det skulle vara... Jag gillar inte att festa eller resa, jag har alltid varit lite "unggammal" av mig. Det är snarare att jag längtar till att få ha en egen son eller dotter som jag kan få spendera min tid med, helst några stycken!

Jag behöver lite råd av er föräldrar, kanske t.om unga föräldrar som kan ge mig verklighetsbaserade tips på om jag och min flickvän ska pröva för barn eller varför vi inte bör göra det. Jag kan inte riktigt prata med mina vänner eller familj för att det är så vinklat. Men det kanske är förståeligt, eller?

Ni behöver bo ihop i mist ett år innan ni ens bör tänka på att skaffa barn. Hon bör också ha gått klart skolan och jobbat ihop till en bättre föräldrapenning innan. 

Jag förstår hennes känsla, jag ville ha barn redan som fjortonåring, men insåg att det inte var ett smart val. 

Jag har alltid velat ha barn, men var 24 när jag fick mitt första. Då hade jag varit tillsammans med barnens pappa i 6 år och vi var gifta och redo att köpa hus ihop. 

Jättebra att ni har pengar sparade, men använd en del av dem till att köpa bostad (skriv samboavtal!!!) så att ni, när ni förhoppningsvis fortfarande är tillsammans vid 50 kan gå ner till att jobba halvtid om ni vill. Hyrorna är i många fall dyrare än att äga även om man behöver en större buffert vid ägande. 

Att ha tid för sina barn är så otroligt viktigt. BÅDA föräldrarna bör ha tid och vilja att spendera tiden med sina barn. För det krävs dock ekonomiska förutsättningar också, så att hon har en bra föräldrapenning är viktigt. 

Att tex kunna göra som så att hon är föräldraledig fem dagar i v istället för sju men ändå kunna leva bra gör att ni får vara hemma längre med barnet. Om du kan ta en dag i v föräldraledigt och hon fyra ger er tre sammanhängande dagar tillsammans om du tar måndag eller fredag. Om hon har ett jobb att gå tillbaka till kan du vara föräldraledig på heltid, iaf ett tag med tanke på ekonomin. Hon lär troligen inte få ett jobb direkt där hon får ut 27´i månaden så då kommer sparpengar väl till pass. 

• Anonym (Maja)
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-09-10 22:16:16 följande:

Du har fått fyra ungar på 5 år och samtidigt "gjort karriär"?

Hur då?

Hur gör folk karriär som börjar plugga vid 25 och sedan skaffar första barnet vid 30 och tredje vid 35?

Jag har delat föräldraledigheten med min man, dessutom frilansat under tiden jag själv varit föräldra"ledig" vilket också lett till många sparade föräldradagar utöver en bra position på marknaden för just min bransch (arbetar med backend utveckling). Två av barnen är tvillingar.

Den moderna kvinnofällan, man ska vara så himla duktig och spruta ur sig barn och jobba och göra karriär samtidigt som barnen är små...

• Anonym (Tea)
    Anonym (Maja) skrev 2021-09-11 10:04:16 följande:

Hur gör folk karriär som börjar plugga vid 25 och sedan skaffar första barnet vid 30 och tredje vid 35?

Jag har delat föräldraledigheten med min man, dessutom frilansat under tiden jag själv varit föräldra"ledig" vilket också lett till många sparade föräldradagar utöver en bra position på marknaden för just min bransch (arbetar med backend utveckling). Två av barnen är tvillingar.

Ok, då var du mao inte föräldraledig, som du först skrev, utan jobbade deltid hemifrån. Det är stor skillnad.

Ni har lyckats bra med vad ni företagit er och jag tycker att ni är ett bra föredöme för såna som TS. Men ha i åtanke när du skriver om det att det är långt ifrån alla som har jobb man kan frilansa som samtidigt som man tar hand om barn. Och det är långt ifrån alla barn som är så lugna att det går att jobba med dem närvarande. Och ni har haft turen att vara friska allihop, förmodar jag. Kanske även möjlighet till barnpassning?

Ni har jobbat på bra och är bra förebilder, men var medvetna om att ni även har haft goda omständigheter på många sätt som de flesta inte har.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Tea) skrev 2021-09-11 10:27:55 följande:

Ok, då var du mao inte föräldraledig, som du först skrev, utan jobbade deltid hemifrån. Det är stor skillnad.

Ni har lyckats bra med vad ni företagit er och jag tycker att ni är ett bra föredöme för såna som TS. Men ha i åtanke när du skriver om det att det är långt ifrån alla som har jobb man kan frilansa som samtidigt som man tar hand om barn. Och det är långt ifrån alla barn som är så lugna att det går att jobba med dem närvarande. Och ni har haft turen att vara friska allihop, förmodar jag. Kanske även möjlighet till barnpassning?

Ni har jobbat på bra och är bra förebilder, men var medvetna om att ni även har haft goda omständigheter på många sätt som de flesta inte har.

Jag skrev att vi varit föräldralediga lika mycket, först, vilket är 100 % sant. Vi båda har behållit våra egna dagar, däremot utnyttjat dem olika. Jag har t.ex. haft dagar där jag arbetat 50 %, tagit en halv dag FL o.s.v., väldigt olika från vecka till vecka. Maken har tagit FL i ett kör och tagit ut 3-5 dagar/vecka. Vi har absolut båda varit föräldralediga, även om just jag inte varit föräldraledig på samma sätt som merparten. Känner dock många som under sina föräldraledigheter jobbat helger, vissa kväller och så från start, så det är inte bara personer som kan arbeta som jag som gör det under föräldraledigheten. Nej, alla får inte friska barn eller barn som arbete är förenligt med, men det fick vi. Kände du att jag skulle ha påpekat det så ingen blev ledsen..? Eller vad var grejen med det?
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Maja) skrev 2021-09-11 10:04:16 följande:

De jag känner som gjort karriär utbildade sig innan 25, gjorde karriär några år och fick barn när de var 30-35. Eller hoppade över det här med utbildning och jobbade sig uppåt mellan 20 och 25 och bildade familj mellan 25-30.

En person känner jag som gjorde karriär som småbarnsförälder när han var 30-35. Han släppte allt ansvar för barn och hem på frun (som gick in i väggen efter några år).

Men med att göra karriär menar jag att jobba riktigt hårt och mycket, ofta byta arbetsuppgifter/arbetsplats, få mer och mer ansvar etc. Inte bara skaffa ett bra jobb med bra lön.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Maja) skrev 2021-09-11 10:37:14 följande:

Jag skrev att vi varit föräldralediga lika mycket, först, vilket är 100 % sant. Vi båda har behållit våra egna dagar, däremot utnyttjat dem olika. Jag har t.ex. haft dagar där jag arbetat 50 %, tagit en halv dag FL o.s.v., väldigt olika från vecka till vecka. Maken har tagit FL i ett kör och tagit ut 3-5 dagar/vecka. Vi har absolut båda varit föräldralediga, även om just jag inte varit föräldraledig på samma sätt som merparten. Känner dock många som under sina föräldraledigheter jobbat helger, vissa kväller och så från start, så det är inte bara personer som kan arbeta som jag som gör det under föräldraledigheten. Nej, alla får inte friska barn eller barn som arbete är förenligt med, men det fick vi. Kände du att jag skulle ha påpekat det så ingen blev ledsen..? Eller vad var grejen med det?

Nej, så menade jag inte riktigt. Men jag saknade lite ödmjukhet. Vi riktar oss ju till en person som vill bilda familj ung och du lade fram det som att det är plättlätt att göra det och samtidigt bygga upp en bra position på arbetsmarknaden. Det kan vara på sin plats i det läget att lägga in en brasklapp om att detta var möjligt just för er familj, bland annat på grund av att ni på flera sätt har haft tur.

Jag tycker som sagt att det ni gjort är beundransvärt, men det kan ge TS en lite skev bild av vad han kan förvänta sig att hans flickvän ska klara av de närmaste åren.

Jag förstår inte poängen med sådana skrytinlägg, de bidrar inte med något konstruktivt för TS och hans flickvän att få veta hur väl förspänt andra har det som skaffat fyra barn och gjort karriär när de är 25 år. Det bidrar ju bara till pressen att skynda sig skaffa barn fort, eftersom frilansjobb i en kreativ bransch och stor villa känns långt borta är den enklaste utvägen att åtminstone trycka ur sig en unge innan man blir 20 år = lastgammal

Svar på tråden Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22